Dat wil iedereen vermoed ikSlimme meter hier (ik zou anders ook niet kunnen uitlezen he)
Plaats geen probleem
Premies, die zijn er nog ja
Ik heb vloerverwarming, en gewone op 1ste verdiep. Ketel staat nu op zolder, idem omvormer.
Wat ik wil bekomen? Serious? lol
Minder kosten voor gas natuurlijk.
Neem een warmtepomp en je betaalt niks meer voor gas ;-) Maar er komt wel een pak elektriciteit verbruik bij. Doe eens simulaties om te zien of het interessant is.
Als je groene stroom certificaten hebt, mag je niks meer bijhangen op die omvormer. Je moet dan een 2e omvormer plaatsen. Wil je een batterij er bij? Dan gaan die panelen die je nu hebt die batterij waarschijnlijk niet kunnen opladen. Tenzij met een retrofit, maar weet niet als dat mag met je certificaten.
En je bent beperkt tot 10kW omvormers (incl. retrofit) op een 3 fase aansluiting. Op monofase zelfs max 5kW. Mogelijks moet je woning aangepast worden naar 3 fase als dat niet het geval is.
Reken ongeveer dat voor je gasverbruik ongeveer 1/4e aan elektriciteit er bij komt. Dus stel je verbruik nu 10000kWh gas en je gaat naar een warmtepomp, dan zul je grofweg 2500kWh elektriciteit verbruiken.
Als ik die cijfers in de Vtest gooi en ik kijk naar de goedkoopste, dan is het 1700euro voor gas vs 1370euro voor elektriciteit. Je doet dan een besparing van 330euro/jaar, maar de investering voor een warmtepomp zal rond de 7 à 10k liggen denk ik.
In het tussen seizoen en de zomer zal uw warm water grotendeels gratis hebben met zonnepanelen. Maar in de wintermaanden verbruik je warmtepomp veel meer dan je panelen kunnen opbrengen.
In onze nieuwe woning draait de warmtepomp al en in januari komen ze 11000kWp panelen leggen. Dus volgend jaar kan ik u zeggen hoeveel de zonnepanelen effectief hebben bijgedragen in het stookseizoen.
Waarom dan een warmtepomp en zoveel zonnepanelen? Als je aan vervanging toe bent of je begint van nul, dan ben ik er van overtuigd dat een warmtepomp the way to go is. En ik heb zoveel zonnepanelen gekozen om hopelijk toch in het tussenseizoen daarmee onze verwarming deels te kunnen coveren. En met een elektrische wagen in het vooruitzicht betalen die extra panelen zichzelf terug.
Heb je een perfect werkende ketel en is die nog niet aan vervanging toe? Dan weet ik niet als het al zinvol is om die te vervangen... Toch niet als het doel is om op magische wijze opeens minder te betalen. Maar met de nodige simulaties zul je er wel uitkomen en zien als het interessant is voor jullie.