• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Mijnenergie rekent met de prijzen zoals ze vandaag zijn. Vtest neemt de rekening met de prijsevolutie in de toekomst.
Ik zou meer waarde hechten aan de Vtest dan mijnenergie.

Injectie tarief van Luminus is bekend. 0.43euro kWh op een enkelvoudige meter. Nu nog wachten tot de panelen liggen...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Oppassen met dat injectie tarief.
Eneco geeft nu 0,53 kWh, maar vanaf 5 september daalt die naar 0,05
Stond op tweakers.
Vandaar dat ik wil kijken om ze te verkopen aan mn buur.
Ik weet niet wat luminus zal doen.
Vandaar dat ik overweeg nu ook over te stappen
Op de vreg komt luminus naar boven als betere dan mn huidige eneco.
Zowel vast als variabel zijn beter (ook twijfels daar wat te nemen).
Op mijn energie scoort luminus dan weer minder maar is er wel een andere die beter is dan mn huidige eneco
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Tarief ligt nu wel heel hoog voor vast. Of variabel nog verder gaat doorstijgen durf ik ook niet te zeggen.
Je hebt 14 dagen opzegtijd, dus ik heb gewoon de laatste week van augustus Optifix gepakt zodat ik kon annuleren indien september goedkoper was. Maar 't is 25 cent duurder geworden per kWh.

Dat artikel op Tweakers is volgens mij voor NL klanten waar je nog steeds een terug draaiende meter hebt. Daar krijg je maar 0.05euro/kWh injectie voor alles wat je terug steekt boven op de terugdraaiende meter.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Wel straf

Reken ik mijn energie uit bij engie zelf, kom ik op 295euro per maand
Reken ik het uit bij eneco zelf (identiek als wat ik nu heb) kom ik op 241 euro/maand
Nochtans betaal ik bij eneco nu 3OO euro/maand, en zou ik dit zelfs moeten optrekken naar 750/maand.

Ik snap er de ballen van.
Volgens vreg is engie easy goedkoper dan die eneco flex
Prijs bij engie volgens hun tariefkaart is tweevoudig dag 35,8 cent en nacht 24,8 cent, bij eneco zelf volgens hun tariefkaart tweevoudig dag 26,2 en nacht 25,8 cent

Alles prijzen september...
Als die prijs zo goedkoper is bij eneco, hoe kan dan de vreg zeggen dat die duurder is?
En waarom betaal ik bij eneco dan 300/maand, als ze zelf zeggen dat het me 241 per maand zou kosten...

Klopt allemaal langs geen kanten toch?
Hoe kan ik nu beslissen?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik gok dat je dan gewoon teveel voorschot betaalt? Of Eneco rekent al wat extra voorschot aan om de prijsverhoging in te calculeren?

750 is wel stevig 😵
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik gok dat je dan gewoon teveel voorschot betaalt? Of Eneco rekent al wat extra voorschot aan om de prijsverhoging in te calculeren?

750 is wel stevig 😵
Ik betaal nog steeds 300 hoor ipv 750
MAar waarom komt hun berekening dan nog lager dan mijn 300 die volgens hun andere berekening nog te weinig is.

En hoe komt het dat:
Volgens vreg is engie easy goedkoper dan die eneco flex
Prijs bij engie volgens hun tariefkaart is tweevoudig dag 35,8 cent en nacht 24,8 cent, bij eneco zelf volgens hun tariefkaart tweevoudig dag 26,2 en nacht 25,8 cent
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Wellicht maand vs kwartaal variabel of het soort index dat ze gebruiken waardoor er verschil op zit als de prijzen verder stijgen?

Die variable vind ik veel gedoe. Daarom dat ik vast gekozen. Dan weet ik op voorhand wat ik zal betalen. Alleen is vast wel duurder om in te stappen, maar zolang de prijzen blijven stijgen heb je al snel voordeel uit vast.
Al weet ik niet of ik nu nog zou ingekeken voor vast. Je zit bijna aan 1euro kWh vast 🥵
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zou je de vreg dan geloven en voor engie gaan, of zou je eneco geloven..
Moeilijk toch
JA vast. ik twijfel ook, maar vond het begin januari ook moeilijk
Had het toen beter gedaan.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Lastig te zeggen. Daarover durf ik geen advies geven want niemand kan de toekomst voorspellen.
Begin met eens te kijken op welke manier ze hun prijzen indexeren en kies waarbij je u het best voelt.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ingestapt bij engie.
Voila.
Amai veel extra kortingen daar ook : colruyt, bol, mediamarkt etc etc
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Alléé vandaag een mail gehad van Eneco dat ik mij mag verwachten aan een afrekening van € 714 dit jaar gebaseerd op verbruik van vorig jaar en dat ik beter een voorschot per maand zou betalen van €417 voor elektriciteit(71 nu ) en € 12 voor gas (4 nu ) .

Die zijn zot zeker …ik wil wel mijn voorschot eventueel verdubbelen maar ga geen €400 per maand betalen héé …dan nog liever een hoge afrekening zodat ik deze bijeen kan sparen over het hele jaar dan dat zij gratis intrest kunnen krijgen van mijn welverdiende centjes . ;)

(detail , binne 2 maand krijg ik normaal mijn afrekening . ;) )
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Soit , ben eens gaan kijken naar mijn totaal verbruik begin dit jaar tot nu …
elektriciteit :
dag 1425 KWh
nacht 1321 KWh
Dus totaal nu 3133 KWh …en nog 2 maanden te gaan ….daar gaat dus nietveel meer bijkomen .

gas :
100 m3

Als ik ga kijken naar mijn monitor waar je uw verbruik zogezegd kan zien klopt dat langs geen kanten ..
zo zou ik vorig jaar maar 600 KWh dag en ongeveer evenveel snachts verbruikt hebben ….natuurlijk dat mijn rekening dan X 4 gaat
Soit we gaan zien met de afrekening héé
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Heb je een digitale meeter? Dan kan je je dageliksverbruik bekijken op de website van de energieleverancier…
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Heb mijn verbruik van vorig jaar eens bekeken en daar is vrij weinig verschil op .
elektrisch : 3291 KWh en gas 79 M3 (dus nu al iets meer verbruikt maar niet dat je kan zeggen dat het een hoop is . ;) )

Tja , den elektriek moet dan wel heel zwaar zijn gestegen denk ik dan .
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Alléé vandaag een mail gehad van Eneco dat ik mij mag verwachten aan een afrekening van € 714 dit jaar gebaseerd op verbruik van vorig jaar en dat ik beter een voorschot per maand zou betalen van €417 voor elektriciteit(71 nu ) en € 12 voor gas (4 nu ) .

Die zijn zot zeker …ik wil wel mijn voorschot eventueel verdubbelen maar ga geen €400 per maand betalen héé …dan nog liever een hoge afrekening zodat ik deze bijeen kan sparen over het hele jaar dan dat zij gratis intrest kunnen krijgen van mijn welverdiende centjes . ;)

(detail , binne 2 maand krijg ik normaal mijn afrekening . ;) )

Waarom denk je dat ik weggegaan ben van eneco.. overstap is de 26 ste van mij :)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik heb eens m'n smart plug van m'n NAS verhuisd naar de stekker van mij netwerk apperatuur. (Telenet modem, Unifi USG router, Unifi Switch 8 POE, Synology NAS) en dat is een constant verbruik van 60W. Das 525kWh/jaar en kost 352euro/jaar als je 0,67euro/kWh betaalt.
Aan de POE switch hangt een telefoon (1.8W) en een Unifi AC lite (3.7W). Mijn AP op zolder krijgt zijn stroom van een power injector.

Mijn NAS gebruikt gemiddeld 22W, dus als ik die uit de berekening haal zit ik nog steeds op 332kWh/jaar. Das best wel veel denk ik?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
22W voor een 4-bay NAS met 4 disken erin ?? Da's weinig.
Ik had ergens gelezen dat een NAS zelf (zonder disken) iets van een 18-25W zou doe. Elke disk is 5-7Watt