• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Terug helemaal hot....

Hoeveel betalen jullie aan gas en elec momenteel?
Ferm verschoten vandaag.
Ik betaal zelf zo'n 170 euro per maand (heb wel zonnepanelen)
MAAR
Vrienden van me betalen maandelijks 250.
Zij kregen vandaag de afrekening en moeten, hou je vast 4850 euro afdragen ! en maandelijks nu 550 aflossen.
550 !!!!!!!!!!!! (ze hebben ook zonnepanelen en warmtepomp, familie v 5)
Toch te zot gewwoon.

Direct bij mij gekeken, en zag dat mn eindafrekening binnen 5 maand is.
En ik 720 euro moet afdragen.
Ik heb ondertussen wel mn maandelijks afbetaling verhoogd naar 300
En nu moet ik niets meer ahterdragen.
Feit is wel in mijn ogen, dat 300 echt wel de max is dat ik wil betalen.

IS echt te gek gewoon voor iets dat basisbehoefte is.
Pas op; ik ben uiteraard voor steun aan Oekraine waar ze miljarden in pompen, maar de overheid mag ook es intern kijken.
Anders is het iemand anders helpen terwijl je zelf verdrinkt.

Erg benieuwd hoeveel jullie betalen.
Heb je ook een idee van het jaar verbruik van jou en jouw vrienden? Zonder die cijfers zegt het bedrag niet zoveel natuurlijk.

Als ik op de vreg simulaties doe voor onze nieuwe woning zou ik aan 2050euro/jaar komen voor verbruik en 580euro/jaar injectie. Zo’n 1470euro netto te betalen dan. Hopelijk kloppen die simulaties, want 550euro/maand is ziek veel.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Vrienden van me betalen maandelijks 250.
Zij kregen vandaag de afrekening en moeten, hou je vast 4850 euro afdragen ! en maandelijks nu 550 aflossen.
550 !!!!!!!!!!!! (ze hebben ook zonnepanelen en warmtepomp, familie v 5)
Toch te zot gewwoon
Lijkt me idd veel, tenminste voor een min of meer normale woonst. Wonen die in een heel groot huis? Hoe verwarmen ze zwembad etc…
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Heb je ook een idee van het jaar verbruik van jou en jouw vrienden? Zonder die cijfers zegt het bedrag niet zoveel natuurlijk.

Als ik op de vreg simulaties doe voor onze nieuwe woning zou ik aan 2050euro/jaar komen voor verbruik en 580euro/jaar injectie. Zo’n 1470euro netto te betalen dan. Hopelijk kloppen die simulaties, want 550euro/maand is ziek veel.
Das ziek veel ja, ik zal het es opvragen.
Ze vragen overigens of je middels zo'n plug, kan meten hoeveel verbuik er op je warmtepomp zit.
Zou dat gaan?
Kun je die dan ook af/uit schakelen ermee, of is dat not done?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Lijkt me idd veel, tenminste voor een min of meer normale woonst. Wonen die in een heel groot huis? Hoe verwarmen ze zwembad etc…
Geen zwembad, wel groot huis ja, maar denk dat ze wel veel kunnen besparen.
Maar blijft veel he
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Das ziek veel ja, ik zal het es opvragen.
Ze vragen overigens of je middels zo'n plug, kan meten hoeveel verbuik er op je warmtepomp zit.
Zou dat gaan?
Kun je die dan ook af/uit schakelen ermee, of is dat not done?
Meten met zo'n plug kan als ze 230V is en niet meer dan 16A trekt. Maar dan meet je enkel de compressor en niet de binnen unit.
Als hun warmtepomp op een aparte fase zit en ze hebben een slimme meter, dan kan je het systeem zo uitlezen.

Warmtepomp uitzetten met een plug zou ik niet doen. Tegenwoordig hebben die dingen ook een API en een warmtepomp te lang afleggen laat uw huis afkoelen en kost dan meer energie om het op te warmen. Met een warmtepomp moet je eigenlijk uw huis gewoon warm houden. Maar ze moet wel correct afgesteld zijn om efficient te zijn.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Klopt, we gaan zien wat hun verbruik is.
Zelf wil ik echter ook nog optimaliseren.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
met hoeveel en met zonnepanelen?
Geen panelen (nog niet). 4 man. Denk niet dat het aan ons zuinig verbruik ligt, eerder aan een goed contract :)

zonnepanelen zouden kunnen helpen maar terugverdientijd is toch nog lang… om nu al over te stappen…
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik ben ook nog bij de gelukkigen die groenestroomcertificaten krijgen.
Mijn zonnepanelen (11 stuks) liggen naar het zuiden.

Ik overweeg om te investeren maar weet niet goed wat en hoe te doen.
Momenteel gaat de helft terug op het net.

Dus, overweeg ik een batterij, en/of extra zonnepanelen bij te leggen. Alleen wil ik die premies niet kwijt :)

Wat zouden jullie aanraden, of welke stappen zouden jullie nemen?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Als nu al de helft terug op het net steekt moet je toch niet extra investeren in zonnepanelen? Batterij is nu niet rendabel. Dan koop je beter een elektrische wagen en laad je die op ipv de energie terug op het net te steken...

Warmtepomp kan je ook doen maar dat is sterk afhankelijk van je huidige verwarmingsinstallatie. Je kan eventueel ook een elektrische boiler installeren in ondersteuning voor warmwater vraag voor sanitair. Dit laatste zal het goedkoopste zijn en zal onmiddellijk effect hebben.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik hoor echt tegenstrijdige berichten ivm batterij, de ene zegt v wel, de andere van niet.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik denk dat je zelf moeten berekenen wat ik jouw situatie voordelig is.
Warmtepomp, elektrische wagen, ... al dan niet gecombineerd met meer zonnepanelen. Evt. thuis batterij, maar is mogelijks niet bruikbaar in de wintermaanden.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Het geld voor thuis batterij steek je volgens mij beter in andere maatregelen... In de toekomst zal een EV een rijdende thuisbatterij zijn. Waarbij de auto dus ook terug energie gaat kunnen leveren aan je woning. Dus waarom dan investeren in zo'n batterij nu?
 
  • Vind ik leuk
Reactions: skoebiedoe

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Als ge dikke premies kunt trekken en zo voordelig een thuisbatterij hebt. Dan hoef je u nog weinig aan te trekken van wanneer je de elektriciteit verbruikt.
Die elektrische wagen is pas interessant als je hem overdag kan opladen op zonne energie. Als je af en toe thuiswerkt of in ploegen is dat ideaal. Ben je altijd tussen 9-17h weg, heb je er weinig aan in combinatie met zonnepanelen.
En 11 panelen zijn dan mss wat weinig om een elektrische wagen te laden, maar hangt natuurlijk af van je dagelijkse kilometers.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Voor de energie kenners hier… warmtepomp op water/lucht of met een grondboring? Met boring kost het 10k meer…
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik heb het voor mezelf recent uitgerekend en ik was break even na 45 jaar. Natuurlijk hoe meer de energie prijs stijgt, hoe sneller de terug verdientijd.
En ander voordeel is geen compressor in uw hof en je kan passief koelen in de zomer.

Met lucht/water kan je wel actief koelen en het zal u ook bijna niks kosten op warme dagen als je zonnepanelen hebt. En 's nachts is de COP hoog als je 18°C aanvoer wilt en het is buiten ook ~18°C, dus valt wel mee kwa extra kosten als je wilt koelen tijdens een hittegolf.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: krikri

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik denk er serieus over na om mn overschot aan energie (injectie) te verkopen aan mn buur.

Ik verkoop duurder dan aan mn energieleverancier
Mn buur koopt goedkoper aan dan van zijn energieleverancier.

win-win
Rest die niet verkocht wordt, wordt terug geinjecteerd, en ben ik dus ook niet kwijt.

Dit principe dus:

Zijn er addertjes onder het gras die ik niet zie?
Enige voorwaarde die een stok kan zijn is dat mn buur dezelfde energieleverancier moet hebben (zie voorwaarden).

Zie ook https://tweakers.net/nieuws/200280/...leververgoeding-zonnepanelen-naar-9-cent.html
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb het voor mezelf recent uitgerekend en ik was break even na 45 jaar. Natuurlijk hoe meer de energie prijs stijgt, hoe sneller de terug verdientijd.
En ander voordeel is geen compressor in uw hof en je kan passief koelen in de zomer.

Met lucht/water kan je wel actief koelen en het zal u ook bijna niks kosten op warme dagen als je zonnepanelen hebt. En 's nachts is de COP hoog als je 18°C aanvoer wilt en het is buiten ook ~18°C, dus valt wel mee kwa extra kosten als je wilt koelen tijdens een hittegolf.
Nu de vraag is, wat ga je ervan "merken". Ik heb zelf nog nooit in een ruimte geweest waarin de vloerverwarming nu plots koeling werd.
Hoe zou dat vergelijken met vb een ruimte waar echt airco hangt.
Merk ook op dat je dan ook een omlooppomp hebt draaien aan 35W ofzo.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik denk er serieus over na om mn overschot aan energie (injectie) te verkopen aan mn buur.

Ik verkoop duurder dan aan mn energieleverancier
Mn buur koopt goedkoper aan dan van zijn energieleverancier.

win-win
Rest die niet verkocht wordt, wordt terug geinjecteerd, en ben ik dus ook niet kwijt.

Dit principe dus:

Zijn er addertjes onder het gras die ik niet zie?
Enige voorwaarde die een stok kan zijn is dat mn buur dezelfde energieleverancier moet hebben (zie voorwaarden).

Zie ook https://tweakers.net/nieuws/200280/...leververgoeding-zonnepanelen-naar-9-cent.html
Je hebt een digitale-meter dan ? Want's da's voorwaarde 1
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja en buur ook.
Enige voorwaarde die mogelijks niet gehaald wordt is denk ik dezelfde energieleverancier.
Ik heb het hem gevraagd..

Wat ik ook nog mis aan info...
De vastlegging van de prijs, ik veronderstel dat we die overeenkomen, maar wat indien de prijs op de markt stijgt of daalt, dan moet die evenredig meegaan vind ik.
Kan je dat zelf aanpassen dan?
Waar pas je dit aan?
Waar geef je de prijs aan..
etc