• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Ja en buur ook.
Enige voorwaarde die mogelijks niet gehaald wordt is denk ik dezelfde energieleverancier.
Ik heb het hem gevraagd..

Wat ik ook nog mis aan info...
De vastlegging van de prijs, ik veronderstel dat we die overeenkomen, maar wat indien de prijs op de markt stijgt of daalt, dan moet die evenredig meegaan vind ik.
Kan je dat zelf aanpassen dan?
Waar pas je dit aan?
Waar geef je de prijs aan..
etc
Inderdaad nog veel vragen. Als er 1 ding bij energie-leveranciers niet altijd van toepassing is dan is het : "Agility"
Er zal nog wel wat water naar de zee vloeien eer dat allemaal deftig uitgewerkt is denk ik.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Nu de vraag is, wat ga je ervan "merken". Ik heb zelf nog nooit in een ruimte geweest waarin de vloerverwarming nu plots koeling werd.
Hoe zou dat vergelijken met vb een ruimte waar echt airco hangt.
Merk ook op dat je dan ook een omlooppomp hebt draaien aan 35W ofzo.
Je zou er ongeveer 4C mee kunnen koelen. Dus dat is voldoende om het aangenaam te krijgen denk ik. Nadeel is dat je niet ontvochtigd zoals met airco.
Maar om goed te zijn moet je het ‘s ochtends aanleggen zodat het niet kan opwarmen in huis. ‘s nachts hoeft er dan niks aan te liggen.
Tijdens een hittegolf zoals we er afgelopen 2 gehad hebben, denk ik dat toch te testen. Als dat niet voldoende plaatsen we airco, maar das ook een serieuze investering.
We leggen 10800Wp aan panelen in oost-west opstelling, dus genoeg overschot aan zonne energie van ‘s ochtends to ‘s avonds op zo’n dagen.
Ja en buur ook.
Enige voorwaarde die mogelijks niet gehaald wordt is denk ik dezelfde energieleverancier.
Ik heb het hem gevraagd..

Wat ik ook nog mis aan info...
De vastlegging van de prijs, ik veronderstel dat we die overeenkomen, maar wat indien de prijs op de markt stijgt of daalt, dan moet die evenredig meegaan vind ik.
Kan je dat zelf aanpassen dan?
Waar pas je dit aan?
Waar geef je de prijs aan..
etc
Dat je bij dezelfde leverancier moet zitten vind ik een nadeel. Gelijk de prijzen zo zot zijn loont het om uit te kijken naar de verschillende aanbieders. Maar dan moet je buur wel volgens natuurlijk.

Hoeveel injectie en afname heb je op jaarbasis? Als uw buurman in maart had ingetekend op een vast tarief, heeft hij nu goedkopere prijzen als wat je krijgt voor injectie.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hoeveel verbruiken jullie snachts?
Als ik kijk hoeveel ik gemiddeld verbruik gisteren en bv toen ik op reis was, is dit tussen de 0,35 en 0,4 kWh (soms ook es 0,28 en 0,29 en 0,45)
Is dat veel, sluimerverbruik?

Ik wil vooral weten of ik daar nog iets moet doen of niet :p
 

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Nog ecopower klanten hier? Ben toch benieuwd om te zien hoe ze mensen met zonnepanelen en een terugdraaiende teller anders gaan tariferen als ze in totaal meer opwekken dan verbruiken...
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Hoeveel verbruiken jullie snachts?
Als ik kijk hoeveel ik gemiddeld verbruik gisteren en bv toen ik op reis was, is dit tussen de 0,35 en 0,4 kWh (soms ook es 0,28 en 0,29 en 0,45)
Is dat veel, sluimerverbruik?

Ik wil vooral weten of ik daar nog iets moet doen of niet :p
Goh veel, elke situatie is anders hé.
Je moet wel duidelijk "sluimerverbruik" definieren. Vb een ijskast/diepvries heeft een "pulserende" werking die je duidelijk kan terugzien tijdens de nacht, dit is wat mij betreft geen "sluimer"
Als ik hier kijk, gnomen tussen 04h en 05h deze nacht.

Het "echt" sluimerverbruik is wat mij betreft waar m'n cursor staat dus : 23 + 46 + 111 = 180W continue.
De "pulsen" daarboven zijn vb op fase L2 een diepvrieskist, de keuken heeft koelkast op de L3 zitten etc die "springt" ook aan van tijd tot tijd etc. Nog zeer kleine AAA+ diepvrieskastje staan ook in de bergen, weet echter niet op welke fase (moet ik trouwens es in kaart brengen)
Maak eens XLS met alle, maar dan ook ALL verbruikers erop en probeer af te lijnen wat nog mogelijk is. Ja je kan een paar Wh uitsparen met je deurvideofoon af te leggen tussen 23h -> 06h maar wil je dat allemaal gaan beginnen doen...kans op schade van af/op/af/op is vele malen groter dan 24/24 te laten bollen...

Screenshot%20from%202022-09-01%2013-21-13.png
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Nog ecopower klanten hier? Ben toch benieuwd om te zien hoe ze mensen met zonnepanelen en een terugdraaiende teller anders gaan tariferen als ze in totaal meer opwekken dan verbruiken...
wat denk je van Mega:
Of wat denk je van Mega:

Als Mega inderdaad opdraait voor deze kosten, vind ik het een dikke schande van onze regering, want daar is het prosumenten tarief voor . Maar ja, van onze regering moeten we niets verwachten, bende nietsnutten. Ze kunnen momenteel niets doen, maar werk dan op zijn minst aan toekomstige maatregelen 😠
 

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Of wat denk je van Mega:

Als Mega inderdaad opdraait voor deze kosten, vind ik het een dikke schande van onze regering, want daar is het prosumenten tarief voor . Maar ja, van onze regering moeten we niets verwachten, bende nietsnutten. Ze kunnen momenteel niets doen, maar werk dan op zijn minst aan toekomstige maatregelen 😠
Wij zaten tot gisteren bij Mega.
Enja,afgezegd na bovenstaande bericht :D
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik heb vorige week Luminus Optifix afgesloten. Nog een van de weinige vaste tarieven, al had ik het beter een maand vroeger afgesloten maar ik wist niet precies wanneer de elektriciteitswerken zou klaar zijn. Soit, vast tarief voor 0,67euro all in per kWh. Als ik nu de Vtest laat lopen zit ik al 1200euro boven mij tarief van augustus met de goedkoopste variable.
De injectie vergoeding is op de Vtest ook stevig omhoog. Met mijn gesimuleerde cijfers kom ik nu aan ongeveer evenveel injectie als afname in euro's.
 
Laatst bewerkt:
  • Wow
Reactions: John Carlton

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Of wat denk je van Mega:

Als Mega inderdaad opdraait voor deze kosten, vind ik het een dikke schande van onze regering, want daar is het prosumenten tarief voor . Maar ja, van onze regering moeten we niets verwachten, bende nietsnutten. Ze kunnen momenteel niets doen, maar werk dan op zijn minst aan toekomstige maatregelen 😠
Naar ik het begrijp is de situatie anders, in die zin dat Mega zelf geen producent is, in tegenstelling tot Enige, of Ecopower (als coöperatieve). Zij moeten dan ook hun stroom gaan inkopen ergens en dan herverkopen. De PV eigenaars zijn natuurlijk een doorn in het oog, want voor hen moet ingekocht worden op de slechtst (duurst) mogelijke moment.
Het prosumententarief is er voor ons, kleine garnalen, te laten betalen om te mogen gebruik maken van het elektriciteitsnet...

Binnenkort vinden ze ook nog wel een zuurstoftaks uit.
België = Scandinavische belastingen voor Zuid-Europese dienstverlening.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Nu de vraag is, wat ga je ervan "merken". Ik heb zelf nog nooit in een ruimte geweest waarin de vloerverwarming nu plots koeling werd.
Hoe zou dat vergelijken met vb een ruimte waar echt airco hangt.
Merk ook op dat je dan ook een omlooppomp hebt draaien aan 35W ofzo.

Werkt heel goed. gecombineerd met goede isolatie en zonneschermen hou je het echt wel goed koel. Voordeel is ook dat je geen “airco” aan je muur hebt hangen, hou je alles netjes strak.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Werkt heel goed. gecombineerd met goede isolatie en zonneschermen hou je het echt wel goed koel. Voordeel is ook dat je geen “airco” aan je muur hebt hangen, hou je alles netjes strak.
Heb je jouw installatie al? Ben benieuwd naar jouw ervaringen.
Hier zijn ze bezig met de leidingen te leggen. Eind volgende maand wellicht plaatsing van de warmtepomp.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Nee die heb ik (nog) niet. Is bij m’n schoonbroer. Die hebben water lucht warmtepomp met zonnepanelen. Was aangenaam verrast hoe koel ze hun woning kunnen houden Ivo met die van ons.

Een installatie komt er op termijn zeker - kan bijna ook niet anders met de huidige prinsen. Maar we zijn er nog niet uit wat welk systeem we gaan nemen, elk heeft z’n voor en nadelen..
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Werkt heel goed. gecombineerd met goede isolatie en zonneschermen hou je het echt wel goed koel. Voordeel is ook dat je geen “airco” aan je muur hebt hangen, hou je alles netjes strak.
En hoe zit dat dan met de inertie ? Want net zoals onze vloerverwarming inertie heeft bij het opwarmen (X aantal uur) heb je die ook bij het afkoelen natuurlijk. Maw, wanneer "zet" je zoiets dan aan ? Als je op de meteo ziet dat het een hittegolf-week ofzo gaat worden. Of gaat dat automatisch als het buiten vb > 26°C is ?

Onze Viessmann ketel doet het sinds 2006 (in dienst) nog verbazend goed, voor zo'n oud beestje.
Moest die ooit komen te "gaan" stel ik me de vraag of we gelijk niet van de gas afmoeten voor verwarming, alhoewel we met rond de 820m³ per jaar (CV + koken + sanitair warm water) niet dramatisch veel verbruiken is het met de huidige crazy prijzen niet echt spotgoedkoop tov "vroeger"
Allesinds deze herfst (= overgangs-seizoen) ga ik wat experimenteren met onze invertor-airco als verwarming te spelen in de woonruimte en zien vanaf wanneer we echt de CV in gang moeten kicken.


2018
858​
M³​
2019
866​
M³​
2020
863​
M³​
2021
828​
M³​
2022
356​
M³​
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ja, inderdaad vloerkoeling opzetten voor de warmte in huis zit. Het is vooral koel houden en opwarming tegen gaan ipv koelen zoals een airco kan.
wellicht kan het ook met de buitenvoeler. ‘s nachts heb je een hoge COP want 18-20C buiten en je wil 16-18C water. Overdag heb je zonnepanelen om gratis te koelen.
Wellicht kom je zelfs uit de voeten als je ‘s morgens vroeg opzet tot als het heetste dag van de over is.
Ik ben zelf benieuwd naar dit systeem want dat zou een grote kost uitsparen tegenover overal airco te plaatsen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Het is vnml de kombinatie van goede isolatie, zon buitenhouden en de vloerverwarming. Zal hem eens vragen hoe hij dat insteld.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
v-test gedaan, mss toch overstappen nr engie :p
Die direct indexed, goed of niet?

Is het wel verstandig moest ik nu wijzigen van contract/leverancier?
De afrekening valt binnen 2 maand...
Ik wil niets kwijt zijn, van tellers of standen ofzo
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
v-test gedaan, mss toch overstappen nr engie :p
Die direct indexed, goed of niet?

Is het wel verstandig moest ik nu wijzigen van contract/leverancier?
De afrekening valt binnen 2 maand...
Ik wil niets kwijt zijn, van tellers of standen ofzo
Heb je geen digitale meter? En indien een analoge moet je dat wellicht doorgeven?
Geen idee wat goed is momenteel. Ik heb vast genomen vorige maand omdat ik de bui zie hangen voor deze winter. Ondertussen is de spotprijs voor het gas en elektriciteit wel aan het zakken. Ik volg het gewoon en switch opnieuw naar dezelfde vaste formule als het goedkoper wordt. Enkel m'n 18euro vaste vergoeding raak ik kwijt. De rest is kostenloos opzeggen
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik heb een digitale meter ja.
Wel heel vreemd, doe je de test via de vreg, kom je resultaat x uit.
Doe je de test via mijnenergie, kom je resultaat y wat helemaal anders is.
Hoe kan dat nu?
Welke moet je geloven/vertrouwen?