• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb eens m'n smart plug van m'n NAS verhuisd naar de stekker van mij netwerk apperatuur. (Telenet modem, Unifi USG router, Unifi Switch 8 POE, Synology NAS) en dat is een constant verbruik van 60W. Das 525kWh/jaar en kost 352euro/jaar als je 0,67euro/kWh betaalt.
Aan de POE switch hangt een telefoon (1.8W) en een Unifi AC lite (3.7W). Mijn AP op zolder krijgt zijn stroom van een power injector.

Mijn NAS gebruikt gemiddeld 22W, dus als ik die uit de berekening haal zit ik nog steeds op 332kWh/jaar. Das best wel veel denk ik?
Dus 38 watt aan je netwerk app?
Ja wat ga je dan doen, die offline halen?£
Gaat toch niet...
Ale ja, alles gaat he maar....

Kon je die unifi spullen ook niet power off doen via HA? ik dacht het wel, mss moet ik daar ook eens naar zien.
Hoewel, dan gaan alle goole home's ook offline en heb je geen wekker meer
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.113
324
113
22W voor een 4-bay NAS met 4 disken erin ?? Da's weinig.
Ik had ergens gelezen dat een NAS zelf (zonder disken) iets van een 18-25W zou doe. Elke disk is 5-7Watt
Er zitten maar 2 disken in. Het is een DS920+ met 2x 12TB HGST 7200rpm's.
Moet nog altijd eens uitbreiden, maar er zijn andere prioriteiten momenteel.
En ja valt best mee he. 22W idle en 26W onder load terwijl er 8 docker containers draaien.
Dus 38 watt aan je netwerk app?
Ja wat ga je dan doen, die offline halen?£
Gaat toch niet...
Ale ja, alles gaat he maar....

Kon je die unifi spullen ook niet power off doen via HA? ik dacht het wel, mss moet ik daar ook eens naar zien.
Hoewel, dan gaan alle goole home's ook offline en heb je geen wekker meer
Nee afzetten is geen optie. Ik heb veel connected devices die ik 's nachts ook wil monitoren.
Ik bedoel maar dat het vrij veel is voor wat basis netwerk stuff. Als je naar de Pro serie gaat, is het verbruik nog hoger. Misschien dat de echt consumenten toestellen zuiniger zijn zoals TP link ed. Niet dat ik zoiets wil kopen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.113
324
113
Heb ook nog geen stekker tussen mijn TV kast en HT kast gehangen. Ik ben benieuwd naar wat die dingen verbruiken.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Heb ook nog geen stekker tussen mijn TV kast en HT kast gehangen. Ik ben benieuwd naar wat die dingen verbruiken.

Vooral het idle gebruik vond ik daar interessant. ~20W voor niks te doen.

Dat bleek vooral te gaan naar toestellen die ik amper gebruik: BluRay speler en docked Nintendo Switch. Heb die dan op een stekkerdoos met switch geplaatst.

Ook de standby netwerkverbindingen van TVs, versterkers, etc uitgeschakeld. Geeft hier weinig meerwaarde, maar spaart weer enkele Watts uit.

Je “netwerk” verbruik lijkt wel hoog, de NAS niet meegerekend. Ben benieuwd wat het hier geeft. De kast met Mikrotik router/switch, RPi en nog wat randapparatuur verbruikt 15W. Maar dat houdt geen rekening met de modem, powerline en access points die verspreid zijn.

Altijd interessant met een vermogenmeter rond te gaan, je komt dingen tegen die je niet verwacht :). Overlaatst nog dit tegengekomen https://www.zdnet.com/article/is-your-power-bank-draining-mysteriously-this-could-be-why/
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.113
324
113
Vooral het idle gebruik vond ik daar interessant. ~20W voor niks te doen.

Dat bleek vooral te gaan naar toestellen die ik amper gebruik: BluRay speler en docked Nintendo Switch. Heb die dan op een stekkerdoos met switch geplaatst.

Ook de standby netwerkverbindingen van TVs, versterkers, etc uitgeschakeld. Geeft hier weinig meerwaarde, maar spaart weer enkele Watts uit.

Je “netwerk” verbruik lijkt wel hoog, de NAS niet meegerekend. Ben benieuwd wat het hier geeft. De kast met Mikrotik router/switch, RPi en nog wat randapparatuur verbruikt 15W. Maar dat houdt geen rekening met de modem, powerline en access points die verspreid zijn.

Altijd interessant met een vermogenmeter rond te gaan, je komt dingen tegen die je niet verwacht :). Overlaatst nog dit tegengekomen https://www.zdnet.com/article/is-your-power-bank-draining-mysteriously-this-could-be-why/
Das best wel laag voor uw router/switch en raspberry pi. Ik heb mijn toestellen nog niet apart gemeten, maar ik denk wel dat het Unifi toestellen zijn die het meest verbruiken.
Als ik eens tijd hebt, zal ik ze eens 1 per 1 meten.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Uitmeten qua elektriciteitsverbruik zou ik ook eens moeten doen, want in tegenstelling tot mijn laag gasverbuik ligt deze toch een stukje hoger dan gemiddeld. Ik vermoed ook dat mijn Unifi router en switch wel wat opslokken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Uitmeten qua elektriciteitsverbruik zou ik ook eens moeten doen, want in tegenstelling tot mijn laag gasverbuik ligt deze toch een stukje hoger dan gemiddeld. Ik vermoed ook dat mijn Unifi router en switch wel wat opslokken.
Wat maakt het uit als je die meet...
Je gaat die toch niet zonder stroom zetten...
 

Jake

Well-Known Member
19 feb 2013
1.184
88
56
Ergernis :besloten om eindelijk m'n zolder te isoleren,(elke Zaterdag een beetje ,ik heb tijd:)),maar onze 13 jarige boiler heeft het van de ene dag op den anderen begeven .:mad:
Ondertussen nieuwe boiler in huis (slimme boiler en energie zuiniger) en ook verder isoleren...
Daar gaat m'n nieuwe TV😢
Alles voor den energie zeker....😞
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zie het nu als besparing voor energie > meer geld voor tv

Het zal lonen !
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Wat maakt het uit als je die meet...
Je gaat die toch niet zonder stroom zetten...
Uiteraard niet, maar wil wel eens weten hoeveel dat spul snoept, denk dat ik ga verschieten 🙂 Nu met eIndjaar zal bijna alles een ganse week uitgeschakeld zijn, en zal dan eens zien hoe het dan met het verbruik zit.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.113
324
113
Wat maakt het uit als je die meet...
Je gaat die toch niet zonder stroom zetten...
Nu niet veel. Ik ga die inderdaad niet zonder stroom zetten.
Maar de volgende keer dat ik netwerk apparatuur koop, ga ik toch eerst eens kijken wat dat verbruikt. Zo zie je dat Stiibun precies wel zuiniger spul heeft dan mijn Unifi gear.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Ik vind dat Ubiquiti materiaal zeer warm wordt (AP’s, switchen, USG), dus ik vrees dat het verbruik niet echt gaat meevallen, maar ik heb het ook nog niet gemeten. De laatste versies (bv. Wifi 6 AP’s en Gen2 switchen) blijven een al stuk koeler.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik vraag me af of ik zonnepanelen zou bijleggen en /of een warmptepomp laat installeren..
Momenteel nog een hr gastketel die nog niet zo oud is +- 7jaar
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb al 11x zonnepanelen liggen he (3800kwp)
Met certificaten.
Ik wil die certificaten niet kwijt.
Dus vraag me af wat doen
- batterij?
- extra zonnepanelen
- warmtepomp
- extra zonnepanelen en warmtepomp

IS moeilijk vind ik
 

John Carlton

Well-Known Member
16 mei 2014
825
220
53
Gent
Alles doen ivf uw certificaten...
Batterij houdt pas steek als deel van de oplossing, dus ivf totaal aantal panelen ivf uw verbruikersprofiel. Dat mogelijk de komende jaren nog sterk zal wijzigen met een al dan niet elektrisch voertuig...
Tis idd niet gemakkelijk en al zeker niet om advies te geven aangezien zoiets een oplossing op maat is.
km's woon werk, isolatiegraad en soort verwarming van uw woning,... hangt allemaal samen
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.113
324
113
Ik heb al 11x zonnepanelen liggen he (3800kwp)
Met certificaten.
Ik wil die certificaten niet kwijt.
Dus vraag me af wat doen
- batterij?
- extra zonnepanelen
- warmtepomp
- extra zonnepanelen en warmtepomp

IS moeilijk vind ik
En wat wil je precies bekomen? Je hebt wellicht nu nog een terug draaiende teller? Dit kan soms interessanter zijn dan meer panelen met digitale teller...
Warmtepomp is interessant, maar als je ketel nog maar 7 jaar oud is, weet ik niet als dat de beste keuze is.
Levertijden zijn lang, warmtepomp kost best wat geld en je hebt plaats nodig voor een 200-300l boilervat.

Maar als je daar een premie voor kan krijgen en je moet niet teveel opleggen, kan je het wel doen. Kwa verbruik zul je iets goedkoper af zijn als met lage temperatuur kunt verwarmen (vloerverwarming of ventilo's). Heb je gewone radiatoren, dan moet te aanvoer omhoog en valt het rendement in het water. Dan kun je voorlopg beter op gas blijven stoken. Tenzij ze natuurlijk met die accijnzen afkomen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
En wat wil je precies bekomen? Je hebt wellicht nu nog een terug draaiende teller? Dit kan soms interessanter zijn dan meer panelen met digitale teller...
Warmtepomp is interessant, maar als je ketel nog maar 7 jaar oud is, weet ik niet als dat de beste keuze is.
Levertijden zijn lang, warmtepomp kost best wat geld en je hebt plaats nodig voor een 200-300l boilervat.

Maar als je daar een premie voor kan krijgen en je moet niet teveel opleggen, kan je het wel doen. Kwa verbruik zul je iets goedkoper af zijn als met lage temperatuur kunt verwarmen (vloerverwarming of ventilo's). Heb je gewone radiatoren, dan moet te aanvoer omhoog en valt het rendement in het water. Dan kun je voorlopg beter op gas blijven stoken. Tenzij ze natuurlijk met die accijnzen afkomen.
Slimme meter hier (ik zou anders ook niet kunnen uitlezen he)
Plaats geen probleem
Premies, die zijn er nog ja
Ik heb vloerverwarming, en gewone op 1ste verdiep. Ketel staat nu op zolder, idem omvormer.

Wat ik wil bekomen? Serious? lol
Minder kosten voor gas natuurlijk.