• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Energie

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Slimme meter hier (ik zou anders ook niet kunnen uitlezen he)
Plaats geen probleem
Premies, die zijn er nog ja
Ik heb vloerverwarming, en gewone op 1ste verdiep. Ketel staat nu op zolder, idem omvormer.

Wat ik wil bekomen? Serious? lol
Minder kosten voor gas natuurlijk.
Dat wil iedereen vermoed ik :)
Neem een warmtepomp en je betaalt niks meer voor gas ;-) Maar er komt wel een pak elektriciteit verbruik bij. Doe eens simulaties om te zien of het interessant is.

Als je groene stroom certificaten hebt, mag je niks meer bijhangen op die omvormer. Je moet dan een 2e omvormer plaatsen. Wil je een batterij er bij? Dan gaan die panelen die je nu hebt die batterij waarschijnlijk niet kunnen opladen. Tenzij met een retrofit, maar weet niet als dat mag met je certificaten.
En je bent beperkt tot 10kW omvormers (incl. retrofit) op een 3 fase aansluiting. Op monofase zelfs max 5kW. Mogelijks moet je woning aangepast worden naar 3 fase als dat niet het geval is.

Reken ongeveer dat voor je gasverbruik ongeveer 1/4e aan elektriciteit er bij komt. Dus stel je verbruik nu 10000kWh gas en je gaat naar een warmtepomp, dan zul je grofweg 2500kWh elektriciteit verbruiken.
Als ik die cijfers in de Vtest gooi en ik kijk naar de goedkoopste, dan is het 1700euro voor gas vs 1370euro voor elektriciteit. Je doet dan een besparing van 330euro/jaar, maar de investering voor een warmtepomp zal rond de 7 à 10k liggen denk ik.
In het tussen seizoen en de zomer zal uw warm water grotendeels gratis hebben met zonnepanelen. Maar in de wintermaanden verbruik je warmtepomp veel meer dan je panelen kunnen opbrengen.

In onze nieuwe woning draait de warmtepomp al en in januari komen ze 11000kWp panelen leggen. Dus volgend jaar kan ik u zeggen hoeveel de zonnepanelen effectief hebben bijgedragen in het stookseizoen.
Waarom dan een warmtepomp en zoveel zonnepanelen? Als je aan vervanging toe bent of je begint van nul, dan ben ik er van overtuigd dat een warmtepomp the way to go is. En ik heb zoveel zonnepanelen gekozen om hopelijk toch in het tussenseizoen daarmee onze verwarming deels te kunnen coveren. En met een elektrische wagen in het vooruitzicht betalen die extra panelen zichzelf terug.

Heb je een perfect werkende ketel en is die nog niet aan vervanging toe? Dan weet ik niet als het al zinvol is om die te vervangen... Toch niet als het doel is om op magische wijze opeens minder te betalen. Maar met de nodige simulaties zul je er wel uitkomen en zien als het interessant is voor jullie.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Dikwijls valt er nog wat te optimaliseren aan de ketel ook hé. Geen idee of dat allemaal ideaal staat.
Hoeveel m³ gas draai je erdoor op jaarbasis ? Vb in 2021 en in 2022 ?
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Heb net zonnepanelen geplaatst maar moet er nog plaatsen wat ik zelf ga doen aangezien dat niet zo moeilijk is en het 1/3 goedkoper is, heb een verbruik van 6,5kw op jaarbasis, zijn er nu negen, ik plaats er 4 bij (410w) en ga er nog 9 op mijn carport plaatsen met een aparte omvormer (ander adres). Indien voor 2024 geïnstalleerd heb ik geen digitale meter nodig tot 2030 hier in Wallonië.

Dus die nieuwe laserbeamer komt er voorlopig niet :(
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Je eigen carport een ander adres ? Kom je ook niet veel tegen. Ben je ook eigenaar van naastgelegen perceel oid ?
 

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Je eigen carport een ander adres ? Kom je ook niet veel tegen. Ben je ook eigenaar van naastgelegen perceel oid ?
Ons huis bestaat uit 2 delen op 2 adressen elk met living keuken, aparte verwarming en meters, aangezien we met vijf zijn hadden we plaats nodig, eens de kids buiten zijn verhuur ik een deel en kunnen we de tussendeur gewoon sluiten.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: jvanhambelgium

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
We gaan hier verder over capaciteitstarief en andere zaken i.p.v. in het Home Assistant topic.
Skank Skank : al eens gekeken hoeveel je kan besparen met een warmtepomp tegenover jouw gas installatie? En welke investering je daarvoor moet doen?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
We gaan hier verder over capaciteitstarief en andere zaken i.p.v. in het Home Assistant topic.
Skank Skank : al eens gekeken hoeveel je kan besparen met een warmtepomp tegenover jouw gas installatie? En welke investering je daarvoor moet doen?
Ik had een gesprek gepland met iemand maar terug afgezegd.
Ik zou eigenlijk niet goed weten hoe ik dergelijk iets moet uitrekenen... maar vrees dat het sop de kolen niet waard is...
De investering van een warmtepomp is ook niet alles.... bovendien als ze in januari afkomen met dat capaciteitstarief i dunno...
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.154
68
58
Zoals ze hier al eens gezegd hebben …een airco is ook een warmtepomp . ;)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Ik had een gesprek gepland met iemand maar terug afgezegd.
Ik zou eigenlijk niet goed weten hoe ik dergelijk iets moet uitrekenen... maar vrees dat het sop de kolen niet waard is...
De investering van een warmtepomp is ook niet alles.... bovendien als ze in januari afkomen met dat capaciteitstarief i dunno...
Via deze link kan je wel wat berekenen. Ipv te vertrekken van uit het warmteverlies, kan jij dat doen van uit jouw jaar verbruik.

Hoeveel gas verbruik je jaarlijks? Zal het eens in mijn simulatie excel gooien.
Zoals ze hier al eens gezegd hebben …een airco is ook een warmtepomp . ;)
Zeker weten. Rendement is bij A merken bijna hetzelfde als van een lucht/water warmtepomp.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Met de actuele gasprijzen zal men hier in februari enkele lucht/lucht warmtepompen plaatsen om de ruimten in de tussenseizoenen te verwarmen.
Bij strenge vorst, zoals 2 weken geleden zal de klassieke cv-ketel uiteraard nog moeten bijspringen.

Om te kijken of onze woning in de toekomst wel geschikt is voor een lucht/water warmtepomp had ik de keteltemperatuur voor de vrieskou begon al eens verlaagd naar 40°C. Het duurde met een lagere keteltemperatuur uiteraard allemaal wel wat langer, toch werd de gewenste temperatuur netjes behaald.
De leercurve van deze setting naar fabrieksinstelling had wel wat tijd nodig, maar na enige tijd zorgde dit voor een aangenaam en stabiel binnenklimaat.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
Met de actuele gasprijzen zal men hier in februari enkele lucht/lucht warmtepompen plaatsen om de ruimten in de tussenseizoenen te verwarmen.
Bij strenge vorst, zoals 2 weken geleden zal de klassieke cv-ketel uiteraard nog moeten bijspringen.

Om te kijken of onze woning in de toekomst wel geschikt is voor een lucht/water warmtepomp had ik de keteltemperatuur voor de vrieskou begon al eens verlaagd naar 40°C. Het duurde met een lagere keteltemperatuur uiteraard allemaal wel wat langer, toch werd de gewenste temperatuur netjes behaald.
De leercurve van deze setting naar fabrieksinstelling had wel wat tijd nodig, maar na enige tijd zorgde dit voor een aangenaam en stabiel binnenklimaat.
Volgende winter kunnen de gasprijzen er weer helemaal anders uitzien. De groothandels-gasprijs heeft de laatste 2-3 dagen een héél flinke duik genomen, we zitten toch weeral terug op 82 (eur/megawatt-uur) tov de kortstondige piek van 350 euro/megawatt-uur einde August 2022
We zitten al terug op het peil van September 2021 (pre-war) alhoewel het toen aan het stijgen was vanwege de nakende onrust in de regio.
Echt voor-oorlogse rates zitten meer ronde 20-30 euro/megawatt-uur
Laat ons hopen dat ze ons voor de toekomst geen oor aan-naaien (nog maar eens) kwa electriciteits-tarieven, want die kunnen ook al tellen...en het gekloot van onze regeringen in deze materie geven me weinig hoop voor de toekomst.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.117
324
113
Met de actuele gasprijzen zal men hier in februari enkele lucht/lucht warmtepompen plaatsen om de ruimten in de tussenseizoenen te verwarmen.
Bij strenge vorst, zoals 2 weken geleden zal de klassieke cv-ketel uiteraard nog moeten bijspringen.

Om te kijken of onze woning in de toekomst wel geschikt is voor een lucht/water warmtepomp had ik de keteltemperatuur voor de vrieskou begon al eens verlaagd naar 40°C. Het duurde met een lagere keteltemperatuur uiteraard allemaal wel wat langer, toch werd de gewenste temperatuur netjes behaald.
De leercurve van deze setting naar fabrieksinstelling had wel wat tijd nodig, maar na enige tijd zorgde dit voor een aangenaam en stabiel binnenklimaat.
Dat is een mooie oplossing die ook veel comfort biedt in de zomer. Als je shopt bij de A merken, dan zijn die ook efficient met verwarmen in de winter.
Ik heb een vriend dit aangeraden voor zijn kantoor ruimte dat werd opgetrokken in een aanbouw waar origineel geen verwarming in zat.
Hij heeft voor Daikin gekozen. 2 ruimtes met elk een binnen unit die verbonden is met 1 buitenunit. Ongeveer 4 maand geleden zijn ze dat komen installeren en dit werkt top om mee te verwarmen en te koelen.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Ik had een gesprek gepland met iemand maar terug afgezegd.
Ik zou eigenlijk niet goed weten hoe ik dergelijk iets moet uitrekenen... maar vrees dat het sop de kolen niet waard is...
De investering van een warmtepomp is ook niet alles.... bovendien als ze in januari afkomen met dat capaciteitstarief i dunno...
Ik heb een berekeningsmodule gemaakt. die bekend het terugverdien effect van een installatie warmtepomp en zonnepanelen tov klassieke opstelling zonder zonnepanelen en met een gasketel.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.481
309
93
Ik veronderstel dat voor een nieuwbouw het een no-brainer is om voor een warmtepomp te gaan? Sowieso zijn ze nu al bezig met het uitfaseren van gasketels... Maar buiten een warmtepomp is er toch niet zoveel alternatieven. Behalve als je voor minder gangbare zaken gaat zoals pellets...
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
De markt voor het plaatsen van een lucht/water warmtepomp is op dit moment volledig losgeslagen/gek. Ik wacht deze evolutie nog rustig af.

Ik zag in de app van de airco dat je het verbruik kan monitoren, maar meer dan dat is het helaas niet.
Blijkbaar zijn deze gegevens niet heel accuraat en zou een kwh-meter hierin uitkomst kunnen bieden.

Ideaal zou het zijn mocht je de airco’s slim kunnen maken en deze aan de teruggave van de zonnepanelen kunnen koppelen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.677
207
73
De markt voor het plaatsen van een lucht/water warmtepomp is op dit moment volledig losgeslagen/gek. Ik wacht deze evolutie nog rustig af.

Ik zag in de app van de airco dat je het verbruik kan monitoren, maar meer dan dat is het helaas niet.
Blijkbaar zijn deze gegevens niet heel accuraat en zou een kwh-meter hierin uitkomst kunnen bieden.

Ideaal zou het zijn mocht je de airco’s slim kunnen maken en deze aan de teruggave van de zonnepanelen kunnen koppelen.
Ja, ongetwijfeld hebben die mannen enorm veel werk en dan gooien die dikwijls met wat gekke prijzen natuurlijk ....
Wat de app-betreft / verbruik-monitoring is dat toch wel redelijk/acceptabel accuraat hoor. Als ik de som maak van m'n 2 units (HT + Overloop) en dat vergelijk met de Fibaro "plug" die in de garage de Daikin buitenunit van power voorzien geeft die wel meer, maar een "standby" verbruik van 13.5W wanneer het buiten > 0°C en 55-100W !! als er buiten vorst is dat neemt die app ook niet mee natuurlijk...

Via Home-Assistant vb kan je de airco's wel degelijk slim maken. HA heeft een "real-time" zicht indien er PV opgewekt is (en via de "forecast planner" wat de komende uren kan gaan gebeuren // toegeven zeker niet 100% accuraat)
Je kan dan de Airco wat "sturen" hé. Telkens "op-af-op-af" weet ik niet goed of dat echt nadelig is voor de compressor qua levenduur etc.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.521
158
66
Eerder dit jaar had ik een Business case gemaakt voor aankoop Warmtepomp & zonnepanelen en batterij tov van gasketel zonder zonnepanelen.
Ik heb geen elektrische wagen opgenomen in berekening.

Heb deze nu eens aangepast op data die ik nu heb.

inputs business case:
1) eigen maandelijks verbruik elektriciteit en gasketel voor 2022 (info van digitale meter)
2) ingeschat extra verbruik elektriciteit warmtepomp ( berekend via COP aangegeven in offerte + vertaling maandelijks verbruik gas naar elec)
3) ingeschat maandelijkse opbrengst zonnepanelen op basis van inputs jvanham + gemiddelde in België (deze liggen in elkaars lijn)

in mijn geval kwam ik tot volgende besluiten - dit op basis van de HUIDIGE ELEC & GAS PRIJZEN:

1) terugverdientijd installatie enkel zonnepanelen ( 6 jaar) - investering: 17500 Euro
2) terugverdientijd installatie zonnepanelen en lucht/water warmtepomp (7 jaar) - investering: 27.000 Euro
3) terugverdientijd installatie zonnepanelen en water/water warmtepomp (9 jaar) - investering: 40.000 Euro

voorts nog volgende opmerkingen:

1) ik zou ong 30 % besparen op maandelijkse factuur bij aanleg zonnepanelen.
2) loopt op tot ong. 47% besparing bij luchtwater en 53% bij waterwater warmtepomp.
3) verschil lucht water en water water is dus bijna verwaarloosbaar, enkel een drastische toename in elec prijs zou dit enigzins kunnen kenteren
4) gebruik van een elektrische wagen zal in het voordeel nog grooter maken. Zeker moest die ook kunnen dienen als thuisbatterij.