• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb de "Energy" al goed in gebruik en dat werkt ongeveer wel. Enkel de grafiek van "zelfconsumptie" is toch maar raar. Zoals je weet hebben we vanaf 2022 het "capaciteitstarief" met "kwartierpiek" meting etc en dat is niet helemaal compatibel met de plugin precies, is ook weer enkel voor Vlaamse markt. Om die "logic" daar in verwerkt te krijgen....

Voorlopig geef ik qua "kostprijs" van teruggestuurde energy evenveel als de afgenomen energie. Zolang ik hier een analoge terugdraaiende teller heb klopt die logica wel
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik moet hem nog instellen maar loop tegen vragen aan (ik gebruik dsmr reader)

Die consumptie :
Verbruikte energie kwh : is dat het totaal van dag en nacht consumption sensor?
De kosten , ik kan de juiste entiteit niet slecteren, kies ik voor entiteit met huidige prijs, moet ik dan de dagprijs nemen of maand of jaar
Voor die teruggeleverde energie, van de zonnepanelen, hoe kan ik dat configureren?
ik heb zo geen toestel om uit te lezen
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik moet hem nog instellen maar loop tegen vragen aan (ik gebruik dsmr reader)

Die consumptie :
Verbruikte energie kwh : is dat het totaal van dag en nacht consumption sensor?
De kosten , ik kan de juiste entiteit niet slecteren, kies ik voor entiteit met huidige prijs, moet ik dan de dagprijs nemen of maand of jaar
Voor die teruggeleverde energie, van de zonnepanelen, hoe kan ik dat configureren?
ik heb zo geen toestel om uit te lezen
Goede vragen, ik heb geen dag/nacht tarief meer eigenlijk.
En begin 2022 komt dat ook te vervallen.

Ik werk natuurlijk totaal anders dan met zo'n P1/DSMR plugin dus ik weet niet eens welke entiteiten die allemaal aan maakt.
Via welke manier haal jij dat op van je PV-omvormer ? Want die entiteit kan je bij "zonnenpanelen productie" zetten hé.
Bij m'n "Grid Consumption" heb ik gewoon "gebruik vaste prijs" staan omdat het hier natuurlijk gewoon 1 tarief is (geen dag/nacht)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik haal niks van de omvormer ;)
Ik heb geen zo'n tool.
Ik kan enkel hetgeen halen uit dsmr : energy returned
Maar is dat wel juist dan? Gezien dat niet gelijk staat aan productie zonnepanelen
Dus ik weet het niet zo goeD.

Of moet ik nog iets hebben om mn zonnepanelen te lezen
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ah ok, ja dus "energy returned" van je DSMR is dus eigenlijk : productie PV - eigenverbruik (dus op de moment van productie verbruikt je huis ook en dat gaat er eerst "af" zeg maar en de overschot vloeit dan naar het net.
Je zal dus in het energy-dashboard geen waarde krijgen voor "self consumed solar energy" en ook de grafiek "solar production" kan ook ni echt gemaakt worden omdat Home Assistant geen idee heeft hoeveel je PV daadwerkelijk opbrengt.

Naar cijferwerkt maakt het niet gek veel uit. Ne kWh uit "grid" halen kost X aantal cent (en dat kan je ingeven) en ne kWh "injecteren" kan ook iets opbrengen. Omdat ik nog een analoge meter heb reken ik evenveel aan per kWh dat ik injecteer vs eruit haal. Want ne kWh terugdraaien is ne gratis kWh natuurlijk.

Je MOET niks persé hebben qua bruto opbrengst van je PV, da's gewoon extra data die je kan ingeven, maar dus zonder deze info zal allemaal wat minder details bevatten.

energie-scherm.png
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Nu even ingevuld,
Energy usage, en de distribution (die klopt niet volgens mij, de totalen verschillen met de totalen in DSMR , hoe kan datt?)
Monitored eigen devices staat er wel in.

Als ik toch mn zonnepanelen wil volgen, kan dat op een goedkope manier?
Wat heb ik ervoor nodig?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
ShellyEM unit, deze in de kast en dan met stroom-klem op de fase-draad die van je PV-komt.
Alternatief/beter is uiteraard je omvormer direct uitlezen, ofwel via ethernet/IP (als het ne moderne is) ofwel via "SBFSpot" of zoiets.

Je moet het ook wa tijd geven precies, duurde ook even voor dingen begonnen te verschijnen etc.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
ShellyEM unit, deze in de kast en dan met stroom-klem op de fase-draad die van je PV-komt.
Alternatief/beter is uiteraard je omvormer direct uitlezen, ofwel via ethernet/IP (als het ne moderne is) ofwel via "SBFSpot" of zoiets.

Je moet het ook wa tijd geven precies, duurde ook even voor dingen begonnen te verschijnen etc.

Omvormer is een diehl platinum 4600s
Ik wil die wel rechtstreeks uitlezen (was netwerk voorzien), maarz geen zin om 300 - 400 te geven voor dergelijk toestel.
Kan dat nog goedkoop?
Als ik dat met zo'n shelly em unit doe, kan ik dan evenveel?
Ik zou graag ook weten bv mocht er een paneel stuk zijn ofzo dat ik het weet, nu totaal geen idee he
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
De ShellyEM doet enkel stroom/spanning/powerfactor meting. (hij meet de stroom via "clamp" , hij kent de spanning/fase en kan zo vermogen berekenen etc...best wel accuraat eigenlijk)
Maar je gaat dus geen andere parameters kunnen zien, vb temperatuur van omvormer,eventueel iets met je DC-kring (panels zelf van da's allemaal gelijkstroom/gelijkspanning)

Maar met een 50,- kostende ShellyEM en de "klem" op de JUISTE plaats gezet ga je wel redelijk exact kunnen meten hoeveel je PV opbrengt doorheen de dag.
Deze data zet ik via MQTT op het netwerk (en zo via Telegraf > InfluxDB > Grafana), maar in Home-Assistant heb je "natvie" ondersteuning voor Shelly dus die leest dat sowieso uit zonder problemen.

grafana1.png

(grafiek vanuit Grafana)

Da's inderdaad best wat geld voor zo'n Diehl "module" om die te kunnen uitlezen. En die heeft vb standaard ook geen Bluetooth oid ? Niks ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Geen idee of hij bluetooth heeft eigenlijk, ik vind het niet terug in de handleiding dus ik het niet.
50 euro voor zo'n shelly em
Das nog redelijk ok.
En wat kan ik er dan uit halen?
Hoeveel ze opbrengen, nothing more?
Kan ik er dan verder nog iets mee?
Maar als ik dat weet, kan ik wel meer met HA dan :)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Enkel dus wat ze opbrengen.
Kan je er voor de rest nog iets mee? Tja je kan met Shelly vanalles doen & instellen, maar z'n primaire doel is stroom/spanning/vermogen inzicht.
Veel van deze "gadgets" zijn niet echt nodig maar ja, het is een hobby om met die dingetjes te prullen dus...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth

Ik heb maar 1 clamp nodig he?
Het verbruik haal ik reeds uit dsmr toch..
Ik ben toch ook juist als ik zeg dat "energy returned" uit dsmr, gelijk is aan het overschot dat mn zonnepanelen opbrengt he?
Dus opbrengst zonnepanelen - verbruik op dat moment= wat rest = energy returned

Lijkt me wel interessant zo'n shelly EM
Rechtstreeks kopen bij shelly cloud? Daar maar 50 euro
Anders overal 60 euro
Die clamp moet je apart kopen?
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Klopt 1 clamp nodig,daarmee kan je 1 fase meten, en je solar hangt maar aan 1 fase tenzij je héél veel PV hebt liggen zodat je op verschillende fases zit. Dat moet je effe checken maar zal wel gewoon 1-fase zijn.
Gewoon een kleine 50A clamp voorzien.

Dus opbrengst zonnepanelen - verbruik op dat moment= wat rest = energy returned ==> inderdaad vanuit het perspectief van de digitale meter. Die ziet gewoon X kWh naar de andere kant vloeien maar heeft geen flauw benul verder.

Ik had beetje schrik dat de Wifi ontvangst op de Shelly niet zo goed zou zijn, deze zit natuurlijk in volledige metalen kast die strak sluit maar de 2.4Ghz Wifi is nog "redelijk". Het is ook maar héél weinig data he.
Tot nu toe toch al 1 maand volledig stabiel zonder enige "hickup" op de Wifi.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Waar heb jij ze gekocht?
Zat die clamp daar standaard bij?
Jij hebt dus ook ene?
Ook voor je zonnepanelen dan? Of iets anders?
Ik heb 3600 liggen aan zonnepanelen (11 stuks van 310 ofzoiets dacht ik)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Clamp zit er niet/nooit standaard bij.
Ik heb die gekocht bij Home2Link ofzo, maar tientallen webshops hebben die en prijzen zijn overal toch ongeveer dezelfde.
Die ShellyEM heb ik dus specifiek voor de "kring" zonnepanelen.

Voor ik de Shelly gebruikte had ik ook al iets geknutseld via SBFSpot dat dan via Bluetooth ging inloggen in m'n SMA-omvormer en data uitlezen.
Zo weet ik vb dat er op slechts enkele % verschil zit op hetgeen de omvormer op het einde van de dag aangeeft als "opgewekt" vs hetgeen gemeten is. Vandaar dat ik de stroommeting best accuraat acht.
Vb op 23/7 was een héél goede dag hier met volgende de omvormer 18.9kW opgewekt, terwijl de Shelly 19.4kW aangaf, (=500W verschil oftewel 2.65% verschil)


3600 is inderdaad nog gewoon 1-faze, ik heb hier ook maar 3,18kWp liggen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Als je gaat upgraden naar HA 2021.8.3 zie ik iets staan bij de breaking-changes. Geen idee of jij dit soort integraties gebruikt(e) ?

  • Garmin Connect has been removed. Due to API changes, it stopped working and cannot function without violating Home Assistant design rules. Garmin will not allow open source projects to their official APIs. (@cyberjunky - #52808) (garmin_connect docs)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Als je gaat upgraden naar HA 2021.8.3 zie ik iets staan bij de breaking-changes. Geen idee of jij dit soort integraties gebruikt(e) ?

  • Garmin Connect has been removed. Due to API changes, it stopped working and cannot function without violating Home Assistant design rules. Garmin will not allow open source projects to their official APIs. (@cyberjunky - #52808) (garmin_connect docs)

Nu niet meer :)
Dat was wat ik zei tegen sphinkx
Ik had problemen met mn HA en dat lag idd aan die garmin connect
Had hem er al uitgegooid nog voor 2021.8 released was ;)
Nu weer een zonnetje