• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Linux

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Elementary OS is zeker een specialleke met een echt speciale GUI, nochtans is het gebaseerd op Ubuntu.
Elementary 5.0 (Juno) en 5.1 (Hera) hebben als basis Ubuntu 18.0.4 LTS trouwens.

Heb elementary al wel eens in een VM gedraaid hier lang geleden, maar er was denk ik iets dat waar ik tegenaan liep. Weet ni meer, moet nog es proberen.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Yep. Daarom dat ik met ubuntu sneller weg was ipv manjoro dat ik ook getest heb paar dagen geleden. Ik draai al jaar of 2 Elementary. Onlangs update gedaan naar 5.1. Maar je moet telkens een fresh install doen als je wil upgraden.. Das met ubuntu niet dacht ik?

Met elementary loop ik ook aan tegen bepaalde restricties. Daarom dat ik aan het “shoppen” ben. Maar de GUI is idd top.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Maar je moet telkens een fresh install doen als je wil upgraden.. Das met ubuntu niet dacht ik?
Neen, normaal niet maar sowieso doe ik dat wel. Ik maak een backup'je van men /home en wat andere config-files uit /etc (vb die autofs om m'n NFS mounts te mappen op de Synology) en dan boem,pats nieuwe install.
M'n huidige versie is ook al weeral enkele jaartjes aan het draaien zonder noemenswaardige problemen, gaat ook niet trager lopen ofzo na verloop van tijd.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Hier draait nog steeds Ubuntu 18.04 LTS.. Omwille van verplicht thuiswerk heb ik een extra scherm gekocht. Dus heb nu 2 24" schermen. Mijn oudste scherm is aangesloten via DVI, het nieuwe via HDMI.

Wanneer ik echter mijn PC opstart krijg ik enkel beeld bij het nieuwe scherm met HDMI. Dus bij het oude niets meer.. Moet er iets speciaals gedaan worden daarvoor bij Ubuntu of kan de hardware het probleem zijn? Ik heb namelijk een APU dus geen dedicated videokaart. Maar gezien ik zowel HDMI, DVI en zelfs VGA heb mag dit volgens mij geen probleem zijn..

Iemand tips?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Kan volgens mij hardware-beperking ook zijn. Voldoende memory toegewezen in de BIOS aan je integrated videocard ?
Zie je in het control-panel van Ubuntu effectief de 2 schermen detected ?
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
In control panel staat er maar 1 scherm. Het nieuwe met HDMI. Mijn oud met staat er niet tussen.

Hardware beperking is misschien wel mogelijk. Het is al een oude computer.. Maar mij hebben ze altijd verteld dat als je meer dan 1 aansluiting hebt je die ook kan gebruiken. Zal eens moeten kijken in mijn bios of ik dit dan kan aanpassen..
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
In control panel staat er maar 1 scherm. Het nieuwe met HDMI. Mijn oud met staat er niet tussen.

Hardware beperking is misschien wel mogelijk. Het is al een oude computer.. Maar mij hebben ze altijd verteld dat als je meer dan 1 aansluiting hebt je die ook kan gebruiken. Zal eens moeten kijken in mijn bios of ik dit dan kan aanpassen..
Wel niet altijd. Ik heb ook bepaalde moederbordjes geweten waarop de HDMI zat, alsook een VGA/DVI en het was wel degelijk "OF" en daar kan je dus geen 2 schermen tegelijk aanhangen.
The devil is in the details, je moet inderdaad effe goed lezen wat mogelijk is.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Crap.. Vrees dat dit mijn probleem is. Heb even in mijn bios gegaan en heb daar wel een optie IGFX Multi-Monitor. Dat stond disabled en heb ik nu enabled gezet. Maar als ik dan naar HDM/DVI port output kijk staat er ofwel HDMI of DVI. Staat nu op auto maar ik vrees dat het 1 van beide is en beide dus niet mogelijk is..

Misschien is er echter wel een mogelijkheid om de VGA aansluiting te gebruiken. gezien die multi monitor optie in de bios... Dus dat wil ik wel nog eens testen..
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Bingo! Dat is het dus... Maar 1 digitale werkt. Combi HDMI - VGA gaat dus wel. Maar HDMI - DVI dus niet.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: jvanhambelgium

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik kreeg deze morgen de zoveelste keer de vraag of ik niet wil updaten naar 19.10. Deze keer heb ik eens gekozen voor ja... Upgrade ging heel vlot. Half uurtje en was gedaan. Nu beetje testen maar eerste indruk is in ieder geval goed!
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik kreeg deze morgen de zoveelste keer de vraag of ik niet wil updaten naar 19.10. Deze keer heb ik eens gekozen voor ja... Upgrade ging heel vlot. Half uurtje en was gedaan. Nu beetje testen maar eerste indruk is in ieder geval goed!
Probleem dat 19.10 geen LTS is dus in Juli 2020 alweer geen updates meer.
Ik wacht nog even op 20.04LTS die in April 2020 uitkomt.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Weet ik. Maar de 20.04 ga ik dan installeren op mijn grotere HD v 128gig. Nu staat Ubuntu op mijn 64. Dan wordt mijn mijn core os Ubuntu. De 64 HD ga ik dan gebruiken voor te experimenteren.. Nu is mijn core elementary maar Ubuntu bevalt mij heel goed dus wil ik die als standaard.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
OK. 20.04 draait nu op mijn SSD van 128gig. Ik heb wel wat problemen gehad met mijn 2de scherm. Ik heb namelijk een APU dat is aangesloten via DVI naar mijn scherm. Mijn 2de scherm is echter aangesloten via een GT 710 Nvidia kaart. Dit scherm wou maar niet werken ondanks vele pogingen... Daarom maar besloten of de officiële Nvidia drivers te negeren de open source Nouveau display te nemen. Na beetje geklooi in terminal is dit toch gelukt...

Deze site heeft mij vooral geholpen


Vooral dit eerste deel dus.

Nu hopen dat het blijft werken maar dat zal wel..

Ik heb ook nog een 2de SSD waar nu nog Ubuntu 19.10 op staat. Dit gaat mijn speelterrein worden voor andere linux versies op te testen. Pop!OS en Zorin staan reeds klaar om te testen... Manjoro en Mint wil ik ook nog wel eens een 2de kans geven.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
En dan zegt hij dat hij niks van IT kent voor HA :p
Ik snap er de ballen van
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Hmm. Kan je dat vergelijken met elkaar? In HA moet je nog altijd code schrijven dacht ik. Linux is gewoon installeren. Als er iets niet lukt googlen en zoeken naar oplossing.. Soms lukt het mij die te vinden. Soms ook weer niet...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Hmm. Kan je dat vergelijken met elkaar? In HA moet je nog altijd code schrijven dacht ik. Linux is gewoon installeren. Als er iets niet lukt googlen en zoeken naar oplossing.. Soms lukt het mij die te vinden. Soms ook weer niet...

Das exact wat je doet met HA :)
Feitelijk grotendeels copy pasten met HA :p
Terwijl je dit doet.. wordt de code transparanter en is het redelijk cava
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Beetje zitten spelen met andere Desktop voor Ubuntu. KDE Plasma geïnstalleerd. Helaas werkt dit niet zo goed bij. Het ene scherm is OK maar het andere niet. Systeem heeft precies problemen dat ene scherm is aangesloten op mijn onboard GFX en de andere op mijn GT 710 kaartje. Ubuntu heeft daar geen probleem mee..

Het ziet er wel iets moderner uit. Maar denk dat je het misschien wel snel beu zal zijn... Er wordt wel een hoop extra rommel geïnstalleerd. Systeem wordt ook trager daardoor volgens mij... Dus ga het er proberen afsmijten weer. Jammer dat je dit niet kan testen. Je moet het onmiddellijk installeren. Verwijderen is precies iets omslachtiger dan installeren...
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Na 10-tal (?) jaar ofzo opnieuw een desktop PC in elkaar gestoken, uiteraard met Linux :p. Ben aangenaam verrast van de status van Linux gaming tegenwoordig, Proton werkt deftig so far :D.

Wel wat zitten klooien met drivers voor grafische kaart en netwerk die niet goed werken in de 5.4 kernel van Ubuntu. Maar uiteindelijk gewoon de nieuwste van AMD en Realtek bij de fabrikant zelf gedownload en dat werkt goed.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Hoe installeer ik python 3?

Ik zie allerlei verschillende commandos

sudo apt-get install python3.6

of

sudo apt install python3-pip

Is python 3 hetzelfde als pip3?


EDIT:

Ik wou die installeren met " sudo apt install python3-pip"
Daarna kreeg ik deze foutmelding

Need to get 107 MB of archives.
After this operation, 265 MB of additional disk space will be used.
E: You don't have enough free space in /var/cache/apt/archives/.
unipi@M203-sn467:~$
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Lol. Dan is je schijf waar het OS op staat te klein vrees ik...