• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G Joske007 & nielvm 14-09-14

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Joske007 toonde al een hele tijd geleden interesse om mijn DIY speakers te beluisteren en te beoordelen. Wegens drukte is het er tot nu nog niet van gekomen, maar morgen krijg ik hem eindelijk op bezoek!     De nadruk van de m&g zal dus vooral liggen op de DIY 7.2 en de akoestiek van de ruimte. Joske007 brengt hiervoor zelf heel wat FLAC materiaal mee zodat hij met vertrouwde muziek kan luisteren en beoordelen. Persoonlijk denk ik dat mijn DIY setje nooit de kwaliteit van zijn T+A speakers kan benaderen, maar we zullen zien... Misschien dat ik met Joske's bevindingen mijn speakers nog verder kan tweaken...   Uiteraard zullen de nodige filmfragmenten niet ontbreken in de m&g. Ik heb doorheen de jaren allerlei fragmenten uit films geknipt die ik de moeite waard vond. Hierbij zijn er enkele uitgegroeid tot mijn absolute favorieten, die in en demonstratie steeds gebruikt worden: - Art of flight - Dark knight (rises) - Pink: bohemian rhapsody   Joske: als jij nog referentiemateriaal hebt dat volgens jou niet mag ontbreken: neem maar mee!

Ik vind het altijd spannend om iemand op bezoek te krijgen die ook (serieus) met HT bezig is. Voor leken is alles altijd perfect en "wauw", maar een mede-enthousiasteling is genuanceerder in zijn oordeel en kan veel beter aangeven waar het nog kan verbeterd worden. Ik hoop dat Joske mij nieuwe inzichten kan geven waar mijn huidige set nog verbeterd kan worden.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heb altijd wel interesse gehad in DIY speakers, maar de durf ontbreekt me hier gewoon. Bij jou heb ik dus nu eindelijk de kans om hiervan eens te kunnen proeven.   Uiteraard zal ik met grote eerlijkheid je DIY speakers, akoestiek en opstelling eens goed aan de tand voelen, wat toch ergens de bedoeling is van een M&G. Als stereoliefhebber, zal de luistertest en ervaring vooral (voor mij dan) op stereoweergave gericht zijn, gewoon omdat dit nu eenmaal naar kritisch luisteren vraagt.   Als 2<sup>de</sup> onderdeel wil ik ervaren wat een 7.2 opstelling op me van invloed zal zijn, heb immers nooit eerder een 7.2 opstelling mogen beluisteren, hierin ben ik dus zeer benieuwd of het bubble gevoel geheel anders ervaart t.o.v. 5.1 opstelling.   Ik kijk er alvast naar uit
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Nice, ook om te horen dat Nielos nog leeft
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Hehe, zijn daar dan twijfels over? :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
De lat ligt erg hoog bij Rik dat is zeker...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ja laps, maak mij maar zenuwachtig :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ja laps, maak mij maar zenuwachtig
1f61b.png
Maar het is wel nen hele toffe kerel!   Ik denk niet dat je je zorgen moet maken Niel, ik heb je zelfbouwers nog niet gehoord, maar met het gebruikte kastontwerp, drivers en het filter waar je de nodige uurtjes in gestoken hebt kan het bijna niet anders als klinken op een niveau waar ook Rik rustig onder blijft
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Maar het wel nen hele toffe kerel!   Ik denk niet dat je je zorgen moet maken Niel, ik heb je zelfbouwers nog niet gehoord, maar met het gebruikte kastontwerp, drivers en het filter waar je de nodige uurtjes in gestoken hebt kan het bijna niet anders als klinken op een niveau waar ook Rik rustig onder blijft
1f609.png
Ik zal beloven dat ik morgen zeer rustig en relaxed zal zijn, lol
263a.png
 
Ja laps, maak mij maar zenuwachtig
1f61b.png
Zenuwachtig, komt allemaal wel goed, wordt alvast voor ons beiden een leuke dag
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Hehe, was er maar mee aan het lachen hoor. Ik kijk er alvast naar uit
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Als 2<sup>de</sup> onderdeel wil ik ervaren wat een 7.2 opstelling op me van invloed zal zijn, heb immers nooit eerder een 7.2 opstelling mogen beluisteren, hierin ben ik dus zeer benieuwd of het bubble gevoel geheel anders ervaart t.o.v. 5.1 opstelling.



Ik kijk er alvast naar uit
1f609.png

2 verschillen he

5.1 vs 7.1

En 5.1 vs 5.2

Maar dan gecombineerd..

Ik denk dat het moeilijk vergelijken wordt zo.

Ikben wel es benieuwd naar je mening omtrent 5.1 vs 7.1 en dit eerlijk zijnde...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Het verschil tussen 1 en 2 subwoofers kan je denk ik niet horen. Het voordeel van 2 subwoofers is dat je laag beter gecontroleerd wordt, dat je dieper kan gaan (hoewel dat in mijn ruimte weinig verschil geeft) en dat je de woofers minder zwaar moet belasten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Serieus? Zo weinig verschil?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Wat zou je verwachten? 2 subwoofers heeft wel degelijk voordeel, maar ik denk niet dat je op het gehoor kan bepalen of je 1 of 2 subwoofers hebt staan...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Dat zou toch niet mogen want anders staan ze slecht ingeregeld.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Dat zou toch niet mogen want anders staan ze slecht ingeregeld.
1f609.png
  Precies. Maar om nu een vergelijking te maken tussen 5.1 en 5.2 vind ik een verkeerde verwoording. Bij mij staan de 2 subwoofers vooraan opgesteld en zijn ze samen ingeregeld met audyssey x32. Met andere woorden: in mijn ruimte doen de 2 subwoofers exact hetzelfde. Als ik 1 subwoofer uitschakel en de andere subwoofer luider zet, krijg ik (bijna) hetzelfde.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Gisteren dus de M&G met joske...

Ik vond het een erg geslaagde en zeer gezellige m&g waarbij ik heel wat geleerd heb. De tijd vloog voorbij; als ik erop terugkijk lijkt het mij onwerkelijk dat we maarliefst 7 uren hebben gespendeerd aan het kijken en beluisteren van allerlei fragmentjes. En wat mij betreft had het nog langer mogen en kunnen duren, maarja... thuis stonden zijn patatjes klaar...

De bevindingen van de luister - en kijksessies laat ik over aan Joske, dat lijkt mij objectiever. Ik hou het erbij om hem bij deze hartelijk te bedanken voor zijn bezoek en de gezellige dag!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Denk wel dat ge iets zult geleerd hebben .
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hierbij de inleiding van mijn bezoek op zondag 14 september. Eindelijk was het dan zover en zijn we tot een datum gekomen, om Niel zijn project “zelfbouw speakers” eens real life te mogen aanschouwen en te beluisteren. Het was een DIY project dat ik al enige tijd met grote interesse volgde en graag wel eens wou aanhoren en vergelijken met kant en klare speakers...

De HT: Na een hartelijk welkom ontvangst en een heerlijke warme kop koffie, werd het tijd om ons eens naar de HT te begeven, daar stonden zijn mooie DIY speakers en Subs 4x “Exodus Audio Shiva 12" aangestuurd door een Crown XLS-2500 te pronken.

Bij het betreden van de ruimte hoorde ik al direct dat deze akoestisch gezien een stuk levendiger is als mijn eigen ruimte, maar toch enigszins binnen de perken bleef. Niel, heeft zijn ruimte/ontwerp akoestisch uitgewerkt met absorptie op de voorwand en in het plafond. De overige belangrijke reflectiepunten zijn door diffusie of absorptie nog niet behandeld.

Voor filmweergave zijn de wanden, vloer en plafond, allen van een donkere kleur voorzien, zodat dit de geprojecteerde beelden ten goede komt. De ruimte, akoestiek en opstelling zijn vooral gericht naar de algemene HT-beleving

Stereo: Als kritisch luisteraar, heb ik het nodige huiswerk netjes voorbereid, zodat er een compilatie van diverse Flac-nummers op een usb-stick ontstond. Uit mijn hoofd kende ik de muziek zeer goed en lette hierbij vooral op de beleving van de nummers, precieze plaatsing v/d instrumenten/vocals, meerdere stemmen, detaillering, effecten, het hoog, middengebied, laag, enz….

Opstelling/setup: Tijd om eens een muziekje te beluisteren, waarbij ik voor de luistersessie bewust heb gekozen om niet voor de modus “Pure Direct” te gaan, maar wel voor de opstelling die hier als standaard in de HT wordt gebruikt. Deze opstelling voor stereo bestaat hier uit 2x DIY fronts + 2x DIY subs en dit met DSP-XT32 geactiveerd.

Algemene 1ste korte luisterindruk: Tijdens het luisteren kwamen verschillende pijnpunten al zeer snel naar voren, de sweetspot is bij het gebruikte type tweeter “Fountek Neocd 3.0” zeer klein te noemen, waardoor de luidsprekers hierdoor om een zeer goede plaatsing en “toe in” vragen. Omdat deze opstelling voor stereoweergave nog niet helemaal op punt stond, was dit in de muziek duidelijk hoorbaar. Ook de onbehandelde 1ste reflectiepunten lieten zich duidelijk in de muziek vertalen, met als verschijnsel dat het bij nummers die drukker worden en waarbij het volume wat hoger gaat, het allemaal sneller dicht loopt. Omdat de gehele opstelling van de luidsprekers niet optimaal stond en rekening houdend met de kleine sweetspot, hebben we de luidsprekers verschoven en de nadruk vooral gelegd op het zeer sterk indraaien “toe in”, tot we een duidelijk en veel beter stereobeeld verkregen, hierna ging de luistertest verder zijn gangetje…..

Algemene luisterervaring van het hoog-midden: De DIY speakers in deze ruimte, laat me een mooi en zeer gedetailleerd stereobeeld beleven, waarbij ik zeer verbaasd was over de algemene weergave in het hoog. Deze was voor me toch wel zeer aangenaam zacht en in het geheel niet te vergelijken met de oude en door me bekende Focals die hier hebben gestaan, zelfs op wat hogere volumes en diverse Rockmuziek bleef het allemaal zijdezacht
1f44d.png
Niel zei me dat hijzelf zeer gevoelig is aan scherpte en schelheid in de muziek, hier heeft hij duidelijk aan de eigen filtering gewerkt. Als bevestiging en ter nacontrole heb ik hiervoor, wel eventjes de DSP uitgezet, waarbij het zijdezachte hoog onder controle bleef.

Het middengebied zelf, was overigens zeer ruimtelijk en duidelijk, mannen en vrouwenstemmen, instrumenten, enz.., kwamen allen goed naar voren. Ik heb tijdens het luisteren, de drivers echt nergens afzonderlijk in mijn beleving kunnen plaatsen.

Luisterervaring mid/laag: Hier is er ergens nog werk aan de winkel, want de baslijn met bv een contrabas was helaas niet gedetailleerd en het ritme moeilijk te volgen. Kan het moeilijk omschrijven waar er net iets voor me mist, maar vermoed dat het ergens in het frequentiegebied van +/- 40Hz is te zoeken, daar gaat de detaillering verloren. Ook het luisteren op een hoog of laag volume of enkel naar de fronts vs fronts + sub bracht hierin geen verandering in.

Luisterervaring algemeen laag: Het laag dat door 2 grote DIY massieve jongens wordt ondersteund “4x 12” drivers” wil ik graag even apart aanstippen. Je kan dit omschrijven als een zeer mooie diepe en droge bass, die overigens bij zowel stereo als bij film altijd zeer subtiel aanwezig is, maar nooit storend (echt top)
1f44d.png


Nu even tijd voor het multichannel 7.2 gebeuren en het bijhorende beeldmateriaal.

Film In deze ruimte hangt een mooi VFS-240 Kingpin scherm met als projector een JVC HD350. We hebben vooral 2D gekeken en ik kan alleen maar zeggen, dat deze projector nog best met zijn tijd mee kan.

Omdat ik nooit eerder het verschil heb mogen horen tussen een opstelling in 5.2 vs 7.2, leek me het de kans om het nu proefondervindelijk te ondergaan met de bijbehorende 7.1 HD-tracks. De opstelling is hier niet ideaal te noemen, maar ik ben toch na deze demo, van mening dat de 2 extra speakers een extra bijdrage leveren in het bubble gevoel.

Wat betreft de DIY centerspeaker kan ik in het kort zeggen, dat deze en dankzij dezelfde drivers als de fronts er tijdens de film ook staat. De stemmen zijn zeer duidelijk en nooit op de achtergrond, klinkt echt prima.

Ik wilde wel eens horen wat deze 2 grote DIY Subs (110 liter kisten) in filmweergave en beleving hier aan laag zouden kunnen neerzetten. Kortom: wauw! Wat een impact geven deze zware jongens aan geluid en filmbeleving, hier is duidelijk een bewijs neergezet dat een sub nooit te groot kan zijn. Mijn SVS SB13Ultra wordt tijdens deze laagweergave gewoon van zijn sokken geblazen en zonder dat ik hierbij ook maar ergens in de ruimte iets hoorde resoneren, gewoon prima in orde.

Bij het luisteren naar verschillende fragmenten uit concerten bleven de zware subs onder controle. Ook het laag was hier als kritisch luisteraar en net als in stereoweergave niet altijd gedetailleerd, maar verder prima.

Samenvatting: Niel, je hebt met je gehele DIY luidsprekers + subs een prachtige 7.2 in deze ruimte neergezet, waarbij de nadruk hier vooral op het filmgebeuren ligt. Al zijn er hier en daar nog enkele punten in de ruimte die nu eenmaal vragen om verdere afwerking is het verder prima in orde om hier gezellig met z’n tweetjes te kunnen genieten. Je mag er gerust van op aan dat de door jou zelfgebouwde speakers en subs, vele andere luidsprekermerken makkelijk doen verbleken en die wel een meervoud zijn in prijs
1f609.png


Niel, nog es bedankt voor de zeer gezellige dag, de lekkere zelfgemaakt warme maaltijd en dessert
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Bedankt voor het uitgebreide verslag, Rik. Je hebt er duidelijk je werk van gemaakt!

Ik ga zeker eens aan de slag om de eerste reflectiepunten van de fronts aan te pakken. Ik ben benieuwd of ik hier veel verschil in ga horen...

Kan je nog even toelichten wat je hiermee bedoelt?
Joske007 zei:
Ook het laag was hier als kritisch luisteraar en net als in stereoweergave niet altijd gedetailleerd, maar verder prima.
Bij de stereoweergave was de contrabas inderdaad niet echt afgelijnd, dat heb ik ook gehoord. Bij welk(e) filmfragmenten heb je dezelfde tekortkoming vastgesteld?
 
Laatst bewerkt door een moderator: