• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G Joske007 & nielvm 14-09-14

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Joske007 zei:
Bij het luisteren naar verschillende fragmenten uit concerten bleven de zware subs onder controle. Ook het laag was hier als kritisch luisteraar en net als in stereoweergave niet altijd gedetailleerd, maar verder prima.
Zoals ik schreef, is dit enkel bij muziekconcerten waarneembaar en dus niet bij al het filmgeweld.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Inderdaad, nu is het duidelijk.

Bij welke muziek hoorde je de contrabas (niet)? Dan kan er eens mee spelen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Het was zowel bij contrabas en basgitaar aanwezig. Als het me nog goed kan herinneren .. bij het concert van Pink .....David Foster... ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jep, en hoe heette de muziek die je zelf meehad? Was dat in red guitar?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Onder andere Red Guitar - Cassandra Wilson Voor de contrabas: From This Moment On - Diana Krall.... enz...

Wat zoek je precies, anders probeer ik de gespeelde nummer voor je even online te zetten?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik zal morgen al eens die nummers proberen
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Niel, zou je voor mij eens het volgende willen proberen en je luidsprekers even en wat beter akoestisch ontkoppelen van de vloer? Dus het contactoppervlak te verkleinen met spikes voor een harde ondergrond, zodat er minder resonantie op je luidsprekerkast ontstaat. Spikes zijn niet super duur (verschil tussen goedkope en dure is veel kleiner dan tussen wel of geen) dus ik zou het gewoon eens proberen, succes
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Heb je een voorbeeld van niet-dure spikes?

Ik dacht altijd dat je met spikes juist gaat koppelen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Beetje zitten luisteren naar de nummers die we zondag ook beluisterd hebben en vooral gelet op de contrabas.

Met de huidige instellingen speelt de contrabas inderdaad eerder op de achtergrond. Als ik met de instellingen begin te spelen, hoor ik de contrabas beter, maar iedere instelling die ik doe, betekent eigenlijk dat ik de bass verstevig.

Zo hoor ik de contrabas beter wanneer: - Dynamic eq opstaat - Wanneer audyssey uitstaat - Wanneer ik bij tone control bas verhoog - Wanneer ik de x-over verhoog (subwoofers spelen sowieso luider dan de fronts) -...

Rik: ik denk dat ik mij kan inbeelden hoe het bij jou klinkt met de afgelijnde contrabas, maar voor mij is het moeilijk om een geluid te proberen bekomen dat ik nog niet heb ervaren. De bovenstaande aanpassingen kruiden de muziek voor mij op een andere manier, maar ik weet nog niet op welke wijze ik ze het beste lust.

Ik hoor echter wel al verbetering met de veranderde opstelling van de speakers en verbaas met enigszins over het luistergenot dat ik ervaar. De directe reflectiepunten wil ik toch zeker aanpassen, van dat voordeel ben ik al langer overtuigd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Spikes zijn er meer dan voldoende te vinden, aan jou de keuze om het budget en de looks te bepalen, het zal alvast bijdragen tot een beter geluid. Weet je nog hoe de vloer mee resoneerde, toen we enkel de fronts hebben laten spelen zonder sub.

Fijn om lezen dat het schuiven met de speakers al vooruitgang heeft geboekt en het luisterplezier heeft bevorderd. Probeer dit schuiven zoveel mogelijk in de modus “Pure Direct” te doen, moet je nadien minder XT32 opnieuw inmeten.

Wat betreft het laag, zou ik eventjes niet verder experimenteren, met zaken zoals Dyn EQ, toonregeling, XT32, enz… Maar zou eerst even wat andere zaken proberen, zoals de spikes, algemene akoestiek, schuiven van fronts/subs, enkele kleine eenvoudige ingrepen zoals……..

· Leg eens op je harde tegelvloer tussen de fronts en zitbank een hoogpolig en groot tapijt. · Spikes onder de fronts. · Je twee zware subs eens wat verder van de voorwand plaatsen, minder gain met misschien een mooier laag? · Eerste reflectiepunten behandelen. · Heb je last van een staande golf op 40Hz? · Nagalm vanaf 40hz even in kaart brengen, om te kijken of XT32 deze teveel afvlakt. · Post eens een Rew grafiekje, van de laatste verschuivingen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Weer een hele boterham, Rik
263a.png



Voor vandaag even genoeg van... Zal binnenkort alles nog eens opnieuw inmeten met audyssey en nadien eens zien wat de ruimte nu zegt met REW
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Oké, ben benieuwd naar de laatste metingen, succes
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ok, heb audyssey nog eens laten lopen en wat metingen gedaan.


Ten eerste lijkt het mij voordeliger om de fronts gesloten te maken. Heb even de baspoort dicht gemaakt en verschillende metingen gedaan. Gesloten gaan ze wel héél erg diep, mits hulp van audyssey... Heb ze momenteel als test eens op large laten staan.

front_open.jpg


front_gesloten.jpg


small_x_over_80hz.jpg



waterval_met_sw.jpg


waterval_zonder_sw.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Dat ziet er op de plaatjes best heel mooi uit
1f609.png
De grote vraag..hoe klinkt het nu met de baspoort dicht? Toen ik hier in met de Dynaudio's aan het experimenten was en de poorten had dichtgestopt klonk de muziek me te toen te vlak, hoop dat dit bij jou niet het geval is?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Met de fronts op large en de baspoorten gesloten klinkt het inderdaad iets vlakker, maar de bas is minder eentonig. Ik kan het moeilijk beschrijven en ik ben er nog niet echt uit wat het beste klinkt, zal weer kwestie van smaak zijn denk ik.

Heb het ook al even in film getest, daar lijken de fronts op large niet meteen een nadeel voor het basgevoel en het vullen van de ruimte.

Nu even zo verder uittesten...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
nielvm zei:
Met de fronts op large en de baspoorten gesloten klinkt het inderdaad iets vlakker, maar de bas is minder eentonig. Ik kan het moeilijk beschrijven en ik ben er nog niet echt uit wat het beste klinkt, zal weer kwestie van smaak zijn denk ik. Heb het ook al even in film getest, daar lijken de fronts op large niet meteen een nadeel voor het basgevoel en het vullen van de ruimte. Nu even zo verder uittesten...
Met je fronts op Large creëer je wel een dubbele bass en ontlast je de fronts niet en dit etrwijl je 2 grote stevige subs gerust in bij het laag kunnen ondersteunen. Blijft de x-over bij deze settings steeds dezelfde?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Hoezo een dubbele bass? De subwoofers spelen niet mee als de fronts op large staan hè...

De subwoofers kunnen inderdaad gerust een stuk van het laag overnemen, maar de fronts kunnen zelf ook wel wat aan. Wil nu gewoon even horen wat de fronts op large geeft...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Het is niet omdat je de fronts op Large hebt gezet, de subs niet meer mee kunnen spelen. Daarom ging ik even van de veronderstelling uit, dat net zoals bij mij "LFE+MAIN" bij jou stond geactiveerd.

In dat geval kan het wel eens nuttig zijn om eens te kijken en luisteren wat het geeft met de Fronts nu op Large, dus zonder de subs
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Nopes, sub staat op enkel LFE
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Nog even op terugkomen...

Bij jou staat lfe + main aan. Dit betekent dus dat de fronts op large staan en er ook nog een deel van het laag bovenop door de subwoofer gespeeld wordt... Welke frequenties stuur jij dan nog naar de subwoofer?

Creëer je zo niet veel te veel bas?
 
Laatst bewerkt door een moderator: