• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

receiver (+ev boxen) + plaatsing speakers

WesleyDG

New Member
15 jan 2017
7
0
4
Hey allemaal.
Ik heb al lang plannen om een 5.1 surround systeem te kopen en zou eens enkele dingen willen vragen. Momenteel komt alle geluid van tv zelf. Dus zou 2 speakers achter/gelijk met zetel en 3 vooraan willen. Subwoofer hoeft niet. Gebruik voor blu-ray, casual gaming en digicorder vooral. Het is niet om echt veel te gebruiken en en ook niet om echt luid te zijn, dus liefst iets goedkopere onderdelen, extra snufjes moeten daar niet aan zijn, wel heb ik graag mooi 'natuurlijk' geluid. Speakers moet ik ook nog kopen maar heb er voorlopig wel om te testen. Ik vind het moeilijk om er een budget op te kleven omdat ik er niet zo mee bekend ben. Ik zou denken rond 500 voor boxen en receiver. Ben dan ook van plan om ooit nog een nieuwe tv te kopen maar dat kan wachten.
Ik heb een beetje onderzoek gedaan naar een receiver en deze gevonden: yamaha RX-V379. Kan 4k en 3D, waarom zijn andere modellen dan soms zo duur? internet/streaming ed ofzo?
Dit voor speakers lijkt me wel wat, de speakers achteraan zit nu eigenlijk een radio op. Wel jammer dat er geen 2 boxen meer in zitten (er is wel een versie maar met subwoofer en is veel duurder).
Dan de plaatsing van de speakers, het is niet echt een volledig open ruimte dus vraag me af waar ik best de voorste speakers zet:
vooraanzicht bovenaanzicht (alles in cm) En is het dan een probleem dat de voorste speakers zo hoog staan?
In principe zou ik ze nog naast de tv kunnen zetten ook maar dan moet ik inboeten op scherm grootte later en staan ze ook wel heel dicht bij center speaker.

Is er iemand die hier meer van weet? Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
500 voor een 5.1 - dus receiver, luidsprekers en subwoofer is niet erg veel en ga je niet veel meer hebben kleinere speakers. Deze hoeven daarom niet persé slecht te zijn, maar een subwoofer gaat toch echt wel een must zijn.

De Yamaha is een goede basic receiver. Het prijsverschil met duurdere receivers zit in voeding, power, aansluitingen, bouwkwaliteit,.. etc.
Ik heb bij vrienden een jaar geleden een Yamaha RX-V477 geïnstalleerd en was aangenaam verrast.. prijs/kwaliteit een prima receiver.

Voor +-500 euro kan je wel enkele betere systemen vast krijgen
Onkyo HT-S5805
Yamaha YHT-2930

De Onkyo is zelf een 5.1.2 Dolby Atmos opstelling (met hoogte kanalen).

Van je vooraanzicht plannetje snap ik niet zoveel, ik zie precies geen luidsprekers aangeduid?

Maar ik zou je luidsprekers niet in de hoeken proppen, best zo kort mogelijk langs je scherm plaatsen.. dit geeft het beste en meest natuurlijke resultaat. Ook voor je surround speakers zou ik je zetel een 20cm naar voor schuiven van de muur af.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
luckske zei:
maar een subwoofer gaat toch echt wel een must zijn.
Hangt af van de overige luidsprekers, een persoonlijke voorkeur
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De voorgestelde Pioneer speakerset is niet echt serieus te noemen. Een 16cm breedband woofer?!? Die moet dan het volledige bereik weergeven van 20Hz tot 20.000Hz... want "een subwoofer is met dit systeem niet meer nodig" staat er in de begeleidende tekst en er zit dus geen tweeter in. Ik verwacht dan ook een heel dof en zwak (84db rendement) geluid. En een set bestaande uit 1 center en 2 rears is ook nieuw! Dan koop je beter gewoon 2 frontspeakers maar kijk dan ook beter voor iets dat wat meer dan €72,99 kost die ze voor deze Pioneer set vragen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
ik heb deze set al bezig gehoord en believe me. Er komt enkel lawaai uit. Zelfs nog geen.geluid te noemen .En geen Subwoofer nodig ? Zelfs mid geeft het niet deftig weer .Ik sluit me aan bij a brand new box en.imho kan je beter uitkijken naar 2dehands receiver en paar bookshelves . Kan je later nog uitbreiden maar gaat in ieder geval een heel stuk beter klinken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
btw heb hier nog set Ma Silver 2 staan dat van eigenaar mag veranderen voor €300 . In combo met die receiver dat je bedoelde mss een goede set om mee te starten .Center kan je altijd later nog toevoegen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WesleyDG

New Member
15 jan 2017
7
0
4
Ik ben met enkele dingen niet 100% mee. Ik bedoelde eigenlijk met subwoofer hoeft niet dat trillingen niet echt hoeft voor mij. Dacht dat subwoofer enkel daarvoor diende en dat is dus niet zo?
Die speakers waren maar als voorbeeld. Zo goedkoop is dus meestal 'slecht'? Hangt de kwaliteit van het geluid dan vooral af van de speakers en mindere mate receiver? Zijn er bepaalde specificaties waaraan je dit dan kan zien of is dat gewoon ervaring?

Zou ik met een budget van €600-650, een betere geluidkwaliteit hebben dan (niet luider)?

Hoe dan ook, plaatsing zal grootste probleem worden denk ik. Mag je achterste speakers (LA en RA op bovenaanzicht) gewoon naar voren richten of moeten die naar de persoon? Zetel kan wel wat vooruit. Waar tv op staat is dus eigenlijk een muurtje tussen schouw en andere muur. Foto1 foto 2 foto 3 foto 4 Bedoeling is om later radio weg te doen en grotere tv. Voorste speakers zou ik bijvoorbeeld boven de tv kunnen plaatsen maar dan zitten ze wat achter de muur/schouw. Naast tv zou ik liever niet, voor groter scherm later. Of kan voor de tv misschien op de grond? Het is eigenlijk een redelijk complexe en hoekige situatie, misschien ga ik beter eens advies vragen in winkel hier in de buurt of zij eens kunnen kijken. Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
WesleyDG zei:
Ik ben met enkele dingen niet 100% mee. Ik bedoelde eigenlijk met subwoofer hoeft niet dat trillingen niet echt hoeft voor mij. Dacht dat subwoofer enkel daarvoor diende en dat is dus niet zo?
Die speakers waren maar als voorbeeld. Zo goedkoop is dus meestal 'slecht'? Hangt de kwaliteit van het geluid dan vooral af van de speakers en mindere mate receiver? Zijn er bepaalde specificaties waaraan je dit dan kan zien of is dat gewoon ervaring?
Een subwoofer, die goed is afgesteld overheerst niet(dat werd me hier verteld), maar met goede book shelve luidsprekers kom je al een heel einde als het op diepte van je geluid aankomt.

Het geluid hangt voornamelijk van jouw luidsprekers af, andere leden zullen wel meer detail kunnen geven, daar ik niet zo'n geluidskenner ben.

We werken momenteel ook samen aan pagina's die dit allemaal min of meer uitleggen, maar deze zijn nog niet klaar voor op het forum te zetten, maar bij interesse kan je ze altijd hier eens bekijken: https://drive.google.com/drive/folders/0B7Sv_Ufg1iV7RFFEQ2hYQ3VySUk?usp=sharing
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
WesleyDG zei:
Ik bedoelde eigenlijk met subwoofer hoeft niet dat trillingen niet echt hoeft voor mij. Dacht dat subwoofer enkel daarvoor diende en dat is dus niet zo?
Een subwoofer kan zorgen voor trillingen, maar dan kijk je al naar grote subwoofers ;-). Een subwoofer is eigenlijk een extra luidspreker die voor de bas zorgt. Bijvoorbeeld een film heeft algemeen genomen geluid tussen 20hz en 20 000hz... de gewone luidsprekers nemen meestal 80hz-20 000hz voor hun rekening door gebruik te maken van een mid bas driver en een tweeter. Voor het sub laag tussen 20hz en 80hz is een groter formaat luidspreker nodig om dit geloofwaardig te brengen.

Het probleem met kleinere luidsprekers is dat deze ook geen 80hz halen, maar eerder blijven hangen op +150hz. Natuurlijk kan je dit compenseren door te kiezen voor grotere luidsprekers zoals boekenplank luidsprekers (bijvoorbeeld de Monitor Audio Silver 2 van ilstino). Deze gaan ook zeker geen 20hz halen, maar 80hz~100hz moet toch wel haalbaar zijn. Trouwens goedkopere subwoofers halen ook geen 20hz hoor
1f609.png
maar dat is geen probleem, dat zijn maar cijfertjes.

In het algemeen genomen is goedkoop een duurkoop; goedkopere luidsprekers gaan schreeuwerig worden op hogere volumes en kunnen dof klinken bij lagere volumes.

Voor de plaatsing van je achterluidsprekers gaat het inderdaad een beter geluidsbeeld geven als je de zetel naar voor schuift en de luidsprekers een beetje naar binnen draait naar je oren. De luidsprekers staan ook het best op oorhoogte - je kan ze altijd op een statief zetten.

En als je dan de Digicorder en DVD/VHS combo naar achter schuift en dan de twee boekenplanken op hun zij legt en daartussen een center luidspreker dan zou je zonder problemen een grotere TV kunnen zetten later (eventueel TV ophangen?). Je moet het wel ff na meten of het past natuurlijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
Daar is inderdaad weinig plek aan de tv. Ik zou 2 kleinere speakers vooraan links/rechts van de tv leggen. Achter kan je ze inderdaad recht naar voor richten of zelfs op de grond achter de bank naar boven gericht (evt op een sokkel).
Een center zou ik dan niet nemen. Die zou immers vlak tegen je LR fronts komen te liggen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.525
159
66
als je de tijd en zin hebt kan ik je zeker aanraden de documenten te lezen waar demon naar verwijst.
Lees eerst "muzieksystemen toegelicht" daarna kan je vrij eender welk ander document lezen.

Naar mijn mening kan je het beste beginnen met een paar boekenplank luidsprekers en een receiver. Ik zou om te beginnen 70% van mijn budget uitgeven aan speakers en 30% aan de receiver.
Een goede luidspreker kan je herkennen aan een robuuste kast. Indien je de muziek vrij luid speelt zal die toch niet zoveel gaan trillen. Meer info kan je terugvinden in de eerdere vermelde documenten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Vandaag staan de Boston Acoustics A25 boekenplank speakers in promotie bij hificorner.nl. Ik weet dat er verschillende hier op het forum deze hebben en erg tevreden van zijn. Ik denk aan 175 euro/set dat deze qua prijs/kwaliteit heel erg moeilijk te verslaan vallen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
luckske zei:
Ik weet dat er verschillende hier op het forum deze hebben en erg tevreden van zijn.
Ik heb er zo staan, nu als surround, maar bon, zeer goede luidsprekers voor die prijs en nog eens mooi ook! Je zou verschieten van wat er uit die kleine beestjes komt van geluid
1f609.png
.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WesleyDG

New Member
15 jan 2017
7
0
4
Heel goede gids, thx! Denk dat ik de RX-V379 ga kiezen, receiver alleen voorlopig. Heb aan iemand hulp gevraagd die enkele types boxen heeft staan, dan kan ik ook al wat testen met plaatsing en hoe groot ze mogen zijn. Hier vooraan zou het volgens mij makkelijk zijn om een soundbar te plaatsen onder tv, of zijn 2 speakers apart beter qua geluidskwaliteit? Er is daar ongeveer 1m20 ruimte en die zijn ook niet hoog. Of bijv, boxen de neerleggen op hun zijkant, of is dat nadelig?
(heb de gids nog niet helemaal uitgelezen atm)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
WesleyDG zei:
(heb de gids nog niet helemaal uitgelezen atm)
Document blijft beschikbaar, althans tot ik alles naar de website heb overgezet, wat nog een werkje van enkele dagen tot weken is :).

We zijn blij dat de gids van @krikri je voorruit heeft geholpen!
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.525
159
66
kijk, dat wordt een mens gelukkig van
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WesleyDG

New Member
15 jan 2017
7
0
4
Na wat bekijken en meten lijkt me een soundbar voor hier toch wel een ideale oplossing. 3.0 (of 3.1/5.1 pakket ev) liefst. Maar is imo toch zeer complex dat ze dit onderdeel maken :p. Vooral de aansluitingen begrijp ik niet goed.
-Als ik een aparte receiver kies, hoe sluit ik die bar dan aan? Of gewoon alle hmdis via deze bar en dan naar tv maar dan gebruik je de helft van receiver niet eigenlijk en moet je nog opletten dat die 3D/4K doorgeeft. (+dat moet toch trager zijn?) Een passieve soundbar zou dus ideaal zijn denk ik.
-Als ik ingebouwde receiver kies. Is dit dan nog kwaliteitsvol?
Zal morgen eens verder bekijken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WesleyDG

New Member
15 jan 2017
7
0
4
Thanks, die zijn wel wat duur imo. Maar wat is het belachelijk moeilijk om foto's en info van de achterzijde en connecties te vinden bij soundbars, is hier een reden voor? Is bijna frustrerend. Op bijvoorbeeld coolblue kan ik wel filteren op rca aansluiting maar die zijn jammer genoeg 2.0 enzo. Worden passieve soundbars dan zo weinig gebruikt dat deze zo moeilijk te vinden zijn?
Maar goed morgen en miss overmorgen eens wat winkels bezoeken.
 
Laatst bewerkt door een moderator: