Passieve soundbars zijn mijn inziens een verouderd concept en ik zou er in jouw plaats geen geld in steken, want:
- Aansluiting is complexer
- Kostprijs is hoger (aanschaf receiver + passieve soundbars zijn duur)
- Afstelling als surround (zij het virtual surround) zal nooit optimaal zijn
- Er is veel minder aanbod dus veel minder prijsconcurrentie.
Men zegt wel "soundbar" maar eigenlijk zijn het 3 luidsprekers in 1 behuizing (max 3 tweeters).
<woltlab-quote data-author="mezelf" data-link=""> Even ter verduidelijking: Passief betekent: enkel luidsprekers (drivers en filters). Geen versterkers. Je zal dus ook geen RCA aansluiting vinden (RCA is de zogenaamde rood/wit tulp connector en dient om een versterker aan te sluiten, niet een luidspreker). </woltlab-quote>
Wil je toch kijken naar een Passieve soundbar, dan moet je met meer geld over de toonbank dan 600€, vind je exemplaren bij Monitor Audio, Canton, Golden Ear.
Als ik even mag ingaan op jouw oorpsronkelijke (topic openings) post:
Je zegt 5 luidsprekers te willen, maar het mag niet teveel kosten want je zal het niet al te veel gebruiken.
In jouw plaats zou ik mij dan afvragen waarom je zo graag 5 luidsprekers wilt. Los van hoeveel 500€ voor jou betekent, maar elke € die je uitgeeft aan iets waarvan je op voorhand weet dat je die niet al te vaak wilt gebruiken is m.i. 1€ teveel.
De logische stap is -volgens mij- eerst uit te zoeken wat
jouw wens echt is.
- Luister je graag muziek? (radio, tijdens werk, in de auto, op de fiets)
- Heb je al ervaring met spotify/Music/Deezer of
- Heb je zelf cd's, mp3s of iets anders?
- Kijk je veel films en koop je die of
- download je films of
- kijk je via netflix of telenet playmore?
Aan de hand daarvan kan je misschien iets zoeken die jouw wens vervult ipv. jouw kamer te willen vullen met luidsprekers.