• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

receiver (+ev boxen) + plaatsing speakers

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Passieve soundbars zal je inderdaad niet zo snel vinden. Een passieve soundbar zal naast luidspreker aansluitingen ook geen andere connecties hebben. Deze zitten op de versterker.

Er zijn wel soundbars met HDMI aansluitingen, maar ook die zal je niet in overvloed vinden, vaak enkel de dure modellen. Meestal wordt gebruik gemaakt van HDMI op de TV en geluid gaat van TV naar de soundbar in stereo (afhankelijk van de TV, sommige kunnen DTS en Dolby doorsturen via HDMI ARC).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Seagull

Active Member
18 dec 2016
140
7
28
Op de MA website kan je de handleiding downloaden.
Daar zie je een foto van de connecties.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.523
159
66
Yamaha heeft ook wel goeie soundbars, maar is niet mogelijk om die uit te breiden naar 5.1.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.523
159
66
philips heeft ook wel oplossingen, je hebt dan een soundbar waarvan je de uiteinden kan afnemen. Dit worden dan 2 surround speakers die draadloos worden aangestuurd. op het einde van de film klik je de surrounds terug op je soundbar, en iss alles terug netjes opgeborgen. Ze hebben een gelijkaardiig concept met luidsprekers. Google eens op filips fidelio.

Kijk wel even na of die de juiste surround codexen ondersteund.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Road Rebel

Member
21 apr 2015
253
0
19
Passieve soundbars zijn mijn inziens een verouderd concept en ik zou er in jouw plaats geen geld in steken, want:
  • Aansluiting is complexer
  • Kostprijs is hoger (aanschaf receiver + passieve soundbars zijn duur)
  • Afstelling als surround (zij het virtual surround) zal nooit optimaal zijn
  • Er is veel minder aanbod dus veel minder prijsconcurrentie.
Men zegt wel "soundbar" maar eigenlijk zijn het 3 luidsprekers in 1 behuizing (max 3 tweeters).
<woltlab-quote data-author="mezelf" data-link=""> Even ter verduidelijking: Passief betekent: enkel luidsprekers (drivers en filters). Geen versterkers. Je zal dus ook geen RCA aansluiting vinden (RCA is de zogenaamde rood/wit tulp connector en dient om een versterker aan te sluiten, niet een luidspreker). </woltlab-quote>
Wil je toch kijken naar een Passieve soundbar, dan moet je met meer geld over de toonbank dan 600€, vind je exemplaren bij Monitor Audio, Canton, Golden Ear.

Als ik even mag ingaan op jouw oorpsronkelijke (topic openings) post:

Je zegt 5 luidsprekers te willen, maar het mag niet teveel kosten want je zal het niet al te veel gebruiken.

In jouw plaats zou ik mij dan afvragen waarom je zo graag 5 luidsprekers wilt. Los van hoeveel 500€ voor jou betekent, maar elke € die je uitgeeft aan iets waarvan je op voorhand weet dat je die niet al te vaak wilt gebruiken is m.i. 1€ teveel.

De logische stap is -volgens mij- eerst uit te zoeken wat jouw wens echt is.
  • Luister je graag muziek? (radio, tijdens werk, in de auto, op de fiets)
  • Heb je al ervaring met spotify/Music/Deezer of
  • Heb je zelf cd's, mp3s of iets anders?
  • Kijk je veel films en koop je die of
  • download je films of
  • kijk je via netflix of telenet playmore?
Aan de hand daarvan kan je misschien iets zoeken die jouw wens vervult ipv. jouw kamer te willen vullen met luidsprekers.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WesleyDG

New Member
15 jan 2017
7
0
4
Bedankt voor de info, netflix ed heb ik atm niet, kijk en neem best wel veel op digicorder. Ga dan gewoon voor actieve kiezen.
Maar goed, deze ondertussen gevonden en lijkt me wel goed voor hier: sony HT RT5. Iemand ervaring mee? Vind toch veel positiefs. Ik ga morgen eens naar mediamarkt, misschien kan ik daar op voorhand eens luisteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
klinkt op zich ok voor film .Niet zo geweldig voor muziek. Subwoofer overheerst daarbij nogal. Als het vooral digicorder is. Kun je beter voor 2.0 set gaan daar meeste van digicorder gewoon stereo is en maar zelden surround. Upscaling van soundbars zijn niet zo super
 
Laatst bewerkt door een moderator:

WesleyDG

New Member
15 jan 2017
7
0
4
Er stond een toonzaalmodel, die heeft me toch overtuigd en ik heb hem dan ook besteld. Bedankt aan allen voor de hulp en info!
 
Laatst bewerkt door een moderator: