• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

smart switch netwerk creëren

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Hmmm, vreemd. Dus routing naar de WAN interface werkt uiteindelijk wel (wifi en rechtstreekse kabel), maar de private VLAN precies niet.

Krijg je IP gegevens via DHCP? Wat krijg je op een public VLAN interface en wat krijg je op een private VLAN interface?

En je guest netwerk met de DD-WRT router, werkt die?

Kan je misschien screenshotjes tonen van je configs? Jammer dat we niet bepaald dichtbij wonen...

Edit: oh, misschien stomme vraag, maar heb je de laatste firmware van je switches? Kwestie van domme bugs uit te sluiten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
indien ik alles integreer, dus met maar 3 managed switchen. (de switch beneden verdeelt dan eerst op VLAN 11 de verbinding van de TN modem naar de 2 routers en digicorder) - Dan werkt alles intern. dus mediaplayers zien NAS - maar enkel toestellen aangesloten via wifi of recht aan de router kunnen op internet.

- Switchen had ik geupdate als eerste poging met troubleshoot. De toestellen krijgen gegevens via DHCP, enkele zijn manueel ingesteld, maar resultaat is hetzelfde. private router is 192.168.2.1 met range 2.5 tot .150 public router(als test) is 192.168.0.1 met range 0.5 tot .50 indien ik in plaats een AP gebruik, krijg ik een IP van telenet

switch beneden: ------------------------------------------------------------------------ Switch HT: (public VLAN nog niet ingesteld, pas als alles werkt. 1problem at a time)
1f606.png
------------------------------------------------------------------------ Switch kantoor:(public VLAN nog niet ingesteld, pas als alles werkt. 1problem at a time)
1f606.png






Edit:
Zojuist nog wat proberen prutsen,

en wanneer ik de 2 routers tussen de unmanaged switch en managed switch aansluit. dan werkt wel alles.


dus: TN modem--> unman. switch --> Privé router WAN --> dan LAN naar managed switch: VLAN 5 -------------- unman. switch ----> WRT router WAN --> dan LAN naar managed switch: VLAN 11
het probleem lijkt dus te komen van waar de router WAN (port 10) op VLAN 11 gaat.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Op individueel switch niveau ziet er voor mij alles ok uit. Er kan misschien iets verkeerd zijn met de trunk tussen switches (soms een speciale instelling nodig).

Als je een laptop op poort 5 van de switch beneden aansluit, werkt het dan ook niet? Test het volgende:
  • Kan de laptop de private router's LAN interface pingen (192.168.2.1)?
  • Krijgt je laptop een default gateway? Is die correct (192.168.2.1)?
  • Kan de laptop de private router's WAN interface pingen (Telenet IP)?
  • Kan de laptop 8.8.8.8 pingen?
  • Krijgt de laptop een DNS server toegewezen?
  • Krijg je antwoord van DNS (nslookup google.com)?
  • Kan de laptop google.com pingen?
Als het kan, tijdens het testen ook zo weinig mogelijk apparaten aankoppelen. Dus bv enkel TN modem, private router, managed switch 1 en een laptop.

Vreemd dat het plots wel werkt met unmanaged swich, hmmm. Kan je misschien eens testen met de DD-WRT router als je private router en het guest netwerk even laten voor wat het is? Zelfde stappenplan als hierboven. Wat geeft dat?

Edit: net even de manual van je switches doorgenomen, maar zie daar ook niks speciaal in staan. Staan andere functies voor de rest uitgeschakeld (loop detection, QoS, ...)?
 
Laatst bewerkt door een moderator: