• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelfbouw center speaker

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Binnenkort begin ik aan mijn eerste zelfbouwproject van een "echte" luidspreker, namelijk een center.   Hiervoor ga ik mij baseren op de statment center: http://speakerdesignworks.com/Statements_Center_Channel.html     Kist:</strong>   Afmetingen (BxHxD) 60 x 27.5 x 33 Materiaal MDF 18mm Baffle MDF 30mm Afwerking: donker fineer (als dit mij lukt)     Drivers:   Laag: 2x dayton RS180-8 Midden: Tangband W4-1337sdf Hoog: Fountek neocd 3.0   <strong>Filter:   Ga ik mij pas op toespitsen wanneer de kist af is. Ik zou graag zelf gaan meten en zien of ik tot een gelijkaardig filter kom met mijn berekeningen. Mocht het een fiasco worden, kan ik de voorgestelde filter natuurlijk gewoon nabouwen
263a.png
   
StatementCenterPic-452x343.jpg
      Foto's, technische tekeningen, vervloekingen, euforie en nog veel meer: ik schrijf het allemaal neer in dit topic
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Good luck indeed, knap dat je het aandurft, niks voor mij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik begin terug te twijfelen...


Aangezien de dayton RS180S niet meer beschikbaar is, zijn de mogelijke alternatieven de RS180-8 of de RS225-8.


Volgens de bouwers van de statement center zijn beide een goed alternatief, indien het ontwerp lichtjes aangepast wordt. Bij de RS180-8 zou het volume verminderd moeten worden met zo'n 20%, bij de RS225-8 moet de tuning aangepast worden.


De RS225-8 lijkt mij het betere alternatief, maar is wel weer wat duurder. Op zich voor de center nog geen ramp, maar als ik nadien ook nog fronts en surrounds bouw, loopt het alweer op.


Een alternatief lijkt mij om de zaph center te bouwen (besparing op mid en tweeter) en de RS225-8 te nemen als vervangende woofer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Nog wat zitten rekenen. De RS225 heeft volgens mijn berekeningen toch wel een groter volume nodig. De statment en ZD3CC zijn hiervoor gewoonweg te klein.   Enig mogelijk alternatief is de RS180 (non-shielded). Volgens mij doet deze driver het beter in de ZD3CC (39liter) als in de statement (30liter).  
RS180_different_cabinet.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Nog wat gerekend, gelezen en vergeleken en ik zit qua voorkeur weer bij de statement. Vandaag hak ik de knoop dior en bestel ik de drivers. Hopelijk kan ik dan volgende week beginnen aan de bouw van de kist.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Heb beslist: het wordt de statement center...


Hiervoor gebruik ik de unshielded 180-8 voor die ik dan wel wat hoger tune, op zo'n 45hz...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Thx, straks de drivers bestellen en volgende week eens beginnen aan de kist
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Ben benieuwd .
1f609.png
(alle kantjes mooi onder 45
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Neen, enkel de verticale kanten vooraan worden afgerond.


Als afwerking zou ik graag proberen te fineren, maar misschien wordt het gewoon verf...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Vandaag aan de kist begonnen. Ontwerp is eenvoudiger als ik dacht.   Voorlopig even gestopt, ik ga de gaten pas uitfrezen wanneer ik de drivers binnen heb. Zo ben ik zeker dat de afmetingen 100% kloppen
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Fototoestel vergeten, zal voor de volgende keer zijn
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik wist nog niet goed hoe ik de afwerking zou aanpakken, maar heb het intussen toch een leuk ideetje voor.   Daarnet was ik in de plaatselijke DHZ zaak en heb een rolletje houtfineer-plastiek meegebracht. Kost niet veel en heb het thuis eens op een mdf plankje uitgetest:  
foto.jpg
  Ik ben nog niet zeker van de kleur, maar het resultaat is alvast boven verwachting. Het aanbrengen is zeer gemakkelijk, strak en glad. Het plastic is bovendien behoorlijk krasvast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Heyhey, ziet er goed, precies zoals m'n Klipsch kastjes
1f609.png
Wat je projectje betreft ben je goed bezig, ben benieuwd wat de geluidkwaliteit gaat doen tov je huidige. (in termen van geluidsafstraling, helderheid etc)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Thx!   Ik heb onlangs gemerkt dat mijn focals ook niet meer zijn dan een folie qua afwerking (ergens beetje gelost). Denk dat bar weinig luidsprekerfabrikanten echt fineer gebruiken. Begin er zelfs aan te denken om mijn subwoofers op deze manier af te werken. Net geverfd zijn ze mooi, maar eigenlijk moet je daarna 100 keer lak aanbrengen etc, wat ik niet gedaan heb. Nu zijn er al hoekjes aan het afschilferen e.d.   Ben ook erg benieuwd wat dit gaat brengen, ik verwacht er toch wel wat meer van tov mijn focals. Vooral de reviews van de middentoner (tangband w4-1337) zijn z
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik denk er ook aan om 1 zijde (bijvoorbeeld bovenkant of voorkant) met dit te doen. Heb al enkele ontwerpen gezien en is wel heel erg mooi.  
carbon-gr.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator: