• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelfbouw center speaker

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Goed bezig Niel, benieuwd naar het eindresultaat. We gaan het bouwproces volgen, hoewel 'k dergelijke dingen nooit zelf ga doen.   Kleur   Ah misschien zoals de Sonus Faber Amati Futura in Red ?
1f606.png
 
b499a032-2075-45a0-b902-3208be371619.png
 
sonus-faber-amati-futura_29335.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Op de grote foto niet mijn ding, de kleur in het rondje vind ik wel mooi. Vreemd dat dit dezelfde kleur zou zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Heeft met lichtinval te maken.. Zonder licht is het donker en mooi. Met is het afschuwelijk :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Op de grote foto niet mijn ding, de kleur in het rondje vind ik wel mooi. Vreemd dat dit dezelfde kleur zou zijn?
  Komt nochtans van de Sonus Faber site, dat rondje in ieder geval. Vind dat eigenlijk schitterende speakers qua uitzicht, klinken blijkbaar ook niet verkeerd ... onder gelijk welke lichtinval
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik wist nog niet goed hoe ik de afwerking zou aanpakken, maar heb het intussen toch een leuk ideetje voor.   Daarnet was ik in de plaatselijke DHZ zaak en heb een rolletje houtfineer-plastiek meegebracht. Kost niet veel en heb het thuis eens op een mdf plankje uitgetest:       Ik ben nog niet zeker van de kleur, maar het resultaat is alvast boven verwachting. Het aanbrengen is zeer gemakkelijk, strak en glad. Het plastic is bovendien behoorlijk krasvast.
Om je project tot een goed einde te brengen raad ik je aan om melamine te gebruiken i.p.v. folie
1f609.png
  De reden waarom ik geen voorkeur geef aan folie in de doe-het-zelfzaak is de volgende. De folie die je bij speakers, keukens, enz
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik geef eerlijk toe dat er kwalitatievere oplossingen zijn, maar mocht de folie ooit lossen, kan ik er op 10 minuutjes gewoonweg een nieuwe opplakken. Op het zelfbouwforum zijn er ook tal van DHZ-ers die zulke folie gebruiken.   Vergis ik mij, of kan je melamine enkel in platen kopen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Er zijn inderdaad veel mensen "DHZ" die folie gebruiken en op foto toont alles mooi
1f606.png
  Melamine (zeer stevig) kan je per plaat kopen en in kleinere afmetingen laten verzagen, waardoor je niet de gehele plaat betaald. De hoeken zijn bij melamine ook veel mooier en makkelijker af te werken
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Ik zou toch ook zeker melamine gebruiken... Iets wat mij bij zelfbouw zou tegenhouden is net het feit dat het minder mooi is en dat het duidelijk zelfbouw is.. Als je dan nog eens een mindere plaat neemt...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

chaka

Member
19 feb 2013
275
0
21
Eendert hoe je ze afwerkt

Het zal zowiezo een verbetering zijn tegenover de focals
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.913
242
73
Er is niets mooier dan echt fineer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Er is niets mooier dan echt fineer.
Yep, maar vraagt wel enige kennis bij de voorbereiding en de totaal afwerking. Melamine is te kiezen in oneindige kleuren, fineer-imitaties, enz....
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
2.067
89
53
Donald Muylle zou dit tegen spreken!  
<woltlab-quote data-author="" data-link="">
Ik zou toch ook zeker melamine gebruiken... Iets wat mij bij zelfbouw zou tegenhouden is net het feit dat het minder mooi is en dat het duidelijk zelfbouw is.. Als je dan nog eens een mindere plaat neemt...
</woltlab-quote>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
OOooooooooooooooooerdegelijke speakers :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Moet je voor het afwerken van de kanten bij melamine zo geen kleefband gebruiken? Daarbij is toch ook enkel de bovenste laag gekleurd?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Bij melamine, laminaat, enz... is de bovenzijde altijd voorzien van een kleur of een decor-motief.   Wil je voor de allerbeste kwaliteit gaan, dan is laminaat (formica) het neusje van de zalm. Voor het bouwen van een speaker is melamine meer dan voldoende, want het gaat hier tenslotte niet om een keukenaanrecht
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Maar zou je dan de volledige speaker daarmee doen, of mdf als basis nemen en afwerken met melamine?   Wordt op deze manier ook erg moeilijk om afgeronde hoeken e.d. te voorzien van afwerking.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Zeer korte afgeronde hoeken, zijn niet haalbaar bij melamine en laminaat, wel een zeer strakke en rechte kast.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ok, bedankt voor de uitleg en de tips, ik ga het tzt nog eens bekijken...
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
MDF met echt houtfineer is ook best te doen. Je moet gewoon je fineer goed kiezen. Met kersen heb ik heel goeie resultaten behaald maar met wortelnoten is het al een heel pak moeilijker om het goed te krijgen. Je kan ook gefineerd multiplex gebruiken. Ik ga mijn eigen DIY speakers in een nieuw jasje steken en ga meerlagen berken-multiplex met een Esdoorn fineerlaag gebruiken. De kopse kanten van zulk fineer zijn esthetisch zeer aantrekkelijk.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Je lijkt er al behoorlijk veel ervaring mee te hebben. Heb je zelf al veel speakers gebouwd?
 
Laatst bewerkt door een moderator: