• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Zelfbouw center speaker

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Meet je tussendoor ook of de veranderingen ook de verbeteringen teweegbrengen die je verwacht?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jep. De weerstand die ik heb verwijderd, heeft amper invloed op de grafiek. De weinige invloed die er is, is echter wel positief, dus ik laat hem er voorlopig uit.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Zo kom je stapje voor stapje toch tot een bevredigend resultaat. Soms duur het wel even voor je 'm echt optimaal hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Ik zal er ooit wel geraken...:). Het moet natuurlijk wel een hobby blijven hé...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Intussen al een jaar geleden dat ik hier nog iets gepost heb :p   Ben zeer veel bezig geweest met het aanpassen van het filter en heb al doende enorm veel geleerd. Ik vond dat vooral het middengebied wat meer body mocht hebben, dat was met het originele filter wat zwakjes. Dit zou kunnen komen omdat ik met andere drivers werk dan het origineel ontwerp. (non-shielded versie van de dayton rs180-8 en de tangband w4-1337SDF)   Gisteren nogmaals veranderd en gemeten en tot een bevredigend resultaat gekomen. Door de spoel van de woofers te verlagen naar 5MH en de condensator van de midwoofer van 68uf naar 150uf te brengen, wordt het middengebied eindelijk meer van wat ik er van verwacht.   In room ziet het resultaat er momenteel zo uit:  
freq_respons.jpg
  Heb gisteren geen tijd meer gehad om deze nieuwe filter te testen in een film. Dat is voor deze avond
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Heb gisteren geen tijd meer gehad om deze nieuwe filter te testen in een film. Dat is voor deze avond
263a.png
Je hebt van de hobby duidelijk in het nieuwe jaar weer gebruik gemaakt
263a.png
Ben zeer benieuwd of de metingen ook daadwerkelijk overeenstemmen met wat je vanavond bij film gaat horen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Is zeer leuk en leerrijk. Een compleet ander aspect van de HT-hobby
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Gisteren was "Only god forgives" aan beurt.   Ik was zéér tevreden van de prestaties van de center. Kristalhelder geluid met de nodige diepgang, die ik voordien miste. Het is zeker nog te vroeg voor conclusies, maar ik ben toch al zeer tevreden met het resultaat van deze aangepaste filter. Deze avond de zware last op mij nemen om toch nog maar eens een film kijken om de center te testen :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
2 fronts? Wauw! Ik moet zeggen, oogt al erg professioneel! Vond je al stil laatste tijd. Wat komt erin?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Set aan het uitbreiden met nieuwe frontspeakers, dus de zelfde drivers als je center? Dan moet je van je center wel behoorlijk tevreden zijn
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Jups, ben bezig aan de fronts. Er komen dezelfde drivers in als de center, dus 2x dayton rs180-8, 1x tangband w4-1337sdf en 1 fountek neocd3.0 tweeter.   Ik heb gekozen voor een kost van zo'n 30liter met gebogen wanden. Dit oogt toch een stuk mooier als een rechthoekige blok... Intussen is de ruwbouw van de eerste kast klaar, de tweede moet ik nog assembleren.   De drivers zijn besteld, maar zal ik nog wel even op moeten wachten. Intussen dus tijd om de tweede kist te maken en netjes af te werken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Kisten zijn inmiddels klaar, de onderdelen komen volgende week binnen.
263a.png
 
P1080987_2000.jpg
 
P1080988_2000.jpg
  Ik heb ze net zoals bij de center bekleed met zwarte folie met houtnerf.   Qua afwerking vind ik ze redelijk geslaagd. Voor de ht ruimte zeker goed genoeg, mochten de speakers in de woonkamer staan, zou ik misschien een andere afwerking overwegen.   Voor het aanbrengen van de folie had ik de luidsprekers glad geschuurd en proper gemaakt zodat ze helemaal stofvrij waren. Toch blijf je, als je goed kijkt, oneffenheden zien onder de folie.   In een verduisterde ht met enkel de beamer als lichtbron zien ze er wel erg gelikt uit
1f61b.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Goe bezig ,hier en daar inderdaad wat foutjes maar zeker niet slecht gedaan .
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rho

Active Member
13 aug 2013
1.133
0
39
Op een foto zie je die fouten 10x zo goed dan als je ze irl ziet, is mijn ervaring.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Mooi om deze hobby te kunnen volgen
263a.png
  Het kastvolume is wel een heel stuk groter dan de Focal die ernaast staat. Even een vraag
1f609.png
Hoe schat je als zelfbouwer in, dat deze speakers, drivers, enz.. voor je ruimte een goede match zou kunnen of zijn?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Goed bezig Niel. Ohja, ook eens wat plinten gaan plaatsen in je HT zou ik zeggen
1f606.png
Wat reepjes MDF in een leuk kleurtje doen wonderen
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Mooi om deze hobby te kunnen volgen
263a.png
  Het kastvolume is wel een heel stuk groter dan de Focal die ernaast staat. Even een vraag
1f609.png
Hoe schat je als zelfbouwer in, dat deze speakers, drivers, enz.. voor je ruimte een goede match zou kunnen of zijn?
  De kast ernaast is de focal 714V.   De driverkeuze is inderdaad niet evident. Er zijn enorm veel drivers op de markt en het is erg moeilijk om door de bomen het bos te zien.


Eigenlijk stel je vooraf een wishlist op van hetgeen je wilt hebben. Voor mij was dit: een 3-wegs luidspreker waarvan een center model beschikbaar was voor een schappelijke prijs.   De tangband w4-1337 dook al snel op om als midwoofer te spelen. Volgens de reviews speelde hij al zijn concurrenten weg, zeker voor die prijs. Voor de woofers kwam ik al snel bij dayton terecht. Ook veel bang for the buck. Bovendien vond ik het belachelijk om duurdere woofers te nemen aangezien de midwoofer ook een heel stuk van het frequentiebereik voor zijn rekening neemt.   Bij zelfbouw kan je er mijn inziens voor zorgen dat je luidspreker past in de ruimte. Bij de center heb ik het filter wat aangepast om een mooiere weergave te hebben in de ruimte. Het kan zijn dat je in de andere ruimte enkele weerstandjes moet verhogen of verlagen, maar ik ben ervan overtuigd dat ik de center in iedere ruimte tot zijn recht kan laten komen, mits enkele (kleine) aanpassingen aan het filter. Equalizing wordt hierbij overbodig.    
Goed bezig Niel. Ohja, ook eens wat plinten gaan plaatsen in je HT zou ik zeggen
1f606.png
Wat reepjes MDF in een leuk kleurtje doen wonderen
1f606.png
  Ben ik al mee bezig
263a.png
Had nog mdf over van de luidsprekers, ga ik binnenkort verven en plaatsen
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Bij zelfbouw kan je er mijn inziens voor zorgen dat je luidspreker past in de ruimte. Bij de center heb ik het filter wat aangepast om een mooiere weergave te hebben in de ruimte. Het kan zijn dat je in de andere ruimte enkele weerstandjes moet verhogen of verlagen, maar ik ben ervan overtuigd dat ik de center in iedere ruimte tot zijn recht kan laten komen, mits enkele (kleine) aanpassingen aan het filter. Equalizing wordt hierbij overbodig.
Nielvm, bedankt voor de toelichting
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Zonet de andere luidspreker bekleed, deze ziet er nog beter uit. Straks of morgen eens proberen om een beter foto te trekken.   Hier en daar zag je tussen de naden van de folie de mdf. Dit heb ik opgelost door met een wattenstaafje een heel klein beetje zwarte verf aan te brengen. Dit brengt de afwerkingsgraad naar een hoger niveau
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: