• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Digitale meter

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
En anders ga je etherium minen met je uw stroom niet op tijd opkrijgt. Dan brengt u momenteel het meest op (met de juiste videokaart)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Nee hoor, sinds het arrest van grondwettelijk hof is er geen terug-draaiende meter meer voor eigenaars met panelen en DM.
Dat was "per direct" na de uitspraak van het hof, op 14 januari of zoiets.
Je ziet wel je "injectie" natuurlijk, en daar zal je iets van een 4 cent / kwh voor kunnen krijgen. "opsparen" voor in de maanden dat het nodig is (donkere wintermaanden) is dus gedaan.
Die tarieven zullen loop van het jaar wel vorm krijgen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Hoe? is die pagina dan niet meer correct?
MAar dan krijgen we wel cent per kwh? toch?
En hoeveel is dat?
Kan toch niet dat ze dit nog niet weten maar de terugdraaiende meter wel al stopzetten
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Hoe? is die pagina dan niet meer correct?
MAar dan krijgen we wel cent per kwh? toch?
En hoeveel is dat?
Kan toch niet dat ze dit nog niet weten maar de terugdraaiende meter wel al stopzetten
Op die link die je aangaf staat het duidelijk :

Info voor eigenaars van zonnepanelen:

Het Grondwettelijk Hof vernietigde het principe van de terugdraaiende elektriciteitsteller. Dit betekent voor veel investeerders een financiële impact en daarom werkt de Vlaamse Regering een compensatieregeling uit.
Momenteel is de informatie op onze website nog niet up-to-date.

Voor meer informatie en antwoorden kan je terecht op www.energiesparen.be/compensatie-terugdraaiende-teller.



Dus ja , er zal een 1-malige premie zijn voor je installatie in functie van hoeveel jaar ze al actief zijn, om aan dat 5% "rendement" te geraken enz. (mensen die in 2020 of 2019 panels hebben gekocht krijgen nog ietwat centje, maar als je installatie van vb 2014-2013 is ofzo vergeet het dan maar)
Het "recht" op 15jaar terugdraaien mag je dus al vergeten als je een DM-meter, het was leuk meegenomen zo lang het zou duren...
Vandaar dat ik m'n analoge terug-draai meter nog even probeer bij te houden ;-)

De installatie-maatschappijen hebben ook afspraken gecancelled bij mensen met panels om een DM te plaatsen om eerst wat overleg te doen. Ik denk dat 80% voor een gesloten deur stond wegens "niet thuis" of "vergeten" of "corona" ;-)
Ik had ook al een afspraak gekregen voor in Januari, die heb ik verzet naar einde Maart maar nu gecancelled tot nader order.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Als ik het goed begrepen heb voor mijn PV-installatie + DM komt er het volgende resultaat uit de calculatie.

Bereken uw retroactieve investeringspremie
Uw retroactieve investeringspremie bedraagt €0,00.

Bedraagt uw retroactieve investeringspremie 0 euro, dan betekent dit dat uw installatie al een rendement van 5% behaalt, berekend op een referentie-installatie.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Als ik het goed begrepen heb voor mijn PV-installatie + DM komt er het volgende resultaat uit de calculatie.

Bereken uw retroactieve investeringspremie
Uw retroactieve investeringspremie bedraagt €0,00.

Bedraagt uw retroactieve investeringspremie 0 euro, dan betekent dit dat uw installatie al een rendement van 5% behaalt, berekend op een referentie-installatie.
Ja, indien je installatie al wat jaren operationeel is moet je geen enkele premie verwachten. Ik denk zo ongeveer tot 2013 ofzo. (maar dan is de premie ook maar 50 euro ofzo)
Ik weet ook niet of er daar de komende maanden iets aan gaat aangepast worden, maar als je de 5% "rendement" hebt gehaald zal het noppes zijn.
Ne keer kijken wat Vlaanderen nog uit de hoed gaat toveren de komende maanden. Denkelijk een iets betere compensatie voor diegene die echt gekloot zijn en hun installatie in 2019/2020 in gang gezet hebben enz.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Joske007

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Als ik het goed begrepen heb voor mijn PV-installatie + DM komt er het volgende resultaat uit de calculatie.

Bereken uw retroactieve investeringspremie
Uw retroactieve investeringspremie bedraagt €0,00.

Bedraagt uw retroactieve investeringspremie 0 euro, dan betekent dit dat uw installatie al een rendement van 5% behaalt, berekend op een referentie-installatie.
Waar doe je da
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ja, indien je installatie al wat jaren operationeel is moet je geen enkele premie verwachten. Ik denk zo ongeveer tot 2013 ofzo. (maar dan is de premie ook maar 50 euro ofzo)
Ik weet ook niet of er daar de komende maanden iets aan gaat aangepast worden, maar als je de 5% "rendement" hebt gehaald zal het noppes zijn.
Ne keer kijken wat Vlaanderen nog uit de hoed gaat toveren de komende maanden. Denkelijk een iets betere compensatie voor diegene die echt gekloot zijn en hun installatie in 2019/2020 in gang gezet hebben enz.
Mij PV-installatie is inderdaad al wat jaartjes oud, ergens begin 2011.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
1500 euro, maar ik vind het maar een rare berekening. Als mijn installatie ouder was, zou ik meer krijgen 🤔
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Zou ik ook denken, maar probeer het maar eens. Tot 2016 wordt het steeds meer, erboven begint het weer te dalen.
 

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Ik lees dat je je overschot aan geproduceerde elektriciteit ook kan verkopen?
Iemand hier al ervaring mee heeft?

Wat ik al wel weet is dat wij door de digitale meter het nachttarief terug laten activeren.

Bron: https://www.energiesparen.be/groene...t-die-ik-niet-gebruik-en-in-het-net-injecteer

Vanaf 1 januari 2021 heeft elke eigenaar van zonnepanelen die een digitale meter heeft het recht zijn elektriciteit te verkopen die hij niet onmiddellijk zelf verbruikt en in het net injecteert. De digitale meter laat toe dat de elektriciteit die u in het net injecteert exact gemeten wordt en door een elektriciteitsleverancier aangekocht kan worden.

Alle eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter kunnen met hun elektriciteitsleverancier een terugleveringscontract afsluiten om een vergoeding te ontvangen. Dit gebeurt dus niet automatisch door de elektriciteitsleverancier.

Indien u geen teruglevercontract afsluit met uw elektriciteitsleverancier, wordt de elektriciteit die u produceert, maar niet onmiddellijk zelf verbruikt (productieoverschot) 'gratis' op het net geïnjecteerd en gebruikt om de netverliezen te dekken en dus kosten van de netbeheerder te verlagen. Dit voordeel voor de netbeheerder komt uiteindelijk ten goede van alle netgebruikers en is geen extra winst voor de netbeheerders.

De V-test® van de VREG vergelijkt niet alleen de afnamecontracten van de verschillende energieleveranciers, maar ook terugleveringscontracten.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik lees dat je je overschot aan geproduceerde elektriciteit ook kan verkopen?
Iemand hier al ervaring mee heeft?

Wat ik al wel weet is dat wij door de digitale meter het nachttarief terug laten activeren.

Bron: https://www.energiesparen.be/groene...t-die-ik-niet-gebruik-en-in-het-net-injecteer

Vanaf 1 januari 2021 heeft elke eigenaar van zonnepanelen die een digitale meter heeft het recht zijn elektriciteit te verkopen die hij niet onmiddellijk zelf verbruikt en in het net injecteert. De digitale meter laat toe dat de elektriciteit die u in het net injecteert exact gemeten wordt en door een elektriciteitsleverancier aangekocht kan worden.

Alle eigenaars van zonnepanelen met een digitale meter kunnen met hun elektriciteitsleverancier een terugleveringscontract afsluiten om een vergoeding te ontvangen. Dit gebeurt dus niet automatisch door de elektriciteitsleverancier.

Indien u geen teruglevercontract afsluit met uw elektriciteitsleverancier, wordt de elektriciteit die u produceert, maar niet onmiddellijk zelf verbruikt (productieoverschot) 'gratis' op het net geïnjecteerd en gebruikt om de netverliezen te dekken en dus kosten van de netbeheerder te verlagen. Dit voordeel voor de netbeheerder komt uiteindelijk ten goede van alle netgebruikers en is geen extra winst voor de netbeheerders.

De V-test® van de VREG vergelijkt niet alleen de afnamecontracten van de verschillende energieleveranciers, maar ook terugleveringscontracten.

Ik heb nog steeds mijn nachttarief, nooit afgezegd
Het verkopen van geproduceerde electriciteit kan nog niet, decathlon heeft wel al aangegeven dit te willen doen maar das maar vanaf mei/juni
Momenteel kan het niet.
Ook je eigen leverancier zal deze "terugkopen"
Ook daar zijn nog geen prijzen v bekend
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Joske007

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Idd nog geen prijzen geweten, maar verwacht er niet veel van ? 4-6 cent / kWh ??
Want tja, in de maanden April -> September is er massaaaal veel overschot van iedereen die maar aan het produceren is met een enorm overaanbod.
De "naakte" prijs van de electriteit is sowieso maar ongeveer 28% (al de rest heffingen,taxen,transport,gsc,...) ofzo van de totale prijs / kWh , dus als jij gaat injecteren gaat ook enkel dat stukje tellen.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Joske007

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Bedankt Heren 😉

Ik heb vandaag alleszins mijn aanvraag voor het nachttarief ingediend.
Als ik het goed heb kan dit nu vanop afstand geactiveerd worden?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Bedankt Heren 😉

Ik heb vandaag alleszins mijn aanvraag voor het nachttarief ingediend.
Als ik het goed heb kan dit nu vanop afstand geactiveerd worden?
Dat zal idd gewoon vanop afstand geregeld worden.
Weet wel dat volgens mij dit het laatste jaar is dat het concept dag/nacht (2-voudig) nog bestaat, vanaf 2022 = capaciteits-tarief.
Dus hopelijk haal je de kost voor omzetten (25 euro ?) er nog enigzins uit ?