• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Geluidsinstallatie voor mijn nieuwe woonst

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Vince187 zei:
Als ik die formule van hier op het forum (1,6 x de schermdiagonaal) gebruik kom ik uit bij een televisie van 60inch of zelfs nog iets groter. Ik denk dat 55inch zelfs al op het randje zal zijn, 60inch of groter wordt toch gewoon belachelijk in zo'n kleine ruimte?

Oh ja, aan een surround-opstelling (op termijn) moet ik in die ruimte niet beginnen denk ik he? :p
Tja, een scherm kan in mijn ogen niet groot genoeg zijn
263a.png
al ligt dit bij een tv al wat moeilijker. Misschien moet je uw wederhelft maar eens overtuigen op een M&G, wie weet welke deuren er dan opeens opengaan
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Schermdiagonaal x 1.2 is mijn kijkafstand
1f606.png
(315cm vanaf een 104")

Te groot kunde niet kopen dus ik zou het maximale pakken wat in uw budget valt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Ondertussen zitten we in ons huisje en heb ik alles nog is goed kunnen opmeten. Aanvankelijk was het plan om twee vloerstaanders te nemen voor de fronts (B&W 684 S2) en satelliet speakers als rears (B&W M1). Maar de realiteit blijkt anders te zijn dan mijn aanvankelijk schets. Ik wil de TV uitlijnen tegenover de zetel (andersom gaat niet - zetel is te groot) waardoor die niet in het midden van de muur komt te hangen. Daardoor krijg je ongeveer zoiets....

003.jpg


Die linkse speaker zit echt wel in het hoekje geperst. Lijkt me niet ideaal wat het geluid betreft.

Mijn Plan B is een setje van Q acoustics, de 7000i.

7000i.jpg


Iets compleet anders, weet ik, maar de reviews zijn - rekening houdend met wat het setje kost - lovend. Om het geheel toch een beetje op te waarderen zou ik de center wel vervangen door een 3090c van Q acoustics:

3090C-White-web_300.jpg


De sub wil ik vervangen door SVSound SB-2000:

SB-2000ZOOM.jpg


Wat denken jullie hiervan? Gaat dat geheel wat in evenwicht zijn?

Een receiver heb ik trouwens al, dat is de Onkyo TX-NR709. Heb die op de kop kunnen tikken voor 300 euro, kon ik gewoon niet laten liggen. Heb al een paar luistersessies gedaan in speciaalzaken en om heel eerlijk te zijn, blind zou ik wellicht geen verschil horen tussen de verschillende receivers. Dus zo'n Onkyo leek me sowieso een veilige keuze.

front_large.jpg


Ik weet het: die Q acoustics sats gaan geen match zijn voor B&W vloerstaanders maar langs de andere kant: Ze nemen veel minder plaats in, zijn wellicht wat minder 'veeleisend' qua ademruimte en - ook niet onbelangrijk - het geheel wordt een stuk goedkoper. Toch niet onbelangrijk want de aankoop van een huis heeft toch meer onverwachte kosten meegebracht dan aanvankelijk gedacht.

Graag jullie meningen! Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Onkyo staat wel bekend om zijn hdmi-board problemen en dit model lijkt er eentje te zijn die er last van kan hebben... Ik hoop van niet. De subwoofer lijkt mij een goede keuze, SVS zijn zeer goede subjes en goed krachtig
1f44d.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ilstino

Member
9 jul 2015
735
0
19
als je toch de sub gaat veranderen waarom geen monitor audio mass 5.0 set kopen ? of 2 paartjes van deze met een goede center ? moet je geen onnodige / dubbele kosten doen

http://www.trustedreviews.com/monitor-audio-mass-review

die q accoustics kost u + - 1300 € om dan nog je center en sub te gaan veranderen terwijl je de mass 5.0 kan kopen voor + - 550€ met sub erbij ben je ongv hetzelfde kwijt als de andere set zonder sub of center
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
als je toch de sub gaat veranderen waarom geen monitor audio mass 5.0 set kopen ? of 2 paartjes van deze met een goede center ? moet je geen onnodige / dubbele kosten doen

http://www.trustedreviews.com/monitor-audio-mass-review

die q accoustics kost u + - 1300 € om dan nog je center en sub te gaan veranderen terwijl je de mass 5.0 kan kopen voor + - 550€ met sub erbij ben je ongv hetzelfde kwijt als de andere set zonder sub of center
Dat van die dubbele kosten gaat nog meevallen. In Duitsland kan je die sats van q acoustics gewoon apart aankopen. Dus dan bestel ik de sats in Duitsland en de center + subwoofer bij hificorner. Bij hificorner verkopen ze ook wel het setje zonder subwoofer - maar dan zit je nog steeds vast aan de center. De set zonder center verkopen ze niet, heb ik al voor gemaild.

Dan is 500 voor de sats + 900 voor de sub + 240 voor de center = 1640 voor het geheel. Mooie set, denken jullie?

Het is uiteraard persoonlijke smaak maar ik vind die Q sats ook wel een stuk mooier dan die van de mass-set.

Tenslotte, weer zeer hard bedankt voor de snelle replies!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
422
98
Earth
Plan B melkpakjes NIET doen Plan a is goed, vloerstaanders maar ik zou ze verder uit elkaar zetten die ene links kan toch naast radiator voor het muurtje

Voorzie alleszins een goede center, en niet die uit plan B :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
En evt. bookshelves op staanders? Of kan dat ook niet?

Als je voor Q acoustics sats gaat, dan zou ik eerlijk wel twijfelen om die center te upgraden. Stemmen gaan dan beter en voller klinken de geluiden die uw fronts komen. Ik zou hetzelfde pakken om minder kleurverschil te hebben in uw geluid.

Die subwoofer is goed
263a.png
Evt. een gepoorte nemen als je meer slam wilt bij film en games.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Ik zou ook niet voor die kleine QA's gaan. Zet de vloerstaanders gewoon wat meer naar voor, eventueel iets verder uit elkaar? Verder van de muur komt gewoonlijk altijd beter uit.

(Boe, mijn QA 2000i's staan ondertussen al een klein jaar in hun dozen niets te doen, natuurlijk hebben ze nu een nieuwe serie
1f61b.png
)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Ik ben overstag gegaan en sinds gisteren de trotse eigenaar van een paar 684 s2's. Hooray! Nu zijn er nog twee dilemma's die opgelost moeten worden.

Dilemma 1: de subwoofer</strong>

Momenteel staan er nog twee subwoofers op mijn shortlist: de SVS SB-2000 en de PB-2000.

Pro's en contra's van de SB-2000:
  • Relatief compact
  • Komt in hoogglans zwart
  • 'Minder performant' dan de PB-2000 op vlak van films

Pro's en contra's van de PB-2000:
  • Belachelijk groot
  • Dat 'Ash zwart' vind ik niet zo mooi
  • De meest performante van de twee op vlak van films

Omdat films mijn eerste liefde zijn (ik luister ook veel muziek maar meer 'op de achtergrond') zegt mijn hart natuurlijk dat ik voor de PB-2000 moet kiezen maar het compacte aspect van de SB-2000 is toch wel een erg vette plus, gelet op de grootte van mijn woonkamertje. Ook vraag ik me af in welke mate ik het verschil ga merken tussen beide subwoofers? Ik woon tenslotte in een rijhuis (halfopen eigenlijk) en hoewel mijn buurman 84 jaar oud is en quasi doof, wil ik niet dat die 's nachts uit zijn bed trilt door de bassen.

Heb ook even een schets gemaakt van beide opstellingen:

sb2000.jpg


pb2000.jpg


Zoals jullie zien, die PB-2000 is bijna lachwekkend groot in mijn woonkamer. Om jullie een idee te geven van de totale ruimte, heb ik even een foto genomen. Ik richt mijn fototoestel op deze foto naar de living en ik sta mijn mijn rug naar de keuken. Dat is 1 grote, open ruimte van 15 meter lang en om en bij de 4 meter breed.

living.JPG



Graag jullie advies aangaande de subwoofer. Alvast bedankt!

Dilemma 2: de Center speaker


Momenteel gaat mijn voorkeur uit naar de goedkoopste maar misschien zijn jullie van mening dat de CM Centre S2 de meerprijs wel dubbel en dik waard is? Graag jullie advies.

Alvast bedankt iedereen! En als jullie meer informatie nodig hebben, bezorg ik jullie die graag.

Vince <strong>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Ik zie een een houten constructie en dus denk ik dat je redelijk wat energie gaat kunnen verliezen doorheen deze constructie. Als je plek hebt voor de PB-versie why not dan ? Je kan er een kleedje over leggen en gelijk als tafeltje gebruiken om een drankje op te zetten.

Subgedrag in een betonnen kelder vb is anders als in een woning waar vloer,plafond en mogelijks wat wanden van houten/flexibel materiaal zijn gemaakt...


Voor de center speaker is het simpel : de grootst mogelijke nemen. Dit is voor film een belangrijk "kanaal" zeg maar wat een film een stuk meer of minder "realistish" kan doen maken. Ik zou vb niet meer zonder m'n center kunnen (die belachelijk groot is)

Volgens mij zijn de 2 centertjes quasi dezelfde hoor, de S2 zal iets verfijnder zijn mischien op een aantal vlakken maar voor film ga je dat echt niet merken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
omdat je een redelijk grote ruimte hebt, is het misschien een optie om een SB2000 te nemen, en indien zou blijken dat deze de kamer niet overal gelijkmatig kan vullen, kun je in de toekomst misschien een tweede kopen.


Wat betreft de center, is misschien de HTM61 S2 een goed alternatief Voor een meerprijs van €50 ten opzichte van de CM heb je naar mijn mening een speaker die, wanneer belast, alles wat beter kan verdelen. 1 x ø25 mm aluminium dome voor het hoog 1x ø100 mm kevlar driver voor midden 2x ø165 mm conus van aluminium voor lage tonen

de CM center S2 heeft maar 1 x ø25 mm en 2x ø130 mm

Hier is het ook een opstelling met uitsluitend B&W en een PB2000 omdat ik reeds 3 B&W M1's had, heb ik zo een extra gekocht, deze dienen nu als surrounds en surround backs. Center zo een HMT62 Fronts heb ik gekozen voor de kleinere bookshelves 685 S2. In plafond zitten dan 4x CCM662

Van niks iets slechts te zeggen, dus ik denk dat je een goede koop gedaan hebt (hoewel je kamer een beetje groter is)

succes met de rest van je project
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Heb de pb2000 in mijn ruimte gehad en uiteindelijk weggedaan omdat hij cht te groot was. Vind dezeeerder voor een dedicated. Heb nu de pb1000 en dat oogt pak beter.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Met zo'n ruimte zou ik ook voor de PB2000 gaan. SPL rond 20hz zal ongeveer 4 keer meer zijn bij een de PB2000 als bij de SB2000.

Je zou dus 4 SB2000's moeten hebben om 1 PB2000 te evenaren onder 25-30hz. En dat is een belangrijk gebied bij film.

Ik zou er een tafelkleedje over leggen zoals jan zegt
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Stomme vraag maar kan je zo'n subwoofer eigenlijk gebruiken als 'bijzettafeltje'? Dus mooi stuk hout er bovenop leggen en daar je drinken op plaatsen? Of trilt dat er binnen de minuut gewoon af?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Als je echt heel hard gaat spelen, dan vermoed ik dat een glas er wel kan aftrillen. Maar dan moet je echt wel hard spelen.

Op een van m'n subs staat er een mannetje van Monsters & co en dat is er eens afgevallen tijdens ne meet & greet toen het echt zeer luid stond. Maar heel stabiel staat dat beestje niet.

Op normale volumes gaat daar niks mee gebeuren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.916
242
73
Ik zou zeker in dezelfde reeks blijven voor de centerspeaker, dus geen CM.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Lijkt me wel dat wanneer je de sub als "bijzettafel" gaan gebruiken, Dat dan van optimale plaatsing geen sprake meer is.

En persoonlijk is een vriendin die een drankje omstoot oven een bijzettafel, of een hoop kruimels van snacks erboven iets wat ik probeer te vermijden in de HT ....niet graag bij een gewoon tafeltje.... En al zeker niet over een sub van €700
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Optimale plaatsing van zo'n sub is een woonkamer sowieso al moeilijk. Volgens mij is de enige plaats waar hij hem kwijt kan.

Als je daar wat voorzicht mee bent en goed beschermt, dan zou ik dat ook wel doen. Allé, niet als ge vrienden over de vloer hebt, maar voor m'n eigen wel. Ik stoot niet snel drinken om ver :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
mysteryliner zei:
Lijkt me wel dat wanneer je de sub als "bijzettafel" gaan gebruiken, Dat dan van optimale plaatsing geen sprake meer is.

En persoonlijk is een vriendin die een drankje omstoot oven een bijzettafel, of een hoop kruimels van snacks erboven iets wat ik probeer te vermijden in de HT ....niet graag bij een gewoon tafeltje.... En al zeker niet over een sub van €700
Er komt een gewone salontafel ook dus in normale omstandigheden zou er dan wel geen drank of eten bovenop geplaatst worden - dat hoort thuis op de salontafel. 't Zou eerder zijn om afstandsbedieningen ofzo bovenop te leggen denk ik, zo'n zaken.

En optimale plaatsing is allemaal goed en wel maar ik ben al vanaf het begin op zoek naar een evenwicht tussen 'optimaal' en 'looks'. Zo had ik ook liever de 683's gehad ipv van de 684's maar dat is nu eenmaal het compromis. Hetzelfde geldt voor de sub. Wellicht staat die daar niet ideaal naast de zetel maar zo'n PB-2000 in het zicht zetten is sowieso geen optie in een ruimte die ook als 'gewone' woonkamer gebruikt wordt. Smaken verschillen natuurlijk maar ik vind die pb-2000 een behoorlijk lelijk ding.
1f61b.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: