• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Geluidsinstallatie voor mijn nieuwe woonst

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Iemand op HT forum heeft eens een PB-1000 gewrapped in hoogglans wit en dat zag er netjes uit, dus dat is misschien ook nog ene oplossing (of een ander kleurtje)

Als hij tussen de zetel en muur komt te staan, dan ga je toch enkel de grill zien? Leg er een mooie plank of kleedje over als je hebt wilt gebruiken om afstandsbedieningen op te leggen zodat je hem niet krast. Dat zal er wel niet aftrillen hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Ik wil jullie allemaal eerst en vooral erg hard bedanken voor jullie hulp met het samenstellen van mijn eerste volwaardige set. Het is hier een relatief kleine community maar toch ben ik steeds snel en zeer goed geholpen door jullie - ook al waren veel van mijn vragen van absoluut beginnersniveau.

Ondertussen is alles toegekomen en zal mijn set bestaan uit het volgende:

- Sony W809C (55") - Onkyo TX-NR709 - B&W 684 S2 als fronts - B&W M1 als rears - B&W HTM62 S2 als center - SVS SB2000 als sub

Het is een compromis geworden tussen geluidskwaliteit, looks, plaatsing in de ruimte en WAF-factor. Als ik enkel voor de geluidskwaliteit was gegaan, had ik misschien andere keuzes gemaakt maar ik ben desondanks blij dat ik ook rekening heb gehouden met alle andere factoren. Een upgrade tegenover mijn Philips 2.1 setje van 400 euro zal het sowieso wel zijn. Zo niet, sla ik iets kapot.

Anyway! Momenteel ben ik nog volop mijn eigen tv-meubel aan het maken (ik zal foto's posten van zodra het af is) maar ondertussen ben ik uiteraard ook aan het uitkijken voor verschillende accessoires, in het bijzonder de speakerkabels.

Qua toestellen ga ik van start gaan met een Telenet Digicorder en een HTPC. Tegen de feestdagen komt daar mogelijks nog een PS4 bij. Verder zoek ik ook al snel uit te breiden met een bass-shaker (wellicht een buttkicker) en een DIY ambilight (momenteel kijk ik vooral naar ambivision).

Mijn vraag is nu natuurlijk wat ik zeker en vast nodig heb van accessoires.

- Wat de HDMI kabels betreft heb ik al gelezen dat het verschil tussen een goedkope en een dure kabel eigenlijk verwaarloosbaar is. Enkel wanneer je topmateriaal aankoopt of erg lange kabels nodig hebt (langer dan 10m) zou het aan te raden zijn voor een duurdere kabel te gaan. Of dat de waarheid is, weet ik niet maar ik heb het al wel op verschillende plaatsen gelezen. Wat is dan een goede HDMI-kabel? Gaat zoiets al volstaan? - Wat de speaker-kabels betreft, weet ik niet goed wat te kiezen uit het grote aanbod op hificorner. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de stekkers/pluggen en de subwooferkabel. Kunnen jullie me daar mss iets in aanbevelen dat prijs/kwaliteit wel snor zit? - UTP-kabel koop ik gewoon in de lokale computerwinkel ofzo.

Heb ik dan de voornaamste kabels wel gehad? Of zijn er zaken die ik nu vergeet?

Verder nog een aantal kleine vraagjes:

- Omdat de Telenet digicorder achter een deurtje komt te staan, ben ik op zoek naar een IR blaster. Kunnen jullie me daar misschien iets in aanbevelen? - Voor zij die gebruik maken van een receiver, hoeveel kabels hebben jullie daadwerkelijk aangesloten op jullie televisie? Een stroomkabel, een HDMI-kabel en misschien nog een UTP-kabel? Of zijn er nog kabels die ik vergeet?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Proficiat! Ga je veel plezier van hebben.

- Omdat de Telenet digicorder achter een deurtje komt te staan, ben ik op zoek naar een IR blaster. Kunnen jullie me daar misschien iets in aanbevelen?</strong>

Van IR blasters ken ik niks, maar ik heb vrij goedkoop een Harmony Smart Control aangeschaft en ik ben daar super tevreden van. M'n vriendin ook. Dan gaat met 1 druk op de knop de TV, receiver en digicorder aan en worden automatisch de ingangen geselecteerd. De remote werkt via RF en de hub (mag achter een deur staan) zend het infrarood signaal uit. Er zijt ook 1 extra blaster bij zodat je 2 compartimenten in het kastje kunt aansturen. Je kunt er nog 1 extra op aansluiten indien nodig.

http://tweakers.net/pricewatch/332110/logitech-harmony-smart-control.html


- Voor zij die gebruik maken van een receiver, hoeveel kabels hebben jullie daadwerkelijk aangesloten op jullie televisie? Een stroomkabel, een HDMI-kabel en misschien nog een UTP-kabel? Of zijn er nog kabels die ik vergeet?

Bij mij is dat enkel stroom, 1 HDMI (receiver) en 1 UTP voor smart TV. Maar dat laatste gebruik ik echt nooit.


- Wat de HDMI kabels betreft heb ik al gelezen dat het verschil tussen een goedkope en een dure kabel eigenlijk verwaarloosbaar is. Enkel wanneer je topmateriaal aankoopt of erg lange kabels nodig hebt (langer dan 10m) zou het aan te raden zijn voor een duurdere kabel te gaan. Of dat de waarheid is, weet ik niet maar ik heb het al wel op verschillende plaatsen gelezen. Wat is dan een goede HDMI-kabel? Gaat zoiets al volstaan?

Maakt niet zoveel uit. Ik heb Philips HDMI 2.0 kabels liggen van een goedkope iBood en deze tussen m'n receiver en beamer https://www.bax-shop.be/nl/hq-hoge-kwaliteit-high-speed-hdmi-kabel-met-ethernet-5-m Werken beide perfect.


<strong>- Wat de speaker-kabels betreft, weet ik niet goed wat te kiezen uit het grote aanbod op hificorner. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de stekkers/pluggen en de subwooferkabel. Kunnen jullie me daar mss iets in aanbevelen dat prijs/kwaliteit wel snor zit?


Gewoon 100% koperen kabels zijn prima. Deze heb ik: https://www.bax-shop.be/nl/procab-rz25-speakerkabel-zwart-1-00-meter Zeer tevreden van. Beter als mijn kabels van 4euro de meter van bij hificorner. Niet dat ik verschil hoor, maar deze is veel flexibeler.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
422
98
Earth
Voor speakerkabels kun je terecht op www.allekabels.nl , betrouwbare shop en goedkoop 2,5mm² is voldoende, per m

Naar mijn tv heb ik enkel hdmi, in principe kun je utp ook naar tv doen, maar je moet zelf de vraag stellen of je het smartgedeelte van je tv echt gebruikt? indien ja->utp, indien nee, geen utp + stroom

Ivm infrarood achter deurtje ->marmitek control 8 toestel, google eens

Wat betreft hdmi, vanaf 6m zou ik een degelijke kabel kopen a la supra Ik heb nog ene te koop
1f609.png
ook no name hdmi's sealed, laat me het desnoods weten
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
422
98
Earth
Ohja, proficiat! en tijd voor een showcase !
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
zoiets[/url] al volstaan? </woltlab-quote> Een HDMI kabel werkt wel of niet, er is niet zoiets als verlies van kwaliteit in de kabel. Maw ga voor de goedkoopste korte kabels die je vindt, maar kijk wel naar de bouwkwaliteit (stevige connectoren etc) en of het een High Speed kabel is. Jammer genoeg is Monoprice hier moeilijker te vinden, dus ik gebruik zelf kabels van AmazonBasics.

Voor langere kabels daarentegen (>5m), bijvoorbeeld om een projector op aan te sluiten moet je wel meer opletten. Persoonlijk gebruik ik daar liefst een actieve HDMI kabel voor (Redmere). Oa Monoprice verkoopt die ook en kan je hier en daar op webshops terugvinden.

Heb bv zelf altijd zo'n kort ultrafijn actief HDMI kabeltje mee om laptop snel ergens op aan te sluiten.

Vince187 zei:
- Wat de speaker-kabels betreft, weet ik niet goed wat te kiezen uit het grote aanbod op hificorner. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de stekkers/pluggen en de subwooferkabel. Kunnen jullie me daar mss iets in aanbevelen dat prijs/kwaliteit wel snor zit?
OFC kabel kopen voor je speakers van 2,5 carré. 4 carré voor langere afstanden (kamer rond gaan). Heb zelf een 100m OFC 4 carré rol besteld op allekabels.nl. Stekkers heb je niet nodig, je draadt de koperdraad zo in de klemmen op je speakers en versterker. Je kan natuurlijk wel stekkers kopen als je bijvoorbeeld een nettere/makkelijkere afwerking wilt als je veel met de kabels gaat rommelen. Hou er rekening mee dat bananenstekkers NIET op onze Europese versterkers passen!

Subwooferkabels kan je hier ook kopen.


<woltlab-quote data-author="Vince187"] - UTP-kabel koop ik gewoon in de lokale computerwinkel ofzo.
Kan je doen, of je besteld ze mee online bij je andere kabels, zal goedkoper uitkomen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Huh? Gewoon die plastiek toppekes uit de aansluiting trekken en dan passen er 4mm bananen stekkers in
1f606.png
Die toppekes zaten ook in m'n KEF's en Boston Acoustics speakers. Maar die zijn er makkelijk uit te halen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
broodro0ster zei:
Huh? Gewoon die plastiek toppekes uit de aansluiting trekken en dan passen er 4mm bananen stekkers in
1f606.png
Die toppekes zaten ook in m'n KEF's en Boston Acoustics speakers. Maar die zijn er makkelijk uit te halen.
/facepalm
1f612.png


Haha, thanks, goeie opmerking! Had er niet bij stilgestaan dat die eruit kunnen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
422
98
Earth
Philip zei:
/facepalm
1f612.png


Haha, thanks, goeie opmerking! Had er niet bij stilgestaan dat die eruit kunnen...
Troost u, we maken allemaal dezelfde fouten looool
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.162
71
58
Alléé , tis al opgelost blijkbaar want ik ging juist eens kijken waar ik die bananan dan ingeduwd had.;)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Ben nu aan het kijken voor m'n TV op te hangen en dan in het bijzonder de hoogte.

hoogte.jpg


Wat denken jullie van zoiets? In deze opstelling bevindt het midden van mijn 55inch TV zich op ongeveer 105CM. Mij lijkt dat wel ok te zijn.

Hebben jullie een idee van hoe hoog jullie televisie ongeveer hangt?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Prima! Hoeveel is de kijkafstand ?

Hier hangt het midden van de 50" plasma zelfs op 125cm van de grond, kijkafstand is > 4meters.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
jvanhambelgium zei:
Prima! Hoeveel is de kijkafstand ?

Hier hangt het midden van de 50" plasma zelfs op 125cm van de grond, kijkafstand is > 4meters.
Mijn ogen gaan zich op een afstand bevinden van ongeveer 3.80M. :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Hier hangt de middenlijn van een 50" tv op een 105cm van de grond en dit met een kijkafstand van 4,00m.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Aight! Ondertussen hangt alles (het kastje en de TV) aan de muur. Oogt zeer net! Heb het meubel volledig zelf ontworpen (nu ja, zo speciaal is het niet) en gemaakt dus dat het resultaat zo goed is, is zeker en vast een opsteker. Uiteraard ga ik nog foto's posten maar eerst moet het volledig AF zijn.

Daarom heb ik volgende week twee daagjes verlof gepakt om m'n geluidsinstallatie, buttkicker etc. aan te sluiten en (hopelijk) alle kabels netjes weg te werken.

Wat dat laatste betreft ben ik nog zoekende. Ik moet met kabelgoten werken maar het probleem is dat de meeste goten veel te weinig subtiel zijn. Ik weet dat van die speciale plinten hebt met ingebouwde goten maar dat is geen opties. De huidige plinten zijn relatief nieuw en die zijn zowel geboord als gelijmd denk ik. Dus daar aan gaan breken is geen optie.

Ook moet ik in twee hoeken omhoog met m'n speakerkabels voor mijn rear-speakers. Ook dat moet zo subtiel mogelijk...

Iemand suggesties voor hoe ik dat best aanpak?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Zeker dat de plinten gelijmd zijn? Anders kun je ze langs achter infrezen en kan je er kabels achter stoppen. Zo heb ik het ook gedaan in onze woonkamer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
broodro0ster zei:
Zeker dat de plinten gelijmd zijn? Anders kun je ze langs achter infrezen en kan je er kabels achter stoppen. Zo heb ik het ook gedaan in onze woonkamer.
Jep, zijn gelijmd. Heb het gisterenavond speciaal nog is gecheckt. Maar ik ga morgen is een paar doe-het-zelf-zaken bezoeken. Blijkbaar verkopen ze daar wel wat ik zoek.

Ben al mijn stekkers en kabels nu aan het verzamelen. Heb ook wat stekkerblokken nodig en ik zie op allekabels.nl dat daar toch serieus wat prijsverschil in kan zitten. Link Stekkerdoos - 4-voudig - Overspanningsbeveiliging 50 euro of Stekkerdoos - 5-voudig - Overspanningsbeveiliging 13 euro

Wel een groot verschil in prijs. Is dat iets waar je op mag/kan besparen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.747
422
98
Earth
Heb je mijn stekkerdoos al gezien? Hij is zelfs nog sealed !!!!!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Gisteren alles aangesloten. Alles leek ook perfect te werken, alleen zat er een zeer irritante 'zoem' in mijn Onkyo receiver. Was geen normaal geluid en zelfs bij een normaal volume bleef het erg hoorbaar. Freaking irritant. Na wat googlen kwam ik er al snel bij uit dat dat probleem wel vaker voorkomt. Heb echt vanalles geprobeerd maar niks hielp. Uiteindelijk alles losgekoppeld - op de stroomkabel na - en het zoemen bleef... Dan maar hificorner.nl gebeld en receiver moet omgeruild worden. Hopelijk gaat dat een beetje vlot maar aan de telefoon was men alvast erg vriendelijk en behulpzaam.

Bummer. Ik voelde mij gisteren echt als een klein kind dat van Sinterklaas niet had gekregen wat ie wou.
2639.png
 
Laatst bewerkt door een moderator: