Ik wil jullie allemaal eerst en vooral erg hard bedanken voor jullie hulp met het samenstellen van mijn eerste volwaardige set. Het is hier een relatief kleine community maar toch ben ik steeds snel en zeer goed geholpen door jullie - ook al waren veel van mijn vragen van absoluut beginnersniveau.
Ondertussen is alles toegekomen en zal mijn set bestaan uit het volgende:
- Sony W809C (55") - Onkyo TX-NR709 - B&W 684 S2 als fronts - B&W M1 als rears - B&W HTM62 S2 als center - SVS SB2000 als sub
Het is een compromis geworden tussen geluidskwaliteit, looks, plaatsing in de ruimte en WAF-factor. Als ik enkel voor de geluidskwaliteit was gegaan, had ik misschien andere keuzes gemaakt maar ik ben desondanks blij dat ik ook rekening heb gehouden met alle andere factoren. Een upgrade tegenover mijn Philips 2.1 setje van 400 euro zal het sowieso wel zijn. Zo niet, sla ik iets kapot.
Anyway! Momenteel ben ik nog volop mijn eigen tv-meubel aan het maken (ik zal foto's posten van zodra het af is) maar ondertussen ben ik uiteraard ook aan het uitkijken voor verschillende accessoires, in het bijzonder de speakerkabels.
Qua toestellen ga ik van start gaan met een Telenet Digicorder en een HTPC. Tegen de feestdagen komt daar mogelijks nog een PS4 bij. Verder zoek ik ook al snel uit te breiden met een bass-shaker (wellicht een buttkicker) en een DIY ambilight (momenteel kijk ik vooral naar ambivision).
Mijn vraag is nu natuurlijk wat ik zeker en vast nodig heb van accessoires.
- Wat de HDMI kabels betreft heb ik al gelezen dat het verschil tussen een goedkope en een dure kabel eigenlijk verwaarloosbaar is. Enkel wanneer je topmateriaal aankoopt of erg lange kabels nodig hebt (langer dan 10m) zou het aan te raden zijn voor een duurdere kabel te gaan. Of dat de waarheid is, weet ik niet maar ik heb het al wel op verschillende plaatsen gelezen. Wat is dan een goede HDMI-kabel? Gaat
zoiets al volstaan? - Wat de speaker-kabels betreft, weet ik niet goed wat te kiezen uit het grote aanbod op hificorner. Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor de stekkers/pluggen en de subwooferkabel. Kunnen jullie me daar mss iets in aanbevelen dat prijs/kwaliteit wel snor zit? - UTP-kabel koop ik gewoon in de lokale computerwinkel ofzo.
Heb ik dan de voornaamste kabels wel gehad? Of zijn er zaken die ik nu vergeet?
Verder nog een aantal kleine vraagjes:
- Omdat de Telenet digicorder achter een deurtje komt te staan, ben ik op zoek naar een IR blaster. Kunnen jullie me daar misschien iets in aanbevelen? - Voor zij die gebruik maken van een receiver, hoeveel kabels hebben jullie daadwerkelijk aangesloten op jullie televisie? Een stroomkabel, een HDMI-kabel en misschien nog een UTP-kabel? Of zijn er nog kabels die ik vergeet?
Alvast bedankt!