• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Het grote Dirac topic

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
krikri zei:
ik vroeg me af of je de adsy filters niet manueel kan overschrijven zodoende die te matchen op de rew target curve?

Hier een beschrijving hoe het kan met ypao:
https://simplehomecinema.com/2014/10/09/yamaha-ypao-and-ypao-r-s-c-advanced-topic/
Op die manier
263a.png

Ja, je kan bij Audyssey aanpassingen doen aan de curves van de speakers. Op mijn AVR is het een 9 punts EQ zoals in de screenshot, maar met de nieuwe 2017 modellen kan je ook aanpassingen met een iPad app. Misschien dat je dan wel meer dan 9 punten kunt aanpassen.. Het boosten is daar wel beperkt tot 3dB.





Als test heb ik het omgekeerde gedaan dan wat jij voorstelt: Ik heb met Dirac met mijn Audyssey filter nagebouwd. Dat is iets makkelijker in de praktijk
263a.png

Na een paar keer te switchen bij liedjes, merk ik dat de kleurkleur gelijkt blijft, maar de imaging is veel stabieler en strakker met Dirac. Dat is voor mij persoonlijk het sterkste punt van Dirac en het feit dat het zeer tweakbaar is.

Toen ik bij Lucas ben langs geweest was dit zeer sterk naar voor gekomen bij het kijken van Gravity. Met Dirac hangen de stemmen echt tussen de speakers en kan je echt niet aanduiden uit welke luidspreker het geluid komt. De bubble zat daar echt zeer goed, terwijl als we Dirac uitzetten, alles in elkaar viel. Ook aan zijn de afstanden en gain goed afgesteld.
Audyssey XT32 valt voor mij daar tussen in. Die maakt de bubble ook beter dan zonder correctie, maar haalt niet de perfectie van Dirac. Maar Audyssey heeft als pluspunt dat het zeer toegankelijk is. Iedereen kan daarmee werken, terwijl je in Dirac wel wat tijd moet investeren en enige kennis hebben voordat je het gewenste resultaat er uit krijgt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
broodro0ster zei:
Toen ik bij Lucas ben langs geweest was dit zeer sterk naar voor gekomen bij het kijken van Gravity. Met Dirac hangen de stemmen echt tussen de speakers en kan je echt niet aanduiden uit welke luidspreker het geluid komt. De bubble zat daar echt zeer goed, terwijl als we Dirac uitzetten, alles in elkaar viel. Ook aan zijn de afstanden en gain goed afgesteld.
Hangt ook van de mix af hé, als het het center-kanaal ergens gebruikt is tijdens vocals komt daar ook geluid uit
1f608.png
1f608.png
1f608.png

Nu, ik heb dit probleem nooit gehad , MET of ZONDER Audyssey, zaken als "imaging" heb ik altijd op orde gezet door de speakers tot op de cm correct te zetten zodat de afstanden tot de oren kloppen als de luisterdriekhoek goed is opgezet etc.
Je ziet dan ook dat na ADSY "run" de afstanden bij MLP/1e meting exact tot op cm kloppen voor L+R

Ik heb dikwijls de idee dat m'n center aan het meespelen is maar dat is dan niet het geval,
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
jvanhambelgium zei:
Hangt ook van de mix af hé, als het het center-kanaal ergens gebruikt is tijdens vocals komt daar ook geluid uit
1f608.png
1f608.png
1f608.png

Nu, ik heb dit probleem nooit gehad , MET of ZONDER Audyssey, zaken als "imaging" heb ik altijd op orde gezet door de speakers tot op de cm correct te zetten zodat de afstanden tot de oren kloppen als de luisterdriekhoek goed is opgezet etc.
Je ziet dan ook dat na ADSY "run" de afstanden bij MLP/1e meting exact tot op cm kloppen voor L+R

Ik heb dikwijls de idee dat m'n center aan het meespelen is maar dat is dan niet het geval,
Ik heb zelf thuis alleen maar in stereo getest he (2.1), dus zonder center.
Het stukje gravity dat ik aanhaalde is de intro waarbij de stemmen van de astronauten rond je hoort. Die komen vooral uit de atmos speakers en surrounds/rear. Dat was echt top.

Mijn luisterdriehoek is ook perfect afgesteld en ik heb ook goeie imaging zonder Dirac of met Audyssey, maar het beeld is wat versmeerden zeg maar. Als je Dirac aanzet, krijg je veel betere separatie van de instrumenten. Het gaat daarbij niet zozeer om delays die Dirac er bij stopt, want die kan je op 0 zetten. Als je dat doet, hoor je stem een beetje meer naar of uit het midden schuiven. Net zoals je met hoofd 10cm naar links of rechts zou gaan.

Maar als ik de impuls respons bekijk van voor en na Dirac. Of Dirac vs Audyssey, dan zie je duidelijke verschillen. Hoe "cleaner" de impuls respons, hoe strakker en gedefinieerder de imaging. Door het gebruik van crossovers en kastresonaties wordt de impuls response beïnvloed, maar Dirac doet goed z'n best om dit te corrigeren. Wat ik zelf gemerkt heb, is dat je echt wel serieuze sprongen maakt op goedkope speakers. Op mijn KEF R serie, was het ook een stap vooruit, maar veel kleiner als bij m'n Boston Acoustics die in de woonkamer staan. Daar leek het alsof ik m'n speakers heb vervangen met een model uit een hogere prijsklasse.

Als je een UMIK-1 hebt liggen, zou ik zeker eens de Dirac trial downloaden en zelf wat expirimenteren, want ik vind het persoonlijk erg de moeite.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
broodro0ster zei:
Als je een UMIK-1 hebt liggen, zou ik zeker eens de Dirac trial downloaden en zelf wat expirimenteren, want ik vind het persoonlijk erg de moeite.
Ga mezelf eens ene aanschaffen, Nu ik hier een laptopke op overschot heb liggen waar Windows op kan moet ik mischien maar es wat spelen.
Wat gebruik je voor Diract qua (externe) geluidskaart ? Of speel je muziek dan via de PC af die dan Diract geprocessed gaat worden en dan (digitaal?) verder naar je receiver ?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
jvanhambelgium zei:
Ga mezelf eens ene aanschaffen, Nu ik hier een laptopke op overschot heb liggen waar Windows op kan moet ik mischien maar es wat spelen.
Wat gebruik je voor Diract qua (externe) geluidskaart ? Of speel je muziek dan via de PC af die dan Diract geprocessed gaat worden en dan (digitaal?) verder naar je receiver ?
Op de PC draait de Dirac Audio Processor. Ik speel op dezelfde PC m'n muziek af en als output kies ik de Dirac Audio Processor. Die corrigeert het signaal en stuurt het naar m'n receiver via HDMI.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

A*Brand NewBox

CinéHome hifi & Home cinema
Dealer
3 jan 2016
891
79
42
Sint-Niklaas
www.cinehome.be
De REW grafieken die iedereen toont, zijn doorgaans enkel het frequentieverloop. En laat dirac nu net veel sterker zijn in het aanpakken van het impulsgedrag van de luidsprekers. Dat zie je hooguit in de waterfall grafiek, maar hoor je des te beter met je beste meetinstrument... het "menselijk gehoor".
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
jvanhambelgium" data-link="https://home-theater.be/topic/24-wat-heb-je-zopas-gekocht/?postID=49090#post49090"> Ha zei:
Alvast veel plezier met je aankoop.
Zou zeker interesant zijn om adsy pro eens te vergelijken met dirac.
Eventueel met voor en nametingen via rew, dan kunnen we ook op basis van metingen in ruimte de verschillen zien tussn beide. Ik heb dat nog niet kunnen vinden op het web, zou dus een primeur kunnen zijn
263a.png
Ik zal dat proberen. Het probleem is dat je met Dirac zelf de curve kunt instellen en je dan sowieso een andere respons krijgt als Audyssey. Maar misschien is het wel goed om eens 0-200hz te vergelijken om te zien wie er de strakste DSP heeft in het laag.
En de impuls response vergelijken lijkt me ook zinvol, al is dat wat lastiger te interpreteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
broodro0ster zei:
Zeker en vast! Vanaf half december ben ik thuis, dus dan zou ik alles goed willen inregelen en daarna kunnen we zeker een M&G doen.
Ik zal dat proberen. Het probleem is dat je met Dirac zelf de curve kunt instellen en je dan sowieso een andere respons krijgt als Audyssey. Maar misschien is het wel goed om eens 0-200hz te vergelijken om te zien wie er de strakste DSP heeft in het laag.
En de impuls response vergelijken lijkt me ook zinvol, al is dat wat lastiger te interpreteren.
Alvast dank, ik kjjk er naar uit.

We zouden tenminste moeten kunnen zien of zowel adsy en dirac in staat zijn de problemen in je sweetspot op te lossen, ik denk dan aan pieken en dalen in frequentieverloop als ook de waterfall modellen. We zouden vb. Ook kunnen zien dat het verplaatsen van uw sub een veel grootere impact zal hebben dan vb. Aanpassingen via eq.

De filmpjes die ik onlangs op het forum plaatste kunnen zeker helpen bij het interpreteren van de resultaten. Het zijn opnames van voordrachten gegeven door proffesionele tuners ( eentje heeft zelfs de persoonlike luisterruimte van hans zimmer afgeregeld ????)

Ze geven goed aan wat belangrijk is bij het uitlezen van de grafieken en wat minder van belang is.

Bij deze zet ik ze nog even op het forum...

<woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="W10=">https://youtu.be/aUI1QP5iP9U</woltlab-metacode>

<woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="W10=">https://youtu.be/1bbmWd00HYM</woltlab-metacode>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
krikri zei:
https://youtu.be/1bbmWd00HYM</woltlab-metacode>
Ik heb al wat vergelijk gedaan tussen xt32 en Dirac stereo op PC, en daar zag ik wel de impulse response bij Dirac beter was en het frequentieverloop 0-80hz was vlakker bij Dirac.
Maar dit was met bass management op de receiver, dus dirac zag de sub + speaker als 1 speaker.

Voordat ik m’n denon afkoppel, wil ik nog elke speaker meten op large + LFE en ook de fronts + sub met de speakers op small.

Dan ik achteraf die resultaten gebruiken om te vergelijken.

De NAD T758 v3 komt normaal gezien ook nog als hij uit is
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Chr1st0f zei:
Waarom heb je dan nu de Arcam gekocht, kon je niet meer wachten?
Die NAD kan precies maar 1 sub aansturen (en dus ook correct DSP'en)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
jvanhambelgium zei:
Die NAD kan precies maar 1 sub aansturen (en dus ook correct DSP'en)
Zoals de Arcam, die heeft wel 2 uitgangen maar die hebben hetzelfde signaal.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
maar voor de dirac settings erkent ie toch twee aparte kanalen, niet?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
nee
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Dan heeft dirac toch weinig zin in dual sub opstelling?
Je kan toch moelijk de instellingen van sub 1 toepassen op sub 2?
Heeft dit enkel betrekking op de target curve of ook op de aanpassingen per kanaal om de target curve te benaderen?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Chr1st0f" data-link="https://home-theater.be/topic/24-wat-heb-je-zopas-gekocht/?postID=49104#post49104"> Waarom heb je dan nu de Arcam gekocht zei:
Die NAD kan precies maar 1 sub aansturen (en dus ook correct DSP'en)
Bij de Arcam is het helaas niet anders. Ondanks dat er 2 subwoofer outputs zijn, is het intern eigenlijk gewoon een splitter.
Audyssey XT32 doet eerst time alignment en DSP'd daarna de subs als 1 sub. De Arcam en NAD DSP'en de 2 subs zonder time alignment als 1 sub. Dit is helaas een beetje jammer, maar dat is op te lossen met een MiniDSP. Al ga ik eerst eens proberen wat het geeft zonder time alignment, want zoveel slechter is m'n respons niet, dus misschien trekt de DSP dat wel recht met een beetje te boosten. Ik heb wel nog wat headroom over met 2 PB-2000's. En anders wordt het een miniDSP.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
krikri zei:
Dan heeft dirac toch weinig zin in dual sub opstelling?
Je kan toch moelijk de instellingen van sub 1 toepassen op sub 2?
Heeft dit enkel betrekking op de target curve of ook op de aanpassingen per kanaal om de target curve te benaderen?
Ja en nee. Eigenlijk moet eerst time aligment gebeuren tussen de 2 subs zodat de signalen op hetzelfde moment aankomen op MLP. Dat gebeurd helaas niet, maar dat is op te lossen met een simpele MiniDSP. Dan kan je daar het time alignment doen en daarna Dirac laten lopen.

De meeste room correction software EQ'd ook meerdere subs als 1. Dat is op zich zo erg niet, want uiteindelijk moeten er maar pieken afgevlakt worden. Als je de subs apart zou EQ'en, zal het uiteindelijk dezelfde pieken afvlakken.

Dus Dirac heeft wel zin met dual subs, maar eigenlijk zouden er eerst time aligned moeten zijn. Als de subs symmetrisch opgesteld staan, is het sowieso geen probleem eigenlijk, maar de mijne staan diagonaal in de kamer en ik zit met een verschil van 70cm tussen 2 subs tegenover de MLP.
Ik kan wel wat grafiekjes tonen van m'n subs met en zonder time alignment als je daar interesse in hebt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ok, stel dat je de twee subs time aligned hebt.
Sub een heb je in je kamer staan, die omwille van zijn positie een dip genereerd op je MLP op 60 hz. Bij sub twee heb je die dip op 40 hz.

Hoe kan dirac dit probleem oplossen? Moet je dan niet voor elke sub andere eq. settings hebben?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
begrijp dat je subs hebt met ingebouwde dsp ( de mijne heeft dat ook) maar dan gebruik je de sub zijn dsp om je problemen op te lossen niet dirac.
Dat moet je je als consument ook wel afvragen - en bij de goede hifizaak - geinformeerd worden hoe je je het beste je specifiek probleem aanpakt binnen een vooropgesteld budget.

Vb. Meer geld uitgeven aan heel goede subs met hoogwaardige dsp en eventueel besparen op je reciever, of vice versa, das verre van eenvoudig te beantwoorden, en dan wil ik nog niet beginnen over behandelingen van de kamer an zich. :).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
krikri zei:
Ok, stel dat je de twee subs time aligned hebt.
Sub een heb je in je kamer staan, die omwille van zijn positie een dip genereerd op je MLP op 60 hz. Bij sub twee heb je die dip op 40 hz.

Hoe kan dirac dit probleem oplossen? Moet je dan niet voor elke sub andere eq. settings hebben?
Dan zal Dirac een oplossing zoeken voor de dips op 40Hz en 60Hz vanuit perspectief MLP.
Hetzelfde met SubEQ HT van Audyssey. Uiteindelijk worden beide subs eerst apart "gepinged" om time & level alignment te doen. Vervolgens worden ze als 1 subwoofer gezien voor het filter te bepalen. Het is niet dat voor elke filter een aparte filter gemaakt gaat worden, filters worden gemaakt in functie van de freq-response binnen de ruimte gemeten door de microfoon.

Uiteraard wil je dezelfde subs gebruiken met dezelfde karakteristieken (vb 1 gepoorte en 1 gesloten bijvoorbeeld lijkt me al geen ideaal uitgangspunt...) voor het beste resultaat.

In mijn geval echter heb ik daar subtiel van afgeweken en hebben beide Ultra 13" een andere poort-tuning. Ik kan echter niet zeggen/merken dat het nadelig zou zijn dat ik hoor.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
krikri zei:
Ok, stel dat je de twee subs time aligned hebt.
Sub een heb je in je kamer staan, die omwille van zijn positie een dip genereerd op je MLP op 60 hz. Bij sub twee heb je die dip op 40 hz.

Hoe kan dirac dit probleem oplossen? Moet je dan niet voor elke sub andere eq. settings hebben?
Een null kun je niet echt oplossen door te boosten, dus Dirac en andere systemen gaan dit niet doen.

Doordat je al 2 subs hebt, zal sub 1 de null opvangen van sub 2 en omgekeerd.
Als je subs samen zou bekijken in REW zonder DSP dan zul je zien dat die 2 nullen weg zijn omdat die 2 subs dit uit zichzelf al oplossen. Het enige wat de DSP dan nog doet zijn de pieken afvlakken en heel lichtjes boosten in kuiltjes (geen dips!) om een vlakke respons te krijgen.

Ik heb zonet alles ingemeten van m'n huidige configuratie want morgen mag ik om m'n Arcam gaan en dan heb ik een vergelijk achter
263a.png


Hier een voorbeeld uit mijn ruimte

De response van de subwoofer links vooraan en de sub rechtsachteraan, met de gecombineerde respons van de subs als getime-aligned zijn. Let op dat hier GEEN DSP is toegepast. Zoals je ziet vullen ze netjes de gaten van elkaar op rond de MLP
263a.png

De curve van beide subs is 3dB naar beneden getrokken om een mooier vergelijk te tonen. De crossover stond op 80hz en daarom vallen ze zo snel af.
dual%20SVS%20PB-2000.jpg


Time alignment vs geen time alignment (zonder enige vorm van DSP). Opnieuw met 80hz crossover. Met een boost van ~4dB is dat kuiltje er uit, dus misschien komt dat wel goed met Dirac. M'n PB-2000's hebben toch genoeg headroom
263a.png

time%20aligned%20vs%20not%20time%20aligned.jpg


En hier Audyssey XT32 vs geen DSP. Let wel op dat mijn Audyssey curve het LFE kanaal was en dus een lowpass filter van 120hz. Dus het vergelijk vanaf 70hz gaat eigenlijk niet meer op.
Maar als we naar het stuk kijken tot 70hz, je ziet wel duidelijk dat Audyssey beperkt boost waar nodig en netjes de topjes afvlakt.
Ondanks dat Audyssey XT32 met SubEQ gewoon time alignment doet en daarna de sub als 1 sub EQ'ed, is de respons goed. Zelfs zonder enige DSP is de dual sub opstelling al een heel pak beter en smoother als de subs apart.
Ik ben er van overtuigd dat Dirac dit even goed zal doen als Audyssey, maar een MiniDSP zal misschien wel nodig voor het time alignment. Dat is nog even afwachten
263a.png

In de hele dure systemen zal de sub EQ wel apart gebeuren vermoed ik, maar dat is niet voor mij weggelegd :p

XT32%20vs%20direct.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator: