• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Het grote Dirac topic

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.924
2
43


Mensen met Dirac kunnen hier naar harte wil hun discussies, metingen, curves en bevindingen plaatsen...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.924
2
43
Reeds geplaatst door een ander forum member maar een goeie setup guide voor Dirac:

<woltlab-metacode data-name="media" data-attributes="W10=">https://youtu.be/1gMmgZeXRKE</woltlab-metacode>
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
Home-Theater Goud
13 apr 2014
1.629
21
51
Ik heb bovenstaande video gevolgd en was zeker nuttig! De standaard curve van Dirac vond ik wat plattekes. Nu had ik zelf wat lopen klooien zondag en het resultaat was al beter, maar miste toch nog wat.

Nu was ik wat aan het rond kijken en kwam ik uit op de Harman Pro curve, welke ze ook gebruiken op hun JBL Synthesis systemen waar ook mijn JBLs op gebasseerd zijn.

En ik moet zeggen dat het resultaat verrassend goed is! Ik ben er nog niet helemaal, maar stap in de goede richting. Het heeft iig nog nooit zo geklonken.

 

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
3.226
80
78
Das leuk om te horen! Ik gebruik nu ook dynamic EQ om iets gelijkaardig te bekomen omdat ik dat fijner vind luisteren. Met een platte curve is de bass echt totaal niet aanwezig. Maar het nadeel is dat die afhankelijk is van het overal volume en het wat met de surrounds foefelt. Daarom dat Dirac mijn een betere oplossing lijkt
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Active Member
3 mei 2015
784
40
31
moet je die curves niet aanpassen per speaker?
Ik kan me inbeelden dat een front speaker mogelijks een andere curve heeft dan een surround?

Ik heb destijds volgende test gedaan, zet eens de beginscene op van gravity, je hoort dan een ground controller spreken met de austronauten
Gedurende het gesprek laten ze de spraak circuleren over al je speakers, als je goed hebt gecalibreerd mag je geen verschil horen in tembre tussen je speakers.

Als je reciever - in jouw geval je eindverserker - het vermogen mooi verdeeld over de kanalen gecombineerd met eq. Moet het geheel heel harmonieus klinken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Active Member
3 mei 2015
784
40
31
krikri zei:
moet je die curves niet aanpassen per speaker?
Ik kan me inbeelden dat een front speaker mogelijks een andere curve heeft dan een surround?

Ik heb destijds volgende test gedaan, zet eens de beginscene op van gravity, je hoort dan een ground controller spreken met de austronauten
Gedurende het gesprek laten ze de spraak circuleren over al je speakers, als je goed hebt gecalibreerd mag je geen verschil horen in tembre tussen je speakers.

Als je reciever - in jouw geval je eindversterker - het vermogen mooi verdeeld over de kanalen gecombineerd met eq. Moet het geheel heel harmonieus klinken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.924
2
43
<woltlab-quote data-link="https://home-theater.be/topic/2430-het-grote-dirac-topic/?postID=48623#post48623" data-author="krikri"> moet je die curves niet aanpassen per speaker?
Ik kan me inbeelden dat een front speaker mogelijks een andere curve heeft dan een surround?

Ik heb destijds volgende test gedaan, zet eens de beginscene op van gravity, je hoort dan een ground controller spreken met de austronauten
Gedurende het gesprek laten ze de spraak circuleren over al je speakers, als je goed hebt gecalibreerd mag je geen verschil horen in tembre tussen je speakers.

Als je reciever - in jouw geval je eindverserker - het vermogen mooi verdeeld over de kanalen gecombineerd met eq. Moet het geheel heel harmonieus klinken.
</woltlab-quote> Daarom moet je al je kanalen koppelen in Dirac en je target curve toepassen op al je speakers! Achteraf kun je per speaker de curve aanpassen zoals bvb meer bass voor de sub of om de curve aan te passen aan de natuurlijke drop-off van de speaker.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
3.226
80
78
krikri zei:
moet je die curves niet aanpassen per speaker?
Ik kan me inbeelden dat een front speaker mogelijks een andere curve heeft dan een surround?

Ik heb destijds volgende test gedaan, zet eens de beginscene op van gravity, je hoort dan een ground controller spreken met de austronauten
Gedurende het gesprek laten ze de spraak circuleren over al je speakers, als je goed hebt gecalibreerd mag je geen verschil horen in tembre tussen je speakers.

Als je reciever - in jouw geval je eindverserker - het vermogen mooi verdeeld over de kanalen gecombineerd met eq. Moet het geheel heel harmonieus klinken.
Als je ze allemaal koppelt, dan kopieer je eigenlijk de target curve voor de fronts naar alle speakers zodat je homogeen geluidsbeels krijgt. Nadat je ze groepeert hebt en een target gezet hebt, kan je terug ungroupen en aanpassingen per speaker(paar) maken.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
wat betekend de foutcode TIMEDISTCORRECTION_MAXCORR_PEAK_INDISTINCT en wat kan er tegen gedaan worden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
Home-Theater Goud
13 apr 2014
1.629
21
51
Je hebt te hoge pieken bij het inmeten vermoed ik. Welke microfoon gebruik je en gebruik je de juiste calibratiefile voor je mic?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

bart

Member
11 jun 2015
85
0
9
het is een foutmelding die een kennis kreeg tijdens het calibreren van zijn system. Heeft ondertussen contact gehad met een dirac specialist
Er is kennelijk een heel groot niveauverschil tussen zijn achter- en voorluidsprekers en dat Dirac zich daarin verslikt.
Zijn achterluidsprekers spelen maar liefst 12 dB zachter dan zijn voorluidsprekers
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
3.226
80
78
Ondertussen heb ik zelf wat geexpirmenteerd met Dirac en ben ik eens bij Luckske langs geweest om zijn nieuwe AVR390 te aanschouwen
Bij deze dan ook m'n bevinden tot nu toe.


Test 1</strong>
Vorige week was ik in Limburg op vakantie en daar stond een setje Bose desktop speakers. Aangezien ze wel wat regen voorspelt hadden, heb ik mijn Umik-1 meegenomen op vakantie omdat ik eens wou zien hoe Dirac precies werkte.

Eerst de speakertjes neer gezet en een stoel ervoor zodat ik een "luisterdriehoek" had. Dan de laptop verbonden en even getest als er geluid uit kwam. Bij eerste liedje trok het al op de ballen. Zeer rommelig geluid en het trok allemaal naar de rechterkant, maar meer moet je daar ook niet van verwachten denk ik.

Soit, dan maar eens een 5 punt Dirac chair meting laten lopen want wou vooral weten hoe de software werkte. Nadat die meting klaar was, de auto curve geexporteerd in in de Dirac Sound Processor geladen.
Terug muziek opgezet en ik was een beetje verbaast. Dat rommelige beeld was weg en er was strakke imaging. Het geheel klonk wel zeer plat en zonder emotie. Dan heb ik nog wat zitten foefelen met target curves en op een bepaald moment viel mijn mond gewoon open. Norah Jones had haar warme stem, strakke imaging en het rommelige beeld was helemaal weg. Natuurlijk, als ik nummertjes met bass ging afspelen, konden die speakertjes niet mee. Maar muziek met vocals klonk gewoon en weinig laag klonk verbazend goed.
Tijdens de rest van de vakantie heb ik zelfs af en toe muziek zitten luisteren op die speakers in combinatie met Dirac omdat het best goed klonk.

Hier een foto van de speakers in kwestie




Test 2: M&G bij Luckske thuis
Aangezien ik in Limburg op 20 minuten van Lucas zijn deur zat, lijk het me wel de moeite om eens naar Lucas zijn aanwinst te gaan kijken en luisteren: De Arcam AVR390 met Dirac Live

Na een warme verwelkoming hebben we een paar demo stukjes bekeken. Het stukje van Gravity is mij het meest bij gebleven. In de eerste 10 minuten van de film hoor je overal stemmen rondom je. Het plaatje wat de Arcam en Dirac neerzette was ongelofelijk. De imaging tussen alle speakers was gewoon perfect. De stemmen zweefden rond in Lucas zijn ruimte.
Toen ik vroeg aan Lucas om Dirac even uit te zetten, viel het plaatje uit elkaar en blijven de stemmen in de buurt van de speakers hangen. Dirac terug aan en de surround bubble was terug perfect. Ondanks dat Lucas een vrij smalle HT heeft en de speakers dicht tegen de muren en in hoeken staan, trekt dirac dat allemaal recht met een geweldig resultaat. Voor films was ik 110% overtuigd over het apparaat.

Daarna gingen we muziek luisteren en daar merkten we dat er het een en ander nog niet helemaal goed zat. Stemmen klonken wat meer in your face en wanneer we kozen voor small + subs klonk zat er plots een dip in het laag. Wellicht dat er rond de crossover iets niet goed ging. Imaging was wel super strak met Dirac en het geluidsbeeld is zeer gedefinieerd.
Na het luisteren van de muziek hebben we de target curve nog wat aangepast en dat was een stap in goeie richting naar mijn gevoel.
Toen ik daar was, had Lucas zijn nieuwe receiver nog maar net, dus veel tuning was er nog niet gebeurd. Ik ben er zeker van de het goed komt!

Bedankt Lucas voor leuke M&G en veel succes met het verder afstellen!


Test 3: Boston Acoustics A25 (vs Audyssey XT)
Thuis gekomen van vakantie heb ik Dirac een 9 punt meting gedaan in m'n woonkamer waar er een paartje Boston Acoustics A25 (stereo zonder sub) staan. Die worden gevoed door een Denon X2000 met Audyssey XT.
Voor de test heb ik de receiver in direct mode gezet zodat alles van Audyssey uitgeschakeld was. Daarna ingemeten met Dirac en wat filtertjes gemaakt. Zelfs met de standaard target curve van Dirac klonk het al beter dan ooit tevoren. Strakke imaging, strakkere en stevigere bass. Na nog wat tweaken was ik echt zeer tevreden met het resultaat.

Wat er tot nu toe het meest opviel is dat Dirac een zeer strak stereo beeld neerzet. Stemmen worden echt pal in het midden tussen de speakers gezet en het beeld is ook zeer stabiel. Ik vermoed dat dit komt door de nauwkeurige correctie in het tijdsdomein.

Test 4: KEF R700 (vs Audyssey XT32)
Omdat ik zo onder de indruk was van Dirac in de woonkamer, ben ik naar de HT gevlogen waar mijn mooie vloerstaanders staan. De KEF R serie maakt gebruik van coax drivers waardoor je van nature al een heel mooi 3D beeld krijgt bij muziek. Ik was dus erg benieuwd was Dirac daar van ging maken.

Ik wou eerst gebruik maken van de multichannel versie van Dirac, maar bij nader inzien ging dat niet lukken omdat Dirac na het bass management moet ingrijpen en niet er voor. Ik heb dan gewoon de stereoversie van Dirac gebruikt en Audyssey uitgezet op de Denon X4100 die er nu staat.
Nadat alles uitgemeten was, heb ik wat muziek geluistert met de standaard curve maar dat klonk erg plat en levensloos. Na wat prutsen werd het beter, maar niet wat ik wou horen.

Op dat moment heb ik er REW bij genomen en de natuurlijke respons van mijn speakers gemeten. En daarna opnieuw gemeten met Dirac aan zodat ik ze op elkaar kon leggen en zien wat er gebeurde. Vandaar uit kon ik m'n Dirac curve bijtweaken tot datik m'n goesting had. En jawel, dat klonk al stukken beter.
De stap vooruit was hier wel minder als op de eerdere speakers die ik getest heb, maar zeker een stap vooruit. Opnieuw de imaging die zo strak was en wat er mij hier opviel is dat het laag zeer goed onder controle was. Beter als bij Audyssey.

Maar muziek luister ik eigenlijk vooral in de "Bypass L&R" modus op mijn Denon X4100. Dat wil zeggen dat de subs geDSP'd worden met Audyssey en dat de fronts zonder DSP spelen. Dat klinkt echt zeer natuurlijk dan.
Bij Dirac Live kan je het werkingsgebied van het filter ook instellen en ik heb wat experimenten gedaan met 0-80, 0-200hz, 0-300hz en 0-500hz. Dat klonk eigenlijk allemaal erg goed, maar 0-500hz klonk het best voor mij.
Het laag klonk beter dan ooit tevoren met dat filter en in het middengebied en hoog was ik gewoon naar de natuurlijke respons aan het luisteren. Toch was het stereobeeld strakker omdat Dirac tot op 0.1dB de gain regelt en de delays tot op 0.01ms.
Die curve heb ik dan uitgemeten en REW en daarna alles nagebouwd, maar dan met een filter van 0-20khz zodat ik zelfde respons kreeg in het midden en hoog. Na een paar keer m'n wijzigingen te verifiëren met REW en opnieuw aanpassingen te doen met Dirac, had ik mijn curve, dus nu kunnen we vergelijken

Nadat ik wat liedjes geluisterd heb en geswitched heb tussen de curves, kon ik niet zo heel veel verschil merken. De curve met DSP van 0-20khz klonk ietsje gedetailleerder en groter, maar een tikkeltje minder warm. Dit verschil was zo minimaal dat ik het enkel hoorde bij snel schakelen.

<strong>Conclusie

Uit alle testen heb ik vooral gezien dat Dirac een zééér strak stereobeeld neer zet. Het verschil is immens als je schalt tussen de Dirac en Audyssey.
Maar ook in surround was de imaging gewoon top tussen ALLE speakers zoals ik bij Lucas gehoord heb (en op de HCH in Wijnegem). Als je surround bubble niet goed zit omdat je jouw speakers niet optimaal kan zetten, dan ben ik er zeker van dat Dirac dit recht zet. Dirac doet dit echt vele malen beter als Audyssey en eerlijk gezegd doet Audyssey dat ook al vrij goed.

De speakers kunnen vrij forward klinken na het draaien van Dirac, maar dat ligt aan de standaard curve van Dirac. Die probeert alles zo vlak mogelijk te trekken waardoor de warmte en ziel verloren gaat. Dit is wel op te lossen door de target curve aan passen, maar je zult hier wel wat tijd aan moeten besteden totdat alles op z'n plooi valt. Op dat vlak is Audyssey makkelijker in gebruik te nemen.
REW is hier een grote hulp bij het afstellen, want dan kan je echt nog ter controle meten. En als je een referentie hebt waarmee je kan vergelijken is dat handig. Bv een Audyssey kalibratie of iets van een ander systeem dat je eerder gebruikte.

Om af te sluiten:
Met Dirac kun je een beter resultaat halen als met Audyssey XT32, maar je de leercurve is wel steiler en je moet er tijd in steken. Wil je iets plug en play, dan zou ik bij Audyssey blijven.
Wat mij ook opviel, hoe slechter de luidspreker, hoe groter de sprong die je maakt met Dirac Live. En het resultaat kan dan echt wel verbluffend zijn.
En wat ik telkens gehoord heb: Zeer strakke imaging, zowel in stereo als surround en een strakke, krachtige bass.

Nu nog even wachten tot de NAD T758 V3 er is en dan ga ik hoogst waarschijnlijk de overstap maken
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Xenomorph

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.924
2
43
Mooi artikel, ik heb de respons van mijn speakers overgenomen van de XTZ website maar het zou geen kwaad kunnen ook eens een rewmeting per speaker te doen, ga me daar eens mee bezig houden.
Volgende week ga ik echt eens eerst mijn atmos speakers hangen????
 
Laatst bewerkt door een moderator:

krikri

Active Member
3 mei 2015
784
40
31
Bedankt voor je verslag, me dunkt dat ik dirac een tweede kans zal moeten geven. Bijkomend vraagje wat belet je om die rew target curve te kopieren in audyssey?

Begrijp ik het nu goed dat je eigenlijk hebt bewezen is dat dirac zelf geen goede metingen doet, daarvoor gebruik je rew. Wat je dan doet is die manueel overkopieren in dirac.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
Home-Theater Goud
13 apr 2014
1.629
21
51
Interessant artikel, Jasper!

Dirac heeft inderdaad heel veel potentieel en het is natuurlijk ook heel erg fijn om er wat mee te spelen om dan je eigen klank er wat in te vinden. Maar dus als ik het goed begrijp heb je eerst je speakers/fronts ingemeten in REW en daarna een filter gemaakt tussen 0-500hz in Dirac? Voor deze Dirac filter volgde je dan zo wat de natuurlijke curve van je luidsprekers vanuit REW? En daarna opnieuw ingemeten in REW met de Dirac 0-500hz filter actief, om dan hiervan dan een 0-20khz filter te maken adhv de REW meeting? Klopt dat zo een beetje?

Toch wel eens de moeite om te proberen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
3.226
80
78
krikri" data-link="https://home-theater.be/topic/2430-het-grote-dirac-topic/?postID=48857#post48857"> Bedankt voor je verslag zei:
Interessant artikel, Jasper!

Dirac heeft inderdaad heel veel potentieel en het is natuurlijk ook heel erg fijn om er wat mee te spelen om dan je eigen klank er wat in te vinden. Maar dus als ik het goed begrijp heb je eerst je speakers/fronts ingemeten in REW en daarna een filter gemaakt tussen 0-500hz in Dirac? Voor deze Dirac filter volgde je dan zo wat de natuurlijke curve van je luidsprekers vanuit REW? En daarna opnieuw ingemeten in REW met de Dirac 0-500hz filter actief, om dan hiervan dan een 0-20khz filter te maken adhv de REW meeting? Klopt dat zo een beetje?

Toch wel eens de moeite om te proberen!
Ik heb REW enkel gebruikt ter controle, om te zien wat Dirac er van gemaakt heeft. Filters exporteren vanuit REW lukt niet.

Bijvoorbeeld: Ik heb m'n speakers uitgemeten, zonder enige vorm van DSP, aan de hand van REW. Daarna heb ik een filter gemaakt in Dirac en het resultaat nagemeten met REW. Dan bekijk je de 2 grafieken in een overlay in REW en kan je zien waar Dirac teveel boost of waar er teveel dichtgeknepen wordt.
Op die manier haal je toch nog heel veel voordeel uit de tijdsdomein correctie zonder dat de klankkleur beinvloed wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
Home-Theater Goud
13 apr 2014
1.629
21
51
Gisteren nog wat in Dirac gespeeld en ik heb een fatsoenlijke workaround gevonden voor mijn crashende Dirac.

Wanneer ik dus de standaard kanaal groepen van Dirac Live laat staan wanneer ik de project file opsla, dan crasht Dirac Live bij het opnieuw openen van dat project.

Maar wanneer ik deze dus helemaal ungroup; dan kan ik de project file achteraf wel weer openen en mijn curves aanpassen.


Dat scheelt mij toch weer om telkens de curve helemaal opnieuw te moeten bouwen en dus telkens een iets ander geluid te hebben. Ik heb dus gisteren mijn geluid een stuk beter kunnen optimaliseren en moet zeggen dat ik zéér tevreden ben!
 

Bijlagen

Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
3.226
80
78
luckske zei:
Gisteren nog wat in Dirac gespeeld en ik heb een fatsoenlijke workaround gevonden voor mijn crashende Dirac.

Wanneer ik dus de standaard kanaal groepen van Dirac Live laat staan wanneer ik de project file opsla, dan crasht Dirac Live bij het opnieuw openen van dat project.

Maar wanneer ik deze dus helemaal ungroup; dan kan ik de project file achteraf wel weer openen en mijn curves aanpassen.

Dat scheelt mij toch weer om telkens de curve helemaal opnieuw te moeten bouwen en dus telkens een iets ander geluid te hebben. Ik heb dus gisteren mijn geluid een stuk beter kunnen optimaliseren en moet zeggen dat ik zéér tevreden ben!
Goed om te horen!
Ik ben zelf ook nog wat bezig met expirimenteren met de PC versie om te zien als ik een curve kan vinden die ik zowel voor film en muziek aangenaam kan vinden.
Dan is het misschien niet meer nodig om persee voor een NAD te gaan
 
Laatst bewerkt door een moderator: