• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

YAY
Terug een mooie

Ik heb als test even een SD kaartje in mijn Raspberry Pi4 gestoken en in onze nieuwe woning gelegd.
De Home Wizard P1 meter en mijn Huawei omvormer zijn al gekoppeld. Ondertussen in Graphana al een paar leuke dashboards met verbruik, zelf consumptie, zelf voorziening etc. Er komt best veel data uit die toestellen. Veel meer dan wat je in de native apps kunt zien.

Op de warmtepomp komt nog een aparte Home Wizard kWh meter zodat die ook kan tracken los van het huishoudelijk verbruik. Hij ligt klaar, maar kmoet nog even tijd vinden om hem aan te sluiten.

Met een EV in het achterhoofd, was ik al gaan denken hoe ik een auto/laadpaal kan gaan aansturen om dynamsch het vermogen te sturen zodat er enkel met zonne energie geladen wordt. Gisteren op EVCC uitgekomen: https://github.com/evcc-io/evcc
Dat is een applicatie die exact doet wat ik wil en brede waaier aan support heeft voor verschillende meters, laadpalen, wagens, ...
Wie een EV heeft of hybride wagen en zonnepanelen, moet dit zeker eens bekijken. Te installeren als add-on voor Home Assistant.

Je kunt hem uitsluitend op zonne-energie laten laden indien gewenst (dan onderbreekt hij bij te weinig opbrengst), op vast vermogen of een mix.
En je kunt zeggen dat hij bv de volgende ochtend wel moet opgeladen zijn tegen 7h. Dan gaat hij 's nachts nog gaan bijladen als er te weinig zon was overdag zodat je toch met een volle batterij kunt vertrekken. Knap stukje software imo!

4_evcc_tablet_standard_dark.png

Trouwens ook mij Docker op Synology omgezet naar een virtuele machine met HAOS op mijn Synology. Wist niet dat dit kon. Misschien vroeger ooit wel gezien, maar mijn Synology ondersteunde dat toen niet dus dat heb ik links laten liggen.
HAOS is voor mij een stuk gebruiksvriendelijker met de addon store er bij. Ideaal als test omgeving voordat ik mijn werkende omgeving naar de knoppen haal :D

Trouwens ook mij Docker op Synology omgezet naar een virtuele machine met HAOS op mijn Synology. Wist niet dat dit kon. Misschien vroeger ooit wel gezien, maar mijn Synology ondersteunde dat toen niet dus dat heb ik links laten liggen.
HAOS is voor mij een stuk gebruiksvriendelijker met de addon store er bij. Ideaal als test omgeving voordat ik mijn werkende omgeving naar de knoppen haal :D

Ik doe al van int begin HAOS

Met een EV in het achterhoofd, was ik al gaan denken hoe ik een auto/laadpaal kan gaan aansturen om dynamsch het vermogen te sturen zodat er enkel met zonne energie geladen wordt. Gisteren op EVCC uitgekomen: https://github.com/evcc-io/evcc
Dat is een applicatie die exact doet wat ik wil en brede waaier aan support heeft voor verschillende meters, laadpalen, wagens, ...
Wie een EV heeft of hybride wagen en zonnepanelen, moet dit zeker eens bekijken. Te installeren als add-on voor Home Assistant.

Je kunt hem uitsluitend op zonne-energie laten laden indien gewenst (dan onderbreekt hij bij te weinig opbrengst), op vast vermogen of een mix.
En je kunt zeggen dat hij bv de volgende ochtend wel moet opgeladen zijn tegen 7h. Dan gaat hij 's nachts nog gaan bijladen als er te weinig zon was overdag zodat je toch met een volle batterij kunt vertrekken. Knap stukje software imo!

Gaat dit dan ook rekening houden met het capaciteitstarief?

Gaat dit dan ook rekening houden met het capaciteitstarief?
Ja en nee.
Als je kiest voor 100% PV, dan is je afname op de meter 0. Dus geen piek tarief.
Je kunt ook min+PV kiezen. Dan laad hij altijd minimaal aan 1.4kW (laagste vermogen voor EV's) en alle surplus van de PV pakt hij mee indien er zon in. Dat zal je capaciteitstarief beperkt verhogen.
Echt een hard limiet zetten zit er volgens mij niet in, maar de software monitored wel je digitale meter. Het zou dus perfect mogelijk moeten zijn om in de instellingen een gewenste limiet in te stellen (bv 5kW) zodat er load balancing gedaan kan worden.
Ik zal een feature request voor aanmaken, want die lijkt me voor alle Belgen interessant.

Laatst bewerkt:
Ik draai van dag 1 ook al de "HAOS" "flavour" zeg maar (eerst op Synology, dan naar Odroid gebracht). Je boet wel wat op flexibiliteit in, maar verder tot nu toe 0,0 issues eigenlijk.
M'n Odroid N2+ heeft ondertussen 6 maand "uptime"

Mooie app inderdaad voor de EV-mannen! Da's mischien iets voor binnen 3-4 jaar hier. (zal onvermijdelijk zijn, volgende "waves" auto's binnen het bedrijf is all-EV)

Minder flexibel als je echt advanced stuff wil gaan doen denk ik. Het is vooral gebruiksvriendelijker vind ik omdat je zo makkelijk addons kunt installeren.
Ik weet niet waarom ik niet met HAOS ben gestart destijds. Ik ben er 8 of 9 jaar geleden mee van start gegaan op een Mac mini omdat ik Domotiqz niet stabiel kreeg. Later mijn setup gemigreerd naar Docker. Misschien bestond HAOS niet of ik was er niet van de op hoogte.
Tussen die jaren ben ik er niet echt meer mee bezig geweest. Behalve toen ik eens ik ging upgraden en alles kapot was 😅

Nu met de nieuwe woning zijn er gewoon zoveel mogelijkheden dat ik nu wel graag het maximale er wil uithalen.

Ik ga eerlijk zijn, ik snap er de ballen van..
Beetje de weg kwijt.
Wat snap je niet goed?
De cloud spraak assistent heeft internet nodig. Home Assistant heeft altijd sterk ingezet op privacy en wie wil kan ook een lokale spraak assistant draaien.

Wat snap je niet goed?
De cloud spraak assistent heeft internet nodig. Home Assistant heeft altijd sterk ingezet op privacy en wie wil kan ook een lokale spraak assistant draaien.
ja zover was ik ook al :)
Maar volgens mij heb je nu nog altijd google ofzo nodig

Ik snap het niet.
Lokaal is het traag, tenzij je een nabu casa account neemt, en dan kan je wel meer stemmen gebruiken.
Dus dan is het niet meer lokaal he.
Waarom dan dat verkiezen boven een google of alexa.

Ik ben wel voor het lokale, maar dan wil ik wel bv vlaamse of nederlandse stemmen.

Open AI is wel fun en die exsterne microfonen ook.
Ik zie er wel toekomst in, dan hoef je helemaal geen google device meer, en ben je onafhankelijk.

Ik wil dit alles testen, maar die nabu casa houdt me nu tegen.

Hebben jullie https of http?
Ik las dat dit een vereiste is...
Misschien es werk van maken, hoewel ik er weinig kaas van gegeten heb.
Eerder van nabu casa weggegaan omwille van dat je terug afhankelijk bent... en dit nu via cloudflare doe.
Nu https kan ook via cloudflare, alleen moet ik zorgen dat mn huidige setup nog werkt

Ik had deze video gevolgd

Kan ik daarop verder met dit?

Oh, hoe heb je dat gedaan?
Kun je me helpen? :)
En moet je je certificaat zelf vernieuwen of gebeurd dat automatisch?
Ik heb enkel die cloudflared addon geïnstalleerd, http dinges toegevoegd aan de configuration.yaml zoals in de handleiding en dan mijn domein in de cloudflared configuration gezet. Ik heb de local tunnel add-on setup gevolgd. Die is het makkelijkst. SSL is door cloudflare dus heb je geen omkijken naar.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan