• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

In 2023 zit ik voorlopig maar aan een kleine 10% zelfconsumptie gemiddeld.
Als we maand-voor-maand bekijken :

Jan = 20%
Feb = 15%
Mar = 15%
Apr = 9%
Mei = 6%
Jun = 6%
Ik moet dringend meer gebruiken. Geen EV of Plugin-Hybride hier
Een thuis-accu geloof ik voorlopig niet echt in.

Jan = 20%
Feb = 15%
Mar = 15%
Apr = 9%
Mei = 6%
Jun = 6%

Wauw das erg laag, dan heb jij ook een grote energie factuur?

Thuisbatterij zou het wel oplossen denk ik.
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn met hun dak vol zonnepanelen, die dan uiteindelijk maar 10% van hun verbruik dekt..
Ik heb maar 3600 liggen qua zonnepanelen, meer is waste of installment denk ik

Wauw das erg laag, dan heb jij ook een grote energie factuur?

Thuisbatterij zou het wel oplossen denk ik.
Ik denk ook dat er heel veel mensen zijn met hun dak vol zonnepanelen, die dan uiteindelijk maar 10% van hun verbruik dekt..
Ik heb maar 3600 liggen qua zonnepanelen, meer is waste of installment denk ik
Helemaal niet, ik heb nog analoge-terugdraaiende meter hé ... op jaarbasis quasi "0" verbruik.

ah hoelang hou je dat nog vol? :p
Tot ze hier voor de deur staan omdat ze héél de straat omkitten zekers?
Ik verwacht ten laatste 2025 , dan zal het feestje wel gedaan zijn.
Daarna leg ik ook de rest van het dak vol met PV aangezien er binnen +- 3 jaar een full-EV voor de deur staat

Sinds we verhuisd zijn, zit ik aan 75-84% zelf voorziening op week basis en 27-28% zelf verbruik.
Hoe meer de koeling aanligt hoe hoger onze zelf voorziening want die start en stop op basis van injectie.

ah ja?

nice
Is wel leuk om es te zien.

Op jaarbasis:
Ik zit maar aan 32% zelfvoorzieningsquota
En 53% v zelfverbruikte zonneenergie
Bijleggen heeft dus echt geen nut he
Nee he. Je kunt je zelf voorziening vooral opkrikken door meer te leggen.
53% zelf verbruik is wel hoog hoor. Dat is waarschijnlijk omdat je tijdens een groot deel van het jaar alles opgebruikt en mogelijks zelf te kort komt.

Maar sowieso wel mooie cijfers. Ik denk dat je redelijk optimaal gebruik maakt van jouw panelen.

Jan = 20%
Feb = 15%
Mar = 15%
Apr = 9%
Mei = 6%
Jun = 6%
En wat je is jouw zelf voorzieningsgraad? Dat is ook een belangrijke om naar te kijken.

Zo mag het iedere dag wel zijn 😎
Nog ruimte genoeg om daarbij nog een EV in te pluggen. Hopelijk binnenkort.

Bekijk bijlage 2383
Als ik het jouwe zo bekijk , heb je echt massas teveel liggen toch.
Idd elec auto, is aangeraden daar.
Om mijn self sufficiency te verhogen kan ik toch ofwel alleen maar een batterij zetten, of meer verbruiken tijdens de zonperiodes.. (hoewel dat niet meer lukt).
We overwegen een jacuzzi te zetten.
Verbruik zal dan wel stijgen, maar als ik die overdag verwarm, zal ik mn zonopbrengst ook zelf meer verbruiken

Als ik het jouwe zo bekijk , heb je echt massas teveel liggen toch.
Idd elec auto, is aangeraden daar.
Om mijn self sufficiency te verhogen kan ik toch ofwel alleen maar een batterij zetten, of meer verbruiken tijdens de zonperiodes.. (hoewel dat niet meer lukt).
We overwegen een jacuzzi te zetten.
Verbruik zal dan wel stijgen, maar als ik die overdag verwarm, zal ik mn zonopbrengst ook zelf meer verbruiken
Het is gelegd met een elektrische wagen in het achterhoofd hé. Zo’n installatie ligt er voor minstens 25 jaar en ik verwacht binnen dit en een jaar een EV.
Ook hebben we een warmtepomp die in de maand november en februari al veel genot kan hebben van de zonnepanelen.

Self sufficiency kun je ook verhogen door minder af te nemen van het net. Dat doe je door meer panelen te leggen zodat je in het tussen seizoen en op mindere dag toch nog genoeg opbrengst hebt.
Zelf verbruik dat automatisch ook dalen met hetzelfde energie verbruik want je zul op goeie dagen meer overschot hebben.

Een batterij gaat voor jou niet zoveel veranderen denk ik. Je hebt al een hoog zelf verbruik en je gaat nog de batterij moeten zien volgeladen krijgen.
De tip die ik ergens zag je dat je ongeveer 1.5x uw jaarverbruik in zonnepanelen moet leggen in combinatie met een batterij om redelijk zelf voorzienend te worden. Heb dat eens nagerekend en dat klopt wel over het algemeen.

Die "Self sufficiency" graph in HA zou eigenlijk een flag moeten hebben "salderen" (terug-draai) ON of OFF.
Want die value klopt hier helemaal niet in het geval van een terug-draaiende meter. (of digitale meter met concept terug-draaien)

Stel vandaag, bijna niet thuis geweest dus helemaal niet veel verbruikt, een 5kWh terwijl er vandaag 17kWh opgewekt is.
Het kan dan toch niet anders dan te zeggen dat het hier vandaag 100% "self suffiant" is geweest ? (uiteraard omdat je terugdraaiende teller hebt hé, want anders als vermogen nodig hebt terwiijl de zon net weg is tellen die Wh's of kWh's wel om te betalen en ik begrijp dat dit zou knabbelen aan de self-sufficient %)

Die "Self sufficiency" graph in HA zou eigenlijk een flag moeten hebben "salderen" (terug-draai) ON of OFF.
Want die value klopt hier helemaal niet in het geval van een terug-draaiende meter. (of digitale meter met concept terug-draaien)

Stel vandaag, bijna niet thuis geweest dus helemaal niet veel verbruikt, een 5kWh terwijl er vandaag 17kWh opgewekt is.
Het kan dan toch niet anders dan te zeggen dat het hier vandaag 100% "self suffiant" is geweest ? (uiteraard omdat je terugdraaiende teller hebt hé, want anders als vermogen nodig hebt terwiijl de zon net weg is tellen die Wh's of kWh's wel om te betalen en ik begrijp dat dit zou knabbelen aan de self-sufficient %)
Hmmm, ik vat het eerder op als hoe zelf voorziend ben/kan je zijn. Dus echt het percentage dat je onafhankelijk van het net bent.
Voor jouw netto verbruik met analoge meter, kun je kijken naar de graph "Net returned to grid". Daar kan je zien hoeveel je over of te kort hebt in het geval van saldering.

Hmmm, ik vat het eerder op als hoe zelf voorziend ben/kan je zijn. Dus echt het percentage dat je onafhankelijk van het net bent.
Voor jouw netto verbruik met analoge meter, kun je kijken naar de graph "Net returned to grid". Daar kan je zien hoeveel je over of te kort hebt in het geval van saldering.
Ja klopt, ik bekeek het teveel vanuit financieel perspectief eigenlijk. Je moet die "zelf-voorziening" eerder vanuit technisch perspectief zien.

Zonet eindelijk ook eens mijn Homewizard kWh meter voor de warmtepomp aangesloten, zodat we een beetje zicht hebben op het huishoudelijk verbruik en het verbruik van de warmtepomp.

De elektrische wagen zal misschien toch iets vroeger komen dan verwacht. Dit weekend een Tesla besteld en de levering zou waarschijnlijk nog voor deze maand zijn. Dat zou mooi zijn, want dan ik toch nog een paar maanden zonnestroom in de auto laden ipv te injecteren in het net. Want momenteel zijn de injectietarieven echt wel laag geworden.

Als je een zwarte of witte besteld kan het binnen de maand zijn. Laatste 2 dat ik besteld heb zijn telkens binnen de maand geleverd. Zwarte Y LR AWD. Dit was zelfs via lease dus dat zorgt voor wat extra vertraging soms…

Het is een zwarte model 3 RWD. Zie nu wel dat de leveringstermijn is opgeschoven naar eind juli, dus het kan even goed begin augustus worden. Maar komt sowieso een heel stuk vroeger als verwacht. Zal de eerste weken in het stopcontact moeten laden of publiek.

Bij mij ook maar zelfs nog veel langer gezien ik ga bouwen. Ik ga in dit huis niet meer investeren voor een laadpaal. Dat is voor de volgende…

Bij mij ook maar zelfs nog veel langer gezien ik ga bouwen. Ik ga in dit huis niet meer investeren voor een laadpaal. Dat is voor de volgende…
En heb je hem al of ben je nog wachtende? Ik werk nu veel thuis en rij een stuk minder als vroeger, dus ik denk wel dat het zal lukken met een stopcontact.

Back
Bovenaan