• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Inmiddels de Teslamate en de Tesla custom integratie geïnstalleerd. Ik wou graag dynamisch kunnen laden volgens de PV overschotten. Ik heb nog geen slimme laadpaal, maar de snelheid kan je via de API op de auto ook aanpassen. En ipv het zelf te doen, heb ik een mooi scriptje van iemand kunnen hergebruiken mits wat fine tunen. Nu kan ik dynamisch laden via een domme stopcontact lader en zoveel mogelijk zonnewinsten meepakken. Ook wanneer de vaatwas of wasmachine opspringt, gaat de auto tijdelijk trager of niet laden indien er niet genoeg overschot is.

Deze ochtend liep het nog niet helemaal goed. Hij schaalde enkel op, maar niet naar beneden. Rond 11h10 gefixed en vanaf dan zie je amper nog net afname. Het nu wel een mooie dag, dus ik ben benieuwd hoe het zal werken op een iets mindere dag.
Het enige nadeel is dat je altijd 30 seconden achterloopt op de feiten en dat ik gelimiteerd ben tot 3.1kW. Maar voor een gratis oplossing kan ik daarmee leven.

Screenshot 2023-08-09 at 23.20.53.png

Screenshot 2023-08-09 at 23.18.01.png
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx and Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Ik heb een weertab gemaakt:


Nu wil ik graag verwittigd worden (ookal heb ik geen raamssensoren) wanneer het gaat regenen.7
Ik heb hiervoor een autmoation , maar die meldt veel te veel en te vroeg

Code:
##########################
## Regenalarm
##########################
- id: 'Regen op komst'
  alias: Melding regen op komst
  mode: single
  trigger:
    - platform: state
      entity_id: sensor.neerslagverwachting_gemiddeld
      for:
        hours: 0
        minutes: 10
        seconds: 0
  condition: []
  action:
    - service: notify.mobile_devices
      data:
        message: Er is regen op komst! Sluit alle ramen indien nodig!
        data:
          priority: high
          ttl: 0
    - service: script.turn_on 
      target:
        entity_id: script.google_home_resume
      data:
        variables:
          action:
            - alias: "Send TTS message"
              service: tts.google_cloud_say
              target:
                entity_id: media_player.keuken
              data:
                message: "Er is regen op komst! Sluit alle ramen indien nodig!"
              extra:
                volume: 0.5

Iemand die wel een goeie integratie/automation heeft?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.487
311
93
Regen op komst of aan het regen gaat toch vooral goed werken als je een weerstation met pluviometer hebt?

Ik heb de HA nu wel opgegeven maar ik kom toen zonder problemen mijn weerstation van Netatmo er mee verbinden.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Regen op komst of aan het regen gaat toch vooral goed werken als je een weerstation met pluviometer hebt?

Ik heb de HA nu wel opgegeven maar ik kom toen zonder problemen mijn weerstation van Netatmo er mee verbinden.
Weerstation is idd nog beter, maar buienradar is echt wel al iets hoor.
Heb jij HA opgegeven?
Waarom?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.487
311
93
Omdat ik bouwplannen heb… Kans is groot dat ik Velbus ga nemen met HA integratie.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Snap ik niet goed, wat heeft dat met je bouwplannen te maken?
Als je al HA had... moet je toch niets extras doen om het te blijven gebruiken?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.487
311
93
Ik ben momenteel de verschillende systemen aan het checken en zie bij allemaal wel enkele voor- en nadelen. Ik denk vooral aan de volgender mogelijkheden: Niko Home Control, KNX en Loxone. Goedkoop alternatief voor mij is Velbus. Nu moet ik uiteraard een beetje uit mijn tunnelvisie gaan en mij niet beperken tot Velbus en de alternatieven bekijken. Wat zijn jullie ervaringen bij home domotica? Wie heeft er dit en ben je er tevreden van en is het de meerprijs waard?

Voor- en nadelen dat ik al gevonden heb:

KNX en Velbus is open source -> dus niet gebonden aan enkel hun producten. Dat is bij Loxone en Niko (?) niet het geval. Loxone valt nog mee van prijs maar Niko is volgens mij een stuk duurder. Zeker in BE heeft Niko een heel sterke aanwezigheid. KNX is blijkbaar wel ook relatief duur?

Velbus is ook Belgisch en kan ik goedkoop nemen, omdat ik daar werk. Maar ik ben ook niet blind voor hun problemen. Als je graag zelf nog wat speelt en niet bang bent van zelf te configureren is dit uiteraard de goedkoopste oplossing. Compatibel met HA is uiteraard leuk meegenomen.

Persoonlijk ben ik heel tevreden van mijn huidige Hue systeem omwille van de eenvoud in configuratie. Gewoon enkele sliders bij de sensoren voor oa lichtgevoeligheid en beweging in te stellen. Maar Hue is uiteraard vnl bepekt tot verlichting terwijl ik ook wel mijn zonnewering wil bedienen met domotica.

Als jullie een nieuwbouw zouden bouwen en voor een domotica systeem gaan, wat zou jullie keuze zijn? Hier is het vnl HA wat de klok slaat, omdat dit eenvoudiger is bij een bestaande installatie en je geen breekwerk hebt. Maar met een nieuwbouw heb je dit probleem natuurlijk niet.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Ik zweer bij hoe ik het gedaan heb, een unipi :)
Enorm makkelijk, goedkoop en draait al jaren zonder problemen
Ik zou gewoon alles los kopen, ipv echt een domoticasysteem te pakken en die dan te koppelen met HA
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.119
324
113
Deze week eindelijk er eindelijk een werk van gemaakt mijn HA installatie te migreren van de Raspberry pi4 naar de Odroid N2+ met 128GB MMC geheugen. Ging verbazend makkelijk en probleemloos. Werkt ook wel een heel stuk snappier moet ik zeggen vooral wanneer je logbook/grafiekjes opvraagt.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Deze week eindelijk er eindelijk een werk van gemaakt mijn HA installatie te migreren van de Raspberry pi4 naar de Odroid N2+ met 128GB MMC geheugen. Ging verbazend makkelijk en probleemloos. Werkt ook wel een heel stuk snappier moet ik zeggen vooral wanneer je logbook/grafiekjes opvraagt.
Ik ben ook héél tevreden van m'n N2+ , welliswaar "maar" 64GB MMC , maar met slechts 12% in gebruik denk ik wel dat ik héél wat jaren verder kan...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.686
210
73
Yep, ik zag 'm ook.Ik kijk op YT altijd naar de filmkes van Smarthome Junkie, weetjes van de nieuwe releases,features etc.

 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.748
422
98
Earth
Opgepast met updaten, iemand al gedaan?
Ik heb geprobeerd en na update nog steeds op oude versie , niks van mqtt die werkt, en terug de melding dat ik kan updaten.
Nog eens geupdate, weer hetzelfde.
Ik heb het geen 3 keer geprobeerd en ben nu backup aan het terugplaatsen.

Iemand op tweakers, 3 keer geupdate en volledig vast.

You are warned !