jvanhambelgium
Well-Known Member
Bon, vandaag een aangename namiddag kunnen doorbrengen in Stijnopolis. Het ziet er best aardig uit, behoorlijk "cosy" en de sterrenhemel geeft het net dat extra'tje
Dus, eerst even een algemene indruk van beeld en geluid. Beeld -> Met een Sony HW30 kan het niet echt fout gaan natuurlijk. Mijn inziens een prima plaatje. Het feit dat de beamer behoorlijk dicht hangt bij je hoofd is geen probleem ... je hoort het quasi niet eigenlijk. De HTPC op de achtergrond blaast harder... Geluid - > Algemene indruk was direct goed te noemen. Geen "boomerige" toestanden (zelfs met een sub in de hoek). Het centerkanaal kon wel beter, dat stelden we allebei wel vast dat het bleef "kleven". Nu had ik overschotten van m'n MoPads bij op de center wat meer helling te geven wat precies toch wel mocht. De center staat natuurlijk op de grond vanwege het lage scherm dus kantelen is wel nodig en afhangkelijk hoe die Focals afstralen... Wat test-ruis door de center en kantelen maar. Op de luisterplek vond ik alvast dat bij iets meer "tilt" het beter de oortjes bereikte... > Subwoofer is zeker niet te klein voor de ruimte, maar gaat ook niet al te schandalig diep door. Met de REW signal generator begon er pas ongeveer bij een goede 20Hz - 30Hz iets hoorbaar zich in de ruimte te manifesteren. > Wat je wel voelt is het trillen van de (houten) vloer. Deze vloer is geen solide beton-constructie en dat merk je dus. Dit kan wel nadelige bij-geluiden geven en de "waterfall" graphs beinvloeden omdat energie opgeslagen kan worden in de vloer en dan terug (vertraagd) afgegeven. Hiervoor hadden we een Auralex Great Gramma bij om het effect te onderzoeken. Ja, mijn inziens zeker beter, maar nog niet helemaal zaligmakend, maar toch iets... > Nagalm RT60 ... die zit helemaal goed voor HT mijn inziens (het sublaag buiten beschouwing gelaten) ... mischien zelfs ietskes te "droog" voor een goede muziekbeleving. Voor HT no probs. Het geheel is boven een (flexibele) houten constructie qua zijwanden etc dus het daar heb je altijd wat "flex" en energie opslag/afgifte wat nadelig werkt. RT60 zoals je ziet helemaaaal niet slecht. Als je tapijt aan je wanden had gehangen was er TEVEEL absorptie gewoon en de boel te droog...
Geluidsdruk tot 200Hz, er zit een zekere "dip" rond 85Hz maar echt dramatisch is dat niet. Onderstaande is na ADSY XT calibratie met X-over 60Hz Bij X-over van 80Hz was de put minder diep, bij X-over 40Hz werd die dieper... Graph hieronder heeft *geen* smoothing *Mischien moet je eens kijken in je receiver of je de phase van je sub op 180
Laatst bewerkt door een moderator: