• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

M&G stijn & jvanham 12 oktober 2013

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Bon, vandaag een aangename namiddag kunnen doorbrengen in Stijnopolis. Het ziet er best aardig uit, behoorlijk "cosy" en de sterrenhemel geeft het net dat extra'tje
1f609.png
  Dus, eerst even een algemene indruk van beeld en geluid.   Beeld -> Met een Sony HW30 kan het niet echt fout gaan natuurlijk. Mijn inziens een prima plaatje. Het feit dat de beamer behoorlijk dicht hangt bij je hoofd is geen probleem ... je hoort het quasi niet eigenlijk. De HTPC op de achtergrond blaast harder...     Geluid -   > Algemene indruk was direct goed te noemen. Geen "boomerige" toestanden (zelfs met een sub in de hoek). Het centerkanaal kon wel beter, dat stelden we allebei wel vast dat het bleef "kleven". Nu had ik overschotten van m'n MoPads bij op de center wat meer helling te geven wat precies toch wel mocht. De center staat natuurlijk op de grond vanwege het lage scherm dus kantelen is wel nodig en afhangkelijk hoe die Focals afstralen... Wat test-ruis door de center en kantelen maar. Op de luisterplek vond ik alvast dat bij iets meer "tilt" het beter de oortjes bereikte...   > Subwoofer is zeker niet te klein voor de ruimte, maar gaat ook niet al te schandalig diep door. Met de REW signal generator begon er pas ongeveer bij een goede 20Hz - 30Hz iets hoorbaar zich in de ruimte te manifesteren. > Wat je wel voelt is het trillen van de (houten) vloer. Deze vloer is geen solide beton-constructie en dat merk je dus. Dit kan wel nadelige bij-geluiden geven en de "waterfall" graphs beinvloeden omdat energie opgeslagen kan worden in de vloer en dan terug (vertraagd) afgegeven. Hiervoor hadden we een Auralex Great Gramma bij om het effect te onderzoeken. Ja, mijn inziens zeker beter, maar nog niet helemaal zaligmakend, maar toch iets...   > Nagalm RT60 ... die zit helemaal goed voor HT mijn inziens (het sublaag buiten beschouwing gelaten) ... mischien zelfs ietskes te "droog" voor een goede muziekbeleving. Voor HT no probs. Het geheel is boven een (flexibele) houten constructie qua zijwanden etc dus het daar heb je altijd wat "flex" en energie opslag/afgifte wat nadelig werkt.   RT60 zoals je ziet helemaaaal niet slecht. Als je tapijt aan je wanden had gehangen was er TEVEEL absorptie gewoon en de boel te droog...
stijnopolis_rt60.jpg
    Geluidsdruk tot 200Hz, er zit een zekere "dip" rond 85Hz maar echt dramatisch is dat niet. Onderstaande is na ADSY XT calibratie met X-over 60Hz Bij X-over van 80Hz was de put minder diep, bij X-over 40Hz werd die dieper... Graph hieronder heeft *geen* smoothing   *Mischien moet je eens kijken in je receiver of je de phase van je sub op 180
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Ziet er inderdaad netjes uit. Mischien eens spelen met de x-overs van de speakers om die put weg te werken tussen 60 en 90 Hz of eventueel beetje draaien met de speaker. Wel nog veen ferme bult vanachter op de grafiek...normaal zou dat netjes mee moeten dalen toch ? Raar dat adsy dat niet heeft gecorrigeerd.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ziet er inderdaad netjes uit. Mischien eens spelen met de x-overs van de speakers om die put weg te werken tussen 60 en 90 Hz of eventueel beetje draaien met de speaker. Wel nog veen ferme bult vanachter op de grafiek...normaal zou dat netjes mee moeten dalen toch ? Raar dat adsy dat niet heeft gecorrigeerd.
Die Marantz heeft verschillende ADSY settings. Ook stond er "Audessey FLAT" tussen => Mischien dat dit wel iets doet ? Hebben we niet genomen. Alsook hebben we "Dynamic Volume" uit gezet waneer hij de keuze stelde. Dat was het gekke. Zelfs met een X-over van de fronts op 40Hz te zetten werd die put alleen maar dieper eigenlijk.   X-over van 80Hz gaf het best resultaat, een zachtere dip met minste diepte.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
Speakers die elkaar tegenwerken.
1f609.png
gewoon zo laten staan dus en gewoon genieten.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Speakers die elkaar tegenwerken.
1f609.png
gewoon zo laten staan dus en gewoon genieten.
1f609.png
Inderdaad, bij het verschuiven van de X-over naar beneden ga je die fronts meer "sublaag" laten afhandelen en bijgevolg hebben die ook hun interactie met de ruimte. Daar zijn we niet aan geweest. Denkelijk door schuifwerk etc is dat ook (nog) te verbeteren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Persoonlijk zou ik het gebied tussen 3k en 10k nog wat dempen om een soort van Hard-knee-housecurve te bereiken. Nu geen last dat het soms iets te schel klinkt?


Verder is nagalm goed, soms te goed, maar zoals Jan zegt zal dit voor ht zeker niet slecht klinken.


Alleszins: als het voor jou goed kinkt: niets aanpassen!


Jan, doe jij ook soms metingen met enkel de subwoofer? Ik doe altijd ook een meting waar bij ik de x-over op maximum zet (zo'n 180hz) en de fronts afkoppel. Het idee hierachter is dat het Lfe signaal tot 120hz gaat en tot dan vlak moet meespelen. Als je enkel met je fronts meet, kan het zijn dat de fronts vanaf 80hz behoorlijk wat output leveren en samen met de subwoofer een mooie curve vormen. In dit geval zou je een deel van het LFE kanaal kunnen missen, namelijk van 80 tot 120 hz. Benieuwd wat jij hiervan denkt!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Persoonlijk zou ik het gebied tussen 3k en 10k nog wat dempen om een soort van Hard-knee-housecurve te bereiken. Nu geen last dat het soms iets te schel klinkt?


Verder is nagalm goed, soms te goed, maar zoals Jan zegt zal dit voor ht zeker niet slecht klinken.


Alleszins: als het voor jou goed kinkt: niets aanpassen!


Jan, doe jij ook soms metingen met enkel de subwoofer? Ik doe altijd ook een meting waar bij ik de x-over op maximum zet (zo'n 180hz) en de fronts afkoppel. Het idee hierachter is dat het Lfe signaal tot 120hz gaat en tot dan vlak moet meespelen. Als je enkel met je fronts meet, kan het zijn dat de fronts vanaf 80hz behoorlijk wat output leveren en samen met de subwoofer een mooie curve vormen. In dit geval zou je een deel van het LFE kanaal kunnen missen, namelijk van 80 tot 120 hz. Benieuwd wat jij hiervan denkt!
Interessant punt. We hebben even wat sub-only metingen gedaan puur om het effect te tonen wat het doet als je sub uit de hoek haalt en vb op 1/3 kamerlengte etc zet. Zoals je zegt, het LFE-signaal van een track gaat los naar je sub-out poort zonder X-over dus ja, eigelijk moet je sub ook tussen 0-120Hz apart evalueren. Nu in de praktijd weet ik niet of LFE ooit de 120Hz aantikt, maar mischien bij 60-80Hz al stopt... Zoals je hieronder ziet, de sub 1m uit de hoek + de huidige luisterplek geen niet zo'n mooi plaatje. Op een goede 250cm uit de hoek pik je vanaf 40Hz toch mooi op. Die venijnige dip op 127Hz is geen issue meer...  
stijnopolis_subonly_1m250cm.jpg
  We hebben ook een meting gedaan met sub-only in de hoek, maar ik denk dat ik wat karig ben geweest met het comments-field in REW want ik kan ze niet direct terugvinden. Ik heb enkele metingen sub-only die dezelfde "dip" rond 80Hz vertonen zoals je op de SPL_200LOW graph ziet
1f62d.png
  Mischien moet stijn de subwoofer maar eens 250cm naar voor brengen en nieuwe calibratiedoen en daarna een meting om te (her)evalueren.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Hmmm, moeilijke keuzes vind ik. Beide opstellingen hebben hun voor-en nadelen. In de hoek heb je de nodige gain in het sublaag tot 40hz, maar daarna valt ie toch wel behoorlijk af. Ideaal lijkt een combinatie van de 2, namelijk 2 subwoofers (Stijn even gek maken
1f61b.png
)   Even serieus: ik weet niet goed tot hoeveel hz de LFE effecten gaan en ik kan het ook niet meteen terugvinden. Ik zal straks eens een spectrum analyse proberen te doen op enkel het LFE signaal van een basrijke sc
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Wauw dit wordt efkes serieus lezen en bestuderen..

(Vanavond) moet helaas straks weg.

2 subs ...? Euhuh euhuh

Kmoet nog eerst de bk vervangen...


Maar goed...eerst es alles lezen en proberen te begrijpen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
<blockquote data-author="nielvm" data-cid="8391" data-time="1381648639">

Hmmm, moeilijke keuzes vind ik. Beide opstellingen hebben hun voor-en nadelen. In de hoek heb je de nodige gain in het sublaag tot 40hz, maar daarna valt ie toch wel behoorlijk af. Ideaal lijkt een combinatie van de 2, namelijk 2 subwoofers (Stijn even gek maken
1f61b.png
)   Even serieus: ik weet niet goed tot hoeveel hz de LFE effecten gaan en ik kan het ook niet meteen terugvinden. Ik zal straks eens een spectrum analyse proberen te doen op enkel het LFE signaal van een basrijke sc
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Verdorie, ik vind mijn 3,5mm jack => 3.5mm jack kabeltje niet om een loop te maken. Kan dus niet meteen een analyse doen.   Even gemakkelijk proberen uit te leggen voor Stijn:   Je subwoofer krijgt eigenlijk 2 signalen te verwerken: - Het signaal van de 5 overige speakers onder 80hz, waarvoor je speakers niet echt geschikt zijn. (crossover frequentie) - Zijn eigen .1 (LFE) signaal   In het eerste geval is er niets aan de hand. Je subwoofer ondersteunt je overige speakers prima zodat het frequentieverloop mooi recht is. Met andere woorden: als je gewoon muziek (stereo) afspeelt is er niets aan de hand.   In het tweede geval is er misschien nog verbetering mogelijk. Het LFE signaal wordt enkel door de subwoofer weergegeven. Hier wordt het signaal dat 'te hoog' wordt voor de subwoofer niet doorgegeven aan je andere speakers. Afhankelijk van hoe ver het LFE signaal doorloopt, mis je eventueel wat weergave. Mocht er bijvoorbeeld een ontploffing plaatsvinden die doorgestuurd wordt via het .1 kanaal, kan het zijn dat dit geluid zich situeert tussen 10 en 120 hz, waarbij je vanaf 50-60 hz wat misloopt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
<blockquote data-author="jvanhambelgium" data-cid="8393" data-time="1381649975">

Tja, je hebt subs en subs h
 
Laatst bewerkt door een moderator:

djaxx

Well-Known Member
19 feb 2013
2.237
33
58
Het wordt sowieso compromissen maken. Ik wil ook zeker niet beweren dat het nu niet optimaal is ingesteld door jou hoor
1f609.png




Stijn, je spreekt van de BK te vervangen? Heb je iets anders op het oog?

Indien ja stijn, weet me dan zeker wat te zeggen. Mijn broer zou wel interesse kunnen hebben.


Ik weet ineens wat het volgende leerpunt zal worden voor mij. Zal mij toch is moeten gaan verdiepen in het meten precies.

Als we zo meer uit onze set kunnen gaan halen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Het wordt sowieso compromissen maken. Ik wil ook zeker niet beweren dat het nu niet optimaal is ingesteld door jou hoor
1f609.png
  Stijn, je spreekt van de BK te vervangen? Heb je iets anders op het oog?
Echt veel aangepast/ingesteld hebben we niet gedaan eigenlijk. Wat gemeten om iets visueels te maken. Ook eens terug een ADSY calibratie gedaan omdat Stijn z'n vorige calibratie niet volgens de regels werd gedaan ; het is belangrijk dat je met de meetmicro in hetzelfde horizontale vlak blijft en niet de meetmicro op het zitkussen van een zetel zet 50cm lager en ander metingen op de rugleuning doet etc. Ook met zo'n inregelen niet teveel de uitersten van een zitplek proberen mee te nemen, hoe meer uitersten mijn inziens hoe lastiger voor ADSY om voor iedereen goed te doen qua "bubble"
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Centerspeaker: Wat betreft de center Focal cc800v, zou je die niet eens wat dichter tegen de muur kunnen plaatsen zodat de baspoorten de wand kunnen gebruiken en zo wat meer druk kunnen opbouwen, kan echt een hoop schelen.   X-Over 80Hz: Had toen net hetzelfde resultaat/probleem met de Focal
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
Jan,


Ik ga je grafiekjes en teksten ook eens op htforum zetten in mn draadje morgen.

De phase. Van mn sub kan ik volgens mij in de marantz settinsg niet veranderen.. Maar wel op de sub zelf.

Wat betreft de subdude.. Ik neem dus aan dat ik die beter gewoon eens aanschaf.


Niel. Wat betreft audessey, moet die dynamic volume aan of uit?



De sub ga ik zeker nog vervangen maar niet meer dit jaar. Misschien eind volgend jaar, geen idee nog, eerst wat genieten.

Als ik hem vervang, komt de bk 9/10 terug in de woonkamer want daar is het nu absoluut een ramp.


Joske, wat betreft de center, moeilijk, hij is nu iets gekantelt en klinkt in mijn oren een tikje beter.. Ik wil hem nog iets hoger en misschien iets meer kantelen.

Van de weerspiegeling van het beeld is nu ook geen sprake meer.

Meer naar. Achter plaatsen tegen de wand.. I dunno.. Ik dacht dat het net beter was om ze mooi op 1 lijn te hebben met de fronts?


De crossover.. Weet ook niet goed wat nu te doen 40 met laagste dip of 60 of 80 met de minste dip... Maar dan speelt die sub zo snel mee.

Of een mix van crossovers ipv overal zelfde voor fronts center en rears..

Ook zei audessey dat mn fronts groot zijn ipv klein.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

nielvm

Active Member
19 feb 2013
1.005
14
43
Dynamic volume zou ik persoonlijk afblijven, maarja, ik blijf ook van audessey zelf af...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Joske, wat betreft de center, moeilijk, hij is nu iets gekantelt en klinkt in mijn oren een tikje beter.. Ik wil hem nog iets hoger en misschien iets meer kantelen.

Van de weerspiegeling van het beeld is nu ook geen sprake meer.

Meer naar. Achter plaatsen tegen de wand.. I dunno.. Ik dacht dat het net beter was om ze mooi op 1 lijn te hebben met de fronts?
De center hoeft in mijn ogen niet gelijk te staan met je fronts, levels worden bij de meting toch steeds recht getrokken. Wanneer je de center (is veel kleiner dan je zuilen) dichter tegen de achterwand plaatst, je volgens mij hier zeker winst mee behaalt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.151
68
58
En speel eens met de crossovers maar doe wel metingen na iedere verandering en vergeet ook niet uw level terug te controleren (die 75 Db met de roze ruis.
1f609.png
)   Dus gij hebt nog veel werk voor de boeg voordat je kan gaan genieten.
1f609.png
  Een grotere sub betekent meestal grotere problemen.
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.716
419
98
Earth
We hebben al gespeeld met die crossovers he.. Zie metingen
 
Laatst bewerkt door een moderator: