• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Nieuwe receiver, MiniDSP nanoavr-dl of iets anders?

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Joske007 zei:
Wat betreft XT32 moet je naar persoonlijke ervaringen het geluk hebben of deze in je opstelling, ruimte, ..... meer goed dan kwaad zal doen.

Indien dit nadelig voor je uitpakt kan je met een receiver die voorzien/enabled is van Audyssey Pro nog deze tweede optie nemen of gewoon voor een AM 2.0 gaan.

Voor een mooi alternatief kan je eventueel ook eens bij Pioneer kijken met hun laatste update pioneer mcacc pro, (beter als voorheen).
In hoeverre is de pro-versie vergelijkbaar met de pro-versie van Adsy? Want die Adsy Pro is blijkbaar eerder een betalende licentie, daar ben je dan vet mee als je een auto EQ-systeem wil dat van jou is.. Zo'n licentie-systeem wil ik dan ook niet..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Indien je niet afhankelijk wenst te zijn van het lenen van een Audyssey Pro-set, lijkt me de goedkoopste optie de Behringer of een AM 2.0.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Update:

Ik denk er aan om m'n Creek Evolution 50A te verkopen, waar ik oorspronkelijk nog een grote fan was van het open neutrale karakter in combinatie met de LS50's begint het nu wat te neigen naar luistervermoeidheid..

Ik ervaar het als klinisch exact maar ik mis de warmte/emotie wat, en in combinatie met bijvoorbeeld een Peachtree Nova125/220 lees ik dat de LS50's echt beginnen "zingen". Probleem is dat de Nova's geen HT-passthrough meer hebben, en dat vind ik heel gemakkelijk bij m'n Creek...

Wat ik momenteel dus voorop stel is het volgende:

Betere integratie van de sub en de LS50's een warmer karakter geven. Richt ik mij dan best op een AM DC2.0 (tweedehands?) en een warm klinkende geïntegreerde versterker(Naim ofzo) met HT-Passthrough?

Hoe zouden jullie Arcam/NAD-receivers omschrijven? Toch wel een reeks receivers met sterke stereo eigenschappen lees ik zo..

Ik heb hier een zaak in de buurt waar ik o.a. zowel Arcam als Peachtree kan beluisteren, Enovo, en dat zou het beluisteren wel gemakkelijk maken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
davylermi zei:
In hoeverre is de pro-versie vergelijkbaar met de pro-versie van Adsy? Want die Adsy Pro is blijkbaar eerder een betalende licentie, daar ben je dan vet mee als je een auto EQ-systeem wil dat van jou is.. Zo'n licentie-systeem wil ik dan ook niet..
Correctie : Voor ADSY Pro moet je inderdaad 1x een license-key kopen voor je bepaalde receiver. (gebaseerd op MAC-adres van je LAN of serial-number van je toestel) Dit blijft voor altijd geldig en verkoop je gewoon mee met de unit. Software voor op je laptop kan je bekomen bij een installer (ik bijvoorbeeld) (=150 USD)

Verder heb je dus de "Pro-kit" nodig natuurlijk, met meetmicro,pre-amp etc,etc) en dan ben je vertrokken. Die kit heb ik ook en voor een kleine bijdrage is die te leen.

Voordelen van "Pro" tov de "consumenten" variant (die bestaat in flavors XT of XT32)

-> Beter subwoofer-integratie met optimalisaties voor verschillende X-over punten -> Nauwkeurigere metingen met een volledig gecalibreerd pad (calibrated mic, calibrated pre-amp) -> Custom curves (+- 3dB) voor alle kanalen -> Opslaan/Opladen van verschillende metingen -> Uitzetten van "Midrange Compensation" die altijd actief is op receivers met ADSY (dat is een kleine dip in de "2kHz region" waar de meest X-overs van speakers liggen)

-> "Pro" heeft niet meer of betere/nauwkeurigere "filters" , dat is een gegeven van je receiver ; dat kan XT of XT32 zijn. Er bestaan receivers met MutlEQ XT die "Pro" capabled zijn bijvoorbeeld ook.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Naar mijn mening dienen versterkers alleen maar het geluid te versterken, indien er aan het signaal kleuring wordt meegegeven lijkt er iets aan het ontwerp grondig fout te zitten.

Heb je verder enige referenties hoe je Kef LS50 dan wel volgens jou zouden moeten klinken?

Om je sub het best te integreren in je set kan je nu eenmaal niet zonder DSP, ongeacht of dit nu een AM 2.0 of Audyssey is
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Joske007 zei:
Naar mijn mening dienen versterkers alleen maar het geluid te versterken, indien er aan het signaal kleuring wordt meegegeven lijkt er iets aan het ontwerp grondig fout te zitten.


Heb je verder enige referenties hoe je Kef LS50 dan wel volgens jou zouden moeten klinken?

Om je sub het best te integreren in je set kan je nu eenmaal niet zonder DSP, ongeacht of dit nu een AM 2.0 of Audyssey is
1f609.png
Met een buizenvoorversterker/klasse A voorversterker krijg je er toch een stukje warmer, iets minder gericht op neutraalheid, geluid uit.

Sommige merken, en blijkbaar vooral Engelse merken, spelen hierop in en geven hun geïntegreerde amps zulke voorversterkergedeeltes. En blijkbaar met een geslaagd resultaat i.c.m de LS50 die echt wel gevoelig zijn voor versterker-keuze.. Naim lijkt mij wel een kanshebber, ook zij werken met een klasse A-voorversterkergedeelte en hebben een HT-passthrough...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
davylermi zei:
Met een buizenvoorversterker/klasse A voorversterker krijg je er toch een stukje warmer, iets minder gericht op neutraalheid, geluid uit. Sommige merken, en blijkbaar vooral Engelse merken, spelen hierop in en geven hun geïntegreerde amps zulke voorversterkergedeeltes. En blijkbaar met een geslaagd resultaat i.c.m de LS50 die echt wel gevoelig zijn voor versterker-keuze..
Een buizenversterker is geen versterker maar een mooie kachel, met veel distortion
1f606.png
Als je dat bedoeld klinkt inderdaad wat warmer
263a.png


Zoals ik eerder schreef dient een reguliere versterker alleen maar te versterken, meer niet. Misschien is ruimte niet akoestisch in orde en mis je daarom de warme sound
1f615.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Of je gaat voor de KEF R serie :p
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Joske007 zei:
De vraag hierbij is of je bij stereo-weergave van de interne DAC veel gebruik gaat maken of niet, want dan kan je net zo goed een X4100 scoren en budget over houden voor andere leuke dingen.
We zitten weer wat verder in het denkproces: de X4100 lijkt mij een mooie aanwinst. Deze heeft ook Audyssey subEQ HT zeker?

Met het geld dat ik uitspaar ga ik eens kijken voor een andere DAC, bij voorkeur eentje met voorversterkerfunctie.
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
davylermi zei:
We zitten weer wat verder in het denkproces: de X4100 lijkt mij een mooie aanwinst. Deze heeft ook Audyssey subEQ HT zeker?
Yups, subEQ HT zit daarop.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
davylermi zei:
We zitten weer wat verder in het denkproces: de X4100 lijkt mij een mooie aanwinst. Deze heeft ook Audyssey subEQ HT zeker?

Met het geld dat ik uitspaar ga ik eens kijken voor een andere DAC, bij voorkeur eentje met voorversterkerfunctie.
smile.png
Yep, die heeft SubEQ. Helaas gaat ie wss geen DTS:X ondersteuning krijgen. De 4520 heeft wel een zeer goede eindversterker aan boord.

Nu mijn KEF's dippen ook 3.2 ohm bij 160hz en de X4100 geeft geen kick.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
We zitten weer wat verder in het denkproces: de X4100 lijkt mij een mooie aanwinst. Deze heeft ook Audyssey subEQ HT zeker? Met het geld dat ik uitspaar ga ik eens kijken voor een andere DAC, bij voorkeur eentje met voorversterkerfunctie.
smile.png
Yep, die heeft SubEQ. Helaas gaat ie wss geen DTS:X ondersteuning krijgen.

De 4520 heeft wel een zeer goede eindversterker aan boord.

Nu mijn KEF's dippen ook 3.2 ohm bij 160hz en de X4100 geeft geen kick.

Een aparte eindversterker kan ik naar de toekomst toe nog altijd integreren, is blijkbaar prijs/kwaliteit een veelgenoemde combinatie X4100 + bijvoorbeeld Marantz eindversterker..
wink.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Of een Hypex bouwen met de NC400 modules
1f608.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
broodro0ster zei:
Of een Hypex bouwen met de NC400 modules
1f608.png
Daar zat ik toevallig naar te kijken toen ik daarnet thuiskwam van het werk...
1f606.png
Mooie dingen, die NC400-modules!
1f61c.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Heb contact opgenomen met de hifi-zaak hier in mijn buurt en sprak van de Denon X4100.

De X4100 werd mij alleszins aangeprezen maar ik kreeg nog een alternatief: de NAD T777.

Ik kan een NAD 758 in demo beluisteren en blijkbaar zou direct de pure stereo-weergave opvallen, en door het gebruik van dubbele voedingen is de controle over de front-speakers veel beter. De T777 bouwt hier gewoon op verder.

Weliswaar is de receiver enkel Audyssey XT maar doordat de pure geluidskwaliteit al beter is vanaf de basis moet er nog weinig gecorrigeerd worden, tenzij er akoestische problemen zijn maar dan ga je denk ik met audyssey XT32 ook weinig opschieten?

Dan is er nog de modulaire opbouw van de NAD-receivers zodat je gewoon moet upgraden in plaats van een nieuwe receiver te kopen...

Eens over nadenken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Als ik google op de NAD T777 kom ik qua prijs eerder in de buurt van een Denon 7200W dan de 4100W?

Ik moet wel zeggen, komende van Audyssey XT dat met XT32 de surround ervaring toch wel een pak beter is, XT32 is merkbaar een stapje hoger. Vooral qua subwoofer(s), de integratie gaat toch wel beter. In stereo is het verschil wel minder, ik heb zelfs permanent L/R bypass opstaan..
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
luckske zei:
Als ik google op de NAD T777 kom ik qua prijs eerder in de buurt van een Denon 7200W dan de 4100W?


Ik moet wel zeggen, komende van Audyssey XT dat met XT32 de surround ervaring toch wel een pak beter is, XT32 is merkbaar een stapje hoger. Vooral qua subwoofer(s), de integratie gaat toch wel beter. In stereo is het verschil wel minder, ik heb zelfs permanent L/R bypass opstaan..
Prijs is idd stukken hoger maar waar het bij hem op aankwam: puur stereo heeft de NAD een duidelijke meerwaarde en naar de toekomst toe kan je gewoon upgraden met het modulaire systeem..

Daar staat dan tegenover dat de X4100 goedkoper is en de subwoofer-integratie beter zal zijn t.g.v. Adsy XT32...

Ik ga er niet te snel over gaan, alle opties eerst duidelijk bekijken...
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Wou je geen nieuwe receiver om een betere EQ voor je sub te hebben? Met de NAD ga je daar niet op vooruit gaan, dat zal hetzelfde blijven.

De surround bubbel is echt wel goed met XT32 en de subs.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
davylermi zei:
Weliswaar is de receiver enkel Audyssey XT maar doordat de pure geluidskwaliteit al beter is vanaf de basis moet er nog weinig gecorrigeerd worden, tenzij er akoestische problemen zijn maar dan ga je denk ik met audyssey XT32 ook weinig opschieten?
Heeft er niets mee te maken. Het gaat 'em over de ruimteEQ die 1000x meer "van invloed" is dan circuits in je receiver/versterker, dus al is zo'n NAD vb 0.1% "beter" electrisch gezien dan. En vergeet "tenzij er akoestische problemen zijn..." want die zijn er zekers & vast. In het sublaag mogelijks zelfs echt problematische...

XT32 is daarin behoorlijk "superieur" tov XT, zowel op vlak van subwoofer correctie als voor je overige speakers met véél meer resolutie in de filters.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Zo, knoop doorgehakt en meest logische keuze gemaakt: de Denon X4100 is besteld. Morgen kan ik aan de slag!
1f604.png


Daarna eventueel een nCore eindversterker toepassen, maar eerst eens zien hoever we met de receiver alleen geraken...
1f60e.png


Nu kan de Marantz SR7007 in de verkoop.
 
Laatst bewerkt door een moderator: