Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Door het voeren van een streng advertentiebeleid proberen we irritaties tot een minimum te beperken. Help ons door Home-Theater te whitelisten
Goeie vraag, maar voor de dingen die ik nog wil aansturen hoef ik geen dimmerHebben deze ook een dimmer functie? Meestal hebben die een aantal 0-10V uitgangen en hieraan moet je dan een aparte dimmer hangen.
Ik heb voorlopig niet de noodzaak om al mijn verlichting persé te kunnen sturen door middel van logica en heb er geen probleem mee af en toe eens op een knop te moeten drukken.
Betrouwbaar zal het zeker zijn, het zijn maar gewoon relais'kes op een printje met een Ethernet-poort zodat je via TCP/IP elk kanaal kan sturen etc.
De meer geavanceerdere modellen zijn dan weer iets als een Pi / Arduino controller met dezelfde relais-kaarten en dan een mooi grafische "jasje" errond. Niets wereldschokkend en zeker wel betrouwbaar. Sowieso zijn deze dingen over IP te koppelen met dingen als HA zodat je alle scenes & sturingen centraal kan afhandelen. Je kan dus redelijk "domme" ethernet/IP relay modules gebruiken of input-boards zolang je HA oplossing maar ondersteuning heeft voor merk X of Y
Persoonlijk ik geen issues met m'n huidige ZWAVE & ZIGBEE devices, maar elke situatie is anders.
Koppelen "met elkaar" moet natuurlijk via iets intelligents gebeuren die "inputs" en "outputs" op elkaar gaat afstemmen hé. Vb input1=hoog dan output7=hoog/schakelen.
Ik zie dat er de nodige "drivers" zijn om deze producten in HA te gebruiken. Dus al je "inputs" en "outputs" komen gewoon zichtbaar in HA en vanaf daar begin je met de meest simpele logica, namelijk INPUT_X=hoog dan OUTPUT_X=hoog net zoals je met gewoon drukknoppen doet. Kwestie van goed te documenteren eens je begint met de drukknoppen "over te zetten" van de impuls-schakelaars" naar deze input-module.
Allemaal leuk en aardig bij nieuwbouw waar je nog niet woont, maar als alles al operationeel is zal je idd in stapjes moeten werken en altijd 1 input en 1 output "verhuizen" van je drukknoppen/impulsschakelaar naar je nieuwe setup en moet je "programmatie" ook al klaar staan natuurlijk.
Klopt, met "domme" bordjes ben je alles kwijt indien je HA eruit gaat .... je heb dan enkel inputs & outputs zonder enige "brains" wat er moet gebeuren.
Als je zo'n bordjes koopt met ingebakken controller ... die zijn best betrouwbaar hoor.
Precies wel ;-) Nee serieus, elke oplossing is erg persoonlijk met het luxe-probleem dat er gewoon tientalle oplossingen zijn die daarom niet noodzakelijk beter zijn dan de andere.
Je maakt gewoon een KEUZE en gaat daarvoor.
Wil je zoveel mogelijk draadloos met Zwave/Zigbee aan de slag en je bestaande drukknoppen behouden => Mooi, go for it.
Wil je de piste bewandelen om bestaande teleruptor "om te kitten" naar relais-op-een-bordje met daarboven een sausje software is dat ook een solide keuze.
Van belang is dat je niet de exotische producten gaan gebruiken, fabrikanten die na enkele jaren verdwenen zijn ed. Ook wat onderzoek naar doen.
niemand?
Ale ben ik echt de enige die da wil