• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Robuustere oplossing verlichting

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Net getest en ik kan die schakelen en na 1 sec gaat die weer uit.
Toch maar es voor de zekerheid meten als daar spanning op staat.
Multimeterke kopen :p
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Een multimeter is eigenlijk niet de geschikte tool om dit soort info zichtbaar te maken. Dit is eerder oscilloscoop werk, zodat je "1" en "0" signalen zichtbaar kan maken over de tijd (met een sampling scope, maar dat zijn ze tegenwoordig allemaal)
Bon als het werkt en je garagepoort kan je openen heb je geluk zou ik zeggen. Weet gewoon dat je met die Digital I/O's moet opassen want die kunnen snel kapot zijn..je kan zomaar niets alles gewoon aan elkaar hangen...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Dit is de handleiding

Zou dit kwaad kunnen?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Goh wie gaat het zeggen...er is nog niks kapot dus dat ik al een goed teken.
Mischien is die Novoferm wel redelijk "tolerant" in het begrip potentiaal-vrij vandaar dat het gewoon werkt.Heb ook zo'n Novoferm ding aan de muur hangen (wel oudere versie - poort hangt al > 14 jaar) en heb daar nog niet op liggen meten oid.
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Je poort zal niet kapot gaan, maar de Unipi kan kapot gaan. Waarom gebruik je geen relais uitgang?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik ging een relais uitgang gebruiken maar dit ging dacht ik ook niet werken.
Anyway wel getest, en het werkt niet.

Ik zie de digitale uitgang wel aangaan en uitgaan maar de poort doet niks.
Sterker, de control unit vd poort zelf licht rood op (wanneer als verbonden is) en zodra los (licht hij terug wit op)

Dus tzal dan wel niet gaan zeker.

Ik heb alles terug losgekoppeld nu
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Vraagje omtrent https://www.beaumotica.nl/icasa-iczb-iw11sw-ac-switch-7104389273352

Stel je hebt klassieke verlichting, dus je loopt niet van zowel de schakelaar als de lamp , naar de kast (zoals bij mij)
Maar zoals vroeger.
Dit zal dan gewoon werken achter de enkelvoudige schakelaar he..
Maar wat als je schakelaar 2 knoppen heeft en dus 2 lichtkringen bedient.. dan kun je dit niet gebruiken?


En in geval van dat je 2 schakelaars hebt, die 1 lichtkring bedienen?
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Die icasa moet je per lamp gebruiken, dus als je een dubbele schakelaar in 1 potje hebt kan je het vergeten.

Een wisselschakeling ombouwen moet wel gaan aangezien er 5 draden tussen de schakelaars lopen. Zorg dat beide schakelaars parallel staan op de input.

En ik spreek hier over schakelaars, maar eigenlijk moet je drukknoppen hebben ipv schakelaars dus die zal je moeten vervangen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Die icasa moet je per lamp gebruiken, dus als je een dubbele schakelaar in 1 potje hebt kan je het vergeten.

Een wisselschakeling ombouwen moet wel gaan aangezien er 5 draden tussen de schakelaars lopen. Zorg dat beide schakelaars parallel staan op de input.

En ik spreek hier over schakelaars, maar eigenlijk moet je drukknoppen hebben ipv schakelaars dus die zal je moeten vervangen.

Hoe dus als het schakelaars zijn zal het niet werken? Hij heeft gewoon traditionele schakelaar he, dat zal niet werken dan?
Ik dacht van wel?


En wat is het verschil tss icasa en deze: https://www.robbshop.nl/inbouwschakelaar-zigbee-robb-smarrt

Die is iets goedkoper dan die icasa bij bol.Com https://www.bol.com/nl/p/icasa-zigb...ible-met-zigbee-3-0-gateway/9200000107260782/

Beide werken met hue bridge
 
Laatst bewerkt:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.910
242
73
Nee, je moet drukknoppen hebben. Kort drukken is licht aan of uit, lang drukken is dimmen.
Je kan het eventueel met schakelaars doen, maar dat gaat niet goed werken.
Schakelaar aan en direct terug uit is dan licht aan of uit. Schakelaar aan, dan gaat het licht dimmen tot bijna uit en dan weer harder, telkens opnieuw tot je de schakelaar op het gewenste niveau afzet.

Die icasa en Robb zijn eigenlijk hetzelfde, gewoon een andere kleur en naam, maar ze worden beiden door dezelfde firma gemaakt (ergens in China).
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Zo lijkt het idd voor die icasa producten, je moet DRUK-knoppen hebben.
Dus kijk naar mijn link voor de Shelly 2.5 , daar kan je gewoon schakelaars aan hangen (die dus altijd "toe" mogen staan) en die kan 2 verschillende lampen sturen.
Je HOEFT die niet te koppelen op de Wifi, HOEFT niet met de app etc,
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Nee, je moet drukknoppen hebben. Kort drukken is licht aan of uit, lang drukken is dimmen.
Je kan het eventueel met schakelaars doen, maar dat gaat niet goed werken.
Schakelaar aan en direct terug uit is dan licht aan of uit. Schakelaar aan, dan gaat het licht dimmen tot bijna uit en dan weer harder, telkens opnieuw tot je de schakelaar op het gewenste niveau afzet.

Die icasa en Robb zijn eigenlijk hetzelfde, gewoon een andere kleur en naam, maar ze worden beiden door dezelfde firma gemaakt (ergens in China).

ah ik dacht dat het klassiek ook ging
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Zo lijkt het idd voor die icasa producten, je moet DRUK-knoppen hebben.
Dus kijk naar mijn link voor de Shelly 2.5 , daar kan je gewoon schakelaars aan hangen (die dus altijd "toe" mogen staan) en die kan 2 verschillende lampen sturen.
Je HOEFT die niet te koppelen op de Wifi, HOEFT niet met de app etc,
Das wifi based?
Niet zigbee?
Koppelbaar met google home ?
Koppelbaar met home assistant?
Damn ging net die zigbee koppelen

ik heb de tijd niet om dat nu deftig te bekijken
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Klopt, geen Zigbee, maar op de Wifi, maar je initiele vraagstelling ging daar niet over toch, althans ik las toch niks over Zigbee ? Gewoon op de Wifi, dus perfect aanstuurbaar "over IP" vanuit vb HA oid.
Alternatief zou kunnen zijn


Maar..mogelijks wat groter zodat het niet zomaar in een potteke gaat passen etc. Het is wel "Zigbee" maar dat wil niet zeggen dat het met alles qua "hub" / "stick" gaat werken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Klopt, geen Zigbee, maar op de Wifi, maar je initiele vraagstelling ging daar niet over toch, althans ik las toch niks over Zigbee ? Gewoon op de Wifi, dus perfect aanstuurbaar "over IP" vanuit vb HA oid.
Alternatief zou kunnen zijn


Maar..mogelijks wat groter zodat het niet zomaar in een potteke gaat passen etc. Het is wel "Zigbee" maar dat wil niet zeggen dat het met alles qua "hub" / "stick" gaat werken.

Die shelly? kan je dan ook van buitenaf "aan / uitdoen?"
Indien ja, dan lijkt me dat voldoende, en bestel ik hier:

?
Ik snap ook het verschil niet tss die aqara en de icasa...
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
jvanhambelgium jvanhambelgium
Natuurlijk kan je die Shelly vanop afstand bedienen via WIFI. Hetzij via de Shelly "app" rechtstreeks maar er zal wel een HA-integratie ook voor bestaan. Moet je effe zoeken.
Op die Shelly draait een "mini" webserver met API om de besturing te doen bijvoorbeeld.