• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Synology Nas

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Klopt
Het zal deze worden

Ook bij megekko
Welke ram moet daar nu bij?
Deze ?

Past die?
Genoeg? Dan kom ik in totaal aan 8GB

En welke SSD?
Moet deze ook zoals bij ram best van synology zelf zijn?
Zoiets?

Is dit voldoende?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
En waarom ga je een SSD steken ? Is dat de SSD voor dataopslag ? of caching ? Want voor caching zal het quasi niets verbeteren.
Als er bij die geheugen-module staat dat het compatibel is voor de 920+ dan is het OK. Maar de aangehaalde module heeft niet expliciet dit model staan. Echt wel goed lezen en zoeken. Je wil echt geen NAS die "plots" 1x / week eruit klapt....
Eerlijk gezegd omdat het een merendeel "zakelijke" aankoop betreft zou ik niet liggen zeuren over de duurder RAM en gewoon Synology kopen. Als je ooit issues hebt en ticket open doet en er blijkt andere RAM in te zitten vraag ik af wat support gaat doen....
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik dacht dat een SSD aangeraden was? Idd voor caching..
Ik quote even: Met twee ingebouwde M.2 SSD-sleuven en Synology SSD-cachetechnologie kunt u de de systeem-I/O en de toepassingsprestaties een boost geven.

Ja voor de ram module vind ik het persoonlijk moeilijk kiezen.. en idd voor synology ram kiezen, maar welke, dit is nergens echt duidelijk te lezen welke goed is.
Het model staat nergens bij https://www.synology.com/nl-nl/compatibility?search_by=category&category=rams&p=1&change_log_p=1

Ik had toch ram van synology aangeduid? Is 4 gig ram voldoende? dan kom ik in totaal aan 8GB

Ik zou alles bij megekko kopen, en ook 2 x 8 TB
De vraag is dan nog , hoeveel ram en welke, en wel of niet een ssd en indien ja, welke?
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
SSD in een synology lijkt me niet echt nodig. Is anders dan unRAID want wordt iedere schrijfactie gedubbeld (eenmaal schijf, eenmaal pariteitsschijf) en bij een Syno NAS zal schrijven sowieso sneller zijn want RAID5 dus schrijf je naar 2 schijven tegelijkertijd.

Zoals ik het zie zal die SSD overkill zijn zeker voor hetgene je opgeeft wat hij ermee gaat doen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Yeps, SSD's gaan quasi geen drol uitmaken voor deze setup.
Als je ofwel vele VM's / Dockers aan het draaien bent, of met 15 medewerkers op kantoor tegelijks allerlei files aan het benaderen bent zal je dat verschil gaan zien.
Voor "opslag" van eigenlijk statische data .... hmm ...

Bon, maar 170 euro voor ne M2/400G natuurlijk ;-)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik bheb een topic geopend op tweakers
Ook daar zeggen ze geen ssd te nemen als cache, dus dat ga ik niet doen.
Ze raden wel aan om wel een gewone ssd te nemen.. vooral voor de vm (als ik die ga doen, nog niet zeker) maar ook voor de dockers
Als ik home assistant wil draaien in een docker, kan die dan gebruik maken van die SSD?
Ook andere dockers? Is dan die ssd (dus niet cache) een meerwaarde?

Ik wil ook starten met 2 schijven, dus 1 parity en 1 data en later dan nog 1 extra schijf en nog later een vierde schijf
Maar is dat dan wel raid 5 bij syniology of iets anders?
Blijkbaar kan dat niet met raid 5 zoals ik het wil.
En beschermt die parity dan tegen failure van de 3 data disks?

Ook wat de prijzen betreft nog niet zeker.

Voor de harde schijven raden ze mij deze aan: https://www.amazon.de/dp/B01LWVT81X?th=1
Hiermee spaar ik 120 euro uit (2 schijven) tov die bij megekko, maar bij megekko kan ik zonder btw aankopen
Bij amazon niet
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Jamaar nu spreekt ge over uzelf ? Jij zal een totaal ander gebruikerspatroon hebben als NAS die je zoekt voor de andere persoon met z'n bedrijf ? Wat zou die gaan doen met VM's & containers ?
Als je idd VM's + containers gaat draaien zal SSD-cache wel "wat" doen. Hoeveel is niet te voorspellen.
Als je Synology doen, gewoon SHR nemen en geen RAID5/6
Er is geen concept met "aparte" parity disken etc bij SHR. Data & Parity zitten "verweven" over de schijven.
Met 2 schijven bij start kan je volgens mij gewoon SHR-nemen en als je later 1 schijf gaat toevoegen lukt dat wel. Maar je moet oppassen want standaard met 2 schijven gaat die mischien RAID1 (mirror) voorstellen oid.

Hier bol ik allesinds zonder "cache" en heb 10 actieve containers, 5 VM's , Plex en natuurlijk backups, file-serving etc en dat gaat wel. Nu de NAS is "druk" bezig hoor. Ik begint tegen de limieten aan te zitten.

(weekgemiddelde)
(grote piek begin deze week tijdens het "scrubben" (=checken) van het BTRFS (24TB)
nasiops.png









(weekgemiddelde)
nascpu.png
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Jaja is voor die vriend van me, ik spreek meestal in de ik vorm, excuses
Ze raden op tweakers ook aan om toch geen synology ram te nemen

En indien er problemen zijn , ik deze altijd kan verwijderen alvorens hulp te zoeken
Alsook geven er bepaalde rams geen melding in synology, of kun je dit wegwerken

Twijfels over de ram en of ik die hdd nu van amazon zal nemen

SSD komt er niet in, en het zal SHR worden ipv raid 5
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik overweeg weer een synology
Al veel zin gehad
Ter vervanging van mn unraid machine.

Voorwaarden
Ik moet min en liefst meer data beschikbaar hebben.
Ik heb nu 1x6TB parity schijf en 20TB data (waarvan 1x 6TB en 2x3TB, rest van 2tb)
Moet emby draaien en moet sterk genoeg zijn om te unpacken, en sterk genoeg om transcoding te doen.
Het ding moet WOL ondersteunen
Nog uitbreidbaar zijn
En vooral, NIET veel energie verbruiken

Emby komt dan ook in elke ruimte als client
Woonkamer -> LG tv
Kinderkamer of via PS4/4 , shield
HT via vero 4K

ALLES moet wel afspelen, of hij nu transcoding doet, of direct play, maakt niet uit, maar in de HT en in de woonkamer moet het HD audio ook kunnen

Wat zeggen jullie?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
"niet teveel energie" gaat lastig zijn als je zoveel TB's wil hebben hé. Elke HD is 5-8W
Superzuinig is Synology niet (vb niet te verlijken met een RPI of Odroid of een andere SingleBoardComputer), reken toch 20-25W zonder schijven.
Vandaar voor mijn 918+ met 4 spinnende schijven reken ik : 25 + (4*6W) = +- 50W en dan heb ik 4*8TB disken steken met SHR protectie dus zo'n 24TB usable

Met de "Transcoding" en "Emby" ga je beter echt even checken of je daar op Synology echt gebruik kan van maken! "the devil is in the details" ! Dat durf ik niet zomaar te zeggen.
Ik gebruik enkel Plex en KODI

Nu de vraag is ... WAAROM overweeg je nu ineens Synology ? Wat mis je of wat werkt er niet ?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik ben zeer content van mijn DS920+. Verbruik is 0,56kWh per dag en hij staat 24/7 op momenteel. Oftewel zo'n constant 22-23W. Als ik eens intensief doe, piekt hem naar 30W.
Er zitten 2x 12TB HGST Ultrastar 7200rpm in die redelijk wat verbruiken. WD Reds verbruiken maar de helft van die Ultrastars, maar op het moment van aankoop was de elektricteit nog niet zo duur :p

Dus zonder schijven verwacht ik dat die maar 15W verbruikt.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
"niet teveel energie" gaat lastig zijn als je zoveel TB's wil hebben hé. Elke HD is 5-8W
Superzuinig is Synology niet (vb niet te verlijken met een RPI of Odroid of een andere SingleBoardComputer), reken toch 20-25W zonder schijven.
Vandaar voor mijn 918+ met 4 spinnende schijven reken ik : 25 + (4*6W) = +- 50W en dan heb ik 4*8TB disken steken met SHR protectie dus zo'n 24TB usable

Met de "Transcoding" en "Emby" ga je beter echt even checken of je daar op Synology echt gebruik kan van maken! "the devil is in the details" ! Dat durf ik niet zomaar te zeggen.
Ik gebruik enkel Plex en KODI

Nu de vraag is ... WAAROM overweeg je nu ineens Synology ? Wat mis je of wat werkt er niet ?
- omdat ik teveel kleine schijven heb (2 & 3tb)
- omdat ik geen wol kan doen
- bijgevolg mn server niet kan laten aanstaan en uitgaan (gestuurd dan bedoel ik)
- hij voor transcoding te zwak is

@broodrooster 22wat is zoveel niet toch en dat met 2x12TB (heb jij dan 1 van die 2 als parity)?
Ik vraag me af of ik die parity wel nog nodig heb :p

Ik zou eigenlijk ook es echt moeten monitoren, hoeveel mn unraid verbruikt
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Voor dat "sturen" kan je toch anders oplossen ? WoL is niet direct een absolute noodzaak.
Steek een Zigbee/Powerplug voor de NAS en laat je HA dat regelen ?

1) NAS aanzetten ? = Plug aanzetten (en zorgen dat de instelling goed staat zodat hij automatisch aangaat als er spanning op zit, de meeste bordjes/BIOS kunnen dat wel)
2) Laat je NAS het werk doen wat hij moet doen, vb downloaden/uitpakken/./.. na de werkzaamheden laat je scripted een cleanen "shutdown" doen.
3) Je zal dit merken aan het energie-verbruik dat een stuk lager is dan als hij aan het werken is.
4) Powerplug gewoon afzetten via HA ?

Allez zoiets, er zijn zeker mogelijkheden.
Je andere issues van je kleine schijven enz is dat een ramp ? Ja dat verbruikt meer, maar als je aan/uit kan sturen is dat niet merkbaar in jaarlijkse kost hoor. Als het 24/7 bolt wel een beetje.
Transcoding ... tja ;-) dat gaat een powerplugje niet oplossen ;-)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Als ik de stroom afhaal van mn unraid server, dan is er no way een manier toch om die terug aan te steken, zonder dat ik fysiek op de knop druk?

Hier info van mn bord en cpu
M/B: ASUSTeK Computer INC. M4A78LT-M Version Rev X.0x - s/n: MT700A030202807
BIOS: American Megatrends Inc. Version 0802. Dated: 08/24/2010
CPU: AMD Athlon™ II X2 240e @ 2800 MHz

Vroeger ging mn wol wel, maar sinds ik die expansion card erin gestoken heb, niet meer
Of
Ik moet AF van die expansion lol
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
- omdat ik teveel kleine schijven heb (2 & 3tb)
- omdat ik geen wol kan doen
- bijgevolg mn server niet kan laten aanstaan en uitgaan (gestuurd dan bedoel ik)
- hij voor transcoding te zwak is

@broodrooster 22wat is zoveel niet toch en dat met 2x12TB (heb jij dan 1 van die 2 als parity)?
Ik vraag me af of ik die parity wel nog nodig heb :p

Ik zou eigenlijk ook es echt moeten monitoren, hoeveel mn unraid verbruikt
Ik gebruik SHR. Daarbij heb je 1 parity schijf. Dusja, nu ben ik helft kwijt. Als hij vol zit 1/4e.
Ik kwam van 4x 3TB in m'n DS412+ en ben nu naar 2x 12TB in m'n DS920+. Ik zou eens een 3e schijf moeten steken, maar kheb andere prioriteiten momenteel.

0,56kWh/dag x 365 * 0,67euro/kWh maakt 137euro per jaar om mijn Synology 24/7 te laten draaien.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Als ik de stroom afhaal van mn unraid server, dan is er no way een manier toch om die terug aan te steken, zonder dat ik fysiek op de knop druk?

Hier info van mn bord en cpu
M/B: ASUSTeK Computer INC. M4A78LT-M Version Rev X.0x - s/n: MT700A030202807
BIOS: American Megatrends Inc. Version 0802. Dated: 08/24/2010
CPU: AMD Athlon™ II X2 240e @ 2800 MHz

Vroeger ging mn wol wel, maar sinds ik die expansion card erin gestoken heb, niet meer
Of
Ik moet AF van die expansion lol
Toch wel. Mijne Mac mini server ging automatisch aan toen de stroom aan ging.
Tot er hier eens een stroompanne in de straat is geweest en de elektriciteit 15x aan/uit is gegaan op 2 minuten tijd. De HDD was gecrashed daardoor.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Kan je in die BIOS komen ? Ga daar naar "Power" menu, vervolgens "APM Configuration" en daar kan je kiezen

Restore on AC Power Loss [Always Off]
When this item is set to
[Always Off]
, the system goes into off state after an AC power
loss. When this item is set to
[Always On], the system goes on after an AC power loss.
Configuration options: [Always Off] [Always On] [Last State]
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Kan je in die BIOS komen ? Ga daar naar "Power" menu, vervolgens "APM Configuration" en daar kan je kiezen

Restore on AC Power Loss [Always Off]
When this item is set to
[Always Off]
, the system goes into off state after an AC power
loss. When this item is set to
[Always On], the system goes on after an AC power loss.
Configuration options: [Always Off] [Always On] [Last State]
Dit weekend es zien om die in te stellen