• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Synology Nas

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Voor dat "sturen" kan je toch anders oplossen ? WoL is niet direct een absolute noodzaak.
Steek een Zigbee/Powerplug voor de NAS en laat je HA dat regelen ?

1) NAS aanzetten ? = Plug aanzetten (en zorgen dat de instelling goed staat zodat hij automatisch aangaat als er spanning op zit, de meeste bordjes/BIOS kunnen dat wel)
2) Laat je NAS het werk doen wat hij moet doen, vb downloaden/uitpakken/./.. na de werkzaamheden laat je scripted een cleanen "shutdown" doen.
3) Je zal dit merken aan het energie-verbruik dat een stuk lager is dan als hij aan het werken is.
4) Powerplug gewoon afzetten via HA ?

Allez zoiets, er zijn zeker mogelijkheden.
Je andere issues van je kleine schijven enz is dat een ramp ? Ja dat verbruikt meer, maar als je aan/uit kan sturen is dat niet merkbaar in jaarlijkse kost hoor. Als het 24/7 bolt wel een beetje.
Transcoding ... tja ;-) dat gaat een powerplugje niet oplossen ;-)
jvanhambelgium jvanhambelgium
Ik zie enkel dit
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Vriend van me wil een synology nas kopen maar twijfelt tss ds423+ en ds 923+
Ik heb volgende vergelijking gevonden

Echter kom ik niet verder mee, alleen extra twijfels.

Hij zal niet direct expanden, sterker zal zelfs starten met 2 disks.
Wel wou ik 4gb ram...

En mss later een cache.
Maar
Ik denk dat transcoding voor hem ook wel een ding is... hij kijkt soms films op zn gsm en dergelijke...

Wat zouden jullie doen?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
"films kijken op z'n gsm" met welke app ?? Als hij dat vandaag al doet zal hij toch niet iets als DSVideo gebruiken want dan moet hij al een Syno hebben ?


423+ is toch ni slecht op multi-media vlak?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
"films kijken op z'n gsm" met welke app ?? Als hij dat vandaag al doet zal hij toch niet iets als DSVideo gebruiken want dan moet hij al een Syno hebben ?


423+ is toch ni slecht op multi-media vlak?
Hij heeft nu nog geen nas he, daarom dat hij ene wil kopen.
Hij kijkt nu films op zn gsm via netflix app ofzo.

Dus jij zou voor de 423+ gaan?
Misschien dan direct met wat meer ram.
Hij is zo geen frak gelijk ons wat film betreft en kwaliteit he.
Dus uitbreiden zal hij niet vaak doen denk ik
hij start ook met 2x12 tb dus is ff zoet

Is transcoding het belangrijkste, i dunno maar mss wel handig
Is upgraden het belangrijkste, nee maar 4 gig ram is wel het minimum en een cache zou wel handig zijn
Dus ja, ik twijfel
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Zal maar mooi on topic blijven 🤓

De keuze tussen de twee hangt dus af van jouw vriend zijn specifieke behoeften, budget etc… denk niet zozeer uw voorkeur:
- Voor specifiek transcoderen en streamen naar mobiele apparaten is de DS423+ (waarschijnlijk) de betere keuze.
- Voor algemene prestaties, schaalbaarheid en toekomstige uitbreiding is de DS923+ de beste…
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Zal maar mooi on topic blijven 🤓

De keuze tussen de twee hangt dus af van jouw vriend zijn specifieke behoeften, budget etc… denk niet zozeer uw voorkeur:
- Voor specifiek transcoderen en streamen naar mobiele apparaten is de DS423+ (waarschijnlijk) de betere keuze.
- Voor algemene prestaties, schaalbaarheid en toekomstige uitbreiding is de DS923+ de beste…
zover was ik dus ook :p
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Hij is besteld, ik heb zelf geen ervaring met synology maar moet hem wel instellen.
Kun je me wat tips geven qua organisatie?
Alle gebruikers zijn ook apple gebruikers... Is er een mogelijkheid om de backup volledig automatisch op de nas te doen zodat hun icloud niet meer nodig is?

Ook sync van fotos ed....
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Hij is besteld, ik heb zelf geen ervaring met synology maar moet hem wel instellen.
Kun je me wat tips geven qua organisatie?
Alle gebruikers zijn ook apple gebruikers... Is er een mogelijkheid om de backup volledig automatisch op de nas te doen zodat hun icloud niet meer nodig is?

Ook sync van fotos ed....
Gaat wat trial-en-error worden denk ik. Je zal mogelijks verschillende app'kes moeten proberen tot je iet-of-wat het gewenste resultaat hebt...
Héél het iCloud gebeuren voor backup van foto's / contacten / settings etc zit echt in iOS geintegreerd...

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Synology heeft dacht ik een eigen foto’s applicatie. Backup kan eventueel via TimeMachine, daar zijn vast wel video’s over te vinden hoe je dit best opzet. En anders is er nog het Nederlandstalige Synology forum.

Ik ga es neuzen, das dan de DS photo app of de synology photo app?
Of is dat tzelfde?

Deze app zou ook reuzegoed zijn:
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Hij is besteld, ik heb zelf geen ervaring met synology maar moet hem wel instellen.
Kun je me wat tips geven qua organisatie?
Alle gebruikers zijn ook apple gebruikers... Is er een mogelijkheid om de backup volledig automatisch op de nas te doen zodat hun icloud niet meer nodig is?

Ook sync van fotos ed....
Time machine instellen en de Synology als target gebruiken. Synology heeft daar ondersteuning voor.

iCloud stoppen zou ik persoonlijk niet doen. Als de Synology ooit zou crashen/afbranden dan gaat ge die familie achter u krijgen als al hun foto’s kwijt zijn.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
+1 voor mening Broodrooster, een extra backup in de cloud is geen luxe.
Waarom zou je iCloud opzeggen?