• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Waar ga je binnenkort naar toe?

Zomervakantie is regenseizoen. Als je dan gaat blijf je best rond de golf van Thailand. Beste weer dan in die periode. Regenseizoen stopt oktober / november. Ik ben altijd al in oktober geweest. Nooit extreem last gehad van de regen. Regenseizoen zijn plensbuien. Maar gaat in principe nooit ganse dag zijn. Maar het kan wel. Niet zo aangenaam om dan tempels of boottochtjes te doen.

Ik heb 4 Thailand reizen gedaan. Dan ook nog eens Cambodje 2x en 1x Laos. Telkens met tussenstop in Bangkok. Ik denk dat ik al +/- 20x in bkk ben geweest.

Kerst en nieuwjaar is er hoogseizoen. Paasvakantie is ook populair maar wel de heetste periode. Rond die periode is het ook de waterfeesten wat eens leuk is om mee te maken.

Het is een extreem veelzijdig land. Cultuur, geschiedenis, natuur, zwemmen, duiken, klimmen, jungle tochten, feesten, …. Eten vind ik daar fantastisch… Dat alleen is al reden waarom ik terug zou gaan. Eens daar is het spotgoedkoop. Zeker eten. Voor €1 heb je al lekkere streetfood.

Het is er nog altijd een backpacker paradise. Heel gemakkelijk zelf alles te regelen. Maar ik heb het wel altijd ter plaatse gedaan. Hotels vnl geboekt via bookings, soms de dag zelf. Vervoer en uitstappen ook altijd ter plaatse gedaan.

Ik denk dat wij vooral natuur, jungle tochten willen met klein beetje cultuur en dan strand met duiken willen.

Stuk goedkoper dan Afrika. Toch ter plaatse ;-)

Maar het is gewoon afhankelijk van de luxe die je wil en de periode. Ik heb al 500 euro betaald voor een vlucht, maar ook 700. Die 700 was wel rechtstreeks. Wel telkens in oktober. In piekperiode zal het snel 6 a 700 euro voor een Qatar, Emirates, ... vlucht zijn. Thai Airways gaat snel naar de 1 000 gaan vrees ik. De goedkope vluchten van voor covid zijn helaas nog niet terug. Maar ze zijn wel terug iets aan het dalen ivm net na covid.

Jungle tocht heb ik in de buurt van Chiang Mai gedaan. Dat is daar populair. Dat was incl 2 overnachtingen onderweg. Je kan eventueel de trein van BKK naar Chiang Mai nemen. Dan kom je daar de volgende morgen aan. Dat is een slaaptrein. Na Chiang May kan je naar Krabi gaan waar er veel mooie eilanden zijn. Dat is een redelijk klassieke route die veel mensen doen. Prijs hotel is afhankelijk van wat je wil. Dat kan gaan van 20 euro per nacht tot 200 en veeeel meer.

Laatst bewerkt:
Ik zat aan zoiets te denken:

📍 Dag 1-3: Bangkok

Activiteiten:

Bezoek aan het Koninklijk Paleis en Wat Pho.

Fietstocht door de stad.

Bezoek aan de drijvende markt Damnoen Saduak.

Verkenning van de treinmarkt in Mae Klong.

📍 Dag 4-5: Kanchanaburi

Activiteiten:

Bezoek aan de Bridge over the River Kwai.

Verkenning van de Death Railway.

Wandeling bij de Erawan-watervallen.

Overnachting op drijvende bungalows op de River Kwai.

📍 Dag 6-7: Khao Yai Nationaal Park (optioneel)

Activiteiten:

Wandelen en wildlife-spotting in het park.

Bezoek aan watervallen en grotten.

📍 Dag 8-9: Khao Sok Nationaal Park

Activiteiten:

Overnachting op een drijvend huisje op het Cheow Lan-meer.

Kajakken en zwemmen in het meer.

Nachtelijke safari in de jungle.

📍 Dag 10-13: Zuidelijke eilanden (bijv. Koh Tao of Koh Nang Yuan)

Activiteiten:

Snorkelen met schildpadden en mogelijk haaien.

Ontspannen op het strand.

Optionele duikexcursies.

📍 Dag 14-15: Terug naar Bangkok en vertrek

Activiteiten:

Laatste inkopen en souvenirs.

Voorbereiding op de terugvlucht.

Es gekeken naar de vluchten voor paasvakantie 20226: is 1000 de man.. x4 dus

Geen idee hoeveel zoiets zou kosten in totaal

Activiteiten:

Fietstocht door de stad.

Activiteiten:

Activiteiten:

Activiteiten:

Activiteiten:

Optionele duikexcursies.

Activiteiten:

Goh, stel dat je 25 euro / per persoon / dag voorziet voor "eten" (moet toch echt wel lukken daar) = +- 1500 euro voor eten/drinks voor héél de verlof. Dan vervolgens die verblijven + uitstappen/activiteiten ... ja da's wa moeilijker in te schatten denk ik gewoon op basis van deze text. Zoek gewoon wat websites af "om een idee te hebben". Probeer desnoods met ChatGPT iets te modelleren. Verblijf moet we schappelijk te vinden zijn. Doe wat steekproeven op nen booking.com oid.

Activiteiten:

Fietstocht door de stad.

Activiteiten:

Activiteiten:

Activiteiten:

Activiteiten:

Optionele duikexcursies.

Activiteiten:

Ik vrees dat dit wat veel zal zijn. BKK - Kanchanaburi is +/- halve dag rijden. Namiddag kan je de bridge doen. Maar waterval is zeker een ganse dag. Dus je hebt een dag te weinig.

Nadien wil je naar Khao Yai wat weer de omgekeerde richting is en je opnieuw via bkk moet. Bij je Khao Sok ga je weer de tegenovergestelde richting in… De eilanden daarna zijn wel perfect te combineren. Ik zou dus Khao Yai laten vallen. Als je wil kan je dat wel als daguitstap doen vanuit bkk.

Khao Sok is wel een eind. Dus allicht een tussenvlucht? Die boek je al voor +/- €50 pp.

Ik vrees dat dit wat veel zal zijn. BKK - Kanchanaburi is +/- halve dag rijden. Namiddag kan je de bridge doen. Maar waterval is zeker een ganse dag. Dus je hebt een dag te weinig.

Nadien wil je naar Khao Yai wat weer de omgekeerde richting is en je opnieuw via bkk moet. Bij je Khao Sok ga je weer de tegenovergestelde richting in… De eilanden daarna zijn wel perfect te combineren. Ik zou dus Khao Yai laten vallen. Als je wil kan je dat wel als daguitstap doen vanuit bkk.

Khao Sok is wel een eind. Dus allicht een tussenvlucht? Die boek je al voor +/- €50 pp.

Vrees dat ik best bangkok en zo naar het noorden doe OF direct naar het zuiden en dan kha sok en eilandhopping? Of ben ik mis?
Maar als ik chiang mai doe (noorden), kan ik ook khao yai meepakken? Heb je die gedaan?

Zit inderdaad in de knoei met vervoer.
Weinig zin om 2 tussenvluchten te moeten doen (denk dat het anders teveel rush is?) vlucht naar khao sok en opt einde terugvlucht naar bangkok.
Wil mss es slaaptrein doen...

Dus kort: vraag ik me af of ik niet beter kies, centraal en noorden, en khao sok laten liggen en de eilandhopping, maar dan mis ik de snorkelfun ook en dat wil ik wel op teinde van de vakantie

Mijn eerste keer thailand was:
Bkk - chiang mai - Phuket - krabi - bkk. Eerst nachttrein. Tussenvlucht nr phuket en v krabi naar bkk.

2de keer
Bkk - Kanchanaburi - bkk - Khao Yai - Koh Chang - Pattaya - BKK. Telkens met een minivan.

3de keer
Eigenlijk vooral cambodja bezocht. In terug komen wel stop gedaan in Koh Chang. Dat ligt net naast cambodja.

4de keer was island hopping
Bkk - Krabi - Koh Lipe - Koh Muk - Koh Lanta - Bkk. Voornamelijk boot, eens minivan en laatste was vlucht naar bkk.

5de keer was opnieuw opnieuw Cambodja en Laos. Mijn vrouw wou Angkor Watt zien. Een 2de keer dit zien is geen straf. Maar wel start en einde in bkk.

Ik wil hier mee zeggen. Keuzes maken… je kan beetje van beide doen. Maar dat betekent ook zaken opgeven… Dat wou ik niet doen. Daarom dat ik er al zoveel ben geweest. Ik sluit niet uit dat ik nog eens naar daar ga… Want nog veel te zien daar.

Volgens mij is de enige slaaptrein bkk - chiang mai. Vluchten zijn daar eenvoudig. Die luxe minivans ook. Maar die busjes zitten vol. Dus daar rekening mee houden. Wij hebben soms ook gewoon met onze groep volledige bus afgehuurd. Maar dan ga je goed moeten onderhandelen voor de prijs 😉

Mijn reizen waren telkens 3 weken…

Dunno. Veronderstel dat je de reismaatschappij hebt opgezocht? Wat is de planning / prijs die je gekregen hebt.

Planning hebben we altijd op eigen houtje gedaan. Perfect mogelijk voor Thailand. Buiten eerste nacht(en) BKK ook nooit vooraf hotels geboekt. Maar dat is uiteraard meer backpackers mentaliteit en snap dat niet iedereen daar voor open staat.

Deel van mijn reiservaring is ook altijd het allemaal uitzoeken... Wat ik wil doen, hoe, wanneer, ... Eerste stap was gewoon ticket boeken. Soms 10 maand vooraf, vanaf wanneer het mogelijk was. Dan de maanden voor het vertrek ben ik daar dan mee bezig. Soort leuke hobby. Maar uiteraard heel persoonlijk en je moet er tijd voor hebben en er die aan willen besteden.

Dunno. Veronderstel dat je de reismaatschappij hebt opgezocht? Wat is de planning / prijs die je gekregen hebt.

Planning hebben we altijd op eigen houtje gedaan. Perfect mogelijk voor Thailand. Buiten eerste nacht(en) BKK ook nooit vooraf hotels geboekt. Maar dat is uiteraard meer backpackers mentaliteit en snap dat niet iedereen daar voor open staat.

Deel van mijn reiservaring is ook altijd het allemaal uitzoeken... Wat ik wil doen, hoe, wanneer, ... Eerste stap was gewoon ticket boeken. Soms 10 maand vooraf, vanaf wanneer het mogelijk was. Dan de maanden voor het vertrek ben ik daar dan mee bezig. Soort leuke hobby. Maar uiteraard heel persoonlijk en je moet er tijd voor hebben en er die aan willen besteden.
Wij doen juist getzelfde :-), ik reken wel eerst budget uit voor de reis, zeker met kinderen kan het snel uitlopen. Gemiddeld zitten we toch steeds aan 14 duizend euro voor twee weken middlelandse zee.

De planning is als volgt (vrees wel dat we een dag zullen moeten inkorten, nog niet zeker)

Dag 1: vertrek
2: aankomst bangkok + uitrusten
3: fietsen bangkok
4: maeklong treinmarkt + damnern saduak en dan naar kanchanaburi: birmaspoorlijn + hellfire pass
namiddag naar river kwai jjungle rafts (dit lijkt nu wel veel op 1 dag?)
5: erawan watervallen + namiddag vrij
6: kort bezoek bridge over river kwai en naar ayutthaya (tempels), savonds nachttrein naar chiang mai
7: aankomt chiang mai + vrij
8: olifanten voederen en wassen + jungle trekking
9: jungle trekking
10: vrije dag chiang mai
11: vlucht naar krabi om dan naar khao sok te gaan: tubingen + lokale tempel
12: khao sok cheow lan lake + vrij
13: namiddag naar koh phangan
14 vrije dag koh phangan
15 : vrije dag koh phangan
16: vlucht naar bangkok
17: vlucht naar huis

Prijs zonder vlucht naar bankok 7300 euro
Dat moet dus te doen zijn voor 10.000 met 4

Met die planning ga je volgens mij niet kunnen duiken. Niet genoeg tijd tussen de tijd in Koh Phangan en de vlucht op dag 16/17. Als je onmiddellijk zou duiken op dag 14 lukt dat wel. Maar dan moet je wel al je licentie al hebben. Snorkelen is uiteraard geen probleem.

Sommige dagen lijken heel druk. Ik doe dat altijd meer relax, maar als dit zo georganiseerd is daar allicht weinig aan te wijzigen. 2 markten op 1 dag lijkt mij bv een beetje te veel van het goeie. Je gaat 2x ongeveer hetzelfde aanbod zien, maar dan in een andere setting.
Binnenvluchten zijn wel in die prijs, idem voor hotels? Wat met eten?

Is dat een groepsreis of individueel? Prijs van 10k voor 4 personen is wel goed imo.

Zou er ook wat meer relax time insteken.
Budget zal afhangen van de luxe die je wenst, 10000 Euro voor 17 dagen is ong. 600 euro per dag, voor eten slapen en activiteiten met het gezin, is dat voldoende denk je?
Hebben jullie kinderen reeds duikbevretten?

Met die planning ga je volgens mij niet kunnen duiken. Niet genoeg tijd tussen de tijd in Koh Phangan en de vlucht op dag 16/17. Als je onmiddellijk zou duiken op dag 14 lukt dat wel. Maar dan moet je wel al je licentie al hebben. Snorkelen is uiteraard geen probleem.

Sommige dagen lijken heel druk. Ik doe dat altijd meer relax, maar als dit zo georganiseerd is daar allicht weinig aan te wijzigen. 2 markten op 1 dag lijkt mij bv een beetje te veel van het goeie. Je gaat 2x ongeveer hetzelfde aanbod zien, maar dan in een andere setting.
Binnenvluchten zijn wel in die prijs, idem voor hotels? Wat met eten?

Is dat een groepsreis of individueel? Prijs van 10k voor 4 personen is wel goed imo.

Met duiken bedoelde ik snorkelen ;)
Binnenvluchten inbegrepen ja, hotels ook. Eten soms.
Individuele reis

Back
Bovenaan