Morgen hebben wij werfvergadering met de elektricien, om de plannen te bespreken. Omdat het nog wat vroeg is om een HT build te posten, ook al is de ruimte reeds zichtbaar, post ik mijn vragen hier maar effe.
Kunnen jullie even meedenken met volgende situatie?
Wens: overal in huis bedraad gigabit internet - enkel wifi voor iPad/iPhone - zo min mogelijk switchen in huis - server en printer over het ganse huis toegankelijk - propere verdeelkast incl server en Telent modem
- zithoek: RJ45 voorzien voor tv - digicorder - soundbar - mediaplayer - console - 1 reserve - keuken: RJ45 te voorzien voor Sonos Play 1 of via wifi? (keuken is naast berging waar Telenet binnenkomt) - kinderkamers: RJ45 voorzien voor tv - digicorder - computer - 1 reserve - home office: RJ45 voorzien voor 2 pc's - 1 netwerkprinter - 1 reserve (Ik wil op termijn nog speakers voor de pc. Wat zouden jullie doen? Sonos Play 1 voorzien of een setje actieve speakers kopen? Indien Play 1, zou ik nog een RJ45 extra voorzien) - badkamer: RJ45 voorzien voor Sonos Play 1 - mancave/home cinema: RJ45 voorzien voor arcadekast - mediaplayer - digibox - console (Wat met versterker en beamer? Hebben jullie daar ook RJ45 voorzien? Zoja, waarom?)
Liefst van al, zou ik mijn server in de berging willen plaatsen - in de verdeelkast waarin zich ook de Telenet modem bevindt. Momenteel zit de server in een klassieke tower pc case. Via Xcase had ik al mooie rackcases (korte variant) gevonden. Bestaan er verdeelkasten waarin deze passen of ben ik meteen genoodzaakt om een patchkast te kopen? Het laatste zal, volgens mij, sowieso duurder zijn.
Wat dien ik in deze verdeelkast of patchkast te voorzien voor mijn bedraad gigabit netwerk? Vanaf de Telenet modem gaat er 1 RJ45 kabel naar een patchpanel. Van daaruit gaan die RJ45 kabels dan naar de verschillende ruimtes. Klopt dit? Of zie ik nog iets over het hoofd? Dien ik ook nog coax te voorzien voor de tv's? Ik had ergens gelezen dat je dit ook via RJ45 kon laten gaan (Niko MediaNetwerk).
Welke UTP kabel voorzien jullie? Volgens de elektricien zou Cat5E voldoen. Toekomstgericht zou ik eerder geneigd zijn om al naar Cat6 te kijken. Het enige verschil, volgens mij, is dat er over Cat6 meer data kan tov Cat5E. De snelheid blijft echter hetzelfde. Klopt dit?
@stijn; Kan je eens een foto posten hoe dit er bij jou uitziet? Ik meen mij te herinneren dat dit er zeer netjes uitzag, zoals ik het ook wil. Anderen mogen natuurlijk ook foto's posten
Nu resten er nog enkele vragen mbt de mancave/home cinema:
Welke kabel hebben jullie voorzien voor jullie speakers? 2.5mm² of toch eerder richting 4mm²? Komen jullie kabels gewoon los uit de muur of hebben jullie nog met een afdekplaatje gewerkt? De elektricien was eerder te vinden om rechtreeks uit de muur naar de speakers te gaan. Qua afwerking vind ik een afdekplaatje iets mooier.
Hoe hebben jullie de HDMI verbinding voorzien tussen mediaplayer/versterker en projector? Bij Niko had ik al HDMI afdekplaatjes gevonden. Heeft iemand van jullie hiermee ervaring? Of hebben jullie een wachtbuis met daarin een HDMI kabel die zo uit de muur komt voorzien?
Zoals jullie kunnen zien, veel vragen/twijfels. Aangezien het nu concreter wordt, begint de stress om alles van de 1e keer correct te hebben wat parten te spelen
Alvast bedankt voor jullie feedback!