• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Digitale meter

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Uiteraard heb je met 2 man wel extra verbruik. Ga ik zeker niet ontkennen. Maar het gaat toch niet dubbel zoveel zijn?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik denk dat het globaal met 4 man ongeveer 5000kwh is
Ik zit daar dus boven met 6200
Ik vraag me wel af waar dat groot verbruik zit dan
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Zo'n vijverpomp ? Wat verbruikt da ? 80W ? Is dan ook al direct 700kWh op jaarbasis ? Mischien met sturing werken zodat die niet 24/7 draait maar vb in blokken van enkele uren draait ? Of vb overdag wel (indien je zonnepanelen opbrengen) en 's nacht maar om de 3 of 4 uren "efkes" een uurke draait ?
Die verbruikers als ventilatie-systemen kan je goed in kaart brengen en verbruik meten, da's meestal constant zeker ? 24/7 hetzelfde debiet ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zo'n vijverpomp ? Wat verbruikt da ? 80W ? Is dan ook al direct 700kWh op jaarbasis ? Mischien met sturing werken zodat die niet 24/7 draait maar vb in blokken van enkele uren draait ? Of vb overdag wel (indien je zonnepanelen opbrengen) en 's nacht maar om de 3 of 4 uren "efkes" een uurke draait ?
Die verbruikers als ventilatie-systemen kan je goed in kaart brengen en verbruik meten, da's meestal constant zeker ? 24/7 hetzelfde debiet ?

De vijverpomp is een oase 10.000
Vermogensopname W 19 - 88
Staat helemaal open, ik kan dat helaas niet regelen op de pomp zelf.
DAarbij dan nog es een uv lamp van 75W
Staat continu aan 24/7
UV lamp zou ik inde winter kunnen uitschakelen maar vergeet ik soms.
De pomp uitzetten, mag niet wegens de filter...

De ventilatie staat ook continu hetzelfde debier 24/7

Ik zou beter nog es zo"n plug kopen zeker en dan meten?
Eigenlijk zijn er meerdere vragen:
- overstappen naar digitale meter, welke?
- hoe minder energie verbruiken
- veranderen van leverancier?

Ik wil eerst het eerste aanpakken..

Wat het tweede betreft, kan ik vermoedelijk enkel maar weten door te meten.

Als ik wil meten, (ik heb dergelijke pluggen), hoe doen jullie dat? 1 dag laten inzitten en dan x 365 ofzo?
Voor de vijver/ ventilatie zie ik weinig mogelijkheden om dit te gaan beperken.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Veranderen van leverancier gaat je verbruik niet verminderen he ;-)

Maar zeker de test eens doen! Ik heb een aantal jaar gewoon mijn contract verlengt en dus nooit echt gekeken naar aanpassingen van contract of de concurrenten. Daardoor betaalde ik eigenlijk een stuk teveel. Dus eens checken op een vgl site is zeker een aanrader!
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Veranderen van leverancier gaat je verbruik niet verminderen he ;-)

Maar zeker de test eens doen! Ik heb een aantal jaar gewoon mijn contract verlengt en dus nooit echt gekeken naar aanpassingen van contract of de concurrenten. Daardoor betaalde ik eigenlijk een stuk teveel. Dus eens checken op een vgl site is zeker een aanrader!
nee da niet, maar kan wel $$$ schelen
Vandaar de 3 werkpunten

digitale meter
verbruik verlagen
en veranderen v leverancier
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Tja, je wil zeggen : wil ik m'n 2-voudig tarief (dag/nacht+weekend) behouden of naar enkelvoudig overschakelen ? (nog even los van analoge of digitale meter)
Tja, met de "nieuwe" opkomende regelingen en zichtbaar in de simulatie lijkt de parameter "zelfconsumptie" des te belangrijker te worden ;-)
Dat zal iedereen voor zich moeten bepalen of bepaalde grotere verbruiken in de daguren of avond/weekend moeten plaatsvinden. Moderne machine kan ook wel programmeren om hun ding te doen op bepaalde momenten natuurlijk.
Als je graag kookt en elke avond (en of tijdens zaterdagen etc) gaan de ovens & inductie-vuren op heb je natuurlijk baat bij 2-voudig tarief.
Mischien je verwarming zo regelen dat "overdag" geen omlooppompen draaien ? Met vloerverwarming zou je in de avond + nacht kunnen laten werken maar hier moet je allemaal goed mee oppassen wat de nadelen zijn (want die zijn er)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Hoe doe ik dat om het verbruik te weten?
Via HA?
Tja via HA (als je plug energy meting doet) zal je dat wel kunnen zien over de tijdslijn.
Of met de "old skool" energie-meter natuurlijk waarbij je wat van stopcontact naar stopcontact trekt ;-)

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Even gekeken nr contract en de vreg test gedaan

Voor elec zit ik bij lampiris online, dus redelijk slecht


Voor gas ook lampiris online, iets beter maar kan nog beter


Ik heb nu een variabele..

De vraag is, het hoeft niet de goedkoopste, ik wil vooral ook een betrouwbare..
Welke kiezen? En hoe schakel ik gemakkelijk over? Kosten bij overstap?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Probeer ook eens mijnenergie.be

Die hebben dikwijls extra korting codes waardoor het nog goedkoper is...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Probeer ook eens mijnenergie.be

Die hebben dikwijls extra korting codes waardoor het nog goedkoper is...

haha, ook reclame gezien mss?
Betrouwbaar?

Welke kiezen he, moeilijk.
En hoe omschakelen? "boetes" bij overstappen als contract niet om is?
Ik heb dit lang niet meer gedaan...
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Reclame? Nee. Ik heb die dit voorjaar gebruikt op aanraden van familie. Omschakelen is simpel. Gewoon keuze maken. Zij regelen alles. Geen boetes want overgang is pas als je huidig contract afloopt. Contract is max 1 jaar normaal gezien.

Mega was bij mij 1 vd goedkoopste. Die is ook Belgisch.. Indien je er voor kiest laat je maar iets weten. Dan kan ik je peter zijn 😜
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Net via mijn energie bekeken


en gas



Wat kiezen he, ik lees nu niks van de kleine letters...
en het is variabel he, kan goed zijn dat ze 2 maanden later hele dure prijzen hantere?n?
Wat zou je doen/kiezen?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik heb variabel gekozen. Want vast is de reden waarom mijn vorig contract veel te duur was omdat ik 5 jaar er niet naar heb om gekeken 😡

Je kan toch elk jaar veranderen. Gewoon wat opvolgen...

Mijn energie is goedkoper he 😉
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb variabel gekozen. Want vast is de reden waarom mijn vorig contract veel te duur was omdat ik 5 jaar er niet naar heb om gekeken 😡

Je kan toch elk jaar veranderen. Gewoon wat opvolgen...

Mijn energie is goedkoper he 😉

JA idd, gewoon blindelings vertrouwen? En op de groene knop drukken?
En ook gas en elec apart of zelfde leverancier nemen?

En gewoon de bovenste nemen uit de lijst of de 2de / 3de?
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Ik heb dezelfde genomen. Verschil was te klein. Maar daar ben je vrij in..

Gewoon stapjes doorgaan en je huidig contract er bij nemen. Want je gaat de nrs moeten opgeven. Maar is allemaal logisch. Heel gemakkelijk. Wat het allemaal nog erger maakt want je had het veel sneller gedaan moest je dat geweten hebben...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb dezelfde genomen. Verschil was te klein. Maar daar ben je vrij in..

Gewoon stapjes doorgaan en je huidig contract er bij nemen. Want je gaat de nrs moeten opgeven. Maar is allemaal logisch. Heel gemakkelijk. Wat het allemaal nog erger maakt want je had het veel sneller gedaan moest je dat geweten hebben...

ik moest de nummers niet geven, ze wisten dit al ;)
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Een energie leverancier mag je NOOIT blindelings vertrouwen. Als je contract van 1 jaar om is, krijg je meestal nieuwe prijzen die hoger liggen dan de normale prijzen. Ik heb het bij elke leverancier meegemaakt na een groepsaankoop. Laatste keer ook bij Mega, even contact opgenomen en dan passen ze direct hun prijzen aan, maar het is niet netjes.

Ivm de digitale meter, je "krijgt" normaal toch al een digitale meter. Waarom zou je er dan zelf nog 1 aanschaffen?

Ons verbruik met 4 man, ventilatie D (24/7), 2 tv's (1 plasma) ... is onder de 5000. Maar een paar jaar geleden zijn wij ook ineens serieus gestegen. Dit bleek de diepvries te zijn die op zijn laatste benen liep.