• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Digitale meter

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Een energie leverancier mag je NOOIT blindelings vertrouwen. Als je contract van 1 jaar om is, krijg je meestal nieuwe prijzen die hoger liggen dan de normale prijzen. Ik heb het bij elke leverancier meegemaakt na een groepsaankoop. Laatste keer ook bij Mega, even contact opgenomen en dan passen ze direct hun prijzen aan, maar het is niet netjes.

Ivm de digitale meter, je "krijgt" normaal toch al een digitale meter. Waarom zou je er dan zelf nog 1 aanschaffen?

Ons verbruik met 4 man, ventilatie D (24/7), 2 tv's (1 plasma) ... is onder de 5000. Maar een paar jaar geleden zijn wij ook ineens serieus gestegen. Dit bleek de diepvries te zijn die op zijn laatste benen liep.

De bedoeling hier is dat ik om het jaar kijk ;)

Ivm de digitale meter, kreeg ik idd ene, wel het is die dat ik nu wil, ik ga idd geen aanschaffen
De vraag is, hoe krijg ik nu ene? Ze bellen niet meer?
Onder de 5000? wauw
Ik ga hier toch es beginnen zoeken denk ik
Ik denk dat de vijver wel een grote is. Maar hoe ik dat omlaag krijg.. note sure.
Fiter mag niet sitlliggen he.
2 frigos, diepvries, ups voor alarm.. alle google hub , chromecast devices.. zal ook veel opslurpen zeker
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Zelf schrijf ik ieder jaar in op de West-Vlaamse groepsaankoop, alsmede mijn ouders. Dan krijg je in principe de goedkoopste oplossing voor één jaar. Jaar erop kan het een andere leverancier zijn en de groepsaankoop regelt gewoon alles zelf wat overstappen betreft.

Huidige smoes voor energie verkopers aan de deur, is als je zegt hé ik zit in de groepsaankoop dat ze beweren dat de provincie er mee stopt ... niet dus.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zopas es meter tussen de pomp
Die verbruikt continu 95 W
damn

De lamp 62W
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Zopas es meter tussen de pomp
Die verbruikt continu 95 W
damn

En das nog zonder de uv lamp, ook es meten
Oesje, reken samen 150W continue ... da's inderdaad al +- 1300kWh !! op jaarbasis
Tja, hobbies & luxe kost wat hé. Zwembadeigenaars moeten ook niet neuten dat ze aardig was kWh erdoor sleuren op jaarbasis.
Mischien toch overwegen om iet of wat "schakelend" te werken ... is het ECHT zo'n ramp dat je vb 4 uur pomp+licht // 4 uur pauze // 4 uur pomp // 4 uur pauze // 4 uur pomp // 4 uur pauze ==> Voila direct al 50% besparing sé ;-)
Indien je natuurlijk 2-voudig tarief hebt kan je nog spelen met vb meer pauze tijdens "piekuren" (=duurste stroom)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Oesje, reken samen 150W continue ... da's inderdaad al +- 1300kWh !! op jaarbasis
Tja, hobbies & luxe kost wat hé. Zwembadeigenaars moeten ook niet neuten dat ze aardig was kWh erdoor sleuren op jaarbasis.
Mischien toch overwegen om iet of wat "schakelend" te werken ... is het ECHT zo'n ramp dat je vb 4 uur pomp+licht // 4 uur pauze // 4 uur pomp // 4 uur pauze // 4 uur pomp // 4 uur pauze ==> Voila direct al 50% besparing sé ;-)
Indien je natuurlijk 2-voudig tarief hebt kan je nog spelen met vb meer pauze tijdens "piekuren" (=duurste stroom)

Damn ja
Das zot he, das dus al 1 grootverbruiker
Ik ga dit aanpassne
Zit te denken aan, andere pomp
deze bv
Zou op papier 23W maar verbruiken voor 8000l
Ik moet dat wel nog zien.
Dan enkele uren uitschakelen, en de uv lamp helemaal uitschakelen in de winter...

Zou al mooie besparing zijn
Wacht ik vergeet nog iets, er staat ook een compressor lucht te blazen , die ook es meten

die kan ook uitgeschakeld worden.
De vraag is dan, hoe ga ik die dingen uitschakelen, liefst elk apart te regelen..
nu zijn het niko opbouw stopcontacten. Ofwel overal zigbee pluggen, of toch iets anders? Bereik moet er ook zijn, en zou dat graag betrouwbaar hebben ;p
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
ouch nog es 27 voor de compressor ook
Dus in totaal 95+60+27= 182 W continu voor de vijver
Jaarlijks verbruik dus 1594 kWh

Damn zeg
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
ouch nog es 27 voor de compressor ook
Dus in totaal 95+60+27= 182 W continu voor de vijver
Jaarlijks verbruik dus 1594 kWh

Damn zeg
Jawadde, da's bijna 50% van ons hele jaarverbruik.
Compressor ? Voor luchtbellekes te blazen voor je vissen ?
Luxepaardjes hoor die vissen ;-)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Jawadde, da's bijna 50% van ons hele jaarverbruik.
Compressor ? Voor luchtbellekes te blazen voor je vissen ?
Luxepaardjes hoor die vissen ;-)

Klopt
Zwijgt, ik moet daar iets aan doen, zoiezo

De vraag is dan, hoe ga ik die dingen uitschakelen, liefst elk apart te regelen..
nu zijn het niko opbouw stopcontacten. Ofwel overal zigbee pluggen, of toch iets anders? Bereik moet er ook zijn, en zou dat graag betrouwbaar hebben ;p
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Kan je UV lamp niet vervangen door een led exemplaar?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Zou ik die pomp vervangen door deze https://www.2dehands.be/a/tuin-en-t...15000.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618

Ik vind het moeilijk geloofbaar, dat hij evenveel zal doorpompen en maar 25W zou verbruiken tov de 95 nu
Mn hudiige verpompt wel 10.000 l en vijver is maar 8000l.. maar ikvind nu zoiezo toch ook dat die "waterval" veel te hard stroomt..
Ik wil alleen niet in de filterproblemen komen.
Als mn koi's het begeven is het ook een duur geval
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Schakelen inderdaad met (aparte) zigbee/zwave modules peis ik. Is wel betrouwbaar, zolang de ontvangst goed zit hé.
Nu als het Niko opbouw is dan is het buiten te doen zekers? Zigbee/Zwave modules voor BUITEN-stopcontacten is niet evident te vinden....
Of zit al je bekabeling binnen op stopkontacten ?

OF je kan héél die kringen eventueel (compressor + UV + pomp) samen aan/uit laten gaan ? Vanuit je bord met je relais-DIN unit ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Het is buiten te doen, maar wel in een kast ;)
Alleen weet ik niet , of die dingen zullen houden buiten.
Alles samen zou kunenn, maar dat wil ik niet denk ik.
Die pomp kan ik geen 3 maanden uit laten, die uvlamp wel
Ik kan het ook manueel doen natuurlijk, maar ik vergeet dat dan ;)
en de hele tijd gaan en in -en uittrekken is ook weinig optie
of ik moet een simpele timer opzettnen voor de pomp.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Of ik moet mn huidige pomp dimmen?
Dit zou blijkbaar kunnen met volgende dimmer:

In de fiche van de pomp staat electronisch dimbaar


Misschien is dat een betere optie ipv andere pomp?

Werkt blijkbaar met een ab.. (RF?)
Wel 50 euro

Misschien kan ik dat ook op een andere manier/Toestel met zigbee?

Even veilig en hetzelfde bereiken?

OF toch de andere pomp, moeilijk.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
achter uw niko stopcontacten (of zekeringen) gewoon ne shelly relais steken, 50m outdoor range - kunt ge direct alles bedienen en meten/timing instellen en de gansen boetiek ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik kan de huidige pomp met een elektronische stekker afremmen, wat minder stroom zal vragen.

De vraag is, pak ik dan zelf niet beter een afremmer? zigbee? Waarbij ik dan tegelijk andere zaken kan doen en combineren met ha
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
jvanhambelgium jvanhambelgium
Hoe zou jij die 3 zaken regelen?

met zigbee/zwave modules alle 3
of gewone timers (die mss evenveel kosten)