• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrificatie Woning en wagen

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Hier 4.2kW, recht naar het zuiden op een 45 graden dak:

XkYFyNOl.jpg


2021:
sEPofnrl.jpg
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Is die 4,2 KW piek vermogen? Op de grafiek zit je elke jaar op 5 tot 5,5 kw?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
@ jan ik weet dat ik aan het doorvragen ben.. maar zou je ook eens kunnen latern izen wat je systeem elke dag opwekt? neem vb. laatste 3 maanden..
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Ik heb eens berekend welke optie er u op lange termijn het meest voordeel geeft. Water/water met borig is voordeliger vanaf het 38e jaar. Lucht/water is goedkoper de eerste 37 jaar. Het water/water systeem op het dak zal u nooit voordeliger uitkomen dan lucht/water of water/water met boring. Tenzij je naar de eerste 11 jaar kijkt, omdat je dan nog met de grote investeringskost zit.

Dus imo zou ik voor lucht/water of water/water met boring gaan. Op hele lange termijn is het voordeel van water/water met boring nog altijd niet veel goedkoper. Al haal je wel het meest voordeel uit dit systeem als de energie prijzen nog duurder worden.

je hebt deels gelijk denk ik. in de berekening zit er nog een verschil tussn PVT panelen en boring:
1) in de optie met boring zitten er meer zonnepanelen in dan met PVT panelen. Als ik de optie PVT panelen uitbreid met extra zonnepanelen, gaat de prijs vna verbruik nog iets zakken.
2) bij de optie boring moet ik nog een aantal duizend Euro bijtellen om dat ze de oprit en vloer in berging moeten openbreken + tuin om zeep helpen.

maar we zouden wel het volgende kunnen concluderen:
1) ik denk dat PVT en boring min of meer op hetzelfde zullen uitkomen.
2 lucht water is duidelijk de beste keuze. Als je gaat voor water/water warmtepomp doe je dat omwille van hoger "groen" gehalte of andere redenen, maar op het einde van de rit ga je veel meer geld uitgeven
3) Business case van zonnepanelen - nu we geen terugdraaiende teller meer hebben - is toch ong. 10 Jaar (dit bij de huidige elec prijs.). ik ga er dan nog vanuit dat je bijna alle opgewekte energie kan consumeren, realiteit kan uitlopen tot 12 jaar of meer
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
De beste manier om je zelf productie te verhogen, is met een thuisbatterij. Maar das weer een behoorlijke investering natuurlijk.
Daarbij vraag ik mij af als zo'n batterij in de winter wel nut heeft wanneer er weinig opbrengst is een groot verbruik door de warmtepomp. Maar als je een omvormer heb die een batterij kan laden, dan kan je later nog altijd uitbreiden mocht het interessant zijn. Dat ga ik wel afwachten.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
@ jan ik weet dat ik aan het doorvragen ben.. maar zou je ook eens kunnen latern izen wat je systeem elke dag opwekt? neem vb. laatste 3 maanden..
Omdat gij het bent ;-)

Voor de laatste 90 dagen.
Kan je een idee geven. Zoals je ziet "in de winter" gene vette zenne ;-)
SOLAR3.png
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
bedankt.. om het af te leren nu ook nog eentje pal in de zomer ;-). Verschiet er wel van hoe sterk de spreiding wel is! is dat even groot in de zomer?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
bedankt.. om het af te leren nu ook nog eentje pal in de zomer ;-). Verschiet er wel van hoe sterk de spreiding wel is! is dat even groot in de zomer?
Helaas voorlopig geen toegang tot data van een gemiddelde zomer ;-)
Ik moet dan eerst een keertje met de Sunny Explorer tool connectie leggen naar m'n omvormer zelf en kijken wat daar nog inzit qua data-per-dag voor vb afgelopen zomer.
Stay tuned...
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
je kan wel wat dingen leren van die grafiekjes.

(1) jouw jaarlijkse opbrengsten zijn min of meer stabiel.
(2) maandelijkse opbrengsten liggen vrij dicht bij het algemeen gemiddelde. ( we zouden heel voorzichtig kunnen besluiten dat er niet veel spreiding zit op die maandelijkse waarden)
(3) De gemiddelde opbrengst in de zomer voor deze 3,2Kw installatie ligt ong. op ~9Kwh per dag. Dit zal mogelijks 75% dekken van mijn consumptie (die is stabiel ~ 12KW /dag? – das een ruwe inschatting afwachten tot echte data digitale meter deze zomer)
+++++ Waarschijnlijk zou een installatie van 4,2KW in staat zijn om de meeste dagen 100% van het dagelijks in zomer te kapteren. We zouden dan een batterij moeten plaatsen die dit kan opvangen.+++
(4) In de winter krijgen we een ander verhaal. Op zonnige dagen krijf je ong. 7kwh op per dag, op andere dagen bijna niks.
+++++ Je zou met een grotere installatie kunne overwegen, maar moet toch opletten. De pieken zullen dan niet volledig kunnen worden opgevangen (tenzij met heel grootte batterij) en de dalen blijven zelfs dan nog klein. +++++

- T'is dus wel belangrijk uw installatie zonnepanelen correct in te schatten, groter is nie altijd beter.
- Zonder terugdraaiende teller, blijf het toch een triestig verhaal voor zonnepanelel, terugverdientijd ligt tegen de 10 jaar, zelfs al verdubbelen de elec prijzen tov vandaag

!!!Wat wel opvalt is dat je beter een luchtwater pomp en zonnepanelen koopt dan enkel zonnepanelen laat plaatsen !!!
(Tenminste moest je een lening aangaan voor de installatie. Dat komt omdat je meer zal gaan besparen op gasverbruik.)

bij deze een nieuwe versie van vorige tabel.


** Niewe prijs elec KWh € 0,36
** Nieuwe prijs gas KWh € 0,18
Nieuwe Maandelijkse prijs energie Niks Doen 520,22 €
Investering rekening houden met premies terugverdientijd in Jaar Totaal maandelijkse Prijs lening & Energie Meerprijs eerste 5J inclusief lening tov Niks Doen Nieuwe Maandelijkse prijs energie voor configuratie BC Maandelijkse Besparing na 5 Jaar
BC Zonnepanelen (8400Kwh - 5Kw batterij) € 16.000 10 € 657 € 137 € 391 € 130
BC Waterlucht & ZP (8400Kwh - 5Kw batterij) € 26.000 8 € 647 € 127 € 247 € 273
BC WaterWater & PVT (4000Kwh - 5Kw batterij) € 35.896 14 € 849 € 329 € 284 € 236
BC WaterWater & PVT + 2ZP (4500Kwh - 5Kw batterij) € 37.061 14 € 853 € 333 € 268 € 252
BC WaterWater & PVT + 5ZP (6750Kwh - 5Kw batterij) € 38.900 13 € 863 € 343 € 248 € 272
BC WaterWater Boring & ZP (4500Kwh - 5Kw batterij) € 41.500 13 € 893 € 373 € 235 € 286
 

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Op hoeveel ligt jullie gasverbruik eigenlijk? Wij hebben een huis met 8cm PUR in de muren, 10cm PUR in de vloer en 18cm rotswol in het dak en vloerverwarming en we verbruiken 11000kWh gas per jaar (4 man in huis), wat ik eigenlijk zeer weinig vind.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Op hoeveel ligt jullie gasverbruik eigenlijk? Wij hebben een huis met 8cm PUR in de muren, 10cm PUR in de vloer en 18cm rotswol in het dak en vloerverwarming en we verbruiken 11000kWh gas per jaar (4 man in huis), wat ik eigenlijk zeer weinig vind.
Dit jaar afgesloten met 828m³ (+- 8280kWh) (tussen 1 jan & 1 jan gemeten)
Redelijk consistent over de jaren heen.
Da's dus verwarmen, koken en sanitair warm warm voor 2 personen, woning 220m² alles vloerverwarming.


2016
912​
M³​
2017
917​
M³​
2018
858​
M³​
2019
866​
M³​
2020
863​
M³​
2021
828​
M³​
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
om hoe die kunnen vergelijken moet je wel alles meerekenen…

Woning 230m2, let wel dit is verwarmd oppervlak, dus geen zolder, garage of kelders meegerekend.

Open bebouwing, 10 jaar oud. 9cm pur vloer, 9cm eps muren, 11 cm pur dak.

Hebben wel veel grote glaspartijen in totaal 80m2 HR+ glas oppervlak. Dit heeft wel impact op de stookkosten denk ik.

Binnenthermostaat op 22°, gezin met 2kinderen, elke dag 2 warme baden met uitzondering in de zomer, dan wordt er wel eens een douche genomen.

Vloerverwarming op gelijkvloers. In kamers radiatoren op lage temperatuur (35°).

verbruik gas 22000kwh per jaar, elec 6000Kwh. Heel consistent over de jaren geen.

In 2021 hadden we een maandelijkse kost elec en gas 200 Euro. Zal nu wel doorschieten naar 400 a 500 Euro.
 
Laatst bewerkt:

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Woning 230m2, let wel dit is verwarmd oppervlak, dus geen zolder, garage of kelders meegerekend.

Open bebouwing, 10 jaar oud. 9cm pur vloer, 9cm eps muren, 11 cm pur dak.

Hebben wel veel grote glaspartijen in totaal 80m2 HR+ glas oppervlak. Dit heeft wel impact op de stookkosten denk ik.

Binnenthermostaat op 22°, gezin met 2kinderen.

Vloerverwarming op gelijkvloers. In kamers radiatoren op lage temperatuur (35°)

verbruik gas 22000kwh per jaar, elec 6kwh.
Die 80m² kan op koude dagen met slechts beetje zon ook ineens serieus (positieve) bijdragen natuurlijk...Maar als het een week bewolkt/mistig is bij 0°C zal je de gasteller wel zien gaan :)
Hoe is de orientatie? Kan me niet voorstellen dat je in de zomer geen oververhitting hebt ? buiten-screens ? airco ?
Wij zitten pal zuid en relatief weinig glas op die kant (+- 12m²) en zijn héééél blij met de screens...zelfs het raam op de vide (=oostkant dus ochtendzon tot 10h30u) zorgt voor merkbare temp-stijging op de overloop. (en da's begot een raampke van ongeveer 2m x 1.8m).
Met de warmte-golven van afgelopen zomers zelfs aan het overwegen daar een screen-oplossing te gaan voorzien.

Da's dan ook direct het nadeel van een goed geisoleerde woning ... als de warmte erin gekropen is ....
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
De raampartijen op het zuiden zijn overkapt met balustrades en dak. Dit gecombineerd met rolgordijnen (binnen) en 4 seizoen glas werkt verbazingwekkend goed.

De grootste glaswand is georiënteerd naar het oosten. Op warme zomerse dagen heeft dat in de voormiddag een probleem.

Dat verhaal van warmte dat erin kruipt kennen we ook hier heel goed.

Bij hittegolf lopen de binnentemperaturen op tot 30 graden en meer. Dan wordt er als eens nagedacht om screens of rolgordijnen te gangen (eventueel combineren met actieve koeling via vloerverwarming).

Andere oplossing is om naar de zee te gaan :)
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Bizar eigenlijk dat de warmte zo snel oploopt. Wij hebben een huis uit 1930, maar wel volledig gerenoveerd in 2002. Geen HR, geen vloerisolatie en klassieke radiatoren. In die zomer met een week lang +35 graden was het bij ons binnen max 27 graden op de gelijkvloers. Wij hebben ook grote ramen naar buiten. Orientatie is wel NW. Maar toen gingen daar nog geen zonnewering. Dat hangt er nu wel. Op het eerste en 2de verdiep (onder dak) liep de temperatuur ook wel op tot 30 graden.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
Heeft te maken met raampartijen ;-). Wat is groot? Bij ons … 3 meter hoog, 15 meter lang dat enkel in onze living.
Dat warmt de boel enigszins op