• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Elektrificatie Woning en wagen

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
OK. Dat zijn geen grote raampartijen maar gigantische. Vooral die lengte... :oops:

Bij ons is het de breedte van de leefruimte, dus 5m. Maar normale hoogte van een verdiep. Ook wel van vloer tot plafond. In de uitbouw zijn er dan ook nog eens 2 Velux ramen. Er komt dus ook superveel licht binnen maar niet zo extreem...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ben je er al uit wat je gaat doen?
Ik ben momenteel ook aan het kijken naar een elektrische wagen en simulaties gedaan om hem te laden via zonne energie in de periode april-oktober. Perfect doenbaar mits genoeg zonnepanelen en een slimme sturing. Bv Home Assistant om de injectie naar het net te bekijken afhankelijk daarvan de laadstroom te gaan aanpassen.

Nu het BTW tarief gezakt is naar 6% voor onze warmptepomp en zonnepanelen, kan ik nog wat extra panelen leggen zonder dat te voelen in wat er gebudgeteerd is. Ik zou in totaal voor 7200Wp aan panelen leggen. Dat zou 35-40Kwh per dag opbrengen op dagen zoals we de voorbije 2 weken gehad hebben. Meer als genoeg om mijn woon-werk kilometers mee te dekken. Van helemaal plat naar helemaal vol zou ik wel 2 dagen nodig hebben, maar ik doe maar zelden ritten langer dan 100km, dus dat weinig voorvallen dat hij helemaal leeg geraakt.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Nog niet beslist... Maar mijn nieuwe wagen gaat sowieso een elektrische zijn. Maar omwille van de lange levertermijnen moet ik mij nog niet haasten. Het is ook mogelijk dat ik ga bouwen en dus verhuizen. Waar ik naar toe zijn 400 volt aansluitingen mogelijk wat uiteraard een groot voordeel is en ik zeker zou nemen. Maar de bedoeling is natuurlijk om zoveel mogelijk op te laden via zonnepalen. Volgende maand is het plan van de architect af. Maar ik heb sowieso gevraagd om rekening te houden met een warmtepomp + elektrische wagen. Dus daar ging rekening mee gehouden worden.

Zorg gewoon dat je een slim laadstation hebt. Maar vooral domotica gaat kunnen aansturen in het vermijden van piekvermogen met het toekomstig capaciteitstarief. Want België is 1 van de eerste landen die met zo'n tarief gaan werken waardoor bij een slim laadstation niet altijd rekening mee gehouden zal worden.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Dat weet ik. Alles is voorzien voor 3 fasen stroom tot 17kwh om te kunnen laden aan 11kW, maar als ik een simulatie doe gaat mijn electriciteit een stuk duurder worden met het capaciteitstarief. Zo’n 30% duurder. Dus langzaam laden wordt de boodschap als er zon is of weinig verbruik. Wat op zich genoeg is als je max 100km per dag wilt bollen.

Via home assistant zou ik veel willen automatiseren. Je kan triggers maken die naar uw inject of afname kijken en op basis daarvan de laadstroom verhogen/verlagen of het laden helemaal starten/stoppen.
Ook wil ik kijken om de warmte pomp te laten afslaan op pieken momenten zoals tijdens het koken. Een SWW zou idealiter moeten aangemaakt worden als de zon uitzit.
Tzal een beetje knutselen worden, maar voor alle toestellen die we gaan hebben zijn er HA componenten, dus ik zie het wel goed komen mits mij nog wat verder te verdiepen in HA
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Mja. Ik ga gewoon een domotica systeem installeren. Ik kan heel goedkoop aan Velbus geraken en support zal ook geen probleem zijn. Bij HA ben je toch afhankelijk van anderen als je het niet allemaal zelf kan.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Andere optie is om een batterij te plaatsen denk ik, dan moet je iets minder puzzelen.
volgens rapporten van onze aannemer ligt de gemiddelde opbrengst van zonnepanelen in België op 33%, maw je gebruikt slechts 33% van hetgeen je panelen opwerken. Met een batterij kun je dat opkrikken naar 60 a 65%.

je moet een beetje puzzelen hoe groot je je installatie wil maken, meer panelen leggen is niet altijd direct meer effectieve opbrengst, zeker nu er geen terugdraaiende teller is.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Andere optie is om een batterij te plaatsen denk ik, dan moet je iets minder puzzelen.
volgens rapporten van onze aannemer ligt de gemiddelde opbrengst van zonnepanelen in België op 33%, maw je gebruikt slechts 33% van hetgeen je panelen opwerken. Met een batterij kun je dat opkrikken naar 60 a 65%.

je moet een beetje puzzelen hoe groot je je installatie wil maken, meer panelen leggen is niet altijd direct meer effectieve opbrengst, zeker nu er geen terugdraaiende teller is.
Ik heb de simulatie gedaan, maar het rendeert niet voor mij als ik een elektrische wagen heb. Thuisbatterij is gemiddeld 5-7kWh. Batterij van een elektrische wagen is 60-80kWh.
Thuis batterij is genoeg om in de zomer de nacht door te komen, maar in de winter krijg je ze niet eens volgeladen.

Zolang ik via een slimme sturing alle zonne energie in de wagen krijg, is dat het interessant. Met wat ik dan nog injecteer, kan ik pas winst uit een thuisbatterij halen na 30-35j volgens de simulatie.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.673
207
73
Hier zal ik ook nooit een (kleine) thuis-accu overwegen. De enige "thuis-accu" zal een (volgende) EV-wagen zijn die full "Vehicle2Grid" capabilities heeft.
Binnen 3-5 jaar zal dat allemaal standaard zijn & goedkoop zijn.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Effe update ivm elektrisch rijden, heb de auto nu iets langer dan 1 maand.

Grootste voordeel is het instant vermogen, daar wordt je snel aan gewoon het is ook heel practisch dat je de wagen in het verkeer “kan plaatsen”waar je wil. Omdat de wagen volledig elektrisch is kan je ook voorverwarmen of koelen alvorens je plaats neemt, das ook wel megenomen. Er is ook meer ruimte in de wagen omdat de motor(en) en aandrijving veel minder plaats innnemen. Je kan dus eigenlijk een kleiner model wagen nemen zonder dat je veel zal inboeten aan netto binnenruimte. Al bij al zou ik niet meer terugwillen.

Elektrisch laden is geen probleem, tenminste als je een thuislader hebt. S’avonds de wagen inpluggen en klaar ermee, de volgende ochtend is ie opgeladen. Das eigenlijk nog makkelijker dan gaan tanken. Ik ben er nog niet in geslaagd de batterij leeg te rijden op een dag, ben er ondertussen al mee naar Nederland en de zee geweest. Op reis gaan wordt een anderverhaal…

Opladen via een normaal 220 stopcontact is niet realistisch, en wordt vb. Voor tesla zelfs door de konstructeur afgeraden. Ook de leasemaatschappij gaf aan dat dit een noodoplossing is.
Als je enigszins kan, ga dan voor 400v, 3 fasen en een intelligente laadpaal. Voordeel is dat je het systeem zelden of nooit 100% belast, ik laad meestal op tussn de 5 en 8 ampere dat is minder dan de helft van het Max beschikbaar vermogen.

We hadden de eerste 3 weken nog geen lader en dat is echt wel een ramp, moest gemidddeld 2 keer per weken gaan laden maw, 15 minuten rijden naar de dichtstbijzijnde snellere, 40 minuten laden en dan 15 mintutrn terug naar huis, niet echt praktisch.
De theoretische opgegeven rijafstand moet je met een serieuze korrel zout nemen. Er zijn drie factoren die je in de praktijk verhinderen het theoretisch maximum te halen:
1. Je zal in de praktijk niet je batterij tot 0% leeftijden, meestal begin je bij 20% al te denken om ergens te gaan laden.
2. Koud weer geeft toch wel een invloed op het bereik, zeker als je de binnentemperatuur van je wagen aangenaam wil houden.
3. Ga ervan uit dat niet iedereen bompa stijlgewijs met de wagen rijd, met al dat vermogen in je wagen ga je niet in een slakkengang optrekken naar 100 of 120 km per uur.
4. De auto verbruikt veel meer op de autostrade aan 130 per uur.

In de praktijk komt die voor mij neer op een realistisch bereik van ong. 320 KM, in de winter zal dat eerder 260 KM zijn.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Welke EV heb jij weeral krikri krikri ? Tesla Y zeker?

Begin maart heb ik een MY LR besteld. Levering was normaal gezien 2 weken geleden maar helaas heb ik nog geen bericht van levering ontvangen…
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Yep een MY LR, ik had de mijne 1 week eerder dan voorzien…besteld net na nieuwjaar geleverd op 15 maart. is wel effe aanpassen,
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ben je inmiddels omgeschakeld naar een warmtepomp en zonnepanelen of het is idee in kast geschoven nu de energieprijzen terug wat gezakt zijn?
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
is terug verhuist naar de kast. ik wil alles in één keer laten plaatsen, dus warmtepomp en zonnepanelen.
Bij de meest gunstige formule is er een ROI van 13 jaar, op zich nie slecht maar heeft nu ook niet de hoogste prioriteit.
Onze voorkeur gaat naat een WaterWater & PVT installatie + 5ZP. (https://aardgasvrij.nibenl.eu/werki...nelen?pk_vid=4fe60a7c57ce13f21699023715fd8b44)

Deze instalie zou bij ons kunnen geplaats worden met minimaal Kap/breekwerk (eigenlijk één doorvoer in dak om leidingen PVT & ZP in de woning te trekken. Bijkomend voordeel is dat we dan ook kunnen koelen en geen "luide" ventilator/buitenunit nodig hebben.


Investering rekening houden met premies (offertes 2021) terugverdientijd in Jaar
BC Zonnepanelen (8400Kwh - 5Kw batterij) 16000€ 7 jaar
BC Waterlucht & ZP (8400Kwh - 5Kw batterij) 26000€ 13 jaar
BC WaterWater & PVT (4000Kwh - 5Kw batterij) 35896€ 18 jaar
BC WaterWater & PVT + 2ZP (4500Kwh - 5Kw batterij) 37061€ 16 jaar
BC WaterWater & PVT + 5ZP (6750Kwh - 5Kw batterij) 38900€ 15 jaar
BC WaterWater Boring & ZP (4500Kwh - 5Kw batterij) 41500€ 15 jaar
 
Laatst bewerkt:

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Water/Water dus met een grondboring heb ik toch gepast... De meerprijs is toch nog veel geld. Dus bij mij is het lucht/water geworden. Het gaat hier wel over een nieuwbouw. Als wij in de winter merken dat we toch een heel hoog verbruik hebben overwegen we eventueel een (pellet) kachel bij te zetten. Ik woon op den buiten met een grote tuin. Dus eenvoudig om aan hout te geraken.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
Mja, maar met een lucht water heb je iets minder efficiëntie, geen mogelijkheid tot passief koelen en je zit wel met een ventilator unit naast of op je woning ...
met pellets ben je dan ook niet goed bezig voor het klimaat denk ik ;-), dan kan je evengoed op gas blijven verwarmen...
als we dan toch gaan vernieuwen wil ik metteen all the way gaan.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
is terug verhuist naar de kast. ik wil alles in één keer laten plaatsen, dus warmtepomp en zonnepanelen.
Bij de meest gunstige formule is er een ROI van 13 jaar, op zich nie slecht maar heeft nu ook niet de hoogste prioriteit.
Onze voorkeur gaat naat een WaterWater & PVT installatie + 5ZP. (https://aardgasvrij.nibenl.eu/werki...nelen?pk_vid=4fe60a7c57ce13f21699023715fd8b44)

Deze instalie zou bij ons kunnen geplaats worden met minimaal Kap/breekwerk (eigenlijk één doorvoer in dak om leidingen PVT & ZP in de woning te trekken. Bijkomend voordeel is dat we dan ook kunnen koelen en geen "luide" ventilator/buitenunit nodig hebben.


Investering rekening houden met premies (offertes 2021) terugverdientijd in Jaar
BC Zonnepanelen (8400Kwh - 5Kw batterij) 16000€ 7 jaar
BC Waterlucht & ZP (8400Kwh - 5Kw batterij) 26000€ 13 jaar
BC WaterWater & PVT (4000Kwh - 5Kw batterij) 35896€ 18 jaar
BC WaterWater & PVT + 2ZP (4500Kwh - 5Kw batterij) 37061€ 16 jaar
BC WaterWater & PVT + 5ZP (6750Kwh - 5Kw batterij) 38900€ 15 jaar
BC WaterWater Boring & ZP (4500Kwh - 5Kw batterij) 41500€ 15 jaar
Ik denk dat zo'n installatie het wel duurder maakt en als er iets kapot gaat, moet je terug zo'n duur paneel zetten.
Onze warmtepomp heeft deze zomer heel wat uren liggen koelen en de warmtepomp draaide toen bijna op minimum vermogen. Je kon die warmtepomp horen als je er naast stond, maar op 4 meter afstand al niet meer te horen. Nu met de huidige temperatuur slaat ze een paar keer per dag aan op minimum vermogen.
Water/Water dus met een grondboring heb ik toch gepast... De meerprijs is toch nog veel geld. Dus bij mij is het lucht/water geworden. Het gaat hier wel over een nieuwbouw. Als wij in de winter merken dat we toch een heel hoog verbruik hebben overwegen we eventueel een (pellet) kachel bij te zetten. Ik woon op den buiten met een grote tuin. Dus eenvoudig om aan hout te geraken.
Inderdaad, veel geld voor een met grondgboring. Tegen dat je break even bent, is er weel iets beter en goedkoper uit wellicht. Moet zeggen dat het geluid echt niet stoort. Binnen hoor je daar niks van en buiten alleen maar als ik er langs loop. Ze staan aan de oprit die tot naast onze woning loopt, dus als ik naar mijn auto ga en ik loop er langs hoor ik die draaien. En op minimum vermogen moet al ik goed luisteren en eens kijken tussen de rooster om te zien als die effectief draait.

Ik denk niet dat het duur zal zijn om er mee te stoken. In oktober 51kWh elektriciteit verstookt voor verwarming in een woning van 232m2. We moeten het putje van de winter nog afwachten, maar in mijn simulaties komt ik rond de 1600kWh uit voor een winter te verwarmen. 22°C met 1°C nachtverlaging (om het eigenverbruik van de zonnepanelen op te trekken) en in de badkamer nog wat warmer op vraag van de vrouw des huizes.
Met een pelletstoof zou het hier een sauna zijn denk ik.

Tijdens zomer hebben we bijna dagelijks gekoeld en uitsluitend op overtollige PV energie. We hadden nog geen gordijnen of iets, dus dit was zeer aangenaam. Verbruik was een kleine 400kWh over de hele zomer, maar wel niks uit het net gehaald. De temperatuur binnen was de hele zomer 23.5 à 25°C. 1 dag de koeling uit en direct al 27.5°C waarbij het 's nachts amper afkoelde, dus we zouden denk ik makkelijk de 30°C halen moest de koeling meerdere dagen uitliggen tijdens een hittegolf. Met nieuwbouw moet je tegenwoordig meer aandacht besteden aan het koelhouden dan warm krijgen. Wij gaan deze zomer nu afwachten wat het geeft met onze gordijnen en anders toch screens plaatsen aan de grote ramen op het oosten. In de zomer zit de zon daar vanaf 5-6h op tot 12h30 en dat zorgt voor serieuze opwarming.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Sphinkx

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Mja, maar met een lucht water heb je iets minder efficiëntie, geen mogelijkheid tot passief koelen en je zit wel met een ventilator unit naast of op je woning ...
met pellets ben je dan ook niet goed bezig voor het klimaat denk ik ;-), dan kan je evengoed op gas blijven verwarmen...
als we dan toch gaan vernieuwen wil ik metteen all the way gaan.
De efficientië bij water/water met grondboring is hoger omdat op 100m de temperatuur vrij constant 12°C ofzo is. Maar met zo'n panelen op uw dak die lucht uitwisselen, zit je volgens aan dezelfde effcientië van lucht water. Tenzij natuurlijk als de zon schijnt en die panelen wat opwarmen. Maar dan warmt het in huis ook op en moet er niet zoveel verwarmd worden.
Maar hoe het koelen in de zomer dan gaat als die panelen 50°C zijn door de zon? Dat zal wel niet zo efficient zijn denk ik.

Het lijkt me een dure oplossing om van die bak in hof vanaf te zijn. Die ventilator maakt echt niet zoveel lawaai en de compressor komt dan wellicht binnenshuis te staan? Als je technische ruimte goed afgesloten is, ga je die niet horen, maar voor tzelfde geld hoor je de compressor ronken in de living als uw technische ruimte er naast is.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.509
156
66
ja stof tot nadenken. Maar zal nog nie voor direct zijn :). Wat er ook moge komen, we willen mogelijkheid tot koelen, geruisloze werking, en geen bak in den hof ;-), alhoewel die eventueel een plaatje zou kunnen krijgen achter een bestaande haag waar we ook onze vuilnis zetten.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Inderdaad, nu met de gedaalde gasprijzen die ik eerlijk gezegd niet goed in hoe een warmtepomp nog goedkoper kan uitkomen. Verwarmen via gas kost nu bijna evenveel als verwarmen via warmtepomp. Ik doe nu wat voordeel ivm zonne energie, maar dat gaat ook bijna gedaan zijn.
Ik zie wel dat de elektriciteitsprijs voorlopig wel steeds goedkoper wordt. Voorlopig het dus wel goedkoop verwarmen en auto rijden.
 

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.473
309
93
Pellet zou enkel zijn moest het echt niet warm genoeg zijn in de winter. Maar ik verwacht niet dat het nodig zal zijn. Koelen gaat met mijn systeem ook maar zal niet zo goed zijn als met grondboring. Maar gaat toch wel enkele graden afkoelen en rest is via een slimme externe zonnewering. Dus dat zal wel ok zijn.

Den bak komt bij ons onder de carport en is volgens reviews stil. Mijn terras is aan de andere kant dus zelfs als er iets van geluid is zal ik dat daar nooit horen.