Effe update ivm elektrisch rijden, heb de auto nu iets langer dan 1 maand.
Grootste voordeel is het instant vermogen, daar wordt je snel aan gewoon het is ook heel practisch dat je de wagen in het verkeer “kan plaatsen”waar je wil. Omdat de wagen volledig elektrisch is kan je ook voorverwarmen of koelen alvorens je plaats neemt, das ook wel megenomen. Er is ook meer ruimte in de wagen omdat de motor(en) en aandrijving veel minder plaats innnemen. Je kan dus eigenlijk een kleiner model wagen nemen zonder dat je veel zal inboeten aan netto binnenruimte. Al bij al zou ik niet meer terugwillen.
Elektrisch laden is geen probleem, tenminste als je een thuislader hebt. S’avonds de wagen inpluggen en klaar ermee, de volgende ochtend is ie opgeladen. Das eigenlijk nog makkelijker dan gaan tanken. Ik ben er nog niet in geslaagd de batterij leeg te rijden op een dag, ben er ondertussen al mee naar Nederland en de zee geweest. Op reis gaan wordt een anderverhaal…
Opladen via een normaal 220 stopcontact is niet realistisch, en wordt vb. Voor tesla zelfs door de konstructeur afgeraden. Ook de leasemaatschappij gaf aan dat dit een noodoplossing is.
Als je enigszins kan, ga dan voor 400v, 3 fasen en een intelligente laadpaal. Voordeel is dat je het systeem zelden of nooit 100% belast, ik laad meestal op tussn de 5 en 8 ampere dat is minder dan de helft van het Max beschikbaar vermogen.
We hadden de eerste 3 weken nog geen lader en dat is echt wel een ramp, moest gemidddeld 2 keer per weken gaan laden maw, 15 minuten rijden naar de dichtstbijzijnde snellere, 40 minuten laden en dan 15 mintutrn terug naar huis, niet echt praktisch.
De theoretische opgegeven rijafstand moet je met een serieuze korrel zout nemen. Er zijn drie factoren die je in de praktijk verhinderen het theoretisch maximum te halen:
1. Je zal in de praktijk niet je batterij tot 0% leeftijden, meestal begin je bij 20% al te denken om ergens te gaan laden.
2. Koud weer geeft toch wel een invloed op het bereik, zeker als je de binnentemperatuur van je wagen aangenaam wil houden.
3. Ga ervan uit dat niet iedereen bompa stijlgewijs met de wagen rijd, met al dat vermogen in je wagen ga je niet in een slakkengang optrekken naar 100 of 120 km per uur.
4. De auto verbruikt veel meer op de autostrade aan 130 per uur.
In de praktijk komt die voor mij neer op een realistisch bereik van ong. 320 KM, in de winter zal dat eerder 260 KM zijn.