• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Geluidsinstallatie voor mijn nieuwe woonst

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Hallo iedereen,

Ik heb onlangs een huis gekocht en ben daarom al wat aan het uitkijken voor een goede geluidsinstallatie. Maar door een gebrek aan kennis en het gigantische aanbod, zie ik momenteel door het bos de bomen niet meer. Ik heb al heel wat youtube-materiaal bekeken, reviews gelezen, op fora rondgesnold etc. maar ik geraak er op mijn eentje gewoon niet uit. Hopelijk kunnen jullie mij wat op weg helpen.

Wat wil je doen met je nieuwe Home Cinema systeem</strong> Ik wil starten met een goed setje voor aan de TV te hangen omdat films/series toch mijn eerste 'behoefte' zijn. Maar ik luister ook behoorlijk veel muziek - hiphop en rock zullen zowat mijn voornaamste genres zijn (maar eigenlijk lust ik alles wel qua muziek). Muziek zal wellicht voor 95% voortkomen van Spotify.

Op termijn zoek ik ook nog speakers bij te plaatsen in huis. Ik denk dan vooral aan de badkamer (luister graag muziek wanneer ik in bad zit) en dan nog (een) losse speaker(s) die gemakkelijk verplaatsbaar is en in de keuken geplaatst wordt, maar in de zomer ook naar het terras kan verhuizen bijvoorbeeld.

Wat mag het Home Cinema systeem gaan kosten? Om en bij de 1500 euro, meer mag het eigenlijk wel niet kosten momenteel. Ik weet dat dat in deze branche geen groot budget is maar ik hoop er wel de mediamarkt-setjes mee te overstijgen. Tweedehands is ook een optie, heb ik geen enkel probleem mee.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem? Qua geluidsinstallatie heb ik nog niets. Wel heb ik reeds een computer en zowel mijn vriendin als ikzelf hebben een smartphone/tablet. Het zou leuk zijn moesten we de geluidsinstallatie kunnen aansturen via computer, smartphone of tablet.

Wat denk je allemaal nodig te hebben? Dat hangt er een beetje vanaf wat jullie me adviseren. Voor aan de TV had ik gedacht aan een 2.1 set. Het is een vrij smalle ruimte dus ik heb ook zeker en vast geen ruimte om speakers achter mij te zetten. Aan de muur hangen - en ze zo op gelijke hoogte plaatsen met de achterkant van de zetel - is een optie maar ik weet niet of dat wenselijk is? Ik weet evenmin of een derde speaker (dus naast de left/front, right/front en subwoofer nog eentje in het midden) een meerwaarde biedt?

Qua versterkers ben ik totaal nog niet mee in het verhaal. Maar ik heb al wel wat gelezen over de Bluesound Powermode, de Sonos Connect AMP en Denon Heos Amp. Die hebben als voordeel dat ze je de draadloze 'multiroom' optie bieden (wat toch zeker interessant is naar de toekomst toe - ik denk bijvoorbeeld aan die speaker in de badkamer) maar ik weet niet hoe deze zich verhouden tot een 'gewone' versterker qua kwaliteit en mogelijkheden. Bovendien is het belangrijk dat ook mijn TV-setje in het geheel verwerkt kan worden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Omdat ik (lees: de vriendin) design ook belangrijk vind ging mijn voorkeur eerst uit naar Sonos/Bluesound. Lekker strak, goede software, alles op elkaar afgestemd, grote community (zeker Sonos),... Vooral Bluesound had een streepje voor bij mij maar eigenlijk hebben die nog geen 'totaaloplossing' voor muziek EN tv (zoals Sonos en Denon die wel hebben met hun respectievelijke playbar en Home Cinema). Er is ondertussen wel een Bluesound Duo op de markt (prachtig ding!) maar blijkbaar kan je die niet aan de TV hangen? Of zou die daar alleszins niet voor gemaakt zijn... Bovendien kreeg ik vandaag in de speciaalzaak (Turnhout) te horen dat ie me voor de prijs van zo'n Bluesound Duo (1000 euro) een setje van B&W samenstelt dat zeker zo goed klinkt als die Bluesound. Twijfel alom nu.
263a.png


Heb ook al is rondgekeken op de websites van Boston Acoustics en B&W. Vooral die Boston Acoustics zijn best nog wel 'betaalbaar'. Zag dat die hier en daar stevig afgeprijsd waren - schijnbaar omdat de verdeling van dat merk stopt in Europa.

<strong>Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik ben geen audiofiel. Ik heb niet het soort oren dat het verschil hoort tussen een versterker van 500 euro of eentje van 2000 euro (heb het nu eerlijk gezegd nog wel nooit getest
1f61b.png
). Maar ik wil wel leuk geluid dat zeker bij films en series een meerwaarde biedt. Verder moet het uiterlijk ook wel iets hebben. Alles wordt deel van de woonkamer dus dan wil het oog (lees: mijn vriendin haar oog) ook wat.



DE vraag is: Ga ik zelf iets samenstellen (2 speakers, subwoofer, amp en/of Sonos Connect AMP of consoorten) of ga ik voor een kant en klare oplossing zoals Sonos, Denon of Bluesound? Als optie 1 qua gebruiksgemak even goed zal scoren als optie 2, heeft optie 1 misschien wel mijn voorkeur. Maar optie 2 zal wellicht het simpelst zijn en misschien is dat - gelet op mijn budget/eisenpakket - ook wel gewoon een prima oplossing.

Ik kijk uit naar jullie advies en meningen! Indien jullie meer informatie nodig hebben, hoor ik het graag. Alvast bedankt en een prettig weekend gewenst.

Vince
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Wat is je bronmateriaal? Je zegt dat je vooral series kijkt, aan TV hangen. gaat het hier over blurays of dvd's? Of opnames/ bestellingen op digicorder?

Persoonlijk lijkt me sonos een goede oplossing voor muziek. Makkelijk te plaatsen, verplaatsen, samenvoegen, enz... maar voor film dacht ik dat sonos ook al vlug prijzig gaat worden, en ik meen me te herinneren dat er een aantal problemen zijn. o.a. geen DTS ondersteuning, waardoor je films geen geluid hebben.

*zelf geen ervaring met film op sonos, dus iemand anders zal dit moeten bevestigen
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.717
419
98
Earth
Voor muziek en multiroom sonos idd. Voor je film afhankelijk van welk budget je nog over hebt.. Bv een connect met een amp die je kiest en starten met 2.0 en zo uitbreiden naar 5.1 en verder
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
mysteryliner zei:
Wat is je bronmateriaal? Je zegt dat je vooral series kijkt, aan TV hangen. gaat het hier over blurays of dvd's? Of opnames/ bestellingen op digicorder?

Persoonlijk lijkt me sonos een goede oplossing voor muziek. Makkelijk te plaatsen, verplaatsen, samenvoegen, enz... maar voor film dacht ik dat sonos ook al vlug prijzig gaat worden, en ik meen me te herinneren dat er een aantal problemen zijn. o.a. geen DTS ondersteuning, waardoor je films geen geluid hebben.

*zelf geen ervaring met film op sonos, dus iemand anders zal dit moeten bevestigen
Bronmateriaal bestaat voor een heel groot stuk uit 1080p .MKV. Naar de toekomst toe gaat dat (wellicht) meer en meer evolueren richting netflix en consoorten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Vince187 zei:
Bronmateriaal bestaat voor een heel groot stuk uit 1080p .MKV. Naar de toekomst toe gaat dat (wellicht) meer en meer evolueren richting netflix en consoorten.
Als je vooral multiroom belangrijk vindt, zal je altijd op Sonos of Bluesound uitkomen. Overduidelijke marktleiders hier. Als je puur kwalitatief geluid wil, krijg je voor 1500 wel wat binnen budget hoor. Ik zou echter eerder voor zeer goede 2.0 speakers gaan ipv 2.1. Een goede subwoofer kost namelijk al zo'n 800 euro, en dan zakt het overige budget enorm snel. En een setje Klipsch reference speakers (als voorbeeld) zal voor 90% van de gevallen ook wel genoeg bas voorzien. Koop desnoods de subwoofer wat later aan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
sandervdw zei:
Als je vooral multiroom belangrijk vindt, zal je altijd op Sonos of Bluesound uitkomen. Overduidelijke marktleiders hier.Als je puur kwalitatief geluid wil, krijg je voor 1500 wel wat binnen budget hoor. Ik zou echter eerder voor zeer goede 2.0 speakers gaan ipv 2.1. Een goede subwoofer kost namelijk al zo'n 800 euro, en dan zakt het overige budget enorm snel. En een setje Klipsch reference speakers (als voorbeeld) zal voor 90% van de gevallen ook wel genoeg bas voorzien. Koop desnoods de subwoofer wat later aan.
Aangaande die multiroom, dat snap ik nog niet volledig. Ik zou perfect van start kunnen gaan met een 'simpel' 2.0 of 2.1 setje om dan nadien uit te breiden. Maar stel dat ik mij twee speakers aanschaf (en sowieso ook een versterker vermoed ik?) en dan na een jaar ofzo wil uitbreiden. Stel dan dat ik aan mijn versterker zo'n Sonos Connect (of de tegenhanger van Bluesound/denon) hang en in de badkamer bijvoorbeeld een Sonos play:3 neerpoot. Heb ik dan niet even vrolijk 'multiroom'? Of stel ik het mij nu te simplistisch voor? Maar kan ik dan niet even vrolijk via mijn gsm kiezen om muziek te spelen via de play:3 in de badkamer of muziek te spelen door mijn 2.0 setje dat ik aanvankelijk gekocht had? Of werkt het zo niet?

Wat betreft de speakers zelf. Ik heb is aan het kijken geweest op hificorner naar het aanbod. Ik vrees dat ik van die 'vloerstaande speakers' niet verkocht krijg aan de vriendin. En om eerlijk te zijn, aan mezelf ook niet momenteel. Onze woonkamer is relatief klein en ik vrees dat zo'n grote speakers toch wat uit de toon gaan vallen. En het oog wil ook wat, vind ik.

Daarom dat ik is gaan kijken ben naar die boekenplank speakers en daar vind ik toch meer mijn gading qua looks. Vooral die Bowers Wilkins CM1 S2 in het wit vind ik echt prachtig. En ze hebben dan ook nog zo'n ASW608 subwoofer die qua looks geheel in dezelfde lijn ligt en (op termijn) een mooie uitbreiding kan betekenen. Uiteraard weer naar jullie toe: volstaat zo'n opstelling voor film/muziek of ga ik hiermee toch wat te kort komen? De reden dat ik die Bowers Wilkins er uitkies is simpelweg omwille van hun prachtige looks. Ze hebben nog 'grotere' broertjes ook zie ik maar die zijn meteen een stuk groter. Op http://hometheaterreview.com/ las ik wel dat de CM1 S2 op vlak van bass geen hoogvliegers zijn - maar wellicht is dat iets dat je ook niet mag verwachten van boekenplank speakers, of vergis ik mij?


Kort samengevat heb ik dus eigenlijk twee vragen:
  • Klopt mijn idee van multiroom of zie ik het verkeerd?
  • Wat denken jullie van die Bowers Wilkins opstelling?

Tenslotte wil ik jullie nog bedanken voor de antwoorden die er tot hiertoe zijn geweest.


Vince
 
Laatst bewerkt door een moderator:

demon

Administrator
Medewerker
19 feb 2013
1.955
95
79
Vince187 zei:
Wat denken jullie van die Bowers Wilkins opstelling?
Ik kan op de rest niet antwoorden, maar ivm die sub, als je zo'n budget eraan wilt geven, leg dan ~100 € bij voor een svs-PB100
263a.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Ik zou wel opletten om blind de B&W CM1 S2 te kopen, het zou wel eens kunnen tegenvallen..

Het is een compacte Bookshelf die een dip heeft in het mid en licht geboost wordt in de treble, opletten voor luistermoeheid dus! Er zijn betere alternatieven, je gaat er ook een deftige versterking moeten aanhangen want het is tenslotte ook maar 84dB...Gezien je budget zou ik mij niet blindstaren op het uiterlijk, ik zal je straks enkele alternatieven geven.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

mysteryliner

Member
9 okt 2014
591
0
19
Bowers & Wilkins CM1 zijn op laag vlak iets minder, (En afhankelijk van wie luisterd) komen ze net iets te scherp/ puntig/ schel naar boven.

Terwijl Bowers & Wilkins 685 S2 er beter uit komt, subtieler, minder dat scherpe.. En meer & warmer op laag vlak...

......oh, en deze zijn goedkoper!!!
1f606.png
hier doen ze dienst als fronts met B&W m1's als surrounds en backs.

Dit is natuurlijk iets persoonlijks, en kun je best zelf eens ergens gaan luisteren & vergelijken.

Het uitgespaarde geld zou al een start kunnen zijn voor een subwoofer.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

davylermi

Member
5 okt 2014
219
0
21
Als je echt wat budget wil uitsparen voor bijvoorbeeld een goede sub(vanaf SVS SB-PB1000) zou ik zeker de Dali Zensor 3 eens beluisteren. Een heel stukje goedkoper maar de kwaliteit lijd er zeker en vast niet onder, toppertje!
zensor3_white_l_1.jpg



Als je bij B&W wil blijven zou ik zoals eerder vermeld de 685 S2 nemen maar een evenwaardig alternatief is de Monitor Audio Silver 2, met z'n 8" Woofer capabel voor aardig wat output tot 40Hz en een echt allrounder!



silver2-wht_large_1.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Wederom bedankt voor jullie hulp! Heb wat reviews opgezocht van die Bowers & Wilkins 685 S2</strong> en voor dat geld valt daar precies weinig op aan te merken. Bedankt voor die tip want dit vind ik ook prachtige speakers. Davylermi reikte me de Dali Zensor 3 en de Monitor Audio Silver 2 aan en die vind ik ook prachtig (niet onbelangrijk om vriendin gelukkig te houden). Ook daar heb ik wat reviews van opgezocht en hetzelfde verhaal: bang for bucks. Het is nu aan mij om is naar de speciaalzaak te gaan en te kijken welke speakers me het meest kunnen bekoren.

Heb voor de gein toch is een keertje naar vloerstaanders gekeken (de Bower Wilkins 683 S2 om precies te zijn) en hoe mooi die ook ogen... Ze zijn gewoon te groot voor mijn woonkamer vrees ik. In verschillende reviews lees ik ook dat die een vrij grote ruimte behoeven om volledig tot hun recht te komen en die ruimte heb ik simpelweg niet. Een van de weken ga ik ons nieuwe huis is volledig opmeten en dan zet ik hier wel een schets online - om jullie een idee te geven.

Voorlopig kan ik dus wel verder wat de speakers betreft.

Nu heb ik nog twee vraagjes voor jullie:

  • Ik zou graag (op termijn) een subwoofer toevoegen aan mijn setup. Maar soms lees ik dat de meerwaarde van zo'n subwoofer minder groot is dan wat velen verwachten. Hoe is jullie ervaring daarin? Als ik voor een van de bovenstaande bookshelves zou gaan en ik voeg daar een SVS SB-PB1000 (lees ik veel goede dingen over - ook hier), gaat dat echt een meerwaarde toevoegen aan mijn films en muziek?
  • Ik heb momenteel nog niets kennis aangaande versterkers. Welk budget moet ik rekenen voor een degelijke versterker? Qua apparatuur zou ik er graag een televisie, een HTPC en een Playstation mee aanvuren. En op termijn is het wel de bedoeling om er zo'n Sonos Connect ofzo aan te hangen zodat ik ook draadloos/over het netwerk Spotify ofzo kan streamen.

Ik kan jullie niet genoeg bedanken! Dit forum is tot hiertoe een enorme hulp gebleken.

<strong>Edit:
Heb nog wat zitten lezen aangaande versterkers en ik denk dat ik geen versterker zoek voor mijn set maar wel een receiver. Correct?
 
Laatst bewerkt door een moderator:

sandervdw

Well-Known Member
3 jun 2013
1.005
56
53
Let op, ik heb hier in een kleine woonkamer ook vloerstaande Boston Acoustics staan. Die dingen zijn eigenlijk niet zo groot hoor. Ze zijn bvb maar zo'n 10cm hoger dan mijn 50" tv. Maar kwalitatief zijn er zeker ook goede boekenplankspeakers hoor. Zeker die Dali Zensor 3 is echt verrassend goed. Maar, eens je een schets hebt, krijgen we natuurlijk wel een beter beeld. Bij bookshelves zal langs 1 kant de meerwaarde van een subwoofer groter zijn. Langs andere kant moet je zien dat uw sub niet overpowered lijkt tov de speakers. Maar bij een goede (lees: SVS) is dat wel vrij goed in te regelen.

Een nieuwe receiver kan zowiezo via het netwerk wel het grootste deel afspelen. Die Sonos connect dient vooral om echt het multiroom verhaal (dus dezelfde muziek die gelijktijdig door heel het huis speelt bvb) te ondersteunen. Gewoon spotify (betalend abo) kan met eender welke 300-400 euro receiver van pakweg Onkyo-Denon-Sony-Yamaha. Jouw apparaten vormen daar ook geen enkel probleem voor.

En je zoekt inderdaad een receiver
1f609.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Thanks voor de uitleg! Eenmaal de boel daar is opgemeten, zal ik wel is snel een schets maken in 3D, dan hebben jullie ook een beter beeld. Ideaal zal het sowieso wel niet zijn want het is één grote open ruimte (keuken en woonkamer volledig opengetrokken van voorgevel tot achtergevel) dus langs 1 kant heb je een grote open (keuken)ruimte terwijl je langs de andere kant meteen tegen de gevel zit. Ach ja... zo'n audiofiel ben ik ook niet dus ik ga me daar al niet aan storen wellicht.

Voor een goede receiver, in welke prijscategorie moet ik dan denken? Heb al wat reviews liggen lezen en die Marantz SR6009 is precies wel een aanrader. Het valt overigens wel op dat veel receivers op hificorner serieus afgeprijsd zijn, waaronder ook die Marantz SR6009. Wellicht toestellen die einde reeks zijn?

Voor mij is het ook zeker en vast belangrijk dat de receiver gebruiksvriendelijk is op vlak van aansluitingen, instellingen etc. Ik ben en blijf een leek dus een beetje duidelijkheid op dat vlak is dan geen overbodige luxe.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Een subwoofer voegt echt wel veel toe! Zeker voor film! En voor muziek is het wel nodig als je voor bookshelves gaat. Die hebben niet veel laag aan boord.

Nog mooie bookshelves zijn: KEF R100, KEF R300 en de KEF LS50.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Zoals beloofd, de schets in 3D.

Render_01.jpg



Render_02.jpg


De afmetingen/verhoudingen van de ruimte en de toestellen zijn 100 procent correct. Op die manier kunnen jullie je toch ook een beeld vormen. Uiteraard ontbreekt er nog wel een TV-meubel, daar ben ik mee bezig. Eenmaal dat klaar is, ga ik ook een render maken van TV-meubel met daarop twee bookshelves. Maar voor deze render heb ik dus gekozen voor de 683 S2.

Wat denken jullie van deze opstelling? Ik heb de indruk dat het wel 'gaat' maar dat de volledige installatie toch wel zeer aanwezig gaat zijn in de woonkamer.

Om de grootte van de TV te berekenen heb ik de gekende formules gebruikt. Ik dacht eerlijk gezegd dat ik op een 46 of 48 inch ging eindigen maar met die formules kwam ik op veel grotere toestellen uit - zeker wanneer ik voor 4k zou gaan. Nu vind ik die 55 inch precies al op het randje (afmetingen zijn gebaseerd op die van de Panasonic CX700) dus groter ga ik sowieso niet gaan. 60inch of groter ligt trouwens ook buiten mijn budget.

Ik kijk wederom uit naar jullie aanbevelingen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.116
324
113
Als dat ook wat mooie speakers zijn, dan geeft dat niet dat het aanwezig is in je woonkamer vind ik. Allé, als je niet omver loopt tenminste :p

Eerlijk gezegd zou ik, als je voor bookshelves gaat, ze ook op stands zetten zodat je ze wat van de muur kunt halen. Ik heb dit zelf ook gedaan en het stereobeeld is daar veel beter door geworden.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
broodro0ster zei:
Als dat ook wat mooie speakers zijn, dan geeft dat niet dat het aanwezig is in je woonkamer vind ik. Allé, als je niet omver loopt tenminste
1f61b.png


Eerlijk gezegd zou ik, als je voor bookshelves gaat, ze ook op stands zetten zodat je ze wat van de muur kunt halen. Ik heb dit zelf ook gedaan en het stereobeeld is daar veel beter door geworden.
+1

Er is ook nog de 684 hé mocht je de 683 té vinden... sowieso toch wat meer gefundeerd laag met wat kast rond dan via bookshelfs, zeker als je dan gaan sub neemt/kan zetten - hoe breed (van mekaar verwijderd) kan je ze zetten eigenlijk? Size does matter, hoe groter het beeld hoe prettiger de ervaring (wordt ne mens snel gewoon). Ik zou zeker naar 55" inch gaan als het in het budget past. Kwam zelf van 42", naar 50" en nu 55" - en 'k had beter toch ne 60" genomen (kijkafstand 3,5 meter ongeveer, naargelang ik tv dichter uitschuif of niet)
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Thanks again! Zoals ze nu staan op de schets, staan ze 170cm uit elkaar. Verder gaat eigenlijk niet want dan komt de ene gevaarlijk dicht tegen de kachel te staan. Wat het beeldformaat van de TV betreft, ik denk dat 55inch inderdaad leuker gaat zijn voor de immersie. Ik ben wel iemand die houdt van film en series dus dan lijkt me dat toch een voordeel te zijn.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Joske007

Moderator
Medewerker
4 mei 2013
4.181
144
68
Vince187 zei:
Thanks again! Zoals ze nu staan op de schets, staan ze 170cm uit elkaar. Verder gaat eigenlijk niet want dan komt de ene gevaarlijk dicht tegen de kachel te staan. Wat het beeldformaat van de TV betreft, ik denk dat 55inch inderdaad leuker gaat zijn voor de immersie. Ik ben wel iemand die houdt van film en series dus dan lijkt me dat toch een voordeel te zijn.
Indien het kan, zou ik wel je zetel een stuk van de achterwand halen, zodat je minder last zal hebben van staande golven en reflecties. Ook heb je hierbij het voordeel dat je TV een stuk groter lijkt
1f606.png
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Vince187

Member
8 jun 2015
52
0
9
Joske007 zei:
Indien het kan, zou ik wel je zetel een stuk van de achterwand halen, zodat je minder last zal hebben van staande golven en reflecties.Ook heb je hierbij het voordeel dat je TV een stuk groter lijkt
1f606.png
Een stukje ga ik de zetel wel van de muur halen maar ook niet te ver. Ik val in herhaling maar de vriendin moet het ook allemaal diggen want anders no go voor mij.

Als ik die formule van hier op het forum (1,6 x de schermdiagonaal) gebruik kom ik uit bij een televisie van 60inch of zelfs nog iets groter. Ik denk dat 55inch zelfs al op het randje zal zijn, 60inch of groter wordt toch gewoon belachelijk in zo'n kleine ruimte?

Oh ja, aan een surround-opstelling (op termijn) moet ik in die ruimte niet beginnen denk ik he? :p
 
Laatst bewerkt door een moderator: