• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Niet meer bezig met HA momenteel. Heb het ooit gedaan met mijn Philips Hue denk ik, werkte best wel OK maar zeker niet waterdicht bv. als ik thuis kwam na zonsondergang Hue lamp aan.

Met je UniFi zal aanwezigheid ook niet werken omdat je unRAID niet constant opstaat. Dat is denk ik eventueel ook een optie.

Office 365 kan ik je helemaal niet mee helpen want MS soft op mijn Macs ... nee dat gaat nooit gebeuren.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Niet meer bezig met HA momenteel. Heb het ooit gedaan met mijn Philips Hue denk ik, werkte best wel OK maar zeker niet waterdicht bv. als ik thuis kwam na zonsondergang Hue lamp aan.

Met je UniFi zal aanwezigheid ook niet werken omdat je unRAID niet constant opstaat. Dat is denk ik eventueel ook een optie.

Office 365 kan ik je helemaal niet mee helpen want MS soft op mijn Macs ... nee dat gaat nooit gebeuren.

Je zit helemaal mis denk ik :p
Ik had het enkel over openzetten nr buiten toe indien nodig.. (hiervoor wacht ik op Philip zn antwoord op vorige post)
Unraid heeft daar helemaal niets mee te zien (HA staat op mn pi, niet unraid, idem controller)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Ik zou eigenlijk toch echt graag owntracks of homeassistant zelf willen gebruiken, maar liefst los van de cloud

met owntracks kan ik zelfs connecteren met die mqtt broker (das echt wel DE way to go)

Alleen, bots ik dan weer tegen het probleem dat ik dingen zal moeten openzetten naar buiten toe? Kan dit op een veilige manier?

of moet ik echt die home assistant cloud nemen, en dan met webhooks werken?


Is er mogelijkheid dat je me op weg helpt :p

Philip Philip
@StefaanD :p gij ook?

Philip Philip , heb jij hier kennis van
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Net even gekeken naar https://www.home-assistant.io/integrations/owntracks
Momenteel is mijn HA setup enkel via vpn buitenshuis bereikbaar.
Ik zou het liefst zo houden.
MAAR

als ik de owntracks wil via private http mode.. en ik gebruik die webhook, moet mijn HA dan buitenaf zonder vpn bereikbaar zijn?
Ik zie wel dat ik ook de cloud dienst van HA kan gebruiken (betalend) en dan die webhooks ook gaan, maar liever niet betalend..

Andere optie is om mqtt mode te gebruiken (wat zijn de voordelen hiervan tov http mode?) maar ook dan moet mij HA van buitenaf bereikbaar zijn???
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
OwnTracks moet je locatie kunnen doorgeven, dus of het nu HTTP of MQTT is, de OwnTracks app moet aan die endpoint aan kunnen.

Maw, ofwel altijd over VPN, ofwel poort open zetten (en natuurlijk beveiligen in de mate dat mogelijk is).

Neen, zelf nog niet gedaan. Later misschien, momenteel geen nood aan.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Das niet haalbaar toch altijd over VPN... Of kan ik Da VR die app alleen?
Andere optie is dus idd poort open zetten, maar geen ervaring in. @stefaand ?
Of dan toch de cloud zeker. Zucht
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Philip Philip kan je hierbij helpen of weinig tijd?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Ik ben blijkbaar de enige die HA gebruikt met unifi en wil aan presence detection en tracking doen zonder dat ik alles wil bloot stellen en niet met de cloud werken.

Ik zie echt weinig opties..
Ik zit daar dus stuck

M'n sd kaart loopt ook vol. ik heb hier nog een spare ssd liggen
Kan die gebruiken? (rasp pi 4 + hass.io)
Wat zijn de stappen daar?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.112
324
113
Die externe services moeten met uw HA instance kunnen babbelen he. Dus dan moet je die open zetten ofwel de cloud gebruiken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Die externe services moeten met uw HA instance kunnen babbelen he. Dus dan moet je die open zetten ofwel de cloud gebruiken.

Ja dat snap ik wel.
ofwel de cloud
ofwel poort open zetten ofwel via vpn continu

Indien met vpn, kun jij daarbij helpen? kan ik bv de HA app mn locatie laten doorgeven op de achtergrond en zorgen dat die altijd vpn gebruikt?

Allerlaatste mogelijkheid is denk ik via google..
locatie delen, maar dan moet ik blijkbaar mn eigen locatie delen met een 2de google account, die dan uitgelezen wordt door HA
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.112
324
113
Ik gebruik OpenVPN op m'n Synology. Wellicht kan jij dat ook wel draaien op jouw Unraid server.
Dat het altijd aanstaat, moet je instellen op jouw smartphone, maar van Android heb ik eerlijk gezegd geen verstand.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Ik gebruik OpenVPN op m'n Synology. Wellicht kan jij dat ook wel draaien op jouw Unraid server.
Dat het altijd aanstaat, moet je instellen op jouw smartphone, maar van Android heb ik eerlijk gezegd geen verstand.

ik heb al vpn draaien via mijn usg he
dat werkt.

Vind het jammer dat ik nergens hulp of respons krijg zodat ik verder kan

ik weet wat de opties zijn
cloud (doe ik niet privacy en terug $$$)
port forwarden doe ik ook niet voor de veiligheid.
Dus ja..
veel opties zijn er niet, maar dan sta ik er alleen voor
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.112
324
113
Maar ik snap de vraag dan niet goed. Je hebt al een VPN server draaien? Dan ist toch gewoon maar een kwestie van de VPN aan te zetten op jouw gsm en daar de Home Assistant app op te installeren? Dan kan je daarmee tracken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Maar ik snap de vraag dan niet goed. Je hebt al een VPN server draaien? Dan ist toch gewoon maar een kwestie van de VPN aan te zetten op jouw gsm en daar de Home Assistant app op te installeren? Dan kan je daarmee tracken.

Ik kan op mijn gsm idd al die vpn aanzetten.
De HA app heb ik daar ook al op..

MAar ofwel zie ik het mis (kan ook)

Als ik die vpn aanzet, ik open de HA app, dan zal hij mn positie tracken
doe ik die vpn uit, stopt hij met tracken, stel ik ben dan thuis, dan ben ik plots afwezig?

Anders ook .. stel ik ben op het werk
ik zet vpn aan, volgens ha ben ik dan op het werk
ik doe de vpn uit, weg ben ik van het werk

of ik verplaats me van het werk, ik moet mn vpn ophebben, of ha weet niks

conclusie ik moet continu mn vpn oplaten (alsook de app? of doet die dat in de background?)
volgens mij schakelt mn tel die zelfs auto uit, na x tijd

of zie ik alles mis?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.112
324
113
Jouw VPN moet altijd aanstaan ja, want anders kan hij niet meer met HA communiceren.
De HA app op mijn iPhone blijft in de achtergrond draaien. Ik kan bv in HA zien wanneer m'n gsm heeft opgeladen enzo. Mss is dat een instelling in jouw GSM die de app na een bepaalde tijd toch sluit?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.714
418
98
Earth
Ik gebruik geen app voor de vpn he, dat zit in het OS
De vraag is, wat hij zal doen als de vpn wegvalt, waar ben ik dan.. zal ik es testen
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.112
324
113
Wat hij zal doen wanneer het wegvalt weet ik niet, dat ga je idd eens moeten testen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.112
324
113
Met een Raspberry PI heb ik geen ervaring, maar de SD kaart clonen op een grotere lijkt me de makkelijkste oplossing? Of zit er limiet op de SD kaart grote?