• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Denk dat gewoon weinig mensen hier ervaring mee hebben.

Authenticatie via Oauth loopt via een callback URL en dat moet beveiligd zijn met een SSL certificaat. Ik denk dat je HA instance moet ook van buitenaf bereikbaar zijn (dus zonder VPN) om dit te kunnen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Denk dat gewoon weinig mensen hier ervaring mee hebben.

Authenticatie via Oauth loopt via een callback URL en dat moet beveiligd zijn met een SSL certificaat. Ik denk dat je HA instance moet ook van buitenaf bereikbaar zijn (dus zonder VPN) om dit te kunnen.

Crap
Dwz dat ik dan poorten moet openzetten?

Ik wil er enkel via vpn aan kunnen..
Via google api lukt het wel (vr de calendar)

Doe jij trouwens nog verder met HA?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Crap
Dwz dat ik dan poorten moet openzetten?

Ik wil er enkel via vpn aan kunnen..
Via google api lukt het wel (vr de calendar)

Doe jij trouwens nog verder met HA?
Ja, die poorten moeten opstaan. Microsoft doet een call naar jouw server, dus hij moet bereikbaar zijn voor hen.
Nee, ik doe niet zoveel meer met HA. Het draait nog steeds met de automatisaties die ik heb, maar verder uitbreiden doe ik niet meer. Niet omdat ik het niet tof vindt, maar ben voorlopig bezig met andere hobbies die veel tijd in nemen.

En er is zoveel veranderd in de laatste releases dat ik beter weer eens van 0 begin, maar ik wacht op tot ik een nieuwe Synology heb om het draaien. Dat ze maar snel met een 920+ afkomen, dat ik kan upgraden :p
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Momenteel doe ik aan presence detection via wifi
MAAR
snachts is dat een probleem, gezien de wifi van de tel dan uitvalt en ik zogezegd weg ben.
Maar ook als ik thuis kom, zou het iets sneller moeten detecteren

De vraag is, wat is een beter alternatief?
Via google maps?
Via bluetooth ? (i dunno of het bereik van de pi dan wel voldoende is en of die ook uitschakelt snachts?)
Via home assistant app? (maar dan moet ik of nr de cloud gaan (betalen) of zelf open zetten, maar das dan poorten openzetten wat ik eigenlijk niet wil
Via life360?

Maar dan deel je wel je locatie... extern

@broodrooster
Philip Philip
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.101
320
113
Ik doe het via Wifi en dat werkt goed hier. Geofencing wil ik niet gebruiken, want daar zit vertraging op en de batterij van uw gsm gaat dan sneller plat.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
HA app en Life360 hier.

Ivm oauth2: Geen ervaring met Office365, maar normaal doet de Google/MS/whatever zijde geen request direct terug naar jouw kant hoor, maar die geeft wel een callback url die je moet definieren. Na succesvolle auth redirect de oauth2 provider de client terug naar die callback (Home Assistant in dit geval). Meestal wel HTTPS nodig in dat geval, maar dat hoeft niet per se publiek.

Mijn HA draait private, maar wel met HTTPS via Letsencrypt. Letsencrypt voert zijn ACME validatie uit op DNS niveau, die bij mij in Route 53 zit. Geen problemen met oauth (bv ook nodig voor Spotify)
 
  • Vind ik leuk
Reactions: broodro0ster

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
HA app en Life360 hier.

Ivm oauth2: Geen ervaring met Office365, maar normaal doet de Google/MS/whatever zijde geen request direct terug naar jouw kant hoor, maar die geeft wel een callback url die je moet definieren. Na succesvolle auth redirect de oauth2 provider de client terug naar die callback (Home Assistant in dit geval). Meestal wel HTTPS nodig in dat geval, maar dat hoeft niet per se publiek.

Mijn HA draait private, maar wel met HTTPS via Letsencrypt. Letsencrypt voert zijn ACME validatie uit op DNS niveau, die bij mij in Route 53 zit. Geen problemen met oauth (bv ook nodig voor Spotify)

Voor de HA app, die staat dan open naar buiten toe?
Life360 zowel presence detectie en tracking? ivm presence detection, stel dat je wifi wegvalt.. onthoudt hij dan waar je bent of verdwijnt dat?

Ivm oauth2
Kun je dat wat uitleggen voor https, of moet ik daar niet aan beginnen? :p
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Geduld is een mooie zaak, er zijn andere prioriteiten he ;).

Voor HA doe ik enkel presence detection thuis / niet thuis.

HA staat niet open naar buiten toe, enkel beschikbaar via VPN (WireGuard). Maar als de HA app niet gedetecteerd wordt, ben je dus ook gewoon 'niet thuis'. In ieder geval de HA app is maar 2de lijn, primair is Life360.

Ik gebruikte het al voor familie en vrienden, dus handig om dan te hergebruiken voor presence detection in HA. 't Is een cloud dienst, dus locatie wordt regelmatig via 4G/wifi doorgestuurd. HA integreert met de Life360 API om die locatie op te vragen.

HTTPS... Soms hou ik mijn mond beter :p.

Eerlijk gezegd als je het echt wil en/of het is nodig, dan zal HA Cloud het makkelijkst zijn... Of je gebruikt DuckDNS samen met LetsEncrypt, maar dan ga je HTTP/HTTPS poorten moeten open zetten voor de validatie.

Maar goed, ik doe het op deze manier (er zijn natuurlijk andere mogelijkheden):
- Ik heb mijn persoonlijk domein en DNS voor mijn domein wordt geregeld via AWS Route 53
- HTTPS certificaten worden aangevraagd via LetsEncrypt (bevoorbeeld via de HA addon)
- Voor de validatie heeft de HA LetsEncrypt addon, toegang om via de AWS API wijzigingen aan te maken in de DNS settings van mijn domein (*)
- Die voegt dan de validatie-records toe om te bewijzen dat ik ben wie ik ben
- LetsEncrypt levert bij success het certificaat, dit wordt gebruik in HA (onder andere)
- Proces herhaalt automatisch om het certificaat te vernieuwen (90 dagen geldig)

PS: voor een eigen domein, DNS etc. moet je ook betalen ;)

(*) Kan integreren met heel wat andere DNS providers, kijk maar naar de lijst
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
True
Los daarvan
Je gebruikt life360 voor presence, (kan feitelijk ook voor tracking toch? gezien hij je locatie weet)
Snachts als je wifi wegvalt
Hoe zit dat dan bij HA

Ben je dan thuis of weg, gezien hij communiceert met life360

Das de grote vraag
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Presence detection gebeurt adhv gps met Life360 (dus ja is tracking in the end). Mijn GPS locatie is thuis, dus ik ben thuis. Wifi of niet maakt niet uit.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Presence detection gebeurt adhv gps met Life360 (dus ja is tracking in the end). Mijn GPS locatie is thuis, dus ik ben thuis. Wifi of niet maakt niet uit.

Dan kan jij toch perfect ook tracking doen , en met zones buiten het huis (bv werk) werken? Waarom doe je dit niet?

Andere vraag is, waarom bv google maps daarvoor niet gebruiken? of waze?
Ik zie wel met google dat je feitelijk een 2de account moet aanmaken, en je locatie moet delen met die 2de, en dan die 2de koppelen met HA.. ipv gewoon rechtstreeks tss

Kan je met life360 ook 2factor auth doen?
Ik wil echt niet dat mn locatie gelekt wordt
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
65
Kortrijk
Dan kan jij toch perfect ook tracking doen , en met zones buiten het huis (bv werk) werken? Waarom doe je dit niet?

Wel ik werk thuis, ons bedrijf is 100% remote 😜. Geen verandering hier in Corona tijden...

Maw ik heb momenteel geen nut aan andere zones 😂.

Andere vraag is, waarom bv google maps daarvoor niet gebruiken? of waze?
Ik zie wel met google dat je feitelijk een 2de account moet aanmaken, en je locatie moet delen met die 2de, en dan die 2de koppelen met HA.. ipv gewoon rechtstreeks tss

Heh, geen idee. Life360 voldoet aan mijn verwachtingen, vroeger gebruikten we onderling FindMyFriends om locatie van elkaar op te vragen, maar laatste jaren gebruiken we niet allemaal iPhones meer. Life360 was voor familie/vrienden beste keuze om locatie te delen.

Kan je met life360 ook 2factor auth doen?
Ik wil echt niet dat mn locatie gelekt wordt

Helees niet, voor zover ik weet. En gelijk heb je 😉.

Misschien migreer ik later wel naar een eigen OwnTracks of dergelijke... als ik de rest mee krijg.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.707
418
98
Earth
Ik zou eigenlijk toch echt graag owntracks of homeassistant zelf willen gebruiken, maar liefst los van de cloud

met owntracks kan ik zelfs connecteren met die mqtt broker (das echt wel DE way to go)

Alleen, bots ik dan weer tegen het probleem dat ik dingen zal moeten openzetten naar buiten toe? Kan dit op een veilige manier?

of moet ik echt die home assistant cloud nemen, en dan met webhooks werken?


Is er mogelijkheid dat je me op weg helpt :p

Philip Philip
@StefaanD :p gij ook?
 
Laatst bewerkt: