• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Gisteren een update gedaan naar 0.117.5
En das niet feilloos gegaan..
Zeg maar een grote ramp.
En dit door mn eigen schuld waardoor HA in safe mode ging.
Dat niet alleen, de sd kaart waarmee hij bootte -> jup je raad het, corrupt
Gevolg compleet geen HA meer.
Zitten vloeken en vloeken :)
Vandaag nu terug up and running en nog beter, geen sd kaart meer voor de boot..
Volledig geboot vanaf usb stick !
Allright !

Alles is terug up, gelukkig had ik smorgens een auto backup naar google drive de dag van de fuckup. :)

Die terug kunnen zetten en nu deftig geupdate naar 0.117.5
Weer bijgeleerd.. stap verder en ik weet nu ook wat doen indien alles terug crashed, ben ik zo terug up & running

Nota voor mezelf
De gids die ik gevolgd heb https://community.home-assistant.io/t/installing-home-assistant-on-a-rpi-4b-8gb-with-ssd-boot/230948
SD-card heb ik nog als backup met daarop Raspbian lite
Dus booten lukt zoiezo indien failed

De usb stick draait hass.io (supervised).
Dus ook dat zit nu goed , hij draait ook 64 bit nu
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik heb hier thuis een electrische boiler staan en ik zou graag willen weten wat die jaarlijks verbruikt..
Ik heb een plug die power meet.
Graag hoor ik of ik juist bezig ben of of jullie dit anders doen

Ik heb volgende sensor aangemaakt
- platform: integration
source: sensor.power_nachtlampje
name: energy_verbruikt
unit_prefix: k
round: 2
method: left

deze zou de Watt moeten omzetten in kWh

Vervolgens heb ik deze
utility_meter:
energy:
source: sensor.energy_verbruikt
cycle: daily

deze zorgt ervoor dat het verbruik elke dag opgeteld wordt en weergegeven wordt in kWh

Als ik nu wil weten hoeveel dit verbruikt per jaar, kan ik gewoon x 365 doen
Wil ik weten hoeveel dit me kost, dan doe ik die jaarlijkse uitkomst x de kostprijs (nog niet opgesplitst in dag/nacht
Correct?
Of gaat die meting niet kloppen?
Ik vermoedelijk ook die calculatie doen binnen HA?

Daarna kan ik dan besluiten of het aangeraden is die boiler snachts uit te schakelen...

Dergelijke plug/systeem kan ik dan overal gebruik om meting te doen
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Een "voorspelling" doen in de toekomst met gewoon je dagwaarde kWh x 365 is niet helemaal correct natuurlijk... hangt van de warm-water vraag af hé. Is het kWh/dag verbruik dan elke dag exact hetzelfde ?
In de wintermaanden is het stadswater dat de boiler binnenkomt merkbaar kouder dan in de zomer, dus meer energie nodig om op te warmen.
Als volgende week plots iedereen 1 uur onder de douche blijft staan klopt je anticipatie niet meer.

Je kan dus enkel een "TREND" berekening maken hoeveel kWh/jaar je boiler zou worden bij het gebruik zoals het de afgelopen dag/week WAS.
 

krikri

Well-Known Member
3 mei 2015
1.516
158
66
zijn die verschillen niet enorm groot? Mijn energieverbruik bij een week vriesweer in winter is groter dan 4 maanden zomer...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dat maakt toch allemaal niet uit.
Das allemaal evenredig.
Als ik het snachts uitschakel dan zal ik x minder verbruik hebben. De vraag is of dat de moeite is.

Of dat nu vriesweer is, waar het zoiezo hoger is, of zomer.. bij beide gevallen ga je altijd minder hebben..
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Voor een toepassing met electrische boiler lijken de mogelijkheden tot energie-verbruik eerder :

-> extra isoleren van de unit, buizen etc
-> afschakelen telkens er geen aanwezigheid is van enkele dagen. Weet wel dat als de boiler afgekoeld is je natuurlijk een pak meer energie nodig hebt om terug te hervatten als je boiler op 10°C staan
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Voor een toepassing met electrische boiler lijken de mogelijkheden tot energie-verbruik eerder :

-> extra isoleren van de unit, buizen etc
-> afschakelen telkens er geen aanwezigheid is van enkele dagen. Weet wel dat als de boiler afgekoeld is je natuurlijk een pak meer energie nodig hebt om terug te hervatten als je boiler op 10°C staan

Die laatste zin idd, als ik em uitzet, meer energie nodig om terug hetzelfde bereik te hebben tenzij dit nog steeds dan lager is qua verbruik dan continu aanstaan
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Denk ook dat Jan hier juist is en dat je dan beter de temperatuur nachts lager insteld (en mits goede isolatie gaat deze dan sowieso minder opslagen ) en duurt het opwarmen minder lang en zodoende minder verbruik (moet niet echt lange tijd op vol vermogen gaan )


(maar waarom ligt gij wakker van uw stroomverbruik ...gij hebt toch panelen op uw dak liggen ? )
 
Laatst bewerkt:

Chr1st0f

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
1.912
242
73
Waarvoor gebruik je die elektrische boiler eigenlijk, ging dat niet met je cv?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Waarvoor gebruik je die elektrische boiler eigenlijk, ging dat niet met je cv?

Enkel voor de keuken, es je handen was ofzo.
De afstand van de zolder nr de keuken, is te groot, je zou echt veel verloren moeten opwarmen enkel en alleen om je handen es te wassen
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Enkel voor de keuken, es je handen was ofzo.
De afstand van de zolder nr de keuken, is te groot, je zou echt veel verloren moeten opwarmen enkel en alleen om je handen es te wassen
Beter vervangen door kleine flash-boiler onderaan in de keukenkast ofzo.
Idd wat zottekes om vanaf zolder met een veel te grote boiler met veel warmteverliezen enkel naar een keukenkraan te gaan...
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
En die wilt ge dan gaan afzetten in de nacht om te besparen ?

Hier staat er ook enen onder de pompbak (een 10 of een 15 liter ) en die staat ook continue op ....zoveel verbruikt dat niet dus denk niet dat ge veel gaat besparen .

Denk dat ge beter die grote afzet snachts
 

skoebiedoe

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.150
68
58
Het verbruik van die boiler wordt bepaald door hoeveel keer je warm water gebruikt aan die kraan en de hoeveelheid water die erdoor gaat .
Telkens je uw handen wast of warm water gebruikt komt daar koud water bij dat moet opgewarmd worden en indien je veel warm water gebruikt waardoor de boiler in feite “leeg “ komt te staan gaaat deze werken als een doorstromer en dan gaat hem continue op vol vermogen werken want die wilt u warm water leveren .
Dus zomaar dagelijks verbruik vermenigvuldigen is niet echt juist maar kan u wel een schatting opleveren .`
Ook is de temperatuur van het leidingwater in de wintermaanden kouder dan in de zomermaanden wat dis extra opwarming gaat vragen .

Wil je besparen was uw handen meer met koud water (dat gaat ook ) en gebruik uwen boiler nooit “leeg “ (dus uw warm waterkraan niet open laten staan tijdens den afwas of dergelijke
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik doet dat niet automatisch..
In het verleden teveel voor gehad dat dingen braken.

Nu sinds , denk ik, 117 is dat absoluut minder, bijna nooit meer breekt er iets