• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik ben sinds een goede week ook op de HA boot gesprongen. Eerst wou ik gewoon kiezen voor een systeem zoals de Niko Home Control 2 (hub), omdat ik een systeem wou waar niet te veel omkijken naar was... maar ik had nog een RPI 3b liggen, dus Hassio erop en ik moet zeggen dat het me écht wel bevalt.

Ik had veel pielen verwacht, maar zo 'out of the box' met minimale configuratie werkte de aircos/warmtepompen, TV, luidsprekers, digitale energiemeter,... zelf de auto kon ik koppelen. Vorige week ook enkele dimmers (Shelly dimmer 2) geïnstalleerd en nu kan ik al enkele lampen aan/uit/dimmen - zonder al te grote kosten. Alles ook aan de Nabu Casa cloud gehangen als trial en de integratie met Google Assistant werkt heel goed.

Ik heb nog niet veel gedaan met de automations, maar de lichten gaan nu toch al aan bij het terug thuis komen en het binnenrijden van de 'zone' na zonsondergang.

Alleen nu misschien eens kijken om naar een stabieler platform te gaan dan de RPI 3b (ttz, stabieler dan een SD kaartje) - ik dacht aan een goedkope intel celeron NUC à 150 euro. vb https://www.coolblue.be/nl/product/816081/intel-june-canyon-nuc7cjyh.html met 4 of 8gb ram en een kleine SSD.

Volgend projectje is om te kijken of ik de latjes voor de ramen niet kan automatiseren... en natuurlijk beginnen aan de nieuwe HT
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Yep. Das waar. Maar in mijn ogen is smarthome automatisatie. Dus zo weinig mogelijk bediening. Dus automatisation 😊

Maar heb nog heel veel te leren. Dus stap voor stap 😉

Uit de hub halen vreesde ik al voor. Das iets voor stap voor stap te doen. Eerst ip proberen fixen en eens denken aan die github.
Gewoon eens 1 lamp eruit halen.. en dan toevoegen met de conbee
Je zal daarna zien dat dit HEEL makkelijk gaat, en dan ga je ongetwijfeld ze allemaal in 1 keer eruit halen :p
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik ben sinds een goede week ook op de HA boot gesprongen. Eerst wou ik gewoon kiezen voor een systeem zoals de Niko Home Control 2 (hub), omdat ik een systeem wou waar niet te veel omkijken naar was... maar ik had nog een RPI 3b liggen, dus Hassio erop en ik moet zeggen dat het me écht wel bevalt.

Ik had veel pielen verwacht, maar zo 'out of the box' met minimale configuratie werkte de aircos/warmtepompen, TV, luidsprekers, digitale energiemeter,... zelf de auto kon ik koppelen. Vorige week ook enkele dimmers (Shelly dimmer 2) geïnstalleerd en nu kan ik al enkele lampen aan/uit/dimmen - zonder al te grote kosten. Alles ook aan de Nabu Casa cloud gehangen als trial en de integratie met Google Assistant werkt heel goed.

Ik heb nog niet veel gedaan met de automations, maar de lichten gaan nu toch al aan bij het terug thuis komen en het binnenrijden van de 'zone' na zonsondergang.

Alleen nu misschien eens kijken om naar een stabieler platform te gaan dan de RPI 3b (ttz, stabieler dan een SD kaartje) - ik dacht aan een goedkope intel celeron NUC à 150 euro. vb https://www.coolblue.be/nl/product/816081/intel-june-canyon-nuc7cjyh.html met 4 of 8gb ram en een kleine SSD.

Volgend projectje is om te kijken of ik de latjes voor de ramen niet kan automatiseren... en natuurlijk beginnen aan de nieuwe HT


Jaaaaaaaaaaa luckske is terug !!!!! en hoe !

Top top top !
Amai je bent al aardig op weg.

Digitale energiemeter... Hoe heb je dat gedaan? Middels die speciale kabel?
Toon es wat screenshots van je dashboards... ga je github starten?
Nabu casa cloud is zn geld waard ja, heb ik ook, zalig he

Nieuwe ht ook ! Nice ; wil ik ook volgen !!!
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ja, digitale meter is via een P1 slimme kabel. Ik had hiervoor P1mon draaien op de RPI.
Waarvoor zou ik GitHub kunnen gebruiken? Om YAML files te sharen?

Enkele screenshots, maar dat is eigenlijk maar snel snel in elkaar gestoken, daar moet ik nog eens meer bij nadenken.
Vooral bij energie wil ik nog bij houden wat de productie en verbruik is per dag voor een langere periode - maar als ik het juist had gelezen is de default storage van Home Assistant 14 dagen. Dus eventueel externe db gebruiken, maar daarvoor ga ik vermoed ik sowieso wel moeten kijken naar die Intel NUC - de RPI 3b is nu al niet van de snelste met de kleine config yaml die het al moet laden.

Screen-Shot-2020-09-30-20-52-49.png


Screen-Shot-2020-09-30-20-52-57.png


Screen-Shot-2020-09-30-20-53-07.png
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Philip and Sphinkx

Sphinkx

Well-Known Member
Home-Theater Goud
19 feb 2013
2.478
309
93
Gewoon eens 1 lamp eruit halen.. en dan toevoegen met de conbee
Je zal daarna zien dat dit HEEL makkelijk gaat, en dan ga je ongetwijfeld ze allemaal in 1 keer eruit halen :p

Allicht. Maar wil eerst hebben dat het stabiel draait. Want nu kan ik lichten nog bedienen als HA er uit ligt.

Sommige lichten zitten wel in een socket in de plafond. Die krijg ik er heel moeilijk uit. Soms moet ik de ganse socket er uithalen..

luckske luckske ben content dat je dashboard er zo basic uit ziet. Mijne is gelijkaardig...
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ja, digitale meter is via een P1 slimme kabel. Ik had hiervoor P1mon draaien op de RPI.
Waarvoor zou ik GitHub kunnen gebruiken? Om YAML files te sharen?

Enkele screenshots, maar dat is eigenlijk maar snel snel in elkaar gestoken, daar moet ik nog eens meer bij nadenken.
Vooral bij energie wil ik nog bij houden wat de productie en verbruik is per dag voor een langere periode - maar als ik het juist had gelezen is de default storage van Home Assistant 14 dagen. Dus eventueel externe db gebruiken, maar daarvoor ga ik vermoed ik sowieso wel moeten kijken naar die Intel NUC - de RPI 3b is nu al niet van de snelste met de kleine config yaml die het al moet laden.

Screen-Shot-2020-09-30-20-52-49.png


Screen-Shot-2020-09-30-20-52-57.png


Screen-Shot-2020-09-30-20-53-07.png


Ik wil ook nog dergelijke slimme meter koppelen.. is die kabel lang naar de pi?
Wat github betreft , kijk es naar de mijne (zie sig)
Voordeel is dat je heel veel code kan zien/sharen, je ideetjes krijgt en een soort van backup hebt ;)
Ik heb zo al veel gesnoept :p

Doe je alles in de UI of via yaml?
Benieuwd naar al je hardware ook (kun je ook op github zetten)
Wat gebruik je voor je verwarming?

Alles ivm je auto is ook nice, hoewel dit bij mij helaas niet kan
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
0.116 belooft weer veel lekkers ! oa vooral wie de ui gebruikt...
Maar ook een hele belangrijke ivm de backup, je zal niet compleet meer HA eerst moeten installeren en vervolgens de backup addon ..
Nee, nu zal je tijdens de install onmiddeiljk de backup kunnen gebruiken..
Dat maakt het VEEL makkelijker, om bv ook van het ene naar het andere systeem te gaan
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Wist niet dat er in HA backup functionaliteit zat :p
Ik pak gewoon dagelijks aan de hand van Hyperback een backup van al m'n Docker config folders op de Synology. Heb al eens ene moeten restoren en dat werkt goed.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Wist niet dat er in HA backup functionaliteit zat :p
Ik pak gewoon dagelijks aan de hand van Hyperback een backup van al m'n Docker config folders op de Synology. Heb al eens ene moeten restoren en dat werkt goed.
Er zit veel meer in dan je denkt :p
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik wil ook nog dergelijke slimme meter koppelen.. is die kabel lang naar de pi?
Wat github betreft , kijk es naar de mijne (zie sig)
Voordeel is dat je heel veel code kan zien/sharen, je ideetjes krijgt en een soort van backup hebt ;)
Ik heb zo al veel gesnoept :p

Doe je alles in de UI of via yaml?
Benieuwd naar al je hardware ook (kun je ook op github zetten)
Wat gebruik je voor je verwarming?

Alles ivm je auto is ook nice, hoewel dit bij mij helaas niet kan
Die P1 kabel is een kabel van 180cm, maar je hebt die in verschillende lengtes.

Qua config doe ik het meeste rechtstreeks in de YAML, maar dat doe ik wel vaak vanuit de file editor in HA.

De verwarming is een airco (met warmtepomp) van Mitsubishi - de communicatie gaat dus via de cloud (Melcloud) en niet lokaal. De traditionele verwarming is een gasketel van Vaillant, maar helaas ondersteunen zij geen OpenTherm waardoor een slimme thermostaat daar niet zo in 1-2-3 geinstalleerd is. Ik ben nog aan het oriënteren wat de verschillende mogelijkheden zijn - ik hoor dat Tado er toch mee overweg zou kunnen door een vaillant thermostaat te emuleren, maar dat daar ook weer limitaties zijn afhankelijk van welk model printplaat je hebt.
 

luckske

Well-Known Member
13 apr 2014
1.651
47
61
Ik heb niet meer heel veel tijd gehad. Enige wat ik toch nog heb toegevoegd is een Tado met twee smart thermostaatknoppen - was in promo met Amazon Prime day en het leek uiteindelijk prima en zonder problemen te werken met de Vaillaint boiler.
Nu wil ik een virtuele thermostaat maken in HA die zowel de airco als de traditionele radiatoren aan kan sturen.
 

Stiibun

Well-Known Member
19 feb 2013
3.276
211
68
Ziet er wel netjes uit zo. Die Aqara gebruik je ook voor je brievenbus?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dat klopt ja, vrij simpel.
Ik krijg telkens de melding ook zowel op de tablet, als op smartphone...
Zodra iemand een brief/pakketje ingooit, gaat de vlag van de brievenbus omhoog en kleurt het icoon.
Zolang dat het het gekleurd is, weet iedereen dat de bus nog niet geleegd werd.
Zodra iemand deze leegt, gaat de vlag omlaag en het kleur krijgt zn oorspronkelijke kleur (geen meldingen dan) Zodra erna iemand terug iets in gooit, begint het proces opnieuw.


Heel netjes zo.
+ de batterij wordt ook gemonitord. Zodra deze te laag zou komen , krijgen we ook bericht.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Stiibun

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Welke Aqara sensor gebruik je daarvoor ? Gewoon "deurcontact" zodat als de "klep" opengaat ofzo ?
Onze pakketbus heeft 2 mogelijkheden, ofwel doe je bovenaan de grote klep open (voor een groot pakket) maar je kan evengoed daaronder onder sleuf iets van brieven gooien.
Dus om detectie te doen moet je al iets met PIR/beweging doen onderaan op de bodem ofzo.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Welke Aqara sensor gebruik je daarvoor ? Gewoon "deurcontact" zodat als de "klep" opengaat ofzo ?
Onze pakketbus heeft 2 mogelijkheden, ofwel doe je bovenaan de grote klep open (voor een groot pakket) maar je kan evengoed daaronder onder sleuf iets van brieven gooien.
Dus om detectie te doen moet je al iets met PIR/beweging doen onderaan op de bodem ofzo.

Idd met een deurcontact.
Ik heb 2 delen in de brievenbus:
- bovenaan een opening voor brieven in te gooien
- onder een pakjesbus enkel toegankelijk via deurtje

Bovenaan heb ik achter de opening een binnenklep voorzien en hierop die deurcontact gemonteerd. Zodra je een brief ingooit beweegt de klep en gaat de deurcontact open -> melding
Doe je een 2de brief -> geen melding meer

Onderdaan is gewoon een deur, ook hier deurcontact. bij openen deur -> melding
2de melding onmogelijk tenzij je hem eerst geleegd hebt.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ah OK, 2 deur-contacten in gebruik op die manier.
Ik zou nog es willen proberen met de kleine PIR-sensor (Fibaro Eye) maar aangezien onze pakketbus een stevige corten-stalen klepper is (3mm dikte) heb ik de indruk dat er ni veel signaal ontsnapt van een PIR die aan de binnenkant zit ;-(
Kooi van Faraday weet je wel.