• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Nope geen Tuya in gebruik hier. Nu Tuya is toch met zo'n cloud-platform waar je een account moet voor hebben ? Daar mischien iets dat idd niet "enabled" staat oid ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Iemand die al room presence detection doet?
Dit is wel erg nice !
Alleen hoe werk je die bordjes weg :) Moet je overal voeding hebben...


 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ondertussen druk bezig de ZWAVE devices te migreren naar HA alsook m'n (simpele) automations in HA te brengen. Allemaal erg basic maar het is een begin. Is toch allemaal wat complexer (en meer werk om bepaalde dingen gedaan te krijgen) dan met m'n VeraPlus.
Meer en meer ZIGBEE devices ook aan het toevoegen (oa Aqara temp-sensors en wat plugs etc)
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Ondertussen druk bezig de ZWAVE devices te migreren naar HA alsook m'n (simpele) automations in HA te brengen. Allemaal erg basic maar het is een begin. Is toch allemaal wat complexer (en meer werk om bepaalde dingen gedaan te krijgen) dan met m'n VeraPlus.
Meer en meer ZIGBEE devices ook aan het toevoegen (oa Aqara temp-sensors en wat plugs etc)
heb je Node Red nog niet gecheckt toevallig? maybe kan dat wel helpen bij je automations?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
heb je Node Red nog niet gecheckt toevallig? maybe kan dat wel helpen bij je automations?
Heb lang geleden node-red wel es geinstalleerd maar de "learning curve" is echt wel steil...
Als je echt complexe automations hebt, met tientallen inputs/variables (en eventueel berekening op data alvorens beslissingen te nemen) enz denk ik dat je met node-red advanced stuff kan doen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Verwondert mij dat jij moeite hebt met automations, zo stijl is die curve nu toch niet, tenzij je met templates begint.

Anyway, nieuwe beta op komst, super release vind ik
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Awel ja, vooral dat templates gedoe. Heb ondertussen 20-30 automations, maar dat komt omdat ik niet "slimmer" kan werken door met templates te werken denk ik. Daarom moet ik soms 2-3 automations maken die "een beetje verschillen" van elkaar om iets op te vangen etc. Moet zeker efficienter kunnen. Nu ik heb CPU-power genoeg, en zelfs met 500 automations zou het geen kik geven maar toch.

Ik heb nu nog een 6-tal Zwave-devices op m'n oude "hub" staan die nog overgezet moeten worden, maar die zijn wat lastiger bereikbaar. Voorlopig kan ik die gewoon triggeren op m'n andere hub dus geen ramp maar toch.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
En bij deze zijn alle devices naar m'n nieuwe Home Assistant systeem gezet! Het was soms effe prullen omdat bepaalde dimmers & schakelaars op lastige plekken zaten.
 
  • Vind ik leuk
Reactions: Skank

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
Vraagje: ik zit te prullen met dien HA - heb mijn IOT spullen op aparte vlan gezet - HA draait hier in docker/ubuntu. Ik kan bv perfect via ubuntu aan al mijn devices - maar in de HA staan die dus nog allemaal op het oorspronkelijke subnet -en dus "niet bereikbaar" volgens HA. Ik zie nergens waar ik een ip kan herinstellen voor een device. Of ik kijk er scheel naast? Heb zitten zoeken in wat tutorials, da's precies geen optie om een ip te kunnen veranderen? Ik las dan elders, deleten en het zal terug automatisch gedeteceerd worden. Nix van dus. Heb al geprobeerd om dat extra vlan interface op de nic te zetten, maar dan nog doet dat nix. Is het iets in docker misschien dat moet aangepast worden? Aan de andere kant, routering vanop standaard vlan werkt gewoon, want ik kan aan mijn devices aan vanuit het OS? ... iemand een idee/suggestie wat ik kan checken?? dank u!
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ja die detectie vrees ik gaat niet zonder slag of stoot gaan als je met aparte subnets, containers begint etc.
Heb je de container in de sectie "networking" draaien als "Use HOST netwerk" ? Indien je dat NIET doet komt die container eigenlijk op een intern 172.x.x.x subnet te zitten en via NAT-bereikbaar.
Kies je bij creatie van de container "Use host networking"
Dat doe ik vb ook mij m'n Logitech Media Server container, dan werken discovery-mdns zaken nog etc,etc.

 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Dit heeft volgens mij niet zo veel te maken met HA zelf... eerder met docker... en netwerken?
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
dat ik nergens een ip/mac van een device manueel kan refreshen/instellen, of subnets definiëren - dat lijkt mij toch een HA dingetje ?
thx jvanhambelgium jvanhambelgium - zal eens nalezen en uitproberen verder
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
dat ik nergens een ip/mac van een device manueel kan refreshen/instellen, of subnets definiëren - dat lijkt mij toch een HA dingetje ?
thx jvanhambelgium jvanhambelgium - zal eens nalezen en uitproberen verder
Hangt wat van de integraties af natuurlijk. Sommige dingen moet je idd in vb configuration.yaml met een IP configgen, maar veel andere "toestellen" worden via mdns/unpn etc allemaal dynamisch gevonden en dan heb je met een standaard container-setup issues.
Je moet effe in de documentatie van bepaalde integraties kijken of daar "system settings" van bestaan.
Over welke toestellen spreken we concreet ?
Vb Shelly powerplugs enz werken met CoIoT/CoAP en dat zijn van die typische discovery dingen.
 

ToothLess

Well-Known Member
Home-Theater Goud
11 dec 2013
1.298
124
73
awel - hier allemaal bv shelly's (plugs, dimmers, switches, sensor etc), dan foscam ip cams en nen hoop andere home toestellen( airco's, condensatieketel, vaatwas en van die prullen)
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
awel - hier allemaal bv shelly's (plugs, dimmers, switches, sensor etc), dan foscam ip cams en nen hoop andere home toestellen( airco's, condensatieketel, vaatwas en van die prullen)
Good luck ;-)
Ik zou toch es proberen de container "HA" dan te stoppen en de netwerk-settings aan te passen "Use host networking" en normaal moet dat voldoende zijn.