• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ondertussen m'n Homewizzard Energyplugs ontvangen. Zeer makkelijk in te stellen en ze hebben een local API waarmee je ze kunt koppelen aan HA en andere systemen.
Mijn DS420+ met 2x 12TB HGST Ultrastars trekt zo'n 25-26W idle en 30-31W onder load.
Tussen de wasmachine zit er ook een en die stuurt een notification als de was klaar is. Dit doe ik door de stroom te monitoren en als hij voor x aantal minuten op z'n standby vermogen zit, dan is de was klaar.
Voor de rest er wat toestellen mee monitoren in huis om eens te kijken als het de moeite om daarop te besparen.

Ze hebben ook een eigen app die zeer eenvoudig werkt en jouw data gratis 1 jaar bewaart. Je kan alles exporteren naar CSV indien gewenst.
Sinds vandaag is er ook een update om de smart stopcontacten te schakelen op basis van je zonnepanelen. Als je een digitale meter hebt en hun P1 plug om je meter uit te lezen, kan je stopcontacten inschakelen zodra je zonnepanelen beginnen terug te steken. Dit kan wellicht ook allemaal met HA, maar dit zeer simpel voor de doorsnee mens in te stellen. Ideaal voor wie een vijver of zwembad pomp heeft die deze zomer moet draaien. Kga zo'n setje aanraden aan m'n pa denk ik.
Echt?
Loont een batterij nu al? OF nog niet. Tips?
Ik merk ook dat mn verbruik van mn opgewekte energie rond de 50% is
Hangt af van uw installatie denk ik. Maar wat Kriki zegt is een correcte algemene vuistregel.
Stel dat uw installatie 5000Wp is met 90% rendement, dan kun je volgende berekening maken als je van 40 naar 65% zelf verbruik gaat. We gaan uit van 0,42euro/kwh.

5000*0,9*(0,65-0,4)*0,42 = 472,5euro besparing per jaar. Hoe duurder de elektriciteit wordt, hoe meer voordeel je doet en hoe sneller het terug verdient is.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Wauw das toch niet zoveel dat die nas trekt.
Die notification bij de wasmachine zoals jij zegt, deed ik ook. Nu het een slimme wasmachine is, doet hij dat zelf ook, maar toch gebruik ik nog HA om ook TTS te doen in huis (dat doet de wasmachine zelf niet).
De droogkast daarentegen doe ik wel nog op de oude manier (zoals jou).
Ik zou es moeten zien naar het verbruik van die droogkast.

Heb je een linkje naar die plugs die je gebruikt, google geeft teveel resultaten.
Aanzetten zodra je zonnepanelen opleveren, kan idd via HA, ik doe het zelf nog niet, maar wel manueel.
Tis te zeggen, ik kijk of ik teruglever naar het netwerk, en als ik zie dat het zo is, dan steek ik vaatwas of wasmachine ed aan.

Het probleem om dit automatisch te doen is moeilijk denk ik.
Bv stel je wil dat de wasmachine draait, wanneer de zon genoeg oplevert, dan schakelt de plug aan, maar dan moet je nog altijd manueel op de knop op de wasmachine drukken.
Gaat dus niet, en zeker niet vanop afstand.

Hoe wil je dit dan gaan toepassen?
Voor de vijver: daar mag je de pomp zelfs eigenlijk niet afzetten (voor je cultuur in het water).
Dus theorie is mooi, maar praktijk, moet ik nog de echt goeie zaken vinden. Let me know


JA die thuisbatterij, zit nu zelf te overwegen.
Ik heb wel maar 3600 Wp liggen.
Volgens HA gebruik ik daarvan 56% en gaat de rest op het net (als dat klopt).

Ik schat dat ik zo"n batterij nodig heb van 4kwh
Schijnt ook dat als je een elec voertuig hebt, een batterij dan weer nutteloos is.
Ik heb zelf nog geen maar mss binnen 10j wel.
Hoelang gaat die batterij mee, want als je al 10j doet, tot wanneer je hem terug hebt...
Veel vragen dus, en of het de moeite loont?

Ik ben een beetje huiverachtig tov de overheid. Ook die waren aan het verkopen dat iedereen een warmtepomp moesten hebben, wel ik kan je zeggne, diegene die dat gedaan hebben en met zonnepanelen en een digitale meter zitten, wel die zijn nu ferm gesjost qua elec verbruik !!!
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Ik heb deze pluggen gekocht: https://www.homewizard.nl/shop
3x van 16A zodat ik wat verschillende verbruikers kan meten. Wil je eentje laten zitten op een toestel dat geen 2kW verbruikt, dan kan je die lichtere nemen.

Met een domme wasmachine en vaatwasser kan je inderdaad niks doen met zo'n plug. Maar met zo'n slimme wasmachine die jij hebt zou dat wel kunnen.
Steek de was 's ochtends in en zet in HA aan dat ze geladen is met een dummy input boolean. Zodra je begint terug te steken op het kan je de wasmachine ingang laten gaan indien je boolean op on staat.

Ja, 1 - 1.5 keer uw PV installatie voor een batterij. In de winter krijg je ze nooit helemaal vol en in de zomer moet je er niet meer insteken dan om de avond en nacht door te komen. 4-5kWh lijkt me wel goed voor jou.

Vehicle to grid auto's zijn amper te vinden. Enkel Nissan heeft dat denk ik. Ben zelf aan het kijken naar evt. een Tesla als volgende wagen, maar die kun je niet gebruiken als externe batterij. Indien je toch een achterpoortje zou vinden, vervalt de garantie op de batterij.
Dus voorlopig blijft een thuis batterij dan wel interessant om de avond en nacht door te komen. En ook om je pieken af te vlakken met het capaciteitstarief. Ook moet je auto dan thuis aan het laden zijn terwijl er zon is. Kom je pas 's avonds van het werk thuis, dan zal de zon er niet veel energie meer in steken.
Maar hopelijk wordt dit in de toekomst wel beschikbaar.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ah dat zijn wifi pluggen. Mja ik zie persoonlijk voor mij geen meerwaarde. Ook die P1 meter liever niet, ik gebruik liever rechtstreeks een kabel naar mn pi, die de meter zelf uitleest.

Ivm die wasmachine, ben ik niet zo heel goed mee.
JE zegt met een input boolean. Dat lukt me nu echt nog niet. WAnt ik moet nog steeds manueel op start duwen. Als de wasmachine geen stroom krijgt, dan kun je er ook geen programma insteken.
Die vraag heb ik ook nog lopen, ik kan wel vanop afstand mn programma sturen, maar moet manueel nog op start duwen. De vraag is hoe ik dat kan doen vanop afstand maar momenteel lukt het niet.
Als dat kan, dan zou in principe het wel kunnen zodra zonnepanelen genoeg leveren.
MAAR das allemaal moeilijk he, want stel dat je een week geen zon, of niet genoeg hebt, uiteindelijk kun je niet meer wachten en ga je toch es moeten wassen he.
Vandaar toch manueel, ... het is moeilijk.
Ik zie ook weinig andere toepassingen, ook de vaatwas, je moet hem aansteken en op start duwen (niet slim)... met een plug alleen kom je er dus niet.


Dan de batterij, 4-5kWh lijkt me ook prima, vraag is, of het allemaal de moeite is.
Heb al gezocht maar vind geen prijzen...
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Mhhh, das wel niet handig dan zo'n smart wasmachine en vaatvas als je nog steeds manueel op start moet drukken. Ik dacht dat je die gewoon kon vullen en van op afstand in gang steken. Dan kon je gewoon in HA zetten dat hij gevuld zodat hij in gang kan schieten als er zon is.
Uiteraard kan je niet blijven wachten als er niet genoeg zon is, maar dan steek je hem gewoon in gang op het moment dat er het meest licht is. Dan doen de panelen ook wel iets, maar niet genoeg om gratis te wassen.

Ik heb ook forecast.solar gevonden in HA. Die doet voorspelling wanneer er zon zal zijn. Heb dit nu al een ingesteld met de parameters van onze toekomstige woning om te zien wat dat zegt. Ben benieuwd als dit bruikbaar zou zijn in de toekomst.

Voor een batterij moet je rekenen op +-1000euro per kWh geplaatst. En dan daar nog uw premies vanaf trekken.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Nee, maar ik begrijp het niet dat ik mn wasmachine niet kan starten. Is toch onlogisch.
Ik kan wel een programma doorsturen op afstand maar echt starten niet, heb al op smartthings forum op tweakers gevraagd, maar daar gaat het echt over de hub zelf.
Je moet de wasmachine ook nog steeds manueel aanzetten, dan je was insteken, en dan pas kun je vanop afstand de cyclus doorsturen. Maar dus niet aansteken en starten vanop afstand.
Gaat beetje zn doel voorbij.


Ja die forecast, ook gelezen, maar nogmaals, ik vraag me af wat je dan zal doen om daarvan te profiteren.
Erg benieuwd, laat het me zeker weten.

Waar kan ik die batterijen kopen?
Of moet dit via eandis ofzo zelf?

Dus dan zou ik 4000 - premie = 3000 betalen, das doenbaar dan.
Op voorwaarde uiteraard dat het echt loont.

Overigens hoe lang gaan die mee? en waar worden die geplaatst? Bij je omvormer?
OF bij je schakelkast?
Moet je ook een andere omvormer hebben? (ook al zoiets gelezen)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Uw omvormer moet ook gelijkstroom kunnen leveren als je er een batterij aan hangt. Normaal komt de batterij in de buurt van de omvormer, maar kan ook in de buurt van uw schakelkast volgens mij.

Zo’n batterij koop je bij een onafhankelijke installateur. Meestal zijn dat bedrijven die ook in zonnepanelen doen.

Voorlopig heb ik nog niet iets om te doen met die forecasts, maar ik ben het aan het bekijken als ik daarmee iets kan doen. De verhuis zal pas over een jaar zijn, dus tzal nog ff opzich laten wachten. Maar ik hoop in de toekomst te sturen dat ik de washmachine en vaatwasser op zonne energie kan sturen. En evt. automatisch de wagen laden als het een hybride/elektrische wordt. Dan kan ik tijdens een dag thuiswerken gewoon de stekker laten zitten en gaat die zelf het ideale moment kiezen om te laden.

En ook zaken zoals de NAS in gang steken zijn dagdagelijkse taken te doen als er genoeg zon is.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Vriend van me wil ook een ha
Ben nu op zoek waar ik die nu kan kopen, een pi met ssd

Enig idee?
Ik zal direct ook zo'n p1 kabel bestellen dat hij zn elec meter kan uitlezen
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
't is een probleem met de PI's. Hier hebben ze precies nog voorraad: https://www.kiwi-electronics.nl/nl/raspberry-pi-4-model-b-4gb-4268
Ietske duurder dan normaal, maar valt wel mee opzich als je hem snel wilt hebben.

Ik gok dat je dat zelf kan uitbreiden met SSD? Ziet dat toch op die site staan. Heb er verder niet zoveel verstand van.
Heb hier thuis enkel ene in gebruik voor Octoprint, maar dat is met een simpel SD kaartje en 3D geprinte case om de kosten laag te houden.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
't is een probleem met de PI's. Hier hebben ze precies nog voorraad: https://www.kiwi-electronics.nl/nl/raspberry-pi-4-model-b-4gb-4268
Ietske duurder dan normaal, maar valt wel mee opzich als je hem snel wilt hebben.

Ik gok dat je dat zelf kan uitbreiden met SSD? Ziet dat toch op die site staan. Heb er verder niet zoveel verstand van.
Heb hier thuis enkel ene in gebruik voor Octoprint, maar dat is met een simpel SD kaartje en 3D geprinte case om de kosten laag te houden.
Lol jij riekt dat zeker.
Net daar eentje besteld. Pi 4 met 4GB ram , behuizing en voeding
Nu zoek ik idd nog een goedkope SSD
Tips?
64 GB SSD is voldoende (en een kabel naar de pi)
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Dan de batterij, 4-5kWh lijkt me ook prima, vraag is, of het allemaal de moeite is.
Heb al gezocht maar vind geen prijzen...

Net ook PV installatie laten plaatsen en had een batterij sterk overwogen. Kon een 5kWh batterij aan een “spotprijs” krijgen van ~2K eur (na aftrek subsidie) maar zelfs dan is de terugverdientijd realistisch pas na 10 jaar. En rekening houdend dat die batterijen 4-6% capaciteit per jaar kunnen verliezen (Test-Aankoop), komt het nog steeds niet rendabel uit imho (toch niet in mijn situatie). Ik zou zeggen, informeer genoeg en bereken het zelf via https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator.

PV zit ondertussen al in HA, wel nogal omslachtig te werk moeten gaan voor die Huawei omvormer, met een OpenWRT netwerkbridge die de omvormer’s eigen SSID bridged naar mijn thuisnetwerk 😅.

Heb nog een analoge meter, maar ik vermoed dat Fluvius wel snel met hun digitale gaat komen. Ik heb deze P1 naar Ethernet gekocht om dan met HA te kunnen uitlezen: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Net ook PV installatie laten plaatsen en had een batterij sterk overwogen. Kon een 5kWh batterij aan een “spotprijs” krijgen van ~2K eur (na aftrek subsidie) maar zelfs dan is de terugverdientijd realistisch pas na 10 jaar. En rekening houdend dat die batterijen 4-6% capaciteit per jaar kunnen verliezen (Test-Aankoop), komt het nog steeds niet rendabel uit imho (toch niet in mijn situatie). Ik zou zeggen, informeer genoeg en bereken het zelf via https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator.

PV zit ondertussen al in HA, wel nogal omslachtig te werk moeten gaan voor die Huawei omvormer, met een OpenWRT netwerkbridge die de omvormer’s eigen SSID bridged naar mijn thuisnetwerk 😅.

Heb nog een analoge meter, maar ik vermoed dat Fluvius wel snel met hun digitale gaat komen. Ik heb deze P1 naar Ethernet gekocht om dan met HA te kunnen uitlezen: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Onze PV installatie zou ook Huawei zijn. De SUN2000.
Krijg je de jouwe niet op jouw WiFi? Want ik zag een custom HA component die gewoon verbinding maakt via het lokale IP adres.
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Onze PV installatie zou ook Huawei zijn. De SUN2000.
Krijg je de jouwe niet op jouw WiFi? Want ik zag een custom HA component die gewoon verbinding maakt via het lokale IP adres.

Neen, dat is niet meer mogelijk met nieuwere firmware. De wifi verbinding op eigen netwerk wordt enkel gebruikt om de omvormer te connecteren met de FusionSolar cloud. Om rechtstreeks data uit te lezen over de modbus, moet er een verbinding gelegd worden met de omvormer’s eigen Wifi SSID.

Zie https://github.com/wlcrs/huawei_solar/wiki/Connecting-to-the-inverter (dit is ook de integratie die ik gebruik, beschikbaar via HACS)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Neen, dat is niet meer mogelijk met nieuwere firmware. De wifi verbinding op eigen netwerk wordt enkel gebruikt om de omvormer te connecteren met de FusionSolar cloud. Om rechtstreeks data uit te lezen over de modbus, moet er een verbinding gelegd worden met de omvormer’s eigen Wifi SSID.

Zie https://github.com/wlcrs/huawei_solar/wiki/Connecting-to-the-inverter (dit is ook de integratie die ik gebruik, beschikbaar via HACS)
Thanks. Dat had ik niet gezien. Bummer…
Heb nog een asus routerke dat ik ging weg doen. Zal maar sparen want die kan cliënt mode dacht ik.
Op de SUN2000 zit geen ethernet poort hè?

EDIT: Nvm, kan ethernet hebben zie ik mits een usb dongle, maar de connectie is niet stabiel.
 
Laatst bewerkt:

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Thanks. Dat had ik niet gezien. Bummer…
Heb nog een asus routerke dat ik ging weg doen. Zal maar sparen want die kan cliënt mode dacht ik.
Op de SUN2000 zit geen ethernet poort hè?

EDIT: Nvm, kan ethernet hebben zie ik mits een usb dongle, maar de connectie is niet stabiel.

En die dongle is ook nog eens heel prijzig :/ + niet gegarandeerd dat die werkt inderdaad.

Kan zijn dat client-mode via de officiele router firmware niet werkt naar wens, ging althans niet met diezelfde tplink die op de page gelinkt staat. Maar ff openwrt op geflashed en heb een stabiele connectie. Je kan het ook doen met elke Linux device (RPi) die zowel LAN als WiFi interface heeft.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Raspberry PI4B 4GB besteld bij SOS computers, want ik zie toch meer een meer en meer voordelen van HA op een Pi i.p.v. op mijn NAS in Docker.
Wil graag Influx DB, Graphana en nog wat custom components installeren en dat ziet er toch allemaal meer plug en play uit met HA OS.

Hoop alleen dat 4GB voldoende is, maar ik gok van wel. Voorlopig nog niks besteld van SD kaart of SSD. Dat zal ik wel doen als de PI hier is of misschien HA Yellow preorderen. Lijkt me een compleet platform waar ik enkel nog een M2 SSD moet insteken.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Raspberry PI4B 4GB besteld bij SOS computers, want ik zie toch meer een meer en meer voordelen van HA op een Pi i.p.v. op mijn NAS in Docker.
Wil graag Influx DB, Graphana en nog wat custom components installeren en dat ziet er toch allemaal meer plug en play uit met HA OS.

Hoop alleen dat 4GB voldoende is, maar ik gok van wel. Voorlopig nog niks besteld van SD kaart of SSD. Dat zal ik wel doen als de PI hier is of misschien HA Yellow preorderen. Lijkt me een compleet platform waar ik enkel nog een M2 SSD moet insteken.
Wel opletten wat betreft de InfluxDB & Grafana enz. Je kan die dus enkel gebruiken voor HomeAssistant metrics. Daarom laat ik die hier dus netjes als containers op m'n NAS draaien omdat daar feeds op komen van meer dan m'n Home Assistant.
Je kan die precies niet extern benaderen om vb met een Telegraf nog data naar InfluxDB te krijgen.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Wel opletten wat betreft de InfluxDB & Grafana enz. Je kan die dus enkel gebruiken voor HomeAssistant metrics. Daarom laat ik die hier dus netjes als containers op m'n NAS draaien omdat daar feeds op komen van meer dan m'n Home Assistant.
Je kan die precies niet extern benaderen om vb met een Telegraf nog data naar InfluxDB te krijgen.
Voor nu is het enkel de bedoeling om daar HA data in te krijgen. Heb de laatste dagen wat liggen spelen met sensors enzo in HA, maar die data viewer in HA is niet zo goed. Vandaar ik Influx en Graphana wil proberen.

Maar misschien ook eens kijken om het als container te draaien op mijn NAS en kijken als de performance wat OK is. Heb voorlopig HA gezet op een SD kaartje en even de PI 4 van m'n 3D printer genomen om wat testjes te doen. Dat is veel snappier dan HA op mijn NAS als ik grafieken wil zien. Mogelijks omdat er nog niet zoveel data verzameld is, maar HDD's zijn wellicht ook niet het beste medium om zo'n data op te vragen. Misschien dat cache NVME toevoegen wel helpt, maar anderzijds is een PI met SSD/NVME nog beter?

Voor nu speelt het allemaal niet zoveel rol. Ben vooral aan het verkennen en experimenteren. Maar zodra we verhuizen zou ik graag m'n zelf productie optimaliseren en de stroompieken afvlakken als het capaciteitstarief er is.

Bv:
- Laadt stroom auto aanpassen naargelang wat er afgenomen/geinjecteerd wordt in het net
- Warmtepomp en/of laden auto onderbreken indien er grote verbruikers actief zijn
- Warmtepomp boiler in gang zetten als de zon schijnt

Dat zou allemaal moeten lukken voor zover ik kan zien, maar 't zal wat trial and error zijn om te zien welke methodes er goed en minder goed werken.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
HA op de Raspberry Pi bevalt me wel. Vooral custom components en integrations onderhouden is makkelijk.

Na nog eens goed te kijken naar HA Yellow zie ik dat je een Raspberry Pi CM4 nodig hebt i.p.v. een gewone zoals ik besteld heb. De CM bevat geen poorten. Maar dan kun je er weinig mee doen zonder die Yellow hardware.
Misschien toch maar m'n order laten open staan voor een gewone Pi en die gaan uitbreiden met de juiste USB stick(s) indien ik iets nodig heb. Wat me vooral aansprak aan HA Yellow is dat hij ondersteuning zal hebben voor Matter. Wat de nieuwe standaard zou moeten worden op termijn.