• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Werkt perfect op een pi 4 met 4gig ram
HEb ik ook, draait al jaren easy
Ik gebruik wel een ssd, een sd kaartje is not done !
Ga je vroeg of laat problemen mee hebben.
Matter moet ik nog zien.... tis te vroeg :)
Gebruik je ook een zigbee dongle?
Dan kan je hue hub weg
en veel meer dingen kopppelen :)
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
In HA Yellow zit er standaard zigbee en matter ondersteuning. Als ook een NVME slot want die CM4 ondersteunt NVME. En optioneel POE. Het ziet er een compleet toestel uit, maar komt van Amerika, dus valt redelijk duur uit.
Als ik voor een standaard PI 4 ga, dan zou ik deze USB NVME adapter kopen: https://www.amazon.de/-/en/gp/product/B09L5W4W8W/ref=ox_sc_act_title_1?smid=A26TSW3NC3921D&psc=1

Momenteel draai ik met een geheugen kaartje als test op de Pi4 van m'n 3D printer om wat te testen. Mijn HA dat ik echt gebruikt draait nog op Synology.
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Net ook PV installatie laten plaatsen en had een batterij sterk overwogen. Kon een 5kWh batterij aan een “spotprijs” krijgen van ~2K eur (na aftrek subsidie) maar zelfs dan is de terugverdientijd realistisch pas na 10 jaar. En rekening houdend dat die batterijen 4-6% capaciteit per jaar kunnen verliezen (Test-Aankoop), komt het nog steeds niet rendabel uit imho (toch niet in mijn situatie). Ik zou zeggen, informeer genoeg en bereken het zelf via https://apps.energiesparen.be/thuisbatterij-simulator.

PV zit ondertussen al in HA, wel nogal omslachtig te werk moeten gaan voor die Huawei omvormer, met een OpenWRT netwerkbridge die de omvormer’s eigen SSID bridged naar mijn thuisnetwerk 😅.

Heb nog een analoge meter, maar ik vermoed dat Fluvius wel snel met hun digitale gaat komen. Ik heb deze P1 naar Ethernet gekocht om dan met HA te kunnen uitlezen: https://www.zuidwijk.com/product/p1-reader-ethernet/
Even offtopic, maar een klein vraag over de Huawei omvormer. Kan jij in de Huawei app of HA de opbrengst per string zien?
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Interessant! Benieuwd wat ie gaat kosten.
Hopelijk gaan ze hardware ook versturen van uit Europa, want die Yellow is voorlopig enkel uit de US te bestellen met de nodige importkosten :rolleyes:
 

Philip

Well-Known Member
18 nov 2014
1.053
90
80
Even offtopic, maar een klein vraag over de Huawei omvormer. Kan jij in de Huawei app of HA de opbrengst per string zien?
Dat zou in theorie mogelijk moeten zijn denk ik, maar bij mij kan ik enkel huidige spanning & stroom zien per string. Meer string details zijn leeg (zowel FustionSolar als HA).
 

broodro0ster

Administrator
Home-Theater Goud
24 apr 2014
4.115
324
113
Merci! Spanning en stroom is voldoende. Daarmee kan ik de opbrengst ook berekenen.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Misschien moet ik es dit overwegen ipv via duckdns

Zou dat echt veiliger zijn? En zou ook werken met google..
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb al wel enkele jaren een gewoon .be domain dat opgezet is om vb vpn op te zetten of plex connectie te maken. "veiliger" is dat niet als vb duckdns.org. De oplossing hierboven is natuurlijk het via een 3e party CloudFlare laten lopen, zodat jij niet rechtstreeks "bereikbaar" bent op je publieke IP (maar op een CloudFlare public IP)
Nu in mijn geval staat hier een firewall hé, inkomende connectie die niet gewenst zijn tja, die gaat ook maar op de backlist so....
Geen idee ivm Google, gebruik ik allemaal niet, maar ik zie niet in waarom niet, ik denk dat alle verkeer uiteindelijk wel tot op je HA-toekomt als je CloudFlare goed hebt geconfigged.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Vraagje

IS het mogelijk om bv radarr te laden draaien op home assistant (zowel integratie, maar een addon zelf ook, gezien die 24/24 aan staat) en dat die alles monitort en de nzb klaarzet voor sabnzb die op een server staat die niet 24/24 aanstaat?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik kan me wel voorstellen dat zoiets te maken is indien met SABNZB je een soort "pickup" folder hebt ? Bij het opstarten van SABNZB kan je denk ik wel in een bepaalde folder/share gaan kijken naar bestanden en die later starten ?
Het is dan een kwestie ergens een "shared" folder te vinden waar beide systemen aan kunnen ?

Nu ik ken RADARR niet in detail, maar ik dacht dat dit wel extreem flexibel is?

Heb hier gewoon zelf SpotWeb draaien waar ik zelf af en toe op kijk "of er iets" nieuwe de moeite tussenstaat, welliswaar is het effe zoeken tussen alle Pr0n :)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Lijkt me ook mogelijk moeten kunnen zijn :)
Wat een zin lol.

Zelf ook lang geleden, radarr (en sonarr)
Een map zou gewoon idd op de pi moeten kunnen.
Beide zitten in zelfde vlan.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik gebruik vb NZBGET en daar heb je idd een setting :

Directory for incoming nzb-files.
If a new nzb-file is added to queue via web-interface or RPC-API, it is saved into this directory and then processed by extension scripts (option Extensions).
This directory is also monitored for new nzb-files. If a new file is found it is added to download queue. The directory can have sub-directories. A nzb-file queued from a subdirectory is automatically assigned to category with sub-directory-name.

Als je die RADAR iets zou kunnen laten afleveren in zo'n folder moet je verder niet echt iets doen precies. Er is natuurlijk nog wel de fase van uitpakken, eventueel password die op de NZB staat etc dus ik vraag me af of 100% automatisch wel gaat. Ben daar nooit echt diep ingevlogen in die dingen.
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
Ik heb nu ondertussen RADARR draaien, samen met NZBGET.
Ik vraag me af, indien RADARR iets gezien heeft dat gedownload moet worden (staat dus in de wachtrij) en dit aan vb NZBGET zou willen doorgeven (maar die is niet online omdat je server niet 24/7 aan staat) => Blijft die gewoon niet periodiek proberen ? Heb je dat zelf al getest gehad ?
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik moet het nog opzetten ;)
Beetje druk laatste tijd, en binnenkort ook op reis.
Gisteren was het coldplay (mn derde van hen) concert, zalig was het weer.
Vandaag verder geschilderd.
Tussendoor verder met HA :)
En de server :)
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
jvanhambelgium jvanhambelgium draai jij HA OS op je pi?
Ik heb nu volgende mappen in de root op mn pi
addons
backup
config
media
share
ssl

Wanneer ik daar een extra map downloads wil aanmaken , kan dat blijkbaar niet?

Is er een reden waarom je nzbget gebruikt tov sabnzb?
 

jvanhambelgium

Well-Known Member
25 feb 2013
2.675
207
73
HA heb hier draaien op een ODROID N2+ , zoiets als een RPI ( een SBC zoals ze dat noemen) maar dan wat sneller (tot 2x snelheid van een RPI4, ook ineens eMMC geheugen dus toch wel wat bedrijfszekerder als USB-stick gedoe op de RPI.
En waarom zou je geen extra map kunnen maken ?
Welk commando gebruik je om die map aan te maken en als welke user doe je dat ? Je hebt op die RPI gewoon "Linux" staan met HA daarboven als applicatie? Of werk je met HASSOS ?


NZBGET is geschreven in C++ en SABNZB is Python.
Verder is het gewoon een keuze. "Ze" zeggen dat vb NZBGET gewoon ietskes sneller kan zijn (vanwege codering in C++) maar bon. Ik denk dat ze gewoon gelijk zijn, de interface zal beetje verschillende zijn.
 

Skank

Well-Known Member
19 feb 2013
18.715
418
98
Earth
Ik gebruik geen usb stick ;)
Ik gebruik een ssd
Vraag me af waarom broodro0ster broodro0ster adn geen odroid neemt ipv als die sneller is, en ook veel breder beschikbaar.

Ik probeer de map aan te maken via mn verkenner...
(met de gebruiker die ik aangemaakt heb in samba share addon)
Die zal geen admin rechten hebben


Ik werk idd met HA OS
Ik dacht dat jij die ook had?