• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Heb HA eens een kans gegevens en geïnstalleerd op Synolgy.
Bedoeling is om meer gegevens uit te kunnen lezen uit de HomeWizard P1.
Ik heb alleen de indruk dat alle parameters nog niet goed staan?
Gebruik je daar 1 of andere P1-integratie voor ? Die P1-poort is uiteraard ge-activeerd door de leverancier ? (want je had dat al in gebruik via de HomeWizard app ofzo)
Met HA kan het inderdaad wat prullen zijn, het HA-forum goed doorlezen en vaak valt de oplossing dan wel uit de bus.

Gebruik je daar 1 of andere P1-integratie voor ? Die P1-poort is uiteraard ge-activeerd door de leverancier ? (want je had dat al in gebruik via de HomeWizard app ofzo)
Met HA kan het inderdaad wat prullen zijn, het HA-forum goed doorlezen en vaak valt de oplossing dan wel uit de bus.
Er is een officiële connector voor HomeWizzard, maar voor je kunt connecten moet je via de HomeWizard app de lokale API aanzetten.
Joske007 Joske007 : Heb je dat al gedaan?

De poort had ik inderdaad al opengezet om van de Homewizard P1 gebruik te kunnen maken.
Zoals ik al vreesde is HA geen plug & Play oplossing.

Er is een officiële connector voor HomeWizzard, maar voor je kunt connecten moet je via de HomeWizard app de lokale API aanzetten.
Joske007 Joske007 : Heb je dat al gedaan?
Die stond via de app al standaard geactiveerd.

De poort had ik inderdaad al opengezet om van de Homewizard P1 gebruik te kunnen maken.
Zoals ik al vreesde is HA geen plug & Play oplossing.

Die stond via de app al standaard geactiveerd.
Kan je beschrijven waar het precies fout loopt? Ik heb de P1 meter nog niet kunnen gebruiken (nog geen netwerk in nieuwe woning), maar de sockets heb ik al even in gebruik en die waren eenvoudig te verbinden na het openzetten van de lokale API.

Ik krijg de data in HA wel binnen. Alleen zie ik bij gas en elektriciteit nu enkel in de grafiek het totale verbruik ipv actieve (real time) verbruik.

Ik krijg de data in HA wel binnen. Alleen zie ik bij gas en elektriciteit nu enkel in de grafiek het totale verbruik ipv actieve (real time) verbruik.
Ah ok. Dan ga je uw dashboard moeten bewerken en een grafiek toevoegen met de realtime waarde.
En best even controleren als die entiteit niet op disabled staat, want anders verzameld hij die data niet.

Blijkbaar kan ik die parameters/entiteiten eens geïnstalleerd niet meer wijzigen?
Entiteiten staan allen in de juiste ruimte en geactiveerd.

Heb je ook een digitale gasmeter gekregen toen ?
Je moet even browsen/zoeken waar je P1 "add-on" of integratie zit en daar heb je dan typisch met 1 druk op de knop een overzicht van alle entiteiten van iets. Doe daar anders eens een screenshotje van ? Of zie je de entitieten voor "realtime" verbruik wel (vb noemen soms "power" in eenheden "W") maar hebben ze geen nummerieke values en bljven ze "0" ?

Dit is wat ik dus bedoel me "plug & play". Meestal is het best eenvoudig de juiste addon toe te voegen en al "deels" werkend te krijgen (want je krijgt al data binnen op HA), soms moet je inderdaad wat verder prullen om het naar je hand te zetten
Hoe zit het met je HomeKit integratie ?

Zo krijg je ook de Fibaro stekker te zien in HA. Dit zal wel redelijk plug & play zijn denk ik.

Blijkbaar kan ik die parameters/entiteiten eens geïnstalleerd niet meer wijzigen?
Entiteiten staan allen in de juiste ruimte en geactiveerd.
Als je naar de entiteiten gaat, dan zie rechts welke er disabled staan. Als je daar een van wilt activeren, klik je er op. Dan komt er een popup en daar kies je voor advanced settings en daar kan je die dan enablen.
Maar ik verwacht dat het standaard wel goed staat.

Je moet alleen op uw dashboard een extra graph toevoegen en daar de waarde van het actuele vermogen toevoegen. Bij mij energy sockets is noemt dat "active power"

entiteiten hoef je eigenlijk niet te wijzigen. En kan je nu op een dashboard die sensor.p1_meter_5c2faf0439f6_active_power nu gewoon "visueel" maken ?
Als je wil weten welke ander entiteiten je "binnenkrijgt" gelinkt aan die P1 kan je vb ook eenvoudig effe naar "Developer Tools" ("Ontwikkelaars Opties" of hoe vertalen ze dat naar NL) , dan kies je "States" en begin je gewoon te typen "sensor.p1" en dan zie je alle entiteiten van toepassing. Je zal normaal vanuit de P1 wel wat meer binnenkrijgen dan enkel "active power".
Elk van deze entiteiten kan je denkelijk gebruiken in een graph etc.

Helaas kan ik enkel maar total power naar boven halen en dus niet de gewenste active power :(
Jamaar je maakt toch net een screenshot met daarin de entiteit die "active power" moet voorstellen ? Staat die waarde dan op "0" (ook dat kan je zien met die "developers options" zo kan je van elke entiteit snel zien in welke staat deze staat, wat de waarde is etc,etc

Voila, je entiteiten hebben echt wel alle info hoor (active-power, import,export, ik zie daar m³ gas bijstaan etc,etc) en met deze alleen al kan je mooie grafiekjes maken op een HA-dashboard. Je kan ze ook opnemen in het "Energy Dashboard"

Dat is een aparte "sectie" binnen HA het "energie-dashbord" genaamd en daar kan je niet gek veel aanpassen. Je kan wel "bronnen" toevoegen, maar voor zover ik weet kan je niet simpel soort grafiek aanpassen , of kleurtjes oid.
De CONFIG voor het Energie-dashboard zit onder : Settings -> "Dashboard" en dan zie je zo'n bliksemke staan, daarop drukken. Hier kan je "bronnen" toevoegen die mee opgenomen moeten worden (voor zover die nog niet automatisch erin verschijnen)
Als je dus een aparte "meter" heb om de PV in kaart te brengen ga je dit hier ook zien nadat je die gaat toevoegen. Je kan ook de prijs/kwH toevoegen als "tariff" en dan weet je gelijk wat 1 dag "kost" etc,etc.

Het is 10x sneller als je dit gewoon even laat "demonstreren" door iemand. Het is allemaal niet zo moeilijk maar het helpt om het visueel te zien.

Back
Bovenaan