• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Vreemd, voorheen had ik de opties om active power te selecteren, nu enkel nog maar total power?
Plaatje bij settings.

In het dashboard zie ik nochtans wel P1 active power staan?
Op dat dashboard kan je grafiekjes bijmaken. Rechtsbovenaan heb je die 3 bolletjes. Klik daar eens op en dan zie je een knop edit dashboard.
Daar kan je dan graph kiezen en die entiteit active power.

Bij de energie sectie zie je denk ik enkel verbruik en ipv actief vermogen. Alhoewel ik dat ook niet 100% zeker ben want ik kan er nog geen gebruik van maken;-.

Aha toch begonnen met HA ja? :)
Goed zo !
Geef het een kans, niet te snel opgeven en plots heb je het door :)
Tja, die nas staat er toch al, de HA software is gratis en de HomeWizard P1.
Dus ja, ik geef het een kans ... maar voor vandaag even genoeg, want krijg vlug stress van die dingen ;)

Geraakt er hier iemand aan uit

Ik heb dat lang geleden al opgezet rechtstreeks in Grafana.
Op zich moet je goed zorgen dat alle eenheden kloppen, want anders ga je rekenfouten maken. Net zoals je in het aangehaalde voorbeeld ziet.
Ik zou eigenlijk hetzelfde eens moeten doen rechtstreeks in HA, dus vb met een Apex-Chart ofzo (die is erg flexibel). De aangehaalde "utility meter" aanpak kan ook natuurlijk.

Screenshot%20from%202022-12-24%2023-05-07.png

Ik heb dat lang geleden al opgezet rechtstreeks in Grafana.
Op zich moet je goed zorgen dat alle eenheden kloppen, want anders ga je rekenfouten maken. Net zoals je in het aangehaalde voorbeeld ziet.
Ik zou eigenlijk hetzelfde eens moeten doen rechtstreeks in HA, dus vb met een Apex-Chart ofzo (die is erg flexibel). De aangehaalde "utility meter" aanpak kan ook natuurlijk.

Screenshot%20from%202022-12-24%2023-05-07.png
Ook al aan gedacht om het in Graphana te plotten. Neem je dan gewoon kwartierverbruik * 4 om het piekvermogen te berekenen?

Deze uitleg is best wel ok eigenlijk.
Ik ga het ook es opzetten. Incl de warning, wel handig zo.
Als ik jouw verbruik zie, jvanhambelgium jvanhambelgium dan is jouw capaciteitstarief dus op zn minimum en betaal je gewoon de basis van 2,5 kW ?
Gezien je verbruik er ver onder zit?

Als ik jouw verbruik zie, jvanhambelgium jvanhambelgium dan is jouw capaciteitstarief dus op zn minimum en betaal je gewoon de basis van 2,5 kW ?
Ja en nee. Je ziet maar een dag van capaciteitstarief. Je moet het op maand basis bekijken. Geef je vanavond kerstfeest bij jou thuis en zet je 2 gourmet platen aan en de oven, dan hang je er aan voor 6kW voor de hele maand december.

Wel ja, het was net op een dag dat er weinig activiteit thuis gebeurde hé. Als we 's avond de oven op zetten + magnetron etc zit je erboven hoor.
Maar idd met de analoge-teller is het 2.5kW drempel dus het is echt moeilijk die niet te overstijgen tenzij je thuis geen oven gebruikt of een 3600W waterkoker oid. Nu zo'n waterkoker is een korte piek voor een tas thee, tenzij je vb 1L water gaat opwarmen...
Vb hieronder van lang geleden waar je wel degelijk over de 2.5 gaat. Vb als hier EN airco actief is EN een 1000W magnetron die rijst staat op te warmen EN ... EN ... dan ga je er vlotjes over hoor...

Screenshot%20from%202022-12-25%2015-39-54.png

Ook al aan gedacht om het in Graphana te plotten. Neem je dan gewoon kwartierverbruik * 4 om het piekvermogen te berekenen?
Wel m'n Shelly geeft data in "Watt-minutes" dus m'n formule in Grafana zal dan zijn => /60.000 * 4
(die /60.0000 is dus om van "Watt-minuten" naar "kilo-Watt-uur" te gaan.
1 watt minute = 0.0166666667 watts hour

Ja en nee. Je ziet maar een dag van capaciteitstarief. Je moet het op maand basis bekijken. Geef je vanavond kerstfeest bij jou thuis en zet je 2 gourmet platen aan en de oven, dan hang je er aan voor 6kW voor de hele maand december.
En dan nog rekenen ze het gemiddelde van 12 maanden waarbij de piek per maand bekeken wordt. Komt er gewoon op neer dat je moet spreiden

Dat hoor ik dikwijls …dat je moet spreiden ….en hoe ga je dat doen …effe de agenda erbij pakken en bepalen op welke dagen de friteuse mag gebruikt worden ???

Mij ligt het moeilijk omdat ik zuinig ben op mijne elektriciteit dat ik dus de basis 2,5 Kw mag gaan betalen ook al verbruik ik deze niet .

Aan 2.5kw zit je rap. Als de wasmachine opstaat dan warmt die 15 tot 45min op aan 2kW afhankelijk van het programma.
Als ge ondertussen nog iets anders doet, zit je er al over.

Ik doe de was nu op 40 graden dus zolang moet deze niet opwarmen , elektrisch koken doe ik niet , vaatwasser wordt hier nietmeer gebruikt , verlichting is allemaal led en brandt enkel wanneer ik aanwezig ben …mijn grootste verbruikers zullen mijn ijskast , diepvries en de maler op de wc zijn .

Al die gezinnen en alleenstaanden die heel zuinig zijn omdat ze hunne elektriciteit anders niet kunnen betalen..moeten nu meer gaan betalen …iedereen een budget meter laten plaatsen dan ?

In het begin zal je erop letten maar na een tijd kijkt niemand nog naar zijn piekverbruik en gaan we verbruiken zoals vanouds .
Zie het al gebeuren bij de gezinnen …”schat ik ga een douche pakken dus gelieve niet te koken op ons elektrisch vuur en niet gaan stofzuigen héé …kwartiertje wachten na mijne douche . ;)

Morgens iedereen douchen maar dan wachten tot ze hun koffiemachine of espresso mogen gebruiken want anders is het verbruik te hoog . ;)

Als je douched met een elektrische doorstromer zal je het sowieso serieus aan uw rekker hebben. Die zijn hebben 15kW vermogen. Zelfs als sta je er maar 5min onder, heb je nog steeds een kwartierpiek van 5kW.
Heb je een (warmtepomp)boiler, dan kan je die laten opwarmen op momenten dat er weinig verbruik is in huis. Een koffiezet verbruik maar 2-5min elektriciteit, dus dat zal ook wel meevallen.

Als je douched met een elektrische doorstromer zal je het sowieso serieus aan uw rekker hebben. Die zijn hebben 15kW vermogen. Zelfs als sta je er maar 5min onder, heb je nog steeds een kwartierpiek van 5kW.
Heb je een (warmtepomp)boiler, dan kan je die laten opwarmen op momenten dat er weinig verbruik is in huis. Een koffiezet verbruik maar 2-5min elektriciteit, dus dat zal ook wel meevallen.
Kan je die problematiek niet oplossen met een thuisbatterij of via elec wagen met bidirectioneel laden?

Back
Bovenaan