Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Door het voeren van een streng advertentiebeleid proberen we irritaties tot een minimum te beperken. Help ons door Home-Theater te whitelisten
Op dat dashboard kan je grafiekjes bijmaken. Rechtsbovenaan heb je die 3 bolletjes. Klik daar eens op en dan zie je een knop edit dashboard.
Tja, die nas staat er toch al, de HA software is gratis en de HomeWizard P1.Aha toch begonnen met HA ja?
Goed zo !
Geef het een kans, niet te snel opgeven en plots heb je het door![]()
Nergens voor nodigTja, die nas staat er toch al, de HA software is gratis en de HomeWizard P1.
Dus ja, ik geef het een kans ... maar voor vandaag even genoeg, want krijg vlug stress van die dingen![]()
Ik heb dat lang geleden al opgezet rechtstreeks in Grafana.Geraakt er hier iemand aan uit
Flanders/Belgium’s Capacity Tariffs in Home Assistant
Flanders will reform the nettariffs for electricity transport, shifting a larger cost to peak usage. They do this by measuring your average consumption per 15m and the maximum quarter of the month counts as your tariff. Currently information and dashboards from Fluvius are cumbersome to use (CSV...nathan.gs
Ook al aan gedacht om het in Graphana te plotten. Neem je dan gewoon kwartierverbruik * 4 om het piekvermogen te berekenen?Ik heb dat lang geleden al opgezet rechtstreeks in Grafana.
Op zich moet je goed zorgen dat alle eenheden kloppen, want anders ga je rekenfouten maken. Net zoals je in het aangehaalde voorbeeld ziet.
Ik zou eigenlijk hetzelfde eens moeten doen rechtstreeks in HA, dus vb met een Apex-Chart ofzo (die is erg flexibel). De aangehaalde "utility meter" aanpak kan ook natuurlijk.
![]()
Deze uitleg is best wel ok eigenlijk.Geraakt er hier iemand aan uit
Flanders/Belgium’s Capacity Tariffs in Home Assistant
Flanders will reform the nettariffs for electricity transport, shifting a larger cost to peak usage. They do this by measuring your average consumption per 15m and the maximum quarter of the month counts as your tariff. Currently information and dashboards from Fluvius are cumbersome to use (CSV...nathan.gs
Ja en nee. Je ziet maar een dag van capaciteitstarief. Je moet het op maand basis bekijken. Geef je vanavond kerstfeest bij jou thuis en zet je 2 gourmet platen aan en de oven, dan hang je er aan voor 6kW voor de hele maand december.Deze uitleg is best wel ok eigenlijk.
Ik ga het ook es opzetten. Incl de warning, wel handig zo.
Als ik jouw verbruik zie,jvanhambelgium dan is jouw capaciteitstarief dus op zn minimum en betaal je gewoon de basis van 2,5 kW ?
Gezien je verbruik er ver onder zit?
Wel ja, het was net op een dag dat er weinig activiteit thuis gebeurde hé. Als we 's avond de oven op zetten + magnetron etc zit je erboven hoor.Deze uitleg is best wel ok eigenlijk.
Ik ga het ook es opzetten. Incl de warning, wel handig zo.
Als ik jouw verbruik zie,jvanhambelgium dan is jouw capaciteitstarief dus op zn minimum en betaal je gewoon de basis van 2,5 kW ?
Gezien je verbruik er ver onder zit?
Wel m'n Shelly geeft data in "Watt-minutes" dus m'n formule in Grafana zal dan zijn => /60.000 * 4Ook al aan gedacht om het in Graphana te plotten. Neem je dan gewoon kwartierverbruik * 4 om het piekvermogen te berekenen?
En dan nog rekenen ze het gemiddelde van 12 maanden waarbij de piek per maand bekeken wordt. Komt er gewoon op neer dat je moet spreidenJa en nee. Je ziet maar een dag van capaciteitstarief. Je moet het op maand basis bekijken. Geef je vanavond kerstfeest bij jou thuis en zet je 2 gourmet platen aan en de oven, dan hang je er aan voor 6kW voor de hele maand december.
Kan je die problematiek niet oplossen met een thuisbatterij of via elec wagen met bidirectioneel laden?Als je douched met een elektrische doorstromer zal je het sowieso serieus aan uw rekker hebben. Die zijn hebben 15kW vermogen. Zelfs als sta je er maar 5min onder, heb je nog steeds een kwartierpiek van 5kW.
Heb je een (warmtepomp)boiler, dan kan je die laten opwarmen op momenten dat er weinig verbruik is in huis. Een koffiezet verbruik maar 2-5min elektriciteit, dus dat zal ook wel meevallen.