• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Kan je die problematiek niet oplossen met een thuisbatterij of via elec wagen met bidirectioneel laden?
Ik heb geen doorstromer, dus ook geen last van het probleem.
Maar de meeste thuisbatterijen ontladen maar aan 0.5C of 1C. Dus dat wil zeggen dat je met een 5kW batterij maar 2.5-5kW kunt ontladen en met een 10kW batterij 5-10kW. Dus je doet dus wel aan peakshaving, maar je kunt de volledig piek niet opvangen. En in de winter zal het ook noppes zijn want krijg je amper de batterij geladen.

Er zijn wel batterijen die krachtiger zijn en hogere stromen aankunnen, maar dan spreken we niet meer over een standaard consumenten installatie met een batterij van 5-10k euro.

Elektrische wagen en bidirectioneel laden lukt nog niet in Europa. Enkel Nissan heeft dat geloof ik. Het probleem zit hem vooral dat men 160000km garantie moet geven op de batterij en door de wagen te gebruiken als thuisbatterij, komen er geen kilometers op de teller.
Ik heb wel al hier en daar DIY'ers gezien die hun auto "gehacked" hebben, maar dat is wel op eigen risico natuurlijk.

Netatmo module om co2 te meten
broodro0ster broodro0ster ik zie dat temperatuur en vochtigheid ook gemeten wordt... Komen al die zaken ook in HA zichtbaar?
Wel duur en opvallen vind ik..
Vraag me af of aqara ook zoiets niet heeft

Netatmo module om co2 te meten
broodro0ster broodro0ster ik zie dat temperatuur en vochtigheid ook gemeten wordt... Komen al die zaken ook in HA zichtbaar?
Wel duur en opvallen vind ik..
Vraag me af of aqara ook zoiets niet heeft
Aqara heeft wel een "Air Quality" meter ja (de S1) , maar dat kost ook centen zenne.

Meeste van die goedkope toestellen zijn niet zo betrouwbaar of nauwkeurig.
Netatmo is vb. lage kwaliteit omwille van gebruikte meettechniek.

Je zal wel een idee hebben he.
Uiteraard kun je die zaken niet vergelijken met bv meters bij ons opt werk.
Maar das met alles zo

Meeste van die goedkope toestellen zijn niet zo betrouwbaar of nauwkeurig.
Netatmo is vb. lage kwaliteit omwille van gebruikte meettechniek.
Inderdaad. Maar het heeft wel een idee.
Ondertussen zie ik de Awair Element een stuk goedkoper geworden is. Kan mijn Netatmo nog tot eind januari terug sturen.
Nog eventjes de voordelen opzoeken, maar ik denk dat ik ze ga wisselen. Meer dan 100euro ben ik niet van plan uit te geven aan een dergelijke luchtmeter.

Inderdaad. Maar het heeft wel een idee.
Ondertussen zie ik de Awair Element een stuk goedkoper geworden is. Kan mijn Netatmo nog tot eind januari terug sturen.
Nog eventjes de voordelen opzoeken, maar ik denk dat ik ze ga wisselen. Meer dan 100euro ben ik niet van plan uit te geven aan een dergelijke luchtmeter.
300 Euro?
Das toch gene 100 euro, of kijk ik naar verkeerde?

300 Euro?
Das toch gene 100 euro, of kijk ik naar verkeerde?
Gaat 50euro vanaf als je die voucher aanklikt: https://www.amazon.nl/Luchtkwalitei...ent&qid=1672396373&sprefix=awa,aps,101&sr=8-2

Heb hem gisteren besteld. Ga hem testen naar de Netatmo en degene terug sturen die ik minst vind

Gaat 50euro vanaf als je die voucher aanklikt: https://www.amazon.nl/Luchtkwaliteitsmeter-innovatieve-kooldioxidemelder-temperatuur-luchtvochtigheid/dp/B08VWQBPRD/ref=sr_1_2?keywords=awair+element&qid=1672396373&sprefix=awa,aps,101&sr=8-2

Heb hem gisteren besteld. Ga hem testen naar de Netatmo en degene terug sturen die ik minst vind
Wow das goedkoop dan idd
Ok ik wacht ff je reacties/bevindingen af en dan bestel ik ook nog snel...
Is er koppeling met HA mogelijk?

edit: aha! It also integrates with home assistant locally which is awesome!

Aanbieding is maar tot morgen... Dus als je hem ook wil ga je hem vandaag of morgen moeten bestellen vrees ik. Ik heb zelf ook 2 Netatmo's thuis staan. 1tje in de leefruimte en 1 in de master bedroom. Wist eigenlijk niet dat sensor van mindere kwaliteit was... Dus je doet mij ook twijfelen :oops:

Aanbieding is maar tot morgen... Dus als je hem ook wil ga je hem vandaag of morgen moeten bestellen vrees ik. Ik heb zelf ook 2 Netatmo's thuis staan. 1tje in de leefruimte en 1 in de master bedroom. Wist eigenlijk niet dat sensor van mindere kwaliteit was... Dus je doet mij ook twijfelen :oops:
Tot morgen, damn

Wow das goedkoop dan idd
Ok ik wacht ff je reacties/bevindingen af en dan bestel ik ook nog snel...
Is er koppeling met HA mogelijk?

edit: aha! It also integrates with home assistant locally which is awesome!
Hij is deze ochtend al aangekomen. Over de middag aangesloten zie.
Opzetten was ook makkelijk net zoals bij Netatmo. Familie leden kun je ook inviten. Ze kunnen dan de gemeten waardes zien, maar geen instellingen aanpassen. Ook zoals bij Netatmo dacht ik.

Het toestel zelf heeft ledjes die een klok kunnen weergeven, bepaalde waarde weergeven of in balkjes de waardes van alle sensors. Hij staat bij ons de TV klok en heb hem op clock modus gezet. Handig want sinds onze digibox vervangen is door de TV box, missen we een klok in de living :p

Koppelen met Home Assistant was een fluitje van een cent. In de app de lokale API aanzetten en daarna had Home Assistant hem al vanzelf gevonden bij de voorgestelde integraties. Gewoon IP invullen (ff static maken eerst) en dan toevoegen.
De cloud API kan ook, maar ik heb liever de lokale API. Die update veel sneller.
Dat is een nadeel van Netatmo, daar kan je enkel met cloud API connecteren. Dus geen internet is geen data meer in HA.

De native app ziet er op het eerste zicht ook goed uit.

Kwa looks valt de Awair beter in de smaak bij m'n vriendin. Ze vind het witte design beter dan rose gold Netatmo.
Ik denk dat ik ook mijn keuze al gemaakt heb. Lokale API, betere CO2 sensor, extra sensors tov Netatmo en hij is 12euro goedkoper. De Netatmo ga ik terug sturen zie.

De CO2 waarden van beide toestellen liggen in de buurt van elkaar 834ppm (Netatmo) vs 897ppm (Awair). Dus scheelt niet meer dan 10%.
Dus misschien moet je ze om die reden wel niet vervangen. Denk dat de Netatmo's wel hun ding doen als je gewoon wil weten wanneer het tijd is om eens te ventileren.

Damn dacht 50 euro ,maar tis 50 euro korting.
Krijg ik niet verkocht aan mn vriendin om die nu te kopen.
100 euro is niet weinig, maar snap wel dat dit koopje is gezien de normale prijs.
Heb echt wel zin...

Kun je alle waardes aflezen in HA?
Je zegt betere sensoren, is er veel verschil met netatmo als je ze naast elkaar zet?
lokale api is uiteraard beter

De CO2 waarden van beide toestellen liggen in de buurt van elkaar 834ppm (Netatmo) vs 897ppm (Awair). Dus scheelt niet meer dan 10%.
Dus misschien moet je ze om die reden wel niet vervangen. Denk dat de Netatmo's wel hun ding doen als je gewoon wil weten wanneer het tijd is om eens te ventileren.

Dat is idd een aanvaardbaar verschil... Dan blijf ik bij mijn huidige setup. Bedankt!

Back
Bovenaan