Ik heb geen doorstromer, dus ook geen last van het probleem.Kan je die problematiek niet oplossen met een thuisbatterij of via elec wagen met bidirectioneel laden?
Maar de meeste thuisbatterijen ontladen maar aan 0.5C of 1C. Dus dat wil zeggen dat je met een 5kW batterij maar 2.5-5kW kunt ontladen en met een 10kW batterij 5-10kW. Dus je doet dus wel aan peakshaving, maar je kunt de volledig piek niet opvangen. En in de winter zal het ook noppes zijn want krijg je amper de batterij geladen.
Er zijn wel batterijen die krachtiger zijn en hogere stromen aankunnen, maar dan spreken we niet meer over een standaard consumenten installatie met een batterij van 5-10k euro.
Elektrische wagen en bidirectioneel laden lukt nog niet in Europa. Enkel Nissan heeft dat geloof ik. Het probleem zit hem vooral dat men 160000km garantie moet geven op de batterij en door de wagen te gebruiken als thuisbatterij, komen er geen kilometers op de teller.
Ik heb wel al hier en daar DIY'ers gezien die hun auto "gehacked" hebben, maar dat is wel op eigen risico natuurlijk.