• Hallo Bezoeker, Het is ons opgevallen dat je nog geen bericht gemaakt hebt! Waarom neem je niet even de tijd om jezelf voor te stellen en nieuwe vrienden te maken.

Home assistant

Klopt. Zo heb ik dat voor mijn P1 meter gedaan.
Op zo'n slimme stekker of kWh meter op mijn warmtepomp, heb ik enkel te maken met energie_import want die toestellen genereren geen energie.
Het vermogen is ook een interessante om te zien, dan kan je zien hoe hard de warmtepomp aan het werken is, is de wasmachine al klaar, ...
Vermogen fase 1 is hetzelfde als vermogen bij een enkelfasige meter en de andere parameters hebben betrekking op arbeidsfactor en diagnostics. Enkele interessant als je dat specifiek moet weten, maar in 99% van de gevallen heb je genoeg met import/export en vermogen.
Thx heb ik veel aan !

Tijdje geleden een interessant addon gevonden voor wie HA heeft en zonnepanelen: https://github.com/hif2k1/battery_sim

Dit is een batterij simulator waarmee je verschillende virtuele batterijen kunt simuleren. De addon laat je zien hoeveel kWh je bespaart hebt met een batterij en hoeveel jouw afname en injectie zou zijn met een batterij.
Helaas ben ik die pas 2 weken geleden tegen gekomen, want je moet hem eigenlijk wel een jaar hebben draaien voordat je weet hoe het jouw energie rekening beïnvloed. Maar goed, ik ben toch niet van plan om op korte termijn een batterij te plaatsen maar als ik ooit een wil aanschaffen dan kan ik wel de optimale grote bepalen en weten hoeveel het me zal opleveren.

Tijdje geleden een interessant addon gevonden voor wie HA heeft en zonnepanelen: https://github.com/hif2k1/battery_sim

Dit is een batterij simulator waarmee je verschillende virtuele batterijen kunt simuleren. De addon laat je zien hoeveel kWh je bespaart hebt met een batterij en hoeveel jouw afname en injectie zou zijn met een batterij.
Helaas ben ik die pas 2 weken geleden tegen gekomen, want je moet hem eigenlijk wel een jaar hebben draaien voordat je weet hoe het jouw energie rekening beïnvloed. Maar goed, ik ben toch niet van plan om op korte termijn een batterij te plaatsen maar als ik ooit een wil aanschaffen dan kan ik wel de optimale grote bepalen en weten hoeveel het me zal opleveren.
Wow das handig.
Ben ik wel benieuwd naar.
Ook es proberen :)

Welk model kies ik hier, of zou je een custom model nemen?

Indien custom, welke parameters moet ik dan toevoegen?
Ik weet ook niet welke batterij ik zou nemen...

Welk model kies ik hier, of zou je een custom model nemen?

Indien custom, welke parameters moet ik dan toevoegen?
Ik weet ook niet welke batterij ik zou nemen...
Ik heb custom gepakt en meerdere batterijen toegevoegd (5, 7 en 10kWh + de 1 en 2x HomeWizard batterij blokjes)
Capaciteit heb ik op 90% van de voorgaande config genomen want 90% DOD, 80% efficiency voor de round trip en laad/ontlaad snelheid 50% van hun capaciteit (0.5C). Dus 3.5kW voor een 7kWh batterij bv.
Dat zijn realistische parameters.

Dus custom batterij toevoegen van 5kWh?

En dan batterij capaciteit in kWh - op 5
Maximum ontlaadcapaciteit in kW op ?
Maximum laadcapaciteit in kW op ?
AC-DC-AC efficientie op? Hij vult zel 0.9

De homewizard is deze dan?

Daar heb je 1 en 2 in?
Ik lees net dat die homewizard nog niet goedgekeurd is voor BelgiË das wel jammer

Laatst bewerkt:
Dus custom batterij toevoegen van 5kWh?

En dan batterij capaciteit in kWh - op 5
Maximum ontlaadcapaciteit in kW op ?
Maximum laadcapaciteit in kW op ?
AC-DC-AC efficientie op? Hij vult zel 0.9

De homewizard is deze dan?

Daar heb je 1 en 2 in?
Ik lees net dat die homewizard nog niet goedgekeurd is voor BelgiË das wel jammer

Allé, ik schrijf heel m'n uitleg hierboven en tis alsof je het niet gelezen hebt.

En dan batterij capaciteit in kWh - op 4.5 (90%)
Maximum ontlaadcapaciteit in kW op 2.5 (50%)
Maximum laadcapaciteit in kW op 2.5 (50%)
AC-DC-AC efficientie op? 0.8 (0.9 is te optimistisch)

En voeg ook een 7 en 10kWh batterij toe he. En evt. ook die HomeWizard blokjes (800W laden en ontladen per blok) als je daarin ooit interesse zou hebben.

Allé, ik schrijf heel m'n uitleg hierboven en tis alsof je het niet gelezen hebt.

En dan batterij capaciteit in kWh - op 4.5 (90%)
Maximum ontlaadcapaciteit in kW op 2.5 (50%)
Maximum laadcapaciteit in kW op 2.5 (50%)
AC-DC-AC efficientie op? 0.8 (0.9 is te optimistisch)

En voeg ook een 7 en 10kWh batterij toe he. En evt. ook die HomeWizard blokjes (800W laden en ontladen per blok) als je daarin ooit interesse zou hebben.
Thx
Wel, DOD en round trip is chinees voor mij, ik ben er totaal niet in verdiept.
Maar zoals je het nu schrijft is het voor mij wel duidelijk ;)
Yes zal 7 en 10 kwh ook toevoegen en idd die homewizard

Thx
Wel, DOD en round trip is chinees voor mij, ik ben er totaal niet in verdiept.
Maar zoals je het nu schrijft is het voor mij wel duidelijk ;)
Yes zal 7 en 10 kwh ook toevoegen en idd die homewizard
DOD is depth of discharge. Je wil liever je batterij niet helemaal laten leeglopen want dan slijt ze sneller. Door 10% buffer te houden, gaat ze langer mee. Maar dat betekent dat je maar 4.5kWh van de 5kWh kan gebruiken.

Round trip is hoeveel energie verliest voor eens op te laden en te ontladen. Onderweg zijn er verliezen en die liggen tussen 70 en 90% afhankelijk van het geleverde vermogen. Vandaar dat die 80% een goed gemiddelde is.

Heb het nu ingesteld, en komt nu in mijn energy scherm
Ben es benieuwd, alleen ga ik nu geen vertekend beeld hebben van mn energy want alles wat ik nu injecteer, zal nu naar mn batterij gaan?
OF zal die dubbel(zoals het moet) gaan?

Ik heb mijn energie dashboard niet aangepast want wil mijn reeel verbruik blijven zien. Ik ga gewoon naar de batterij sim om mijn besparingen te zien en mijn virtuele afname en injectie. Daarmee heb ik voldoende om zelf te rekenen

Ik heb mijn energie dashboard niet aangepast want wil mijn reeel verbruik blijven zien. Ik ga gewoon naar de batterij sim om mijn besparingen te zien en mijn virtuele afname en injectie. Daarmee heb ik voldoende om zelf te rekenen
Wel :)
Ik heb nu 2 batterijen toegevoegd, een 5 en 7 kwh

De 5 heb ik toegevoegd aan het energy scherm
Dit is wat ik zie

Voor zover ik zie:
- zie ik nog steeds mijn originele, en effectieve situatie 4,1 kWh op het gestoken en 4 kWh afgehaald
- 4,1 kWh op de fictieve batterij gestoken (klopt met 4,1 op het net) waarvan 0,4 kWh die ik al verbruikt zou hebben fictief)
- deze avond zal ik vermoedelijk van mn batterij afhalen
- de vraag is, wat als ik die andere batterij toevoeg in het dashboard , die gaat vermoedelijk samen tellen wat ik niet wil, dus die best eraf houden

Hoe moet ik die van homewizard toevoegen? Daar heb ik ook interesse in, das ook custom? Maar hoe dan met 800W laden en ontladen?)

Je kan maar 1 energy dashboard hebben. Ik heb de virtuele batterijen niet opgenomen. Want om het correct te doen moet je dan ook de virtuele afname en injectie er aan toevoegen om een kloppend plaatje te hebben.

Wat ik doe is gewoon af en toe gaan kijken naar de grafiek van de batterij uit interesse en ik zal over een jaar naar gesimuleerde afname en injectie kijken en vergelijken met mijn reeele afname en injectie. Dan kan ik perfect berekenen hoeveel een batterij mij bespaard als ik een Vtest doe daarmee.

Voor HomeWizard gewoon 0.8kW charge en dischange invullen he. En als je 2 blokjes wil simuleren, mag je alles verdubbelen.
Efficiency laat je ook op 80% staan en de voor de capaciteit neem je opnieuw 90% van wat HW opgeeft.

Je kan maar 1 energy dashboard hebben. Ik heb de virtuele batterijen niet opgenomen. Want om het correct te doen moet je dan ook de virtuele afname en injectie er aan toevoegen om een kloppend plaatje te hebben.

Wat ik doe is gewoon af en toe gaan kijken naar de grafiek van de batterij uit interesse en ik zal over een jaar naar gesimuleerde afname en injectie kijken en vergelijken met mijn reeele afname en injectie. Dan kan ik perfect berekenen hoeveel een batterij mij bespaard als ik een Vtest doe daarmee.

Voor HomeWizard gewoon 0.8kW charge en dischange invullen he. En als je 2 blokjes wil simuleren, mag je alles verdubbelen.
Efficiency laat je ook op 80% staan en de voor de capaciteit neem je opnieuw 90% van wat HW opgeeft.
Klopt ik heb die virtuele afname en injectie toegevoegd.
Eigenlijk kun je dit al na een maandje zeggen toch, om ietwat beeld te krijgen, daarom idd niet voor een jaar, en in de winter zal het een pak minder zijn...

OK voor homewizard, thx. Dat ze die nu maar snel toelaten in BelgiË

Probleem is dat je maar 1 energy dashboard hebt en ik wil daar echt de gegevens houden van mijn actuele verbruik, afname, injectie, zelfvoorziening etc dus ik heb er niks aan gewijzigd, hoewel ik dat graag zou willen. Daarvoor moet HA eerst extra dashboards toelaten.

Ik heb dus gewoon een overzichtje gemaakt met de belangrijkste parameters hier en dan kan ik over een jaar een Vtest doen daarmee en mijn besparing zien. Of gewoon zelf even rekenen wat de saved energy mij zou opleveren.

Helaas zijn niet al mijn simulaties op dezelfde dag gestart. Ik heb er zowel 2, 3 en 4 juli toegevoegd. Achteraf gezien had ik ze beter allemaal gereset de 4e juli, maar goed op een jaar looptijd gaan die paar kWh's het verschil niet maken.
Staar je vooral niet blind op de besparing nu. Die is nu optimistisch hoog en dramatisch zijn in de winter wanneer je amper nog overschot hebt. Ik ben vooral benieuwd tot wanneer en vanaf wanneer een batterij interessant is. Maar met simulaties via https://mijn-thuisbatterij.be/ is eigenlijk enkel 1x een HomeWizard batterij voordelig voor mij met een terugverdientijd van 7 jaar. Grotere configuraties zitten boven de 10 jaar.

Screenshot 2024-07-19 at 10.52.12.png

Back
Bovenaan